Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام شرفخانی گفت: در کشور ما ۱۹۵ هزار موقوفه داریم که نشان از نگاه خیرخواهانه، نوع دوستی و معادمحوری مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «احمد شرفخانی» در جلسه ستاد امور خیریه استان که امروز (سه شنبه ۱۱ خرداد) در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین برگزار شد، بیان کرد: از روز اول خلقت نگاه مهربانانه، همدلی و انسان دوستی وجود داشته زیرا از روزی که انسان خلق شد نگاه اجتماعی کمک به همنوع جز فطرت او بوده و با همین نگاه اقدامات خیرخواهانه را در دستور کار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در گذشته بخش عمده فعالیت خیرخوهانه اعم از انفاق، صدقخ و وقف با رویکرد فرد محوری بود ولی با گذشت زمان و گسترش ساختارهای جغرافیایی، ساختار جمعی و حاکمیتی شکل گرفت و فعالیت های خیرخواهانه جمعی رخ داد.

 

وی عنوان کرد: امروز در کشور نهادهای حاکمیتی مختلفی در خصوص صدور مجوز و تشکیل ساختارهای جمعی اقداماتی را انجام می دهند مانند استانداری ها، وزارت ورزش، بهزیستی، کمیته امداد و غیره که مجوز خیریه ها را صادر می کنند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اهمیت وقف افزود: وقف ساختار خیرخواهانه و دیرینه دارد و یکی از ساختارهای پویا و ماندگاری است که در زمان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به آن توجه شده است، در کشور ما ۱۹۵ هزار موقوفه داریم که نشان از نگاه خیرخواهانه، نوع دوستی و معادمحوری مردم است.

 

وی اعلام کرد: در بین موقوفات بخشی دارای موضوع هستند به طوری که یک هزار و ۱۲۷ مرکز درمانی موقوفه در کشور داریم و یا موقوفاتی در عرصه توسعه علمی وقف شده اند و در واقع بیش از ۸۰۷ نوع نیت واقف داریم که این گستره نیات واقفان را نشان می دهد.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأکید کرد: در همین نیات واقفان کسانی بودند که نگاه خاص به موضوع خاصی در نظر نگرفته اند و بیان کرده اند برای خیرات و مبرات، بر این اساس در هر دوره ای بر اساس نیاز آن زمان از محل نیت این واقفان کار خیر صورت می گیرد و در واقع این واقف خیراندیش نیت نوع دوستی عام داشته است.

 

وی گفت: امروز ساختار وقف یک قدم جلوتر رفته و ساختار خیرخواهانه خرد و روزمره در آن طراحی شده زیرا مردم شاید توان آنچنانی نداشته باشند ملکی را وقف کنند، بنابراین کنار هم قرار گرفتند و مجموعه خیریه ای راه اندازی کردند و نسبت به نیاز منطقه اقداماتی را دارند.

 

حجت الاسلام شرفخانی توضیح داد: امروز در جهان حکمرانی خیریه، موضوع علمی است و در ساختارهای خیریه، جامعه شناسی، روان شناسی، حقوق، کار حسابداری و بازاریابی نیاز است تا از ساختار جمعی به نحو احسن با بهره وری بالاتر استفاده کرد، بنابراین باید به سمت ساختار علمی حرکت کنیم.

 

وی افزود: سازمان اوقاف در حوزه راه اندازی شورای خیریه وارد شده و ما در این کار به دنبال این نیستیم مجوزی صادر کنیم یا نکنیم، بلکه دنبال این هستیم هم افزایی و تسهیل گری را بیشتر کرده و فرآیند ارزشمند مدیریت خیریه را طراحی کنیم و پایش خیریه رخ دهد و بر اساس این حکمرانی دقیق و علمی، خیریه را در کشور نهادینه کنیم.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: هدف اصلی از راه اندازی شوراهای خیریه اجرای نیات واقف با ظرفیت مردمی است و شوراهای خیریه می توانند همگرایی و هم افزایی داشته باشند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: در کشور ما تعداد قابل توجهی مرکز درمانی و بیمارستان موقوفه داریم که در آستانه تعطیلی هستند زیرا دولت به جای کمک به این مجموعه ها سنگ اندازی می کند.

 

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: از شوراهای خیریه تقاضا داریم در شهرستان ها دورهم جمع شده تا همگرایی و هم افزایی رخ دهد، ما در کشور  ۱۳۳ بیمارستان و ۴۴۰ درمانگاه موقوفه داریم بنابراین باید کنار هم قرار گیریم تا رفع موانع صورت گیرد.

 

وی یادآور شد: شوراهای خیریه به این سمت روند که از کوچکترین ظرفیت ها استفاده کنند و اتفاق خوبی افتاده مبنی بر وقف پول که این وقف پول می تواند در موسسات خیریه تحول عظیمی به پا کند.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: واقفان موسسات خیریه موقوفه حجت الاسلام شرفخانی اوقاف و امور خیریه شوراهای خیریه سازمان اوقاف موقوفه داریم نوع دوستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

احمد وحیدی عصر امروز در آیین "سپاس معلم" ضمن تبریک روز معلم اظهار داشت: حرکت رو به جلو در دنیا بدون جریان علم آموزی معنا ندارد و معلمان نیز موتور حرکت جامعه هستند.

وی افزود: تهران ام‌القرای سیاسی کشور محسوب می‌شود، لذا حل و پرداختن به مسائل تهران بسیار مهم است.

وزیر کشور در ادامه گفت: درصد سهم تهران در توسعه کشور بر اساس آمار رسمی در حدود ۲۶ درصد است که بر این اساس در حدود یک چهارم نرخ رشد در این استان محقق می‌شود و جمعیت این استان نیز در حدود ۱۵ میلیون نفر است که نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور را شامل شده که مدام نیز در حال افزایش است.

وحیدی با تأکید بر اینکه مسولیت سنگینی در استان تهران وجود دارد، ابراز داشت: انتخابات بسیار خوبی در ۱۱ اسفند از لحاظ امنیت، سلامت و رقابت و مشارکت رقم خورد که بسیار ارزشمند و قابل توجه بود.

وی ادامه داد: انتخابات پیش رو نیز باید به خوبی و با صلابت، امنیت و مشارکت خوب مردم برگزار شود و باتوجه به اینکه بیشترین تعداد کاندیدا مربوط به شهر تهران است این اولین موضوع در دست اجرای شورای اداری استان تهران است که باید برای آن تلاش کنند.

وحیدی با اشاره به موضوع اتباع در استان تهران اظهار داشت: اتباع از یک نگاه انسانی و اخلاقی بررسی می‌شود که عده‌ای تحت فشار‌هایی از طرف قدرتمندان و زورگویان و مستکبرین عالم تحت فشار قرار گرفتند و کشورشان را رها کرده و به کشور ما پناه آوردند که در نگاه اول انسان دوستی و اصول اخلاقی در کشور ما ساکن شدند.

وی افزود: در نگاه دیگر، ما واقعا ظرفیت میزبانی بیش از این نداریم و کشورمان اشباع شده است و بیش از این نباید وارد کشور شوند و اعلام کردیم که قادر به پذیرش بیشتر نیستیم.

وزیر کشور گفت: تعدادی از اتباع نیز که داخل کشورند نیز باید بستر برای بازگشت آنها فراهم شود و کسانی که غیرمجاز‌ند نیز به هیچ وجه مورد قبول ما نیستند.

وحیدی تصریح کرد: هر مجموعه‌ای که این افراد را غیرمجاز به کار گرفته دارای تخلف است و نباید در کشور ما صنایع، ادارات و ... این افراد را به کار بگیرند.

وی تأکید کرد: اتباع مجاز نیز محدود به زنان هستند و باید در زمان مقرر به کشور خود بازگشته و برای اصلاح کشورشان کمک کنند؛ موضوع اتباع نباید در کشور‌مان وضعیتی سازمان‌نیافته و بی‌سامان داشته باشد و احیاناً در برخی شهر‌ها مردم نگران شوند لذا باید برنامه برای بازگشت این افراد آماده شود.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: سند تحول را چندسال در کشو گذاشتند و درش را بستند/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید؛ نشان می‌دهد ملت‌ها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است