Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@13:42:34 GMT

بازی نابرابر کمبود آرد و افزایش قیمت نان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۵۵۰۴

بازی نابرابر کمبود آرد و افزایش قیمت نان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایرانی‌ها شش برابر استاندارد جهانی نان مصرف می‌کنند. با این حساب عجیب نیست که در هر محله‌ای چند نانوایی وجود داشته باشد و باز هم مردم برای خرید نان به ویژه نان‌های سنتی صف بکشند. 

افزایش قیمت آرد آزاد و به دنبال آن افزایش خرید از بازار آزاد به پایین آمدن کیفیت، کوچک شدن و گران شدن نان منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر، در برخی نانوایی‌ها برای جبران این گرانی به روش‌های مرسومی روی آورده اند که سال هاست در مدل‌های مختلف انجام می‌گیرد. به عنوان مثال کنجد نان را به اجبار می‌فروشند و درصورت اعتراض و درخواست نان ساده از طرف مشتری، آن‌ها را به صبر دعوت می‌کنند و این به نوعی تحقیر مشتری است . درصورتی که مشتری بخواهد برای تهیه نان ساده صبر کند، دست کم او را ۲۰ دقیقه معطل می‌کنند. با همه این ها، بهانه جویی در اصلاح نرخ نان و تأکید بر برخورد‌های نظارتی برای مقابله با گرانی ، ضمن آنکه نتوانسته است از گران فروشی جلوگیری کند ، به تعطیلی نانوایی‌ها در کلان شهر‌ها منجر شده است. نانوایان می‌گویند در این وضعیت هم آرد کم است و هم پخت نان به صرفه نیست.

بیشتر بخوانید

قصه پر غصه گرانی نان


این در حالی است که نانوایی‌ها منتظر اعلام رسمی قیمت‌های تازه نشده اند و خودشان به صورت خودجوش قیمت نان را افزایش داد ه اند. این افزایش به نحوی بوده که در برخی مناطق هر قرص نان کنجدی به ۵ هزارتومان رسیده است. از آن طرف، برخی نانوایی‌ها آرد یارانه‎ای می‌گیرند، ولی به اندازه آردی که در اختیار دارند، نان نمی‌پزند تا پول کارگر و هزینه‌های دیگر را نپردازند و آرد سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد به چندبرابر قیمت اصلی آن می‌فروشند.


مشکل تأمین آرد در نانوایی های مجاز


برخی نانوایی‌ها همچنان مشکل آرد دارند و برای تأمین مابقی آرد خود باید آن را از بازار آزاد با دوسه برابر قیمت بخرند.

زمانی هم که آرد را با قیمت بالاتر بخرند، نمی‌توانند قیمت مصوب را رعایت کنند. بسیاری از واحد‌های یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای تقاضا می‌کنند سهمیه بیشتری برای پخت به آنان تعلق گیرد و برخی واحد‌های آزاد در استان اصلا آرد ندارند. یعنی واحد صنفی پروانه کسب دارد، اما به این واحد آرد تعلق نگرفته است.

آبان سال ۱۳۹۸، پس از ۵ سال، نرخ گذاری نان برای بخش دولتی دوباره انجام شد. سال ۱۳۹۹ با وجود تورم موجود و اینکه مایه خمیر ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشت و از ابتدای فروردین با ۳۰درصد نرخ بیمه تأمین اجتماعی افزایش پیدا کرد، باید این افزایش قیمت انجام می‌شد، ولی این اتفاق نیفتاد.

سال گذشته رئیس صنف نانوایان مشهد گفته بود  زمانیکه دولت اعلام کرد به نان یارانه تعلق می‌گیرد، این درحالی  بود که این یارانه فقط به ۲۵درصد مواد اولیه نان تعلق گرفت و ۷۵درصد مواد اولیه همچنان بدون یارانه و با افزایش قیمت‌های روزانه خریداری می‌شد‌.

معترضان می‌گویند نانوا‌ها به مرز ناچاری رسیده اند و مدعی اند که نمی‌توان با بخش نامه و دستور نرخ نان را برای مدتی ثابت نگه داشت. از طرف دیگر، بسیاری از واحد‌های نانوایی در شهر تعدیل نیرو کرده اند و در برخی نانوایی ها، یک نفر کار ۲ نفر را انجام می‌دهد. باوجود اینکه همیشه مسئولان امر از لزوم حفظ کیفیت صحبت کرده اند، کیفیت رابطه مستقیم با قیمت و کارگر متخصص دارد و اگر نانوا‌ها نتوانند هزینه یک کارگر را برابر قانون کار پرداخت کنند، با مشکل جدی روبه رو می‌شوند.

 

کارگران ترجیح می‌دهند به جای نانوایی در فست فود‌ها کار کنند

 

یکی دیگر از دلایل گرانی قیمت نان و بی رغبتی نانوا‌ها و تغییر کاربری نانوایی‌ها برای ادامه کار، کم بودن هزینه دستمزد است. کشتگر رئیس اتحادیه نانوا‌های مشهد در گفت  وگویی به نکته‌های درخورتأملی اشاره می‌کند و می‌گوید : کارگر نانوایی اگر از ساعت ۵ صبح تا ۹شب کار کند و فقط بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دستمزد بگیرد، به هیچ وجه انگیزه ای برای کار ندارد، درحالی که کارگران سرگذر که از ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر کار می‌کنند، روزانه ۱۵۰هزار تومان دستمزد می‌گیرند.

او می افزاید : کارگران نانوایی‌ها دیگر حاضر نیستند با دستمزد‌های کنونی کار کنند و ترجیح می‌دهند در فست فود‌ها و رستوران‌ها مشغول کار شوند. افزایش هزینه‌ها و ناهماهنگی آن‌ها با نرخ مصوب نان، وضعیت نانوایی‌های آزادپز (نیمه یارانه ای) را بغرنج کرده و بر فعالیت نانوایی‌های یارانه‌ای نیز تأثیر گذاشته است.

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نرخ آزاد آرد بازار آزاد نان بیمه تامین اجتماعی برخی نانوایی افزایش قیمت نانوایی ها یارانه ای نانوا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در  معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت‌) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگرچه بازارها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد. 

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند
  • توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد