Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید شقاقی کارشناس اقتصاد کلان  و استاد دانشکده اقتصاد خوارزمی با اشاره به تصویب مالیات برعایدی سرمایه در مجلس و تاثیر آن بر شفافیت اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در اقتصاد ایران که دارای تورم‌های بالاست و نظام اقتصادی کشورمان هم تا حدود زیادی سوداگرانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمدتا شاهد سوداگری‌های افراطی در اقتصاد هستیم. مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار خوبی برای کنترل اقدامات سوداگرانه در اقتصاد است.

او ادامه داد:  به نظر می‌رسد در این نوع مالیات روش باید به این صورت باشد که تورم را از این دارایی برداریم و مابه التفاوت تورم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود. برای مثال اگر شخصی خانه‌ای را برای خرید و فروش و نه مصرف برای سکونت خریداری کرده است.

این کارشناس اقتصاد کلان تصریح کرد: قیمت یک میلیارد تومان هزینه کرده است که ظرف شش ماه مبلغ یک میلیارد تومان به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تبدیل شده است و تورم در این مدت شش ماهه ۱۵ درصد بوده است. برای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه باید این افزایش پانصد میلیون تومانی را از این تورم کسر کنیم که ۱۵ درصد یک میلیارد تومان معادل ۱۵۰ میلیون تومان است.

شقاقی بیان کرد: اگر ۱۵۰ میلیون را از ۵۰۰ میلیون کسر کنیم ۳۵۰ میلیون می‌ماند که این رقم مالیات بر عایدی سرمایه بعد از کسر تورم است. برای این رقم که عایدی سرمایه گذاری در بخش مسکن است در ظرف شش ماه پس از کسر میانگین تورم شش ماهه می‌توان برای این مبلغ مالیات در نظر گرفته شود.

او افزود: دولت می‌تواند بسته به شرایط اقتصادی این مابه التفاوت  را در  مالیات بر عایدی سرمایه محاسبه کند. همچنین نرخ این مالیات را ۵۰ درصد اعلام کرده و نصف مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه تحویل دولت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد‌هایی مانند ایران که سوداگری و سفته بازی رایج است و تورم دو رقمی را تجربه می‌کنند، در جهت  مدیریت اقتصادی کشور  راه مناسبی است و  باید خالص عایدی سرمایه در نظر گرفته شود.

شقاقی  ادامه  داد: مجموع مالیات بر مجموع درآمد این است که فردی در طول سال درآمد‌های مختلفی داشته،  درآمدی که از بنگاهی که در آن فعالیت دارد کسب می‌کند مالیاتش را در نظر می‌گیرند. در این نوع مالیات به جای اینکه جداگانه مالیات هر منبع درآمدی محاسبه شود، مجموع آن‌ها محاسبه خواهد شد. ولی در مالیات بر عایدی سرمایه  مالیات از درآمد نبوده و از سود است.

 او در پایان تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه مشمول فعالیت‌های سوداگرانه خواهد بود و هدف اخذ آن کنترل  فعالیت های سوداگرانه در بازار دارایی هاست؛ و کسب درآمد برای دولت در این نوع مالیات مطرح نیست.زمانی شخصی با هدف مصرف و سکونت ملکی را خریداری می کند  ولی  وقتی  شخصی  به قصد  کسب سود  خرید می کند و  هدفش  سرمایه گذاری است.  معمولا هر چقدر دوره های خرید و فروش کوتاهتر باشد نرخ مالیات را بیشتر تنظیم  می کنند. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مالیات بر عایدی سرمایه مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر عایدی سرمایه میلیون تومان یک میلیارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم لایحه ای است که دولت با هدف حمایت از تولید و کمک به رشد اقتصادی کشور به مجلس ارائه داده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، مجلس باید با فوریت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد. به نحوی که بستری برای مقابله با سوداگری و حمایت از تولید در کشور به وجود بیاید.

یکی از جنبه‌های اساسی حمایت از تولید از طریق مشارکت مردم، حمایت مالیاتی هدفمند از بخش تولیدی است. با کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی، دولت‌ می‌تواند فضای مساعدی را برای رونق کسب و کار و گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند.

کاهش مالیات‌ تولید نه تنها به کسب‌وکارهای موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق می‌کند و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند.

بنا بر آنچه گفته شد، کاهش نرخ مالیات عملکرد تولید از 25 درصد به 15 درصد که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، موجب خواهد شد که تولید جذابیت بیشتری پیدا کند. از طرف دیگر تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص مزیت های لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در ادامه می خوانید.

سعادت در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که افزایش تولید در کشور می تواند به تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند، تصریح کرد: یکی از اهداف مهمی که می توانیم در دستور کار داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد که حدود 40 درصد است، مثبت ارزیابی می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای حمایت از تولید انجام داده است که از جمله آن ها می توان به مدار تولید برگرداندن بسیاری از شرکت ها و کارگاه ها اشاره کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متمرکز شدن دولت بر مالیات ستانی از بخش های غیرمولد اقتصاد بسیار اقدام درستی است. تا جائیکه می توانیم باید به حمایت از تولید به لحاظ مالیاتی بپردازیم و مالیات فعالیت های مخرب و سوداگرانه را افزایش دهیم. در لایحه جدید مالیاتی دولت در زمینه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، علاوه بر کاهش 40 درصدی مالیات تولید، بر اعطای مادام‌العمر مشوق های مالیاتی برای شرکت های تولیدی صادرات محور در مناطق آزاد تاکید شده است و مشوق های هوشمند و هدفمند جدید مالیاتی نیز تعریف شده است.

سعادت گفت: متاسفانه بخش تولید در کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است. به ویژه تحمیل شدن مالیات های بی حد و حصر بر این بخش بسیار مشکل ساز شده است. کاهش مالیات عملکرد تولید می تواند به بهبود این وضعیت منجر شود و راه تنفسی برای بخش تولید در کشور ایجا کند.

وی ادامه داد: کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 به 15 درصد قابل توجه است. تقریباً به میزان 40 درصد مالیات تولید را کاهش می دهیم که عدد در خور توجهی به شمار می رود. به طور مثال، اگر قرار بود مالیات تولید را به میزان 5 درصد کاهش دهیم، تأثیری در حمایت از تولید نداشت، اما کاهش 40 درصدی مالیات این بخش بسیار می تواند کمک کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است. منظور از مردم، آحاد جامعه است. مردم سرمایه های خرد را در اختیار دارند. پیشنهاد دولت مبنی بر در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری های خرد مردمی مثبت ارزیابی می شود. زیرا می تواند سرمایه ها را به بخش های مولد اقتصاد کشور سوق دهد.

سعادت گفت: پیشنهاد معافیت مادام العمر مناطق آزاد و شرکت های صادرات محور که رشد فروش سالانه 3 درصد دارند نیز در لایحه مطرح شده است که منطقی به نظر می رسد. این طور اقدامات بستری برای جذب سرمایه ها فراهم می کند.

وی در پایان تأکید کرد: پیشنهادهایی خوبی در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مطرح شده است. اجرایی کردن این لایحه می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. نیاز است مجلس به سرعت به بررسی و تصویب این لایحه بپردازد تا از مزیت هایش بهره مند شویم.

 

دیگر خبرها

  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟