Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: در سال 95 ظرفیت گرمخانه های تهران 1395 نفر بود اما این ظرفیت امروز به 2800 نفر رسیده و قریب به دو برابر ظرفیت گذشته شده است.
به گزارش خبرنگار شهر، آخرین جلسه از سلسله نشست های خبری ارائه گزارش عملکرد معاونین شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدرضا جوادی یگانه در ابتدای ارائه گزارش عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری پایتخت به اصحاب رسانه، تاکید کرد: حوزه اجتماعی بزرگترین حوزه شهرداری تهران است. سابقه فعالیت معاونت اجتماعی شهرداری به پیش از انقلاب می رسد، اما در سال هایی پس از انقلاب این معاونت منحل شد. معاونت اجتماعی شهرداری تهران در سال 72 دوباره تعریف و فعال شد. در دوره اخیر مدیریت شهری نگاه کلی به این حوزه داشته‌ ایم.
او ادامه داد: حقوق و تکالیف شهروندی و ارزیابی اجتماعی پروژه های شهری زیرمجموعه معاونت اجتماعی تعریف شده است. نشاط اجتماعی یکی از مواردی است که مد نظر شهرداری قرار گرفته است. ایجاد زیرساخت های فرهنگی نیز نیز در نظر شهرداری بوده و بیشترین صندلی های سینماها را شهرداری ساخته است. اما در دوره اخیر مدیریت شهری رویکرد شهرداری «تهران، شهری برای همه» است.
جوادی یگانه با اشاره به این که نیمی از اجرای برنامه های معاونت اجتماعی در دوره کرونا افتاد، گفت: در دوره کرونا با محدودیت های شدیدی روبرو شدیم. اما تلاش کردیم که تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.
او با اشاره به تغییر رویکرد در مدیریت اخیر مدیریت شهری، افزود: رویکرد کلی ما حس «کسی بودن» است. یعنی شهروندان با تفاوت هایشان دیده و صداهای ضعیف تر بیشتر شنیده شوند. در این میان انسان های حاشیه ای در فضای شهری بیشتر دیده شدند. اما ریل گذاری این رویکرد تازه است و از شعار «شهر ما خانه ما» به به سمت «جان تو، جان شهر» رفتیم، در رویکرد «جان تو، جان شهر» شهروندان اهمیت داشتند و تهران جای شاد برای همه و شهری امن برای زنان ترجمه شد. اگر قرار باشد زنان از فضای شهری استفاده کنند زنان باردار و مادران بچه های خردسال نیز جزو این زنان می شوند. تهران باید شهری مقصد گردشگری، شهری برای معلولان, دوستدار کودک، شهری دارای سرپناه تبدیل می شد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: عدالت مسئله اصلی ماست. در نظر سنجی تابستان 96 بعد از آلودگی هوا و ترافیک، کم شدن فاصله شمال و جنوب شهر مطالبه و دغدغه مردم بود. به همین دلیل شهرداری در حریم شهر تهران کارناوال ها را برای اولین بار راه انداخت و کنسرت های را برای مردم جنوب شهر در پارک ها برگزار کرد. در مددسراها و گرم‌خانه ها هم کنسرت برکزار کردیم. ضمن آن شهرداری در دوره کرونایی فضایی دسترسی به اساتید را به دانش آموزان داد. مراکز کوثر شهرداری نیز زنان سرپرست خانوار را مد نظر قرار داد است. بنابراین عدالت گسترده مد نظر شهرداری است.
او با اشاره به این که مسئله آسیب های اجتماعی بسیار مهم است، افزود: بعد از فوت 14 نفر در سال 83 گرم‌خانه ها ساخته و در دوره جدید مراکز این گرم‌خانه ها 24 ساعته شد. تمام افرادی که تمایل به استفاده از گرمخانه ها دارند را پوشش می دهیم و امروز کسی در سطح تهران نیست که جای خواب و غذای گرم نداشته باشد. مراکز پرتو نیز برای کودکان راه اندازی شد. در سال 95 ظرفیت گرم‌خانه ها 1395 بوده ولی اکنون این ظرفیت تا 2800 نفر رسیده است. ظرفیت جذب آسیب دیدگان نیز در دوره اخیر افزایش یافته است.
جوادی یگانه با اشاره به بخشنامه شهردار در ممنوعیت زباله گردی کودکان گفت: شهرداری به جای برخورد یا جمع آوری کودکان، با افرادی که این کودکان را به کار می گیرند، برخورد می کند و فرقی ندارد که پیمانکار شهرداری باشد یا فرد دیگری.
معاون شهردار با اشاره به موضوع التیام بخشی گفت: در کنار مردم بودن نکته ای است که در همراه سراها مورد توجه شهرداری قرار گرفته است و همراهان بیماران را در این همراه سراها سکونت داد. در تبلیغات شهری نیز التیام بخشی مورد توجه قرار گرفت. به عنوان مثال در شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تمام سازه های شهری به موضوع این شهادت اختصاص یافت. در ماجرای هواپیمای اوکراینی نیز بیلبوردها و ویدئو مپینگ جهت التیام بخشی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.
جوادی یگانه گفت: در اعتراضات 98 شهرداری تهران نیز با طرح موضوع در پارلمان شهری اعضای شورای شهر بدون تبلیغات به خانه قربانیان رفتند. در موضوع حمله به مدرسه افغانستان التیام شهرداری تهران برای مردمی که رنج کشیدند، ملموس بود. شهرداری تهران برای 18هزار نفر برای خانواده های که عزیزان خود را در کرونا از دست دادند بسته التیام بخش فرستاه است. برای سالمندان کارت تکریم سالمندان به زودی کارت منزلت صادر شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به این که شهرداری تهران در موضوعات فرهنگی نیز پیشرو بوده است، اظهار کرد: اگر سیاه نکردن صورت حاجی فیروز توهین محسوب شده، شهرداری همه فشارهای وطن پرستی را به جان می خرید تا این موضوع اصلاح انجام شود و دیگر صورت حاجی فیروز سیاه نباشد.
محمدرضا جوادی یگانه درباره املاک شهرداری نیز گفت: املاکی در اختیار غیر قرار گرفته بود که از این املاک استفاده های غیرمرتبط می شد. ولی کسانی که برای مردم کاری انجام می دهند باید از آن استفاده کنند. گزارش املاک را به شورای شهر ارسال کردیم و همه آنها تعیین تکلیف شده است.
او با اشاره به کمپین های شهروندی گفت: کمپین «آپارتمان نشینی» با حضور مردم در حال برگزاری است. کمپین «موتورسوار خوب» که با همکاری پلیس راهور شروع شد نیز در حال انجام است. در حال حاضر کوچه دوستی نیز در 40 نقطه تهران در حال انجام است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: کرونا باعث شد که برج میلاد و سازمان ورزش درآمد خود را از دست دهد. اما شهرداری نقش بسیار خوبی ایفا کرد و از فضای مجازی استفاده کرد و کنسرت های آنلاین را برگزار کرد تا مردم در خانه بمانند. در کنار کنسرت های برنامه های مذهبی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در تمام فعالیت های این حوزه فعال بودیم و واکسیناسیون خودرویی در فضای ستاد بحران و ورزشی انجام می شود.
جوادی یگانه درباره دستاوردهای آموزش های حقوق شهروندی گفت: کلیپ های آموزشی حقوق شهروندی در سال 98 در جشنواره فیلم فجر و بعد از طریق تلویزیون پخش شد. کمپین مفصل آپارتمان نشینی با 80هزار نفر در حال اجراست. ضمن آن که قرار است شهرداری ایستگاه آموزشی را در ایستگاه متروی تجریش راه اندازی کند.
او درباره کودکان کار گفت: از آمار کودکان کار برآوردی در دست نیست. اما گفته می شود از 4 هزار تا 14 هزار کودک کار وجود دارد. دو دسته کودک کار داریم که بخشی از آنها زباله گرد هستند. شهرداری برای حذف کودکان از زباله گرد تلاش کرد و در حال حاضر زباله ها توسط افرادی که یونیفرم دارند جمع آوری می شود. کودک کار محصول فقر است و خانواده های ساکن اطراف تهران کودکان خود را برای کار به تهران می فرستند. شهرداری در مراکز پرتو خدمات خوبی به این کودکان ارائه می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره گرم‌خانه ها گفت: اگر خدمات کاملی در سامانسرای زنان و مردان ارائه شود، آنها به آغوش خانواده باز نمی گردند. اما شهرداری شرایط خوبی را برای بی سرپناه ها در گرم‌خانه ها به وجود آورده است.
جوادی یگانه افزود: شورای شهر مصوبه سه گرم‌خانه فرامنطقه‌ای را تصویب کرده است. دو گرمخانه به مردان و یک گرمخانه فرامنطقه ای به زنان اختصاص خواهد یافت. اما مردم راضی نیستند که گرم‌خانه در محله آنها ساخته شود به همین دلیل جانمایی آن کمی طول کشید. امیدواریم تا شروع فصل سرد به اتمام برسد.
جوادی یگانه در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و کاهش درآمد شهرداری آیا دولت در دوره کرونا به شهرداری کمکی کرده است یا خیر؟ گفت: غیر از کمک هایی که نوروز سال گذشته از سوی بنیاد مستضعفان شد شهرداری هیچ کمکی برای موضوع کرونا دریافت نکرد.
جوادی یگانه در پاسخ به پرسشی درباره طرح ساماندهی کودکان زباله‌گرد توضیح داد: شهرداری تهران از ابتدای سال 98 در هیچ طرح جمع آوری کودکان کار هیچگونه مشارکتی و هیچ همراهی نداشت.
معاون شهردار تهران درباره املاک در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی هم گفت: در لیست اولیه که به شورای شهر تهران داده شده، 988مورد ملک مانند املاک سراهای محلات، بهاران، گرمخانه‌های و مجتمع‌های ورزشی در اختیار شهرداری تهران است و هیچ واگذاری به بخش های دیگر انجام نشده است.
جوادی یگانه درباره گردشگری در تهران گفت: شهرداری در گردشگری مسئولیت مستقیمی ندارد. شهرداری خانه موزه های متعدد، برج میلاد و... را دارد. در شورای عالی گردشگری شهر تهران تصویب شد تا گردشگری ساماندهی شود. اما مشکل این است که بخشی از موضوعات در دست دولت است و ما نمی توانم به آن ورود پیدا کنیم.
جوادی یگانه درباره رویداد تهران 1400، گفت: این رویداد در سطح ملی نبوده بلکه در سطح تهران بوده است. این رویداد از حدود هشت ماه پیش در تمامی مراکز از جمله هواپیماها، تبلیغات شهری و ... بوده است. برگزاری این رویداد هزینه زیادی ندارد و برنامه‌های شهری ذیل تهران 1400 بودند.
او در پاسخ به پرسشی درباره کودکان زباله گرد مجددا گفت: بحث کودک زباله گرد در سامانه مطرح و در گزارش های 137 پیگیری می شود. در این سامانه مثلا کد 4 برای امنیت زنان در پل های عابر پیاده در نظر گرفته شده و عدد ناامنی برای پل ها یک درصد است. اما راجع به ناامنی و تاریکی معابر 60 درصد است. کم شدن تعداد کودکان زباله گرد نیز در این سامانه قرار داده شده و پیگیری ها انجام می‌شود. همچنین در قراردادی که شهرداری منعقد می کند نباید از اتباع خارجی استفاده کند و طبق برنامه تا خرداد 1400 باید تعداد این کودکان کم شود و تلاش می کنیم که این مهم انجام شود.
او افزود: در بحث مشکلات در زمینه معتادان نیز بخشی از آن دست ما نیست و از عهده شهرداری خارج است. همه دستگاه ها تلاش کردند که گرمخانه‌ها تعطیل شوند اما تعطیلی گرمخانه ها نیز مشکلی را حل نمی کند و معتادان در همان مکان ها می مانند. تلاش کردیم که علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات شهری، اصلاح وضعیت بی خانمان ها را نیز پیگیری و انجام دهیم. اما در این موضوع فقط شهرداری مسئول نیست. ضمن اینکه فشار سازمان های بیرونی نیز بر شهرداری وارد است. بی خانمان ها محصول سیاست‌های قبلی هستند و ما تلاش داریم که این مشکل را حل کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران معاونت اجتماعی جوادی یگانه دوره کرونا گرم خانه ها گرمخانه ها کودکان کار زباله گرد شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است،گفت: ۴۶۰ روز به پایان دوره کاری مدیریت ششم شهری باقی مانده و این زمان کوتاهی نیست و می‌توان به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در ساختمان تالار اجلاس شورای شهر تهران آغاز شد.

جلسه امروز پس از حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران در فضایی آرام و بدون حاشیه آغاز شد و در ادامه برخی از اعضای شورای شهر تهران موضوعات مختلفی را در مواردی مطرح کردند.

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران به عنوان اولین تذکردهنده با اشاره به دیدار مجازی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و تاکید بر دقت در اعلام نظرات اظهار کرد: در این بیانات آمده است: «یکی از آسیب‌ها بی‌احتیاطی در استفاده‌ از تریبون و بلندگویی است که در اختیار شما است. فرمایشات شما به طور مستقیم پخش می شود در کشور، یا بعداً به وسیله رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ این امکان در اختیار همه نیست، در اختیار نماینده است؛ مراقب باشید که در استفاده‌ از این امکان بی‌احتیاطی نشود و در [ارائه‌ی] نقدهای خود، نظرات خود [دقّت کنید]. گاهی انسان نظرات تندی هم دارد که این نظرات را می شود در یک جلسه‌ی دونفره، سه‌نفره، پنج‌نفره گفت امّا اگر این را در سطح عموم مردم گفتید، ممکن است به جای فایده ضرر داشته باشد. بعضی خیال می کنند که هر نظر انتقادی‌ نسبت به هر جایی دارند باید این را اعلان کنند و به اطّلاع عموم برسانند، در حالی که به اطّلاع عموم رساندن، گاهی فایده ندارد و گاهی علاوه‌ بر نداشتن فایده ضررهای فراوانی دارد. بنابراین در استفاده‌ی از این رسانه‌ها بایستی مراقبت بشود و بی‌احتیاطی نشود.»

وی با بیان اینکه ما وقتی انقلابی هستیم که انقلابی عمل کنیم، افزود: امیدواریم انقلابی عمل کنیم. کارمندان محکم بایستند و کارهای خود را با انسجام و استحکام انجام دهند و ما به عنوان شورا پشت کارمندان هستیم.

نادعلی با اشاره به سالروز درگذشت کیومرث صابری «گل آقا» گفت: این هنرمند فقید انتقادات طنز و گزنده‌ای داشت و هیچ مسئولی از این انتقادات در امان نبود؛ امیدواریم این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

در ادامه جلسه احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکری در خصوص عدم بارگذاری برخی از املاک شهرداری تهران در سامانه شفافیت گفت‌: برای چندمین بار است که بنده این تذکر را می‌دهم و امیدوارم شهرداری تهران نسبت به بارگذاری املاکی که در اختیار افراد حقوقی و حقیقی است در سامانه شفافیت عمل کند.

وی تصریح کرد: هیچ محرمانگی در این باره وجود ندارد و شهرداری ملزم به بارگذاری اطلاعات افراد حقوقی و حقیقی در قالب این املاک است.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا به بخشی از بیانات آیت‌الله مطهری اشاره کرد.

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است، گفت: به سهم خودم از همکارانم در شورای شهر، کارشناسان در مجموعه شورا و همچنین پرسنل شهرداری تهران که در این مدت تلاش کردند تا به وظیفه خود عمل کنند قدردانی می‌کنم.

وی افزود: همچنین به سهم از کوتاهی‌هایی که در انجام وظیفه‌ام داشته‌ام در محضر خداوند طلب مغفرت و همچنین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه تا پایان این دوره از مدیریت شهری 460 روز باقیمانده است، تصریح کرد: این زمان کوتاهی نیست و امیدواریم در عمر باقیمانده از شورا به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم.

به گزارش تسنیم، زهرا شمس‌احسان؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تبریک روز کارگر و هفته معلم؛ اظهار کرد: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع جامعه کارگری، ایشان بر نقش محوری و تاثیرگذار این قشر زحمتکش در بهبود اوضاع کلی جامعه تاکید فرمودند. توجه به این رهنمود رهبر فرزانه انقلاب، از ضروریات غیرقابل انکار در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات شهری، بخش عمده‌ای از نیروی انسانی خود را از میان جامعه کارگری تامین می‌کند، افزود: گزارشات موجود حاکی از آن است که بسیاری از این عزیزان زحمتکش به دلیل پایین بودن دریافتی، با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله علاوه بر تضعیف روحیه و انگیزه کاری کارگران، موجب کاهش بهره‌وری و در نتیجه افت کیفیت ارائه خدمات خواهد شد.

شمس‌احسان ادامه داد: حضور برخی شرکت‌های پیمانکاری مابین کارگران و مجموعه شهرداری نیز نباید تاثیری در میزان توجه و حمایت از نیروی کار داشته باشد. شهرداری تهران باید با حفظ مسئولیت اجتماعی و انسانی خویش، تمامی امکانات و منابع در دسترس را برای تامین رفاه و ارتقای معیشت کارگران صرف کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود شهرداری تهران در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت معیشت کارگران به انجام رساند. این اقدامات می‌تواند شامل افزایش مستمرهای کارگری، بازنگری مزایا و پاداش‌ها و ارائه تسهیلات رفاهی باشد.

بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران باید اهتمام ویژه‌ای در جهت حفظ کرامت و منزلت کارگران داشته و با برقراری ارتباط مستقیم و شفاف، زمینه را برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این قشر فراهم آورد.

شمس‌احسان در پایان با تاکید بر اینکه رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب در این زمینه، نقشه راهی برای بهبود معیشت و رفاه کارگران است که مدیریت شهری موظف است تمامی تلاش و همت خود را صرف تحقق آن کند، افزود: انتظار می‌رود گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نتایج حاصله در این خصوص ارائه شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی