Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش «نماینده»  دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز(سه‌شنبه ۱۱ خردادماه) در افتتاحیه دومین کنفرانس مجمع پارلمانی سازمان همکاری‌های اقتصادی (PAECO)   که در کشور پاکستان برگزار شده است به صورت ارتباط تصویری حضور پیدا کرد و گفت: جناب آقای اسد قیصر، رئیس محترم مجلس ملی پاکستان و جناب آقای دکتر عارف علوی رئیس جمهور محترم پاکستان در ابتدا لازم می­ دانم از میزبانی جنابعالی و همکاران محترم شما در پارلمان پاکستان برای برگزاری شایسته­ این اجلاس تشکر و قدردانی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مایلم از جناب­‌عالی، برای دعوت از اینجانب جهت مشارکت در این نشست مهم، سپاسگزاری کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همانگونه که استحضار دارید، اینجانب مقدمات سفر را برای حضور در اجلاس مهمِ PAECO (پا اِکو) و همچنین دیدارهای رسمی دوجانبه با مقامات عالیرتبه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی پاکستان فراهم ساختم، اما به دلیل ملاحظات و محدودیت­‌های بهداشتی اعمال شده از سوی ستاد کرونا، اکنون به صورت مجازی در جمع شما حضور یافته‌­ام و امیدوارم هرچه زودتر شرِّ این ویروس منحوس از جهان کوتاه شود. إن­ شاءالله در اولین فرصت نزدیک به اسلام ­آباد سفر خواهم کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: منطقه اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و قریب نیم میلیارد نفر جمعیت، برخوردار از نعمات و موهبت­‌های سرشار الهی است. این منطقه مهم دارای منابع و ثروت طبیعی و انسانی و موقعیتِ کم ­نظیرِ جغرافیایی است، به نحوی که اروپا را به چین و شرقِ دور متصل می­‌کند و روسیه و آسیای مرکزی را به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، پیوند می­دهد.

پیوند­های عمیق میان ملت‌­های منطقه­ اکو سرمایه بی­‌نظیری برای توسعه اقتصادی است

وی تصریح کرد: در کنار این‌ها، باید به پیوند­های فرهنگی و تاریخیِ عمیقِ میان ملت­‌های منطقه‌­ی اکو اشاره کردکه ظرفیت و سرمایه بی ­نظیری برای توسعه اقتصادی و ارتقاء سطح رفاهِ مردمِ منطقه و رشد و تعالیِ معنویِ آنها فراهم ساخته است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور، گفت: امروز، مجمع پارلمانی اکو این فرصت را در اختیار ما، به عنوان نمایندگان مردم کشورهای عضو قرار داده است تا با حمایت­‌های مؤثر قانونی و نظارتی، به دولت­‌هایمان در تحقق اهدافِ بلندِ سازمان اکو کمک کنیم. انتخابِ هوشمندانه­ موضوعِ این نشست، یعنی ارتقاء مشارکت پارلمانی با هدف همگرایی منطقه‌­ای فرصت ارزنده­‌ای است تا إن شاءالله گام­‌هایِ بلندی را در این راستا برداریم.

دستاوردهای سازمان اکو تناسبی با ظرفیت­‌های بالقوه ندارد

وی تصریح کرد: مایه خرسندی است که طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌­ای برای توسعه همکاری­‌های اقتصادی در چارچوب اکو صورت گرفته است. با این حال و با وجود اقدامات ارزشمندِ بعمل آمده، در جهت ایجاد زیرساختِ لازم و نهادسازیِ متنوع در اکو، در دستاوردهایِ حاصله، تناسبی با ظرفیت­‌های بالقوه مشاهده نمی­‌شود و امور به کُندی جریان دارد. بی ­شک این اجلاس فرصت مهمی را برای رایزنی، تبادل نظر و رفع کاستی‌­ها و حرکتِ پویا و رو به جلو فراهم خواهد ساخت.

قرن کنونی متعلق به آسیا است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مایلم اشاره کنم که قرن کنونی، متعلق به آسیا است و جمهوری اسلامی ایران ضمنِ حفظِ تناسب و توازن در روابط خارجیِ خود با مناطق مختلف جهان، بر نگاهِ ویژه به همسایگان و قارّه­‌ی تاریخی، تمدنی و ادیانیِ آسیا که محل سکونتِ همه ماست، تأکید ویژه‌­ای دارد.       

قالیباف اضافه کرد: با درک صحیح از نقش پارلمان‌ها و جایگاه دیپلماسی پارلمانی در تقویت روابط بین کشورها و تعمیق همکاری‌های بین المللی در حوزه آسیا و اکو، تأکید می­کنم که مجلس شورای اسلامی ایران از همان ابتدا، از پیشنهاد مجلس ملی پاکستان برای تأسیس مجمع پارلمانی اکو به گرمی استقبال و به سرعت فرآیند داخلی تصویب اساسنامه آن را نیز طی کرد.

مجمع پارلمانی اکو بستری برای دیپلماسی پارلمانی منطقه‌­ای است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروزه، مجمع پارلمانی اکو نه تنها بستری برای دیپلماسی پارلمانی منطقه‌­ای از طریق تبادل­ نظر، هم­فکری، هم افزایی و هم‌سویی پارلمان­‌های ملی کشورهای عضو است، بلکه خواهد توانست فضایِ جدیدی را برای نمایندگان پارلمان‌­ها در سطح منطقه مهمِ ما، فراهم آورد.

وی ادامه داد: معتقدیم PAECO  می­‌تواند ضمن ایجاد شبکه پارلمانی، با همتایان خود در دیگر کشورهای عضو اکو رایزنی و تعامل نموده و حمایت‌­های لازمِ پارلمانی را از همکاری­‌های منطقه­‌ای و به ویژه در شرایط سختِ اقتصادی ناشی از همه‌­گیری بیماری کرونا فراهم نماید.

قالیباف گفت: بی­ تردید، وجود چنین سازوکاری نه تنها دولت­‌های کشورهایِ عضو را در قبول تعهدات در چارچوب اکو از حمایت‌­های پارلمانی بهره­ مند می­سازد، بلکه بخشِ خصوصیِ کشورها را در زمینه مشارکت در پروژه­ ها و همکاری‌های منطقه­‌ای راغب ­تر خواهد کرد.

سازمان اکو و فعالیت­‌های آن مورد حمایت مجلس ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مخالفت با یکجانبه‌­گرایی و صیانت از چندجانبه گرایی از اولویت­‌های مهم مجلس شورای اسلامی ایران است. همچنین تلاش‌های جمعیِ کشورهای همسو، برای تحقق یک نظام اقتصادی بین ­المللیِ عادلانه و غیرتبعیض ­آمیز و از آن طریق، دستیابی به رشد اقتصادی، توسعه متوازن، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش­‌ها و فرهنگ­‌های ملی، دینی و کسب جایگاهِ مناسب در روابط بین­ المللی، همواره مورد حمایتِ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ایران بوده است. از این منظر نیز سازمان اکو و فعالیت­های آن، مورد حمایتِ ما می­‌باشد.

مجلس ایران از تمامی ظرفیت‌­های تقنینی خود برای ایفایِ نقش مؤثرتر در اکو استفاده کرده

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از تمامی ظرفیت­‌های تقنینی خود با هدف کمک به بخش­های خصوصی و دولتیِ ایران برای ایفایِ نقش فعال­تر و مؤثرتر در چارچوبِ همکاری­‌های اکو استفاده کرده و خواهد کرد؛ و آمادگی کامل دارد تا فعالانه، در اجرای توافقاتی که برای هرچه مؤثرتر کردن مجمع پارلمانی اکو حاصل خواهد شد، مشارکت نماید.

اکو از فرصت برگزاری نشست­‌های پارلمانی برای شناساندن بیشتر منطقه استفاده کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در قالب پیشنهاداتی ۶ گانه، گفت: ضروریست PAECO علاوه بر نشست­های ادواری خود، از فرصت برگزاری نشست­‌های پارلمانی دیگر، در سطح منطقه و جهان برای شناساندن بیشترِ منطقه همکاریِ ECO  بهره برداری نماید. قطعاً این مهم در شکوفایی هرچه بیشتر مجمع کارساز خواهد بود. همکاران من آمادگی دارند، در تدوین دستور­العملی برای این منظور، فعالانه مساعدت و همکاری نمایند.

مجمع پارلمانی اکو نسبت به اقدامات اسلام­ هراسانه واکنش­‌های جمعی نشان دهد

وی همچنین افزود: پارلمان­‌های عضو اکو و به طور مشخص مجمع پارلمانی اکو می­توانند نسبت به اقدامات اسلام­ هراسانه سازمان یافته ­ای که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش­‌ها و کرامت­‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌­ای گسترده برای کشورهای اسلامی و کشورهای عضو اکو به همراه داشته است؛ واکنش­‌های جمعی از خود نشان دهند و پشتیبانی­‌های تقنینی لازم را از قربانیان این دسایسِ شیطانی بعمل آورند.

مشارکت‌های جدی در زمینه توسعه تجارت درون منطقه‌­ای ساماندهی شوند

قالیباف اضافه کرد: معتقدیم باید همکاری و مشارکت جدّی در زمینه توسعه تجارت درون منطقه‌­ای و توسعه همکاری­‌ها در حوزه­‌هایی نظیر حمل و نقل و تراتزیت، انرژی، کشاورزی، مباحث مهم محیط زیست، علم و فناوری و گردشگری را در راستای تحقق اهداف سازمان اکو، ساماندهی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همگان بر این باوریم که توسعه تجارت و تعمیق همکاری‌­ها در منطقه، نیازمندِ ایجاد سازوکارهایی برای تسهیل تجارت میان اعضاء از طریق تسهیلِ مقررات گمرکی، مالی، بانکی و نیز توجه جدّی به ظرفیتِ بالایِ بخش خصوصی می­باشد. در نتیجه یافتن سازوکاری برای تسهیل هرچه بیشترِ فعالیتِ بخش خصوصی کشورهایِ عضو اکو  حائز اهمیت می­‌باشد.

وی در پنجمین پیشنهاد با بیان اینکه مشارکت فعال کشورهای عضو، در کارآمد سازی نهادهای موجودِ اکو نظیر بانک توسعه و تجارت، بیمه اتکائی، اتاق بازرگانی و مؤسسه استاندارد اکو، می­‌تواند نقش بسزایی در تحقق اهداف این سازمان داشته باشد، ششمین پیشنهاد خود را نیز چنین مطرح کرد: باید به سازوکارهای غیر اقتصادی، در چارچوب اکو نیز اشاره نمود. سازوکارهایی که می­‌توانند نقش مهمی را در تثبیت و تقویت مناسبات و همکاری‌های اقتصادی مابین کشورهای عضو ایفا ­نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این میان اهمیت سازوکارهایی نظیر مجمع پارلمانی اکو، مرکز منطقه‌­ای مبازه با فساد اکو، سازمان در دست تأسیس اِکوپُل (پلیس اکو)، سازوکار در دست تأسیس همکاری­‌های قضایی اکو و همکاری­‌های منطقه‌­ای در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قابل ذکر است.

مقاومت ۱۲ روزه مردم فلسطین بسیاری از کشورها و ملت ها را به حمایت از این مردم مظلوم واداشت

قالیباف ادامه داد: در روزهای اخیر، جهان شاهد تکرار جنایات گسترده رژیم جعلی اسرائیل، علیه مردم فلسطین و به ویژه کشتار زنان و کودکان بوده است. خوشبختانه در مقاومت ۱۲ روزه­‌یِ اخیرِ مردم فلسطین، ملت­‌ها، کشورها و حتی بسیاری از دولت­‌های اسلامی، پایِ­ کار آمدند و به هر شکل ممکن از مردم مظلوم و مجاهد فلسطین حمایت کردند. این ایستادگی در مقابل اقداماتِ صهیونیست‌­ها برای تصرّفِ مسجد­الاقصی، قبله­ اول مسلمین و مقابله با یهودی سازیِ قدس، با شکست تل­آویو و درخواست آتش­ بس از سوی صهیونیست­‌ها پایان یافت.       

 رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با یادآوری اینکه ما در هفته گذشته، اجلاس پارلمانیِ کمیته ویژه فلسطینِ کشورهای اسلامی را با حضور نمایندگان پارلمان­‌ها کشورهای اسلامیِ عضو، در تهران برگزار کردیم، اضافه کرد: شرکت کنندگان در اجلاس بر ضرورت حمایت از فلسطین و محاکمه­‌یِ جنایتکارانی که مسئول نسل­‌کشی و رفتارِ مبتنی بر آپارتایدِ رژیم صهیونیستی می­باشند، تأکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: مایلم تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمانِ اکو، در جهت تحکیمِ پیوندِ اعضاء و تقویت توانمندی­‌های این سازمان، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و در این راستا، مجلس شورای اسلامی ایران به عنوان مجمعِ نمایندگان ملت ایران، آمادگی خود را در جهت رفع موانعِ حقوقی و قانونی و تسهیل همکاری­‌های اعضاء برای تحقق اهداف سازمان اکو، اعلام می­دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اغتنام از فرصت، آمادگی مجلس شورای اسلامی را برای پذیرش میزبانی اجلاس بعدی PAECO در تهران اعلام می­دارم.  مجدداً از جنابعالی و همکاران خود در مجالس ملی و سنایِ پاکستان به واسطه­‌ی میزبانی و ترتیباتِ عالی این نشستِ مهم، تشکر می‌کنم

منبع: نماینده

کلیدواژه: اقتصاد اکو محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی ایران رئیس مجلس شورای اسلامی کشورهای عضو تحقق اهداف سازمان اکو همکاری ها عضو اکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۶۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟

جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد.

به گزارش سازندگی، قالیباف پس از چهار سال، سکوت همیشگی‌اش بر تمام کاستی‌های دولت سیزدهم را شکسته و هم خودش به دولت انتقاد می‌کند و هم دست مجلسی‌ها را باز گذاشته است.

آن هم قالیبافی که با پایداری‌ها و طرفداران دولت که برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تلاش بسیار کردند برای پیروز شدن در انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کرد. اما حتی در آخرین نشستی که هفته گذشته با اقتصاددان‌های دولتی داشت، آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش داد تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات ارزی و اقتصادی چاره‌ای بیندیشند.

در عین حال نمی‌شود به این موضوع تنها اکتفا کرد زیرا قالیباف کسی نیست که برای دولت رئیسی و طرفدارانش خط‌ونشان بکشد چون بارها ثابت کرده که خیلی راحت می‌تواند چشم بر ضعف‌ها و حتی فسادهای موجود در قوه مجریه سیزدهم ببندد بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا قالیباف به ناگه به دولت انتقاد می‌کند؟ و چرا دولت رئیسی برای رئیس کنونی پارلمان دیگر آن دولت قبل نیست؟

شاید آن‌طور به نظر برسد که سیدابراهیم رئیسی هم دیگر برای قالیباف هم‌پیمان قدیمی نیست و دور از ذهن نیست که او حتی برای اینکه مجدداً صاحب ریاست شد به عنوان یکی از منتقدان شرایط موجود، انتقاداتش را از دولت افزایش دهد. فردی که اگر دوباره کرسی قدرت را به دست بگیرد احتمالاً رقیب جدی‌تری برای سیدابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ خواهد شد.

موضوعی که عباس سلیمی‌نمین که نزدیکی سیاسی نیز با رئیس مجلس دار، سال گذشته آن را رد کرد. او در گفت‌وگو با سایت قرن نو گفته بود که رئیسی برای بار دوم کاندیدا خواهد شد و قالیباف خود را وارد رقابت با او نخواهد کرد. سلیمی‌نمین تاکید کرده بود: «قرابت فکری بین جبهه پایداری و رئیسی وجود ندارد» موضوعی که البته مسکوت ماند و در شرایط کنونی طور دیگری به نظر می‌رسد.

درست است که محمدباقر قالیباف با ائتلاف پایداری‌ها به مجلس راه یافت اما گویا در جنگ قدرتی که میان اصولگرایان اکنون باقی است، قالیباف ترجیح می‌دهد، طرف جریان وابسته به دولت سیزدهم قرار نگیرد. گویا بده‌بستان‌های سیاسی چهار سال اخیر به مذاق رئیس مجلس خوش نیامده است.

او چشم‌هایش را روی ضعف‌های دولت بست اما از آن طرف آن‌ها تمام تلاش‌شان برای وارد کردن بیشترین هجمه‌ها به قالیباف انجام دادند. به طوری که همچنان نیز بر سر ریاست مجلس افرادی مانند مجتبی ذوالنوری و نبویان و حتی حمید رسایی که با جریان شریان شناخته می‌شود به عملکرد قالیباف نقد می‌کنند.

در نظرسنجی‌ای که عصر ایران منتشر کرده و کمتر از ۲۴ ساعت روی سایت فعال بود ۸۳۵۵ نفر در آن شرکت کردند. نتیجه بسیار جالب توجه و تامل‌برانگیز بود؛ حدود ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر نماینده بودند به منوچهر متکی رای می‌دادند و تنها ۱۸ درصد قالیباف را ترجیح دادند.

این نشان می‌دهد که دست‌کم بخشی مهمی از افکار عمومی دیگر تمایلی به ریاست قالیباف بر قوه مقننه ندارند و ترجیح می‌دهند یک چهره معقول‌تر در مجلس آینده که احتمالاً بسیار هم پرتلاطم خواهد بود، مدیریت پارلمان را بر عهده بگیرد.

بر همین اساس و با توجه به کارنامه‌ای که دوستان دولت در این سال‌ها انجام دادند، جریان قالیباف هم اگر در نهایت نتواند نظر اکثریت را معطوف او کند، فردی مثل متکی را بر پایداری‌چی‌ها ترجیح می‌دهد. قالیباف راه سختی را برای ریاست دوباره پارلمان در پیش دارد.

حال که پایداری‌ها توانستند، نماینده بیشتری به مجلس بفرستند و در شرایطی که رقیبان اصلی او ممکن است نبویان و ذوالنوری از چهره‌های شناخته شده پایداری باشند، قالیباف باید تلاش بیشتری کند. طرفداران رئیسی همواره سعی دارند تا تنها جریان رقیب‌شان را از زمین بیرون کنند. از بی‌محلی به همایش انتخاباتی قالیباف در آبان امسال تا به حاشیه راندن مجلس توسط افرادی همچون الیاس نادران که از شناخته‌شده‌ترین افراد اصولگرایی و نزدیک به طیف رئیسی است.

فراموش نکنیم که حتی در آستانه دومین اجلاسیه مجلس و انتخابات هیات‌رئیسه در بهار ۱۴۰۰ و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس مدعی دستکاری بودجه پس از تصویب از سوی قالیباف و نزدیکانش شد. یکی دیگر از مواردی که سروصدای زیادی کرد ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه در راهشان بود. چندی بعد از این ماجرا مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و از چهره‌های اصولگرایان در یک فایل صوتی که از او درز پیدا کرد، مدعی شد که در پس افشای سفر خانواده قالیباف به استانبول، برادر داماد سیدابراهیم رئیسی قرار داشته است.

درست است که موضوع سیسمونی نوه رئیس مجلس الان دیگر صدر اخبار نیست اما از آنجایی که جبهه پایداری و رئیس قوه مجریه چندان علاقه‌ای به دخالت‌های او ندارند بنابراین می‌توان حدس زد که محمدباقر قالیباف تنها مرد بازمانده از طیف خودش است و شانس باخت بالایی دارد.

به هر حال گویا جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد. ضمن آنکه از زمان قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری، قالیباف بارها هدف هجمه حامیان او قرار گرفته است.

در این میان مطرح شدن نام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد که به چهره معتدل‌تری نسبت به باقی نفرات شناخته می‌شود به مذاق قالیباف خوش‌تر است زیرا امکان رایزنی موفق برای حضور گزینه‌های جریان حامی قالیباف در هیات‌رئیسه را افزایش دهد.

البته آنچه نباید از نظر دور داشت، تنش میان دولت و مجلس درخصوص سیاست‌های اقتصادی است که دیگر دو طرف از آشکار شدن آن ابایی ندارند. زیرا از سویی به نظر می‌رسد که حامیان رئیسی به این باور رسیده‌اند که حضور مجدد قالیباف بر ریاست مجلس فرصتی مناسب برای او خواهد بود تا خود را برای رقابت مستقیم یا نیابتی با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مهیا کند.

منوچهر متکی در افکار عمومی جزو اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین‌المللی کنونی کشور در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. او قبلاً سفیر ایران در ژاپن و ترکیه سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به دنبال مخالفت با سیاست‌های نسنجیده محمود احمدی‌نژاد در عرصه روابط خارجی و درحالی که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می‌برد، برکنار شد.

با این حال وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتن‌داری او تحسین اصولگرایان را بیش‌ازپیش برانگیخت و از همین‌روست که در محافل سیاسی اصولگرایان از وی به عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می‌شود. به گزارش عصر ایران، خبرها حاکی از این است قالیباف که بسیاری از یارانش در انتخابات اخیر از راهیابی به مجلس باز ماندند و موقعیت خود برای ریاست مجلس را در خطر می‌بیند، رایزنی‌هایش را آغاز کرده است تا بلکه بتواند با جلب نظر نمایندگان جدید، همراهی آن‌ها را برای ریاست مجدد خود کسب کند.

البته این بدان معنا نیست که رقابت نهایی الزاماً بین قالیباف و متکی خواهد بود. جبهه پایداری ترجیح می‌دهد که یکی از اعضای خود مانند سیدمحمود نبویان را به ریاست مجلس برساند. با این حال اگر پایداری‌چی‌ها نتوانند یکی از خودشان را به کرسی ریاست بنشانند، ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از پیروزی قالیباف به متکی رای بدهند. معدود میانه‌روهای مجلس نیز فارغ از توافق‌های پشت پرده- که دور از ذهن نیست- اصولگرای معتدلی چون متکی را بر تندروهای پایداری و فرد پرحاشیه‌ای مانند قالیباف ترجیح می‌دهند.

دیگر خبرها

  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • قالیباف: آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم | آخرین وضعیت ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود | چند بازرس مجازند در ایران باشند؟
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد