Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@02:28:43 GMT

سیدحسن خمینی: نمی‌شود برای مردم تصمیم گیری کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۵۷۳۱

سیدحسن خمینی: نمی‌شود برای مردم تصمیم گیری کرد

تین نیوز

یادگار امام گفت: اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخابات کنم البته هر کس رای اکثریت را به دست آورد همه به او احترام می گذارند و او را قبول می کنند؛ بنابراین نمی توان عده ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همینها رای بدهید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدحسن خمینی در اختتامیه دهمین رویداد ملی، فرهنگی  دانشجویی طریق جاوید که با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) با موضوع امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و انتخابات برگزار شد، گفت: چون یک مغالطه ای در سخنان و گفته ها مطرح می شود، بنده توضیح می دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی گفته می شود رای مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد بلافاصله به ذهن انسان می آید که مشروعیت را خدا داده و این سخن نوعی شرک است و نباید مردم را در کنار خدا نشاند.

وی ادامه داد: هر حکمی در مسئله قرار می گیرد تا احراز موضوع نشود نمی توان حکم را جاری کرد. مثلا اگر بنده می گویم آب مطهر و پاک کننده است ابتدا باید آب بودن آن مایع احراز شود تا بعد پذیرفته شود که این آب مطهر است. همان طور که در احکام اسلام بیان شده برادر از برادر ارث می برد پس ابتدا برادری فرد باید احراز شود تا بعد بتواند ارث ببرد. به قول خودمان تا برادری طرف  اثبات نشود نمی تواند ارث ببرد. حالا کسی بیاید و بگوید این سخن یعنی شریک قائل شدن برای خدا، این چه سخن بی منطقی است؟  این مشابهت سازی‌ها هیچ ربطی به هم ندارد.

یادگار امام افزود: آیا عدالت و فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و فقاهت را رد کند و فقط عدالت را بپذیرد؟ همانطور که عدالت قید موضوع است،  مردم هم قید موضوع هستند پس اگر گفته می شود که حکومتی  اقبال عمومی  ندارد پس مشروع نیست، طبق نظر کسانی که آن را قید می دانند، این حکم خداست. وقتی گفته می شود که نظر اقبال عمومی و نظر جمهور و اکثریت جامعه شرط مشروعیت نظام است و انتخابات مشروعیت ساز است، تاکید می کنم مشروعیت ساز است، از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام جز موضوع است.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: پیامبران آمدند تا مردم اقامه قسط کنند. همه راهنمایان دینی می آیند تا جامعه اقامه عدل و داد کند. چرا؟ چون جامعه خودش باید همراه و همدل شود، نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. در سخنان دوستان باید قدری انصاف هم باشد. اگر شما حق رای دادن دارید، بنده هم باید حق داشته باشم نامزدی را که دوست دارم انتخابات کنم البته هر کس رای اکثریت را به دست آورد همه به او احترام می گذارند و او را قبول می کنند بنابراین نمی توان عده ای را انتخاب کرد و به مردم گفت به همینها رای بدهید.

وی تصریح کرد: عدالت در حوزه اقتصادی برای اینکه از تفسیر مارکسیستی جلوگیری شود، تساوی شرایط پیشرفت تعریف شد.  اتفاقا در دوره هایی از انقلاب این کار بسیار خوب انجام شد اما در دورههایی هم ضعیف عمل شد. توزیع فرصتهای پیشرفت باید برای همه به وجود بیاید. عدالت در همه جنبه ها آرمان ماست. بنده هم عدالت محور محض نیستم. اصلا نقد برای همین است که اگر بنده اشتباه کردم شما تذکر دهید و اگر شما اشتباه کردید بنده به شما تذکر بدهم.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: مردم باید خودشان اقامه عدالت کنند. اگر بنده بخواهم برای آنان اقامه عدالت کنم از آرمان انبیاء خارج می شوم. برخی که پیشنهاد مدل چینی را مطرح کرده اند باید بگویم اجرای این پیشنهاد شدنی نیست و در مقابل آرمان انبیاست.  فقر معیشتی فقر فرهنگی مشکلات عمیق در حوزه های مختلف فساد سیستماتیک و غیر سیستماتیک باید محک عدالت بخورد.

یادگار امام در پایان سخنانش خواستار نشست خصوصی تر با اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برای فهم دقیق نظرات و پیشنهادات آنان شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سید حسن خمینی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سیدحسن خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۵۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شورا‌ها در مشهد افزود: با اتمام رسیدگی ۱۶۶ مورد مصوبه شورا‌ها باطل شد.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که در شورا‌ها شاهدیم مغایرت برخی مصوبات با موازین شرع و قانون است چنانچه گاهی برای رفع یک مشکل در شورا تصمیمی اتخاذ می‌شود که همه زوایای حقوقی و شرعی آن بررسی نمی‌شود.

وی بیان کرد: برای رفع این نقص پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه مصوبه‌ای در شورا به بحث گذاشته شود افراد یا کارشناسانی قبلا آن را از نظر تطبیق با شرع و قانون بررسی کنند، اگر نیاز است در این زمینه یا قانون اصلاح شود یا از عناصر حقوقدان و علما در کنار شورا‌ها استفاده شود تا آسیب برطرف شود.

رییس دیوان عالی کشور همچنین بیان کرد: باید شورا‌ها بتوانند مشکلات مردم را طی یک دوره برطرف کنند و یا حداقل کاهش دهند در همین زمینه لازم است زمینه ارزیابی عملکرد شورا‌ها فراهم شود و مثلا اعلام شود مشکلات یک منطقه زیر نظر شورا از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد یا کمتر کاهش یافته است.

منتظری با یادآوری شعار جهش تولید با مشارکت مردم افزود: شورا‌های اسلامی برخاسته از متن مردم هستند و در حوزه روستا، بخش و یا شهرستان از مدیران کشوری به مسائل محلی بیشتر آشنا هستند بنابراین در راستای مشارکت دادن مردم در امر جهش تولید، اطلاعات بیشتری دارند.

وی گفت: علاوه بر قوای سه گانه، شورا‌ها نیز وظیفه دارند در تحقق شعار سال مطابق شاخصه‌هایی که رهبر انقلاب ذکر کرده اند با همه توان مردم را به میدان بیاورند، تحقق شعار سال کلید حل مشکلات کشور است.

رییس دیوان عالی کشور همچنین اظهار کرد: در برخی دستگاه‌ها موانع و سنگ اندازی‌هایی در برابر سرمایه گذاران وجود دارد به نحوی که گاهی آنها از وارد شدن در عرصه سرمایه گذاری خسته می‌شوند.

منتظری افزود: هرچند این دولت در رفع این مساله اقدامات موفقی داشته است، اما هنوز هم ادارات و بخش‌های مختلف موانع را پیش پای سرمایه گذار ایجاد می‌کنند که لازم است دولت و قوه قضائیه این موانع را از سر راه بردارند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیوان عالی کشور این بود که اعلام کردیم هر پرونده حقوقی که به تولید و سرمایه گذاری افراد مربوط است در اولویت قرار گیرد تا فرد مولد مثلا یک سال پشت در دادگاه معطل نشود.

رییس دیوان عالی کشور گفت: ابلاغ کرده ایم هر پرونده‌ای که در این حوزه تشکیل می‌شود هر چند پرونده بزرگ و قطور و رسیدگی به آن زمان بر باشد، باید ظرف مدت یک تا دو ماه بررسی و تعیین تکلیف شود.

همایش روز ملی شورا‌ها شامگاه پنجشنبه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور ۲ هزار نفر از اعضای شورا‌های اسلامی خراسان رضوی و با معرفی شورا‌های برتر روستا، بخش، شهر و شهرستان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفایش چه گفت؟
  • فیلم| ماجرای هدیه‌دادن سیدحسن نصرالله به معلم سردار زاهدی
  • علت استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟ | کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد...
  • دلیل استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌ خواه جهان
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌خواه جهان
  • تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری