Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی شک یکی از مطمئن ترین راه های شروع درست یک کسب و کار با شراکت دیگران ، ثبت شرکت در یکی از انواع شرکت ها می باشد. خواه شما با شرکای خود دوست و یا فامیل باشید و خواه غریبه . با ثبت یکی از انواع شرکت در حقیقت نوع شراکت افراد و میزان تعهدات هریک از آنها در قبال بدهی ها و دیون شرکت و همچنین میزان سهم هریک از افراد در قبال سود و منافع شرکت به بهترین شکل ممکن مشخص میگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی دیگر در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر و یا مشکلی فیمابین شرکا و سهامداران شرکت ، قاضی میتواند با توجه به قوانین جاریه نسبت به هریک از انواع شرکت به راحتی اعلام حکم نماید.

شروع یک شراکت با ثبت شرکت در یکی از انواع شرکت ها بسیار بهتر از شروع یک شراکت به صورت سنتی و غیر ثبتی است . حال در ادامه بایستی شما را با انواع ثبت شرکت در کشور آشنا نماییم . خوشبختانه در ایران بسیاری از انواع شرکت ها قابل ثبت بوده که در ذیل به هریک به اختصار خواهیم پرداخت . پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور

خوشبختانه در تهران و دیگر نقاط کشور انواع شرکت ها در اداره ثبت شرکت ها قابل ثبت می باشد .  این شرکت ها برای نوع خاصی از شراکت و تعهدات شرکا نسبت به دیون و بدهی های شرکت بهینه شده اند و بدیهی است که  در منافع حاصله از فعالیت های شرکت نیز همینگونه می باشد.  اقسام شرکت های قابل ثبت در ایران به شرح ذیل می باشد :

1- ثبت شرکت با مسئولیت محدود

2- ثبت شرکت سهامی ( خاص و عام )

3- ثبت شرکت تضامنی

4- ثبت شرکت مختلط سهامی

5- ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

6- ثبت شرکت نسبی

7- ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف

قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که انتخاب نوع شرکت به عواملی همچون عوامل زیر بستگی دارد :

1- تقسیم مسئولیت ها و وظایف و اختیارات فیمابن شرکا

2- نحوه تصمیم گیری شرکا در شرکت

3- سرمایه مورد نیاز و نحوه تامین آن  و ...

در ذیل به زبانی ساده به توضیح سه گزینه اول ثبت انواع شرکت ها که بیشتر توسط کارآفرینان در تهران و دیگر نقاط کشور ، انتخاب میگردند خواهیم پرداخت و هریک از آنها را به اجمال معرفی و تفاوت های میزان تعهدات هریک از شرکا نسبت به دیون و بدهی های در اآنها را بیان خواهیم نمود.  تا بتوانید با اطلاعاتی کامل در مورد انتخاب یکی از انواع مناسب شرکت ها برای شروع و ادامه کسب و کار شراکتی خود اقدام نمایید.

1 – ثبت شرکت با مسئولیت محدود و نکات آن :

طبق تعریف ارائه شده در کتاب قانون تجارت ، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که برای امور تجاری و با شراکت فیمابین دو یا چند نفر ایجاد میشود و نکته قابل اهمیت در این نوع شرکت این است که سرمایه آورده شرکا در این نوع شرکت به سهام تبدیل نمیشود و به صورت سهم الشرکه می باشد و این مطلب بدان معنی است که شرکا فقط به میزان آورده خود در قبال دیون و بدهی های شرکت مسئول می باشند . حتما در ادامه نام این شرکت باید عبارت " با مسئولیت محدود " قید شود و در نام شرکت نباید از نام هریک از شرکا استفاده نمود در این صورت شامل قوانین شرکت های تضامنی برای فردی که نام او در اسم شرکت آمده است خواهد بود. در هنگام ثبت شرکت با مسئولیت محدود شرکت تمامی سرمایه بایستی به صورت نقدی و غیر نقدی در ابتدا در اختیار صندوق شرکت تقویم و تسلیم گردد . در شراکت نامه این نوع شرکت ها صراحتا و به طور واضح میزان سهم الشرکه غیر نقدی هریک از شرکا تقویم میگردد .

2-ثبت  شرکت سهامی :

مطابق قانون تجارت شرکت سهامی به شرکتی بازرگانی گفته میشود که در آن سرمایه شرکت به سهام تقسیم شده باشد. وقتی گفته میشود که سرمایه شرکت به سهام تقسیم شده باشد در حقیقت اشاره بر آن دارد که هریک از شرکا به میزان سهام آورده خود نسبت به دیون و بدهی های شرکت مسئول می باشند . در این نوع شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام فقط به میزان سهام آنان است.

شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم میشوند . 1- شرکت سهامی خاص و 2- شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی خاص :

منظور از ثبت شرکت سهامی خاص شرکت هایی هستند که سرمایه آن شرکت ها فقط توسط موسسین آنها تامین میگردد . در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص موسسین میتواند 35 درصد سرمایه شرکت را در ابتدا به حسابی به نام " شرکت سهامی خاص در شرف تاسیس " واریز نموده و 65 درصد در تعهد موسسین تا درخواست واریز از سوی هیات مدیره بماند. تعهد هر یک از موسسین در قبال دیون و بدهی های شرکت سهامی خاص ثبت شده به میزان سهام آنها می باشد.

ثبت شرکت سهامی عام :

منظور از ثبت شرکت سهامی عام نیز شرکتی بازرگانی است که موسسین شرکت ، سهام این شرکت را در زمان ثبت شرکت سهامی عام به قطعاتی با نام سهام تبدیل کرده و موسسین بخشی از سرمایه مورد نیاز شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می نمایند. در شرکت سهامی عام سرمایه شرکت بایستی حداقل 5 میلیون ریال که حداقل 20درصد آن بایستی توسط موسسین شرکت تامین شود. ثبت شرکت سهامی عام برای همگان آزاد است و فقط بایستی موسسین شرکت به میزان 35% از 20% سرمایه شرکت را در حساب در شرف تاسیس شرکت سهامی عام تحت عنوان " شرکت سهامی عام در شرف تاسیس " واریز نمایند . مسئولیت شرکا در این نوع شرکت ها نیز به میزان سهام اسمی آنها است. موسسین میتوانند الباقی سرمایه شرکت را پس از اخذ مجوز پذیره نویسی سهام شرکت از اداره ثبت شرکت ها به انجام رسانده و الباقی سرمایه مورد نیاز شرکت را بدینگونه از مردم تامین نمایند.

ثبت شرکت تضامنی :

ثبت شرکت تضامنی نیز برای امور تجاری بوده و فیمابین افراد دو یا بیش از دو نفر امکان پذیر است . درصورت بروز دیون و بدهکاری شرکت بیش از میزان دارایی آن ، هر یک از شرکا به میزان کل بدهی و دیون مسئول پرداخت می باشند . در این نوع شرکت هرگونه قراردادی فیمابین شرکا در این خصوص کان لم یکن تلقی می شود. نام حداقل یکی از شرکا در نام این شرکت ها بایستی استفاده شده و همچنین عبارت تضامنی پس از نام شرکت بایستی در کلیه مکاتبات آورده شود.

تعهدات شرکا نسبت به دیون و بدهی های شرکت تضامنی بسیار زیاد بوده و از اینرو بانک ها و موسسات مالی با اطمینان بیشتری به این نوع شرکت ها وام اعطا مینمایند و پس از آن شرکت های سهامی و سپس شرکت با مسئولیت محدود از نگاه اعتباردهندگان دارای ارزش ذای بالاتری در اعتبار می باشند.

ثبت موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی :

یکی دیگر از اقسام حقوقی ، موسسات می باشد . تفاوت موسسات با شرکت ها در آن است که موسسات به امر بازرگانی و خرید و فروش نمی پردازند و در حقیقت کار آنها ارائه خدمات می باشد . موسسات به دو دسته تقسیم بندی میشوند :

1- موسسات غیر انتفاعی 2- موسسات انتفاعی

1- ثبت موسسات غیر انتفاعی :

در ثبت موسسات غیر انتفاعی هدف اصلی موسسین موسسسه ، ارائه خدمات به اعضا و یا جامعه می باشد نه کسب ثروت . حال آنکه این جمله دلیل آن نیست که این موسسات حق کسب درآمد را ندارند بلکه موید آن است که هدف اصلی از ثبت موسسه ارائه خدمات مطابق موضوع فعالیت است . موسسین و سهام داران موسسه غیر انتفاعی در مقابل دیون و بدهی های احتمالی موسسه به میزان سهم الشرکه خود مسئول می باشند . دقیقا همانند قوانین در مورد ثبت شرکت با مسئولیت محدود می باشد.

2- ثبت موسسات انتفاعی  :

در ثبت موسسات انتفاعی هدف اصلی موسسین کسب درآمد بوده ولیکن از راه ارائه خدمات و نه از راه بازرگانیو خرید و فروش .

در حقیقت تنها فرق موسسات غیر انتفاعی و انتفاعی در هدف موسسه در زمان تاسیس می باشد . اگر هدف از تاسیس موسسه کسب درآمد در ازای ارائه خدمات باشد ، موسسه غیر انتفاعی و اگر هدف ارائه خدمات باشد موسسه غیر انتفاعی خواهد بود . موسسین موسسه انتفاعی نیز دقیقا به میزان سهم الشرکه خود در قبال دیون و بدهی های شرکت مسئول می باشند.

امید است در این مقاله توانسته باشیم که به زبانی ساده شما را با تعریف انواع شرکت و میزان تعهدات شرکا نسبت به بدهی ها و دیون احتمالی در زمان ثبت شرکت آشنا کنیم. در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید با کارشناسان موسسه حقوقی ثبت ونک به شماره 02187790 تماس حاصل فرمایید . ( روابط عمومی ثبت ونک )

منبع: فارس

کلیدواژه: کسب و کار سهام بدهی شرکت سهامی ثبت شرکت با مسئولیت محدود دیون و بدهی های شرکت موسسات غیر انتفاعی ثبت شرکت سهامی عام موسسات انتفاعی نوع شرکت نوع شرکت ها مسئول می باشند شرکت سهامی خاص انواع شرکت انواع شرکت ها میزان سهام شرکا نسبت یکی از انواع سرمایه شرکت شرکت تضامنی ارائه خدمات ثبت شرکت ثبت موسسات سهم الشرکه یک از شرکا میزان سهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۵۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جعفر نظم آبادی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی، درخصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد:  این دستگاه که نمونه داخلی مشابهی ندارد، جایگزین پنج یا شش دستگاه مجزا شده و ضمن صرفه‌جویی در فضای اشغال شده، فرآیند تست را نیز به طور قابل توجهی تسریع می‌بخشد.

وی اشاره کرد: فعالیت اصلی این شرکت که در شهرستان اراک واقع شده است، تولید تجهیزات کارگاهی و تمام ماشین‌آلات خطوط تولید است. تخصص ما به طور خاص در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات تست و آزمون خطوط تولید می‌باشد. با تلاش و پشتکار پرسنل این شرکت، دو دستگاه تست اصطکاک و تست میرایی از صفر تا صد طراحی و تولید شده است. این دو دستگاه موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان نیز شده‌اند.

نظم آبادی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: شرکت ما در سال گذشته با بررسی نیازهای بازار، دو دستگاه جدید به نام‌های هات‌اسپینینگ و مولتی‌تست را طراحی و تولید کرد.

وی گفت: دستگاه هات‌اسپینینگ در اکثر صنایع کاربرد دارد و برای بستن ته لوله با استفاده از تکنولوژی گرم‌کردن و فشار به کار می‌رود. این دستگاه از فناوری بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد و نمونه داخلی مشابه ندارد، اما نمونه‌های چینی آن در بازار موجود است. واحد طراحی شرکت ما این دستگاه را به طور مهندسی معکوس طراحی کرده و سال گذشته نمونه آزمایشگاهی آن را تکمیل نموده است.

وی افزود: در حال حاضر یک دستگاه از این محصول برای ارائه به کارخانه‌های صنعتی آماده شده است. تولید این دستگاه، یکی از دستاوردهای بزرگ شرکت ما به شمار می‌رود و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، مزیت قیمت تمام شده مقرون به صرفه را نیز برای کارخانه‌های صنعتی به همراه دارد.

نظم‌آبادی تصریح کرد: دستگاه مولتی‌تست نیز از دیگر ابتکارات شرکت ما است که از صفر تا صد توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه نمونه داخلی مشابه ندارد و ترکیبی از چند دستگاه است که در خط تولید کمک فنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره کاربردهای این دستگاه تستر، گفت:با استفاده از این دستگاه، تست‌های میرایی، اصطکاک، حرارت بالا و پایین در یک دستگاه انجام می‌شود. دستگاه مولتی‌تست، کاربردی و ایده آل برای مراکزی است که در زمینه تولید کمک فنر فعالیت می‌کنند. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه تولید شده و در حال حاضر آماده ارائه به مشتریان است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • جریمه ۲۰ میلیارد ریالی مدرسه غیر انتفاعی در اردبیل
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • یک مدرسه غیر انتفاعی به دلیل اضافه دریافتی ۲۰ میلیارد جریمه شد
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟