پایان تلخ دوران فیلمسازی با «میجر»
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۱۷۷۶
سکانسهای فیلم بشدت پراکندهاند، هیچ تداومی در سرگشتیهای موسی از سکانسی به سکانس نیست و این سکانسهای پراکنده، قابلیت اتصال روایی ندارند.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - احسان عبدیپور فیلمساز اهل بوشهر کارش را با ساختن تله فیلم در شبکه استانی بوشهر آغاز کرد. فیلمهایی نظیر «همسنگار» و «افسانه» ۹۸ از نخستین آثار تلویزیونی وی محسوب میشود که آثار بسیار متوسطی هستند که در قواره پخش عصرهای جمعه از شبکههیا استانی سیما ساخته شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم با اتکا به درخشش بازیگر نقش او خود «میثم فرهومند» در خلاء فیلمهای استاندار خودنمایی کرد و فیلمی کاملا محلی مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت. روند گفتوگوهای عبدیپور پس از مورد توجه قرار گرفتن نشان میدهد که او از ابتدا پتانسیل هنری خاصی برای حفظ این موفقیت نداشت. او صرفا کارگردانی است که میتواند مطیع یک فیلمنامه مناسب باشد که در سریال «آرماندو» این اتفاق رخ داد و عبدیپور نشان داد در محدوده تلویزیون کارگردان متوسط مناسبی است که با تمرین ساختن سریال و تله فیلمهای تلویزیونی میتواند این خط متوسط موفقیت را حفظ کند.
بیشتر بخوانید:
«شهربانو»؛ فیلمی علیه خانواده با پول مردم!اما برخی رسانههای متاسفانه و یک خط جریانی خاص آنچنان عبدیپور را برجسته کرد که عدهای تصور میکردند که با امیرنادری ثانی مواجهاند. محدود مورد اعتنای عبدیپور از دایره تلهفیلمهای محلی فراتر نمیرود، تحت تاثیر فضایی که در سال ۱۳۹۲ ساخته شد، اهالی تلقی این را داشتند که با یک کارگردانی آیندهدار مواجه هستند.
عبدی پور به خاطر فیلم «تنهای تنهای تنها» مورد وثوق برخی رسانههای قرار گرفته بود و این فیلم اثر مورد علاقه برخی رسانهها شده بود. عبدیپور برای گریز از توجه این طیف از رسانهها، به صورت ناگهانی و بدون دریافت پروانه ساخت، برای اینکه در فضای ساخته شده سیاسی اطرافش باقی نماند، اقدام به ساختن فیلم پاپ کرد. فیلم پاپ اثر سیاسی بسیاری غلیظی بود و در شرایطی که در بوشهر هیچگاه خبری از فعالیتهای سیاسی وابسته به جنبش سبز نبود، غلظت فیلم اپیزودیک خود را افزایش داد، تا بتواند از منظر خودش با فیلمی که متاثر از حال و هوای احمدینژادیسم ساخته بود، فاصله بگیرد. فیلم توقیف شد و چهار سال بعد نسخه سانسور شده آن در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد. اما عبدیپور با «تنهایتنهاتنها» به پایتخت آمد تا بماند و فیلمسازی خود را در تهران دنبال کند و به همین دلیل «پاپ» را ساخت تا در فضای ظاهرا آلترناتیو سینما، برای خودش مسیرها را هموار کند.
دویدن فعل مشترک پوستر تنهای تنهای تنها با تیک آفاین فضاسازیها فردی نتیجهبخش بود و زمینه تولید سینمایی بزرگی برای او فراهم شد، تا فیلم «آه ای عبدالحلیم» (تیکآف) را با ستارههای مشهور سینما بسازد. عبدیپور از تمام عنصار و المانهای فیلمی که در گیشه موفق باشد، بهره برد. مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، سوگل قلاتیان و حضور یک خواننده پاپ به نام رضا یزدانی و عوامل کاملا حرفهای تولید زمینه را برای تیکآف کردن عبدیپور در سینما فراهم کرد. اما نتیجه ماحصل ادعاهای عبدیپور پس از مورد وثوق قرار گرفتن فیلم «تنهای تنهای تنها» و سیاسی سازی به شیوه «پاپ»، زمینه صعود او را در سینما فراهم نکرد و منتقدان هم به فیلم عنایتی نداشتند.
فیلم «میجر» آخرین ساخته عبدیپور به تهیهکنندگی حمیدفرخنژاد، پایانی برای فعالیت فیلمسازی احسان عبدیپور است. روایت فیلم درباره موسی کارگر پاره وقت اسکله است که شغل «گردن گیری» را پیشه کرده است. او گناه حمل قاچاق توسط سایرین را به گردن میگیرد و به جای گناهکاران به زندان میرود و از این طریق زندگیاش را تامین میکند. آوارهای که یک زن صیغهای دارد و همسرش با رفیق دیرین او ازدواج کرده و به دلیل کشیدن چک به جای همسرش به زندان رفته است و حالا موسی برای اینکه بتواند پسرش بهروز را مجاب کند که با همسر صیغهاش ازدواج کند مجبور است ۸۵ میلیون تومان پول تهیهکند و به اصرار بهروز همسر سابقش را از زندان آزاد کند. در ابتدا سگ گرانقیتی که برای یافتن جنس قاچاق در اسکله استفاده میکنند را سرقت میکند اما در نیمه راه از این کار پشیمان میشود و به حرفه سابق خود یعنی قمار بازمیگردد. در قمار موفق به بردن رقبا میشود اما حقه او برای بدست آوردن پول رو میشود و از گردونه بازی خارج میشود و در نهایت سانحه تصادف یکی از آقازادههای پولدار بوشهر را گردن میگیرد و دوباره به زندان باز میگردد.
فیلم از حیث ساختار گرایشی به روایتگری ندارد، نقطه آغازین آن با پایان فیلم هیچ تفاوتی ندارد. اگر ژانر فلاکت در تهران مولفان جوان تازهای مثل هومن سیدی با مغزهای کوچک زنگ زده، سعید روستایی با ابد و یک روز و محمد کارت با شنای پروانه و محمد حسین مهدویان با «شیشلیک» را داراست، عبدیپور سعی کرده زیرگونه محلی فلاکت را در بوشهر تولید کند. با این تفاوت که گونه فلاکت زده فیلمسازی که این ژانر را در پایتخت احیا کردهاند مقید به روایتگری هستند اما عبدیپور به همان سرگشتگی فیلمهای پاپ و تیکآف دچار است. شخصیتهای که دست به یک ریسک بزرگ میزنند تا از عهده یک کار نشدنی برآیند اما موفق به کارهای بزرگی هم نمیشوند.
سکانسهای فیلم بشدت پراکندهاند، هیچ تداومی در سرگشتیهای موسی از سکانسی به سکانس دیگر نیست و این سکانسهای پراکنده، قابلیت اتصال روایی ندارند. با این حال فیلمساز همچنان در حال و هوای موفقیتهای مجازی سیر میکند و در اظهار نظری در جشنواره فیلم فجر میگوید: وقتی گروه واتساپی یک فیلم که از ساخت آن یکسال گذشته است، هنوز فعال است و هنوز آدمها دربارهاش مینویسند یعنی فیلم خوب بوده است. به هر حال توهم موفقیت، یک موفقیت محسوب میشود.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا فلسطین احسان عبدی پور هومن سیدی رضا یزدانی ژانر فلاکت محمدحسین مهدویان شیشلیک جشنواره فیلم فجر جشنواره جهانی فجر محمد حسین مهدویان جشنواره جهانی فجر محمد کارت تیک آف سعید روستایی احسان عبدی پور مصطفی زمانی تنهای تنهای تنها جشنواره فجر تنهای تنهای تنها آه ای عبدالحلیم تنهای تنهای تنها عبدی پور رسانه ها تله فیلم تیک آف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادهسازی تمامی نیروگاههای کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاهها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت
گزارش خبرآنلاین البرز ، علیاکبر محرابیان در جریان بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با حضور در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به شروع فصل گرم سال در حال آمادهسازی نیروگاههای کشور برای تولید برق پایدار و مطمئن در سراسر کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته ۱۸۰ پروژه در بخشهای توسعه نیروگاهها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار پیک تابستان امسال در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در همین راستا از مهمترین اقدامات صنعت برق آمادهسازی تمامی نیروگاههای کشور برای تولید حداکثری در روزهای اوج مصرف تابستان است.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران نقش بسیار مهم و برجستهای را برای تعمیرات، آمادهسازی و ارتقای توان تولیدی نیروگاههای کشور بر عهده دارد، گفت: همکاران این مجموعه در طی چند ماه اخیر و حتی در ایام تعطیلات نوروز به صورت بیوقفه در تلاش بودند تا با آمادهسازی نیروگاههای کشور مردم دغدغهای برای تامین برق تابستان امسال نداشته باشند
محرابیان اضافه کرد: از جمله پروژههای مهم در حال اجرای این شرکت بازسازی کامل واحد یک ۲۲۵ مگاواتی نیروگاه برقابی رودبار لرستان است. این واحد سال گذشته دچار مشکلات اساسی شده و نیاز به تعمیرات اساسی داشت. با توجه به اینکه تجربه انجام این پروژه در کشور وجود نداشت، برخی معتقد بودند که اجرای این طرح در داخل کشور امکانپذیر نیست و بایستی برای بازسازی آن از پیمانکاران و مشاوران خارجی استفاده کنیم.
وی افزود: براساس پیشنهادات پیشبینی شده بود که با توجه به هزینه تعمیرات و شیوه کار بایستی حداقل ۱.۵ سال این واحد را از مدار خارج کنیم. اما با اعتماد به متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی و انجام این کار توسط این مجموعه، هم اکنون پروژه بازسازی واحد یک نیروگاه رودبار با حداقل زمان در حال انجام است.
وزیر نیرو تاکید کرد: همکاران شرکت به صورت سه شیفت مشغول به فعالیت هستند تا این واحد در موعد مقرر به مدار تولید بازگردد. خوشبختانه سد لرستان نیز در وضعیت آبگیری بسیار مناسبی است که با اتمام این پروژه بخشی از ظرفیت نیروگاههای برقابی کشور به کمک شبکه سراسری برق کشور خواهد آمد.
محرابیان با بیان اینکه تعمیرات اغلب نیروگاههای کشور به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد برنامههای این بخش محقق شده است و تا نیمه اردیبهشتماه به اتمام فعالیتهای پیشبینی شده در این بخش، تمامی نیروگاههای کشور با حداکثر ظرفیت به استقبال روزهای اوج مصرف برق امسال خواهند رفت
شرکت برق حرارتی پیشتاز حمایت از تولید بار اول در کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در حوزه تولید بار اول در کشور پیشتاز است، افزود: این شرکت توانسته است بیشترین حجم قرارداد با شرکتهای دانشبنیان را داشته باشد و با همکاری شرکت برق حرارتی و دانشبنیانها قطعات بسیار خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی برای اولین بار در کشور ساخته شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و قطعات نیروگاههای حرارتی و برقابی ساخت داخل است، ادامه داد: در حوزه تجدیدپذیرها نیز در حال افزایش سهم ساخت داخل هستیم. واحدهای بسیار خوبی در کشور در حال توسعه است تا بتوانیم در حوزه نیروگاههای تجدیدپذیر و به ویژه واحدهای خورشیدی به خودکفایی کاملی دست پیدا کنیم.
محرابیان با اشاره به اینکه صنعت نیروگاهی کشور بخش زیادی از حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است، گفت: این بخش علاوه بر اینکه تاکنون نیروگاههای زیادی را در خارج از کشور احداث کرده است، در حوزه تعمیرات و بازسازی نیروگاههای موجود نیز مشغول به فعالیت است.
وی اظهار کرد: واحدهای نیروگاهی که عمدتا توسط شرکتهای غربی و آمریکایی ساخته شده است هم اکنون توسط متخصصان ایرانی در حال تعمیرات، نوسازی و بازسازی هستند و وابستگی این کشورها به سمت صنعت برق کشور افزایش یافته است
۴۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899618