Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:10:40 GMT

مصرف دخانیات به مثابه نوعی سبک زندگی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۵۰۵۶

مصرف دخانیات به مثابه نوعی سبک زندگی

ایسنا/خراسان رضوی یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه استفاده از سیگار در مکان‌های مختلف مانند فضاهای روشنفکری، جمع‌های دانشجویی،کافی‌شاپ‌ها و... بیان‌کننده این است که مصرف سیگار بین اقشار متوسط و متوسط رو به بالای جامعه نوعی سبک زندگی است، گفت: سیگار کشیدن در این فضاها نمادین و حاوی نشانه‌ها و پیام‌هایی است که می‌توان آنها را تفسیر و تاویل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا فاتحی کارشناس ارشد جامعه شناسی و تسهیلگر اجتماعی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: سبک زندگی در واقع مجموعه‌ای از تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتاری، حالت‌ها، سلیقه‌ها و عملکردهایی است که فرد آنها را به کار می‌گیرد و از آنها استفاده می‌کند، نه فقط برای برآورده‌سازی نیاز خود، بلکه می‌خواهد از این طریق هویت خود را روایت و خود را در مقابل دیگران با آن ویژگی‌ها معرفی کند و بگوید من این‌گونه هستم. عملکرد و رفتارهای ما در عرصه‌های مختلف زندگی مانند نوع پوششی که داریم، تغذیه‌ و نوع خوراکی که استفاده می‌کنیم، ادبیات و نوع کلماتی که از آنها استفاده می‌کنیم، مصرف‌های فرهنگی و رفتارهای شخصی یا حتی نحوه گذران اوقات فراغت همه اینها به نوعی تجسم‌یافته سبک زندگی است که ما انتخاب کرده‌ایم و خود را این‌گونه هویت‌یابی و معرفی می‌کنیم.

وی ضمن بیان اینکه اندیشمندان بسیاری به مفهوم سبک زندگی پرداخته‌اند، گفت: «پیر بوردیو» یکی از جامعه‌شناسانی است که پیرامون مفهوم سبک زندگی نظریه‌پردازی کرده است. به طور کلی سبک زندگی به عنوان یک نوع عنصر منزلتی و تمایز بخش درنظر گرفته می‌شود؛ یعنی مثلا من با مصرف سیگار خودم را از بقیه متمایز می‌کنم و  این‌گونه خودم را هویت‌یابی می‌کنم؛ بنابراین در این مورد مصرف سیگار یک عنصر تمایزبخش است و کنشگران جامعه از این طریق تمایز خود با دیگران را به نمایش می‌گذارند و آن را روایت می‌کنند.

این تسهیلگر اجتماعی با بیان اینکه بشر در جامعه مدرن امروزی به سمت مصرف‌گراشدن حرکت می‌کند، گفت: بشر مدرن امروزی از تولید فاصله گرفته و به سمت مصرف‌گرایی سوق یافته است.  ما با مصرف یک کالای خاص مانند سیگار به نوعی استایل و سبک به خودمان می‌دهیم؛ مثلا یک زن سنتی شاید با کشاورزی و تولید کردن خود را هویت‌یابی می‌کرد، اما در شرایط فعلی بایستی مصرف را به عنوان یک عامل هویت بخشی درنظر بگیریم که فرد با مصرف یک کالای خاص مثل سیگار به نوعی استایل و سبک به خود می‌دهد؛ بنابراین سیگار را صرفا به عنوان یک مواد در نظر نمی‌گیریم، بلکه سیگار یک مجموعه‌ای از نشانه‌ها و معانی را با خود حمل می‌کند که این نشانه‌ها قابل تفسیر و تاویل هستند.

وی ضمن بیان اینکه انتخاب‌ها در جامعه سنتی محدود است؛ بنابراین در جامعه سنتی این امکان وجود ندارد که از انتخاب‌هایمان صحبت کنیم ولی در جامعه مدرن این‌گونه نیست، گفت: درجامعه مدرن این امکان وجود دارد که بگویی این انتخاب من است. افراد از طریق استایل‌ها و سبک‌هایی که انتخاب می‌کنند هویت خود را در فضاهای مختلف مثل فضای فرهنگی ابراز می‌کنند. سیگار نیز درواقع یک نوع سبک زندگی است که فرد از طریق آن خود را در فضای اجتماعی و فرهنگی ابراز می‌کند و می‌گوید این چیزی است که ما انتخاب کرده‌ایم.

فاتحی افزود: استفاده از سیگار در فضاهای مختلف مانند فضاهای روشنفکری، جمع‌های دانشجویی، کافی‌شاپ‌ها و... بیان‌کننده این نکته است که مصرف سیگار بین اقشار متوسط جامعه و اقشار متوسط رو به بالا نوعی سبک زندگی است. گویی کنشگران در این فضاها با مصرف سیگار پیامی را به مخاطب منتقل می‌کنند. مصرف سیگار در این فضاها نمادین و حاوی نشانه‌ها و پیام‌هایی است که می‌توان آنها را تفسیر و تاویل کرد؛ مثلا در پاتوق‌های دانشجویی که می‌بینیم یک شخص تحصیل کرده که متوسط رو به بالای جامعه است سیگار استفاده می‌کند، اصلا اینگونه نیست که این فرد فقر فرهنگی یا اطلاعات ناکافی درمورد سلامتی داشته باشد یا با مفهوم سلامتی بیگانه باشد و از خود مراقبتی پایینی داشته و مراقب خودش نباشد و... .

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه استفاده از سیگار در میان دختران نیز بسیار رایج شده، گفت: در بسیاری موارد دخترانی را می‌بینیم که از لحاظ  اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اطلاعات کاملی درخصوص سیگار دارند، ولی باز سیگار در دست می‌گیرند و زمانی که از او می‌پرسی گویا استایل سیگار کشیدن، نحوه گرفتن سیگار در انگشتان و  این حالت و سبک را دوست دارد. گویی سیگار کشیدن او را از بقیه دخترها متمایز می‌کند و او به نوعی خود را  دختر امروزی می‌داند که نظم مردانه را به هم می‌زند و این‌گونه خود را از یک زن سنتی متمایز می‌کند و می‌گوید من یک هویت متفاوت دارم و می‌توانم پا به پای مردان سیگار بکشم. در این موارد فرد گمان می‌کند که یک ساختارشکنی انجام می‌دهد و هویت زن مدرن امروزی را به خودش می‌دهد و اینگونه خود را از یک زن سنتی متمایز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زن امروزی ابزار دیگری ندارد که این هویت را نشان دهد و لیبل سنتی بودن را از روی خود بردارد، گفت: زن مدرن امروزی توانایی تولید کردن ندارد و با مصرف کردن خود را هویت‌یابی می‌کند. جامعه فرد را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر از اینکه تولید کننده باشیم مصرف‌کننده‌ هستیم، حتی در برخی اوقات یک زن خانه دار که ممکن است تحصیلات خاصی نداشته باشد و به لحاظ فکری نیز سنتی فکر کند، ولی پوشش خود را طوری انتخاب می‌کند تا بگوید من یک زن مدرن امروزی‌ام؛ یعنی به جای کسب ویژگی‌های یک زن مدرن فقط ظواهر را تغییر می‌دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دخانيات استعمال دخانیات اعتیاد سبک زندگی مدرن امروزی مصرف سیگار هویت یابی نشانه ها زن مدرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان

 جامعه عشایری لرستان هر ساله با آغاز بهار، فصل جدید از زندگی خود را با کوچ به سمت مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند تا سبزه زار‌های پهناور این سرزمین علاوه بر اینکه سکونتگاهی پرجلوه و منحصر به فرد برای این خانوار‌ها باشد چراگاهی غنی نیز برای دام‌ها و احشام آنان باشد.

استان چهار فصل لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، طبیعتی بهره‌مند از مواهب الهی دارد که این طبیعت پر سخاوت در فصل بهار به یمن آب و هوای مناسب و بارش‌های مطلوب همواره زیستگاهی مناسب برای زندگی عشایری به شمار می‌رود.

از طرفی عشایر لرستان نیز ظرفیتی با توانمندی‌های قابل توجه در این سبک و ساختار زندگی هستند که به خوبی توانسته اند ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت برقرار کنند و همچون فرزندانی قدردان، زندگی خود را به خوبی در آغوش طبیعت سپری می‌کنند و قدردان این بذل و بخشش طبیعت هستند.

زندگی عشایری در لرستان بخشی از فرهنگ غنی و معرف همت و سختکوشی این قشر از مردمان است تا با استقامتی بهره گرفته از سترگی کوه‌ها و طبیعت هزار توی این استان زندگی سخت عشایری را به نمایش بگذارند و اکنون بار دیگر زمانی فرا رسیده است که صدای زنگوله‌های کوچ در میان کوه و دشت لرستان بانگ رحیل سر دهد.

جامعه عشایری لرستان با تمام سختی‌ها و دوری از زندگی مدرن امروزی، اما سهم قابل توجهی از تولیدات و چرخه تولید را در این استان ایفا می‌کند و حدود ۱۴ هزار خانوار این قشر زندگی توام با صلابت را می‌گذرانند.

زندگی عشایری نمونه‌ای بارز از انسجام و همدلی را به دیگر اعضای جامعه نمایش می‌دهد به نحوی که سختی‌ها و قاعده مندی آن به تک تک اعضای این جامعه آموخته است که همه باید با تقسیم کار، سهمی برعهده بگیرند و همچون یک پیکر واحد در دل طبیعت زندگی خود را اداره کنند.

اعضای خانواده عشایری به معنای واقعی تکه‌هایی جدانشدنی از سختی معمای زندگی هستند و پویایی و نشاط این سبک زندگی، وابسته به ایفای نقش تمام افراد خانواده است.

مردان عشایر همچون کوه‌های ستبر طبیعت لرستان نقش ستون این خانواده‌ها را ایفا می‌کنند و پنجه در پنجه کوه و دشت این دیار به دامپروری، کشاورزی و اداره زندگی می‌پردازند، اما مهمترین نقش را زنان بعنوان سالار زندگی عشایری بر عهده دارند.

زن عشایر با انبوهی از مسوولیت‌ها علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، همراهی بی بدیل و دوشادوش مردان ایل دارد که اگر نباشد یک پای کوچ و زندگی می‌لنگد و بدون اغراق تداوم زندگی کوچ نشینی ممکن نخواهد بود.

بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان

آغاز کوچ بهاره ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری لرستان

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: کوچ ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری استان از ابتدای اریبهشت ماه آغاز شده است که از مناطق قشلاقی ایلام، خوزستان و جنوب استان به مناطق ییلاقی شمال و مرکز لرستان می‌باشد.

هوشنگ نورمحمدی بیان کرد: ۸۳ هزار و ۷۳۹ نفر در قالب ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار، جامعه عشایری لرستان را تشکیل می‌دهند که حدود ۸۰۰ خانوار عشایر استان همدان نیز در مسیر کوچ بهاره به مدت یک ماه از مراتع استان جهت تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند و حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت خود دارند.

وی با بیان اینکه عشایر لرستان ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند اظهار داشت: این قشر سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن مواد لبنی، هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، و ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند.

نورمحمدی با اشاره به اینکه جامعه عشایری لرستان پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می‌دهد گفت: حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر لرستان کوچ رو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال ایلام، خوزستان و جنوب استان مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه در استان به زندگی عشایری ادامه می‌دهند، عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل‌های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند تشکیل می‌دهند.

بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان

مکاتبه در راستای تامین هزینه کوچ خودرویی و امنیت عشایر

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به لزوم تامین امنیت عشایر استان ادامه داد: مکاتبات لازم با فرماندهی انتظامی و بسیج ناحیه عشایری لرستان انجام و امنیت ایلات عشایر در مناطق مختلف تامین شده است.

نورمحمدی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کوچ عشایر لرستان توسط خودرو‌های حمل بار انجام می‌شود افزود: هزینه سنگین حمل و نقل برای عشایر استان در مواردی بسیار سخت است، اما تنها تعداد محدودی از آنها، جهت استفاده از مراتع میان بند، کوچ سنتی را انتخاب می‌کنند که در راستای رفع این مشکل و در خصوص هزینه‌های سنگین کوچ، مکاتباتی با راهداری استان انجام شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات کوچ در لرستان طی چند سال گذشته با توجه به افزایش قیمت زمین این است که مکان‌های ایل راه و محل اطراق عشایر توسط مالکان تملک و منجر به مشکلات و اختلافاتی شده و در این راستا چندین پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های عشایری قبل از شروع کوچ انجام شده است گفت: شغل اصلی عشایر لرستان دامپروری و زندگی آنها متکی به آب و مراتع است که با توجه به بارندگی‌های امسال وضعیت مراتع و رودخانه‌های استان مطلوب می‌باشد.

مرمت ۱۵۰ کیلومتر راه عشایری

مدیرکل امور عشایری لرستان همچنین گفت: طی سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر راه عشایری در سطح استان با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال نگهداری و مرمت شده است.

نورمحمدی افزود: در راستای ارایه خدمات عمرانی و زیربنایی به منظور ماندگاری عشایر لرستان علاوه بر احداث کانال‌های کشاورزی زمین‌های دیم راه‌های عشایری که در بارندگی‌های سال گذشته تخریب شده بودند نیز از طریق اکیپ‌های راهسازی امور عشایری بازگشایی و بازسازی شدند.

وی با بیان اینکه در راستای تامین آب پایدار، بهسازی چشمه‌ها و احداث آبشخور دام ها، حفاری چاه و احداث منبع آب و شبکه لوله کشی طی سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است افزود: در این راستا با استفاده از ۱۱ کامیون ۱۴ هزار لیتری به مناطق عشایری واقع در قشلاق که با کمبود آب مواجه بودند، آبرسانی شده است.

نورمحمدی ادامه داد: همچنین در مناطق عشایری که منابع آب وجود نداشت و ساکنان از طریق خودرو آب مصرفی را جابجا می‌کردند، ۹۰ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری چرخدار در اختیار عشایر قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی سال گذشته ۳۲ هزار تن علوفه دامی جهت تغذیه دام‌ها بصورت نقد و نسیه تحویل، ماهیانه ۷۲۷ تن آرد خانه پزی، ۱۲۵ هزار سیلندر گاز و سه میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت سفید از طریق شرکت فرآورده‌های دامی در مناطق عشایری استان توزیع شده است.

 منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!