Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان خبر داد.

جعفر مروارید امروز، ۱۰ خرداد ماه، در وبینار شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی گفت‌وگوی بینافرهنگی خراسان، اظهار کرد: در این جلسه قراردادهای اجرایی همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان، طرح پژوهشی زیارت در الهیات تطبیقی بین‌الادیان و نشست‌های بین‌المللی گفت‌وگوی جوانان جهان اسلام به امضاء طرفین رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر این اساس همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان با محوریت میراث فرهنگی و معنوی خراسان برگزار می‌شود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عنوان مجری طرح، چهار نشست وبیناری به میزبانی خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان با همکاری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می‌کند.

مروارید در خصوص چهار نشست حوزه بین‌الملل تصریح کرد: چهار وبینار با عناوین زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان عرفان و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان، برگزار می‌شود که هر کدام دارای ریز عنوان‌هایی است و دانشگاه فردوسی، مدیریت وبینار زبان و ادبیات فارسی را به عهده دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات خراسان رضوی، در برگزاری بین‌المللی این وبینارها، همکاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه در این همایش این است که حضرت امام رضا(ع)، تنها منبع مناسک دینی در ایران و منطقه نیستند، بلکه منبع الهامات فرهنگی و هنری در تاریخ درخشان و کهن ابداعات فرهنگی و هنری بوده‌اند و از این جهت، تجربه‌های فرهنگی و هنری مشترک در زیست‌بوم خراسان و تبادلات فرهنگی چه در قالب گفت‌وگوها و چه در قالب اشتراکات فرهنگی، تأثیرات عمیقی بر فرهنگ مشترک، گذاشته است.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، مروارید بیان کرد: بازخوانی و باز تفسیر و بازپیرایی این میراث، جزء اهداف این همایش است و در عناوین این پنل‌ها، این نگاه رعایت شده که با توجه به این‌که امام رضا(ع) امام گفت‌وگوی ادیان و مذاهب هستند و خراسان و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، شناخته شده است. تأثیرات این تبادلات و تاثیرگذاری فرهنگی در سنت جهان اسلام تبیین شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: به اشتراک گذاشتن مجدد تجارب فرهنگی و هنری، برای نسلی که جوان است و دغدغه‌های متفاوتی دارد و نیازمند الگوهای معنادار و موجه هستند، می‌تواند راه گفت‌وگوی آنان را با میراث فرهنگی و معنوی شیعی هموارتر سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی جعفر مروارید خراسان خراسان رضوي فرهنگ و ارشاد فرهنگی و هنری خراسان رضوی گفت وگوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند

محمد حسین زاده مدیرکل فرخنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می‌توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می‌رود، بیم آن است که در آینده‌ای نزدیک، نسل‌های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه‌های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می‌شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی‌های گرانقدر دعوت می‌کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع‌های تجاری و یا واحد‌های مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی اضافه کرد: راه‌های ارتباطی از بستر‌های مختلف برای دریافت گزارش‌های مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi‌ می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد
  • هنر، ابزار استدلال و استقناع هنرمندانه عفاف و حجاب
  • کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در شهرستان خوی برگزار شد
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد