Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@16:20:19 GMT

توصیه‌های نفتی زنگنه به دولت آینده

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۶۰۸۸

توصیه‌های نفتی زنگنه به دولت آینده

وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران تأکید کرد و گفت: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم نامه مطالعات توسعه میدان مشترک آزادگان و آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در میادین هما، وراوی و تابناک، اظهار داشت: در وضعیتی هستیم که ناچاریم برای تدام تولید و نگهداشت بازیافت قرارداد‌هایی را امضا کنیم که به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که اینکار‌ها به افزایش اشتغال در داخل منجر می‌شود و تمام تجهیزات در ایران ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: کاری که در منطقه پارسیان انجام می‌شود، تضمین برای تامین خوراک پالایشگاه‌های گاز منطقه است و ۳.۳ میلیون تن خوراک در آن منطقه ایجاد خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه "باید جریان سرمایه‌گذاری را زنده نگه داریم تا جریان کار در کشور حفظ شود"، گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از نیاز کشور است، اگرچه در این سال‌های تحریم، کار‌های بزرگی انجام شد؛ با این حال کشور ظرفیتی که در نیروی انسانی دارد با این حجم سرمایه‌گذاری، پاسخگو نیست.

وزیر نفت تصریح کرد: طرح ضربتی افزایش تولید گاز را داریم؛ اگرچه پیش از این، زمان اجرای این طرح‌ها را به آینده موکول کرده بودیم، اما رشد مصرف گاز بسیار بالاتر از برنامه‌ریزی‌ها بود، این طرح‌ها را تسریع کردیم تا گاز مورد نیاز تامین شود.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "در خصوص توسعه میدان آزادگان، دولت آینده تصمیم نهایی را خواهد گرفت"، گفت: میدان آزادگان بیش از مطالعه است، البته که اقدام اجرایی نیست؛ بلکه ارایه پیشنهاد فنی و مالی برای امضای قرارداد توسعه است و به ۴.۵ میلیارد دلار تامین مالی نیاز دارد.

زنگنه با بیان اینکه "باید اصل را بر این بگذاریم که از بازار‌های داخلی این نیاز مالی تامین شود"، گفت: شرکت‌های GC باید در بخش نفت فعال شوند؛ همچنین شرکت‌های اکتشاف تولید مهم هستند، اما برخی به اسم انقلابی گری گفتند شرکت‌های اکتشاف تولید گرگ‌زاده هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه "زحمت زیادی کشیده شد و ۱۷ شرکت با سطوح توانمندی مختلف شناسایی شدند"، گفت: امیدوارم درست عمل شود و شرکت‌های ایرانی در امر معاملات نفت و فرآورده حضور داشته باشند؛ البته به دلیل تحریم توانستیم شرکت‌های بازرگانی را در این زمینه تعریف کنیم و امیدوارم بعد از تحریم بمانند.

وی افزود: با وجود تحریم‌های مالی و فناوری فقط با اتکای داخل کار بزرگی کردیم و غرب کارون از تولید ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است؛ کسی که یک بشکه نفت اضافه کرده باشد معنای این افزایش تولید را می‌داند؛ ذ البته اگر تولید میدان آذر را اضافه کنیم به ۴۶۰ هزار بشکه رسیده است و این کار‌ها در شرایط تحریم و زمانی که صندوق توسعه پولی نداشت انجام شد.

وزیر نفت با بیان اینکه "تحریم که آمد نه تنها توقف نکردیم بلکه به رکورد‌های افتخارآفرینی در صنعت نفت رسیدیم"، گفت: در آزادگان اینکار قدم اول است و با فرض این است که ضریب بازیافت اضافه نشود، این مدل‌ها ارائه خواهد شد؛ اکنون ضریب بازیافت از میدان آزادگان، ۵.۵ درصد است و ۱۰ میلیارد دلار با یک درصد افزایش ضریب بازیافت به درامد کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: زمان این قرارداد ۶ ماه است و این برای کشور افتخاری می‌شود؛ اگر خارجی هم خواستند بیایند می‌توانند ملحق شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه "به راحتی می‌توانیم به ۶.۵ میلیون بشکه تولید نفت در روز برسیم"، گفت: این واقعیتی است که برخی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند؛ با این حال هر دولتی که بیاید باید تولید نفت را به ۶.۵ میلیون بشکه برساند.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی نظام بر افزایش تولید نفت برای بالابردن قدرت امنیتی و سیاسی کشور تاکید شده است.

زنگنه با تأکید بر اینکه "این وابستگی به نفت نیست بلکه استقلال از نفت است"، گفت: اگر پول نفت را در بخش خصوصی سرمایه گذاری کردند و ثروت زیر زمینی به ثروت رو زمینی تبدیل شود، ما از بودجه نفتی فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: عراقی که هیچ وقت سه میلیون بشکه نفت تولید نمی‌کرد اکنون پنج میلیون بشکه تولید می‌کند و بازار دارد؛ در واقع به هر کاری که اراده داشته باشید و تدبیر کنید می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه "من دیگر در صنعت نفت و هیچ کار دولتی نخواهم بود"، گفت: از آنجایی که برای ایران دلم می‌سوزد، هر اطلاعاتی که می‌خواهند می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: زمان زیادی طول نخواهد کشید که کنوانسیون‌هایی وضع خواهد شد که تولید نفت کشور‌ها را محدود می‌کند، بنابراین تا زمان داریم باید ظرفیت تولید نفت خود را افزایش دهیم، زیرا محدودیت‌های بین المللی یقه مار ا می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت آینده پالایشگاه های گاز وزیر نفت سرمایه گذاری افزایش تولید میلیون بشکه تولید نفت هزار بشکه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»

مصطفی نخعی به خبرگزاری صدا و سیما همچنین گفت: در حدود ۴ سال گذشته اتفاق خاصی که کشور در صنعت پتروپالایشگاهی به آن نیاز داشته، رخ نداده؛ در حالیکه «این صنعت می‌تواند ارزآور باشد و کشور را در تولید بنزین و فرآورده‌های مورد نیاز دیگر خودکفا کند.»  «پتروپالایشگاه‌ها» مجموعه‌های پالایشگاهی به‌روز و پیچیده‌تر از صنعت پالایشگاهی هستند که محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی گسترده‌تری با ارزش افزوده بیشتر تولید می‌کنند.  تبدیل نفت خام به فرآورده‌های سوختی مانند بنزین، نفت گاز تنها هدف پتروپالایشگاه‌ها نیست و فرآورده‌هایی مثل خوراک‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی هم در این مجتمع‌ها تولید و عرضه می‌شوند.  پیشتر و در مجلس دهم، نمایندگان پیش نویس قانونی را برای توسعه صنعت پتروپالایشگاهی با استفاده از «سرمایه گذاری مردمی» به تصویب رسانده بودند.  «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» که بخشی از آن در مجلس یازدهم هم اصلاح شد، فرصتی را به پتروپالایشگاه‌های تازه تأسیس می‌دهد که بدون هزینه، خوراک اولیه را برای تولید محصولاتشان دریافت کنند و بعد با دولت تسویه کنند.  معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت بهمن پارسال گفته بود که با ساخت طرح‌های پتروپالایشگاهی، ظرفیت پالایشی کشور با افزایش ۳۰ درصدی از ۲.۳ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه می‌رسد. به گفته هوشنگ فلاحتیان، با قانونی که مجلس برای حمایت از سرمایه‌گذاری مردمی در صنایع پایین‌دستی نفت و گاز تصویب کرده، حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه ظرفیت پتروپالایشگاهی جدید تعریف شده است.   با این حال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اینکه «برخی مدیران به سرمایه گذاری دولتی در صنعت پتروپالایشگاهی بیشتر از سرمایه گذاری مردمی اهمیت می‌دهند»، انتقاد کرد و گفت: «باید آینده حوزه انرژی و این صنعت به مردم معرفی شود و ضمانت سودآوری از سوی دولت باید وجود داشته باشد تا مردم برای سرمایه گذاری در صنعت پتروپالایشگاهی مشارکت کنند.»  آقای نخعی همچنین گفت که دولت در حدود ۳ سال گذشته از مجلس برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی استان هرمزگان مجوز گرفته، اما این طرح رشد خاصی نداشته است.  او گفت : یکی از علت‌های رشد نکردن طرح احداث پترو پالایشگاه شهید سلیمانی، «بی توجهی به سرمایه گذاری مردمی» است.

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت