Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@18:35:36 GMT

جوانان تمدن‌ساز شهرستان ادب

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۶۰۱۷

جوانان تمدن‌ساز شهرستان ادب

محمدرضا شرفی‌خبوشان، داستان‌نویس و برگزیده جایزه جلال آل احمد، در یادداشتی به تاثیرگذاری موسسه شهرستان ادب بر جریان ادبی کشور پرداخت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا شرفی‌خبوشان برگزیده جایزه جلال آل احمد و نویسنده رمان‌های «بی‌کتابی»، «عاشقی به سبک ونگوگ»، «روایت پسری شبیه سمیر»، «موهای تو خانه ماهی‌هاست» و مجموعه شعر «نامت را بگذار وسط این شعر» به مناسبت جشن 10 ‌سالگی موسسه فرهنگی‌هنری شهرستان ادب و ابراز خوشحالی از برگزاری آن، در یادداشتی کوتاه نوشت:  

من در این مجال از بخش ادبیات داستانی شهرستان ادب سخن می‌گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنده کاری که شهرستان ادب در این زمینه انجام داده است را کاری مشابه یک نهضت و یک جریان می‌دانم؛ جریانی که رونده و بالنده و تمدن‌ساز است.

در این نهضت داستانی جوانان معتقد به انقلاب و اسلام با اتکا به دانش‌های موجود و تکمیل و تزویج آن با آگاهی‌های پیشین و اعتلا و هویت‌بخشی آن با جریان گفتمان و اندیشه انقلاب اسلامی، داستان ایران را به حرکتی بالنده و رونده و جریان‌ساز تبدیل کردند؛ چیزی شبیه جریان‌های علمی و فکری قرن دوم و سوم هجری در ممالک اسلامی. آنان نیز دانش موجود را با آگاهی‌های پیشین سایر ملت‌ها تکمیل و تزویج کردند و سپس آن را با جوهره اسلام و معارفی که پیامبر اکرم (ص) از طریق وحی بر جامعه اسلامی آموخته بود، تکمیل کردند.  

وضعیت موجود همیشه نیاز دارد که وارسی شود، سبک سنگین شود و به واسطۀ همه آگاهی‌های به دست‌ آمده بشری بالنده شود و آنگاه با رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی اعتلا و بلندی یابد. رهنمودهایی که به زبانی ترجمان همان رهنمودهایی است که پیامبر اسلام برای نجات، دگرگونی و آنگاه پیشرفت جامعه به مردم ابلاغ کردند.

این نهضت در زمینه ادبیات داستانی ایجاد شده است. شهرستان ادب آن را ایجاد کرده است. با همان نگاه و روش که گفتم: جوانان معتقد به انقلاب و اسلام گرد هم آمدند و دانش و روایت‌گری را با تعمق و غور در داشته‌های پیشین اعتلا دادند و با جوهره ایمان خویش و با نگاه به گفتمان انقلاب اسلامی که در رأس آن حق‌طلبی و عدالت‌طلبی و مبارزه با طاغوت است، آن را هویتی مخصوص به خود دادند و آثاری پدید آوردند که به سبب تأثیری که در جامعه می‌گذارند و در آینده خواهند گذاشت، می‌توان آنها را تمدن‌ساز به شمار آورد.

پس بیراهه نیست که بگویم شهرستان ادب سهم عمده‌ای در ایجاد نهضت ادبیات داستانی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌های پس از جنگ تحمیلی دارد.

آل کثیر: هیچ محصول فرهنگی برای جهان اسلام تولید نکرده‌ایم/ "شهرستان ادب" محتوای با کیفیت برای خارج از مرزها تولید کندرهبر معظم انقلاب 10سالگی شهرستان ادب را تبریک گفتند/ سعی شیاطین برای واگرایی هنر از مفاهیم انقلابی را باطل کنیدسیار: "شهرستان ادب" ضعف شعری را در مداحی و موسیقی برطرف کرد

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: داستان شهرستان ادب داستان شهرستان ادب انقلاب اسلامی شهرستان ادب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، در این نامه آمده است:

به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

بسم الله الرحمن الرحیم

اصرار و استقامت شما در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در این کشور باعث شد تا برخود لازم بدانیم مطالبی را در این نامه به جهت حمایت و همراهی با شما، به عنوان صاحبان آینده، در میان بگذاریم.

روحیه نخبگانی و حریت جریان دانشجویی موجب گسترش و پیشرفت آرمان‌های انسانی در هر جامعه‌ای می‌شود. متاسفانه سیاست‌های مادی‌گرایانه و مستکبرانه برخی دولت‌ها باعث می‌شود هدف، وسیله را توجیه کند و حتی به بهای زیر پا گذاشتن شرافت و کرامت انسانی اهداف خود را دنبال کنند؛ نمونه آن مسئله فلسطین است که علی‌رغم وقوع نسل‌کشی در دهه‌های اخیر، از هر گونه حمایت اقتصادی  ـ تسلیحاتی دریغ نکرده‌اند. لذا جریان دانشجویی می‌تواند با آگاهی‌بخشی در بین عموم مردم و کنشگری اجتماعی، حاکمیت دولت‌های متبوع خود را در مورد مشارکت در این جنایت منع کند.

در چند روز اخیر، اعتراضات و تحصن دانشجویان در برخی از دانشگاه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی با برخورد سلبی و حتی بازداشت از سوی پلیس روبه‌رو شد. آه از مدعیان دروغین آزادی بیان! شاید بهتر است بگوییم آزادیِ بیانِ آنچه که تروریست‌های کت و شلوار پوشیده می‌پسندند! گرچه نگرانی آنان دو علت دارد. اول در مقطع زمانی کنونی که با سیاست‌های خصمانه آنان در تعارض است. دوم در بلند مدت که جوانان امروز تبدیل به مسئولین و صاحبان آینده کشور خود شوند، از خود می‌پرسند آیا قرار است مسیر خصمانه فعلی کنار گذاشته شود و آنان به زباله‌دان تاریخ بپیوندند؟!

حال باید گفت آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟ آیا هنوز زمان آن نرسیده است که دولت مردان حامی رژیم جعلی اسرائیل شفاف کنند از دلارها و یوروهای کدامین مردم مستضعف، هزینه نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین و... تامین می‌شود؟ آیا وجدان عمومی این ملت‌ها به درد نمی‌آید که آن‌ها کار می‌کنند و مالیات می‌دهند و همان مالیات تبدیل به بمب و انفجار و شهید شدن هزاران کودک و زن و غیرنظامیان می شود؟ نقش دانشجویان دردمند را در آگاه‌سازی و همراه‌سازی جامعه جهانی نمی‌توان نادیده گرفت.

کتمان کرامت انسانی و اجرای برده‌داری مدرن جز در بستر پروپاگاندای رسانه‌ای محقق نمی‌شود. جابه‌جایی نظام ارزش گذاری در جوامع مختلف و تزریق فرهنگ مسموم توسط رسانه‌های اقلیتِ سرمایه‌دارِ مستکبر با تصویرسازی غلط و سیاه‌نمایی در مورد هنجارها و ارزش‌ها و حقایق ابزار مشروعیت‌بخشی به بی‌عدالتی است.

ما معتقدیم برای آزادی فلسطین عزیز و احیای ارزش‌های انسانی باید هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان تشکیل شود. هسته‌هایی از جنس علم، اراده، معنویت، ارزش‌های انسانی و مبارز در برابر بی‌عدالتی که موجب تحول و برداشتن قدم‌های جدی در راستای ایجاد نظم جدید در جهان شود. پیشران ایجاد این هسته‌های مقاومت جز جوانان و دانشجویان به عنوان جریان آزاده و نخبگانی نمی‌تواند باشد.

در آخر باید بگوییم ما، جوانان و دانشجویان دیار حافظ و سعدی، به شما افتخار کرده و تمام قد حمایت خود را از هر گونه اقدام شما در راستای تحقق آرمان مقدس فلسطین و تقابل با استکبار جهانی اعلام می‌داریم.

فإنّ حزب‌الله هم الغالبون

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جدید اداره ورزش و جوانان شهرستان ملارد معارفه شد
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • مسابقات آزاد تپانچه جوانان؛ تمدن بر سکوی قهرمانی ایستاد
  • توسعه عمرانی در روستاهای بخش ریگ تسریع می‌شود
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود