Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فریدون فعالی روز سه شنبه در آیین معرفی سرپرست جدید پایگاه میراث‌جهانی قنات گوهرریز جوپار، به ثبت جهانی این قنات اشاره کرد و افزود: این قنات به دلیل یکجانشینی، توسعه نظام باغ‌داری و تشکیل بافت‌تاریخی تحت عنوان باغ شهر در کنار ۱۰ قنات دیگر از جمله قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات شهرستان بم در فهرست میراث‌جهانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی همچون بهسازی محیطی، پژوهش‌های حوزه آبریز، بررسی و پژوهش ساختار قنوات و همچنین بررسی ظرفیت‌های باستان‌شناختی قنات با محوریت پایگاه میراث‌جهانی قنات گوهرریز جوپار انجام شده که جای تشکر و قدردانی دارد.

فعالی در ادامه از باغ شاهزاده ماهان به عنوان نگین گردشگری استان کرمان نام برد و گفت: برای ساماندهی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و همچنین فعالیت‌های مرمتی این باغ تاریخی به همکاری دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری و همچنین بخش خصوصی نیازمند هستیم.

وی به کمبود اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی اشاره و بیان کرد: مسئولان بخش ماهان برای ساماندهی این باغ تاریخی حس مطالبه‌گری را در خود تقویت کنند تا با همکاری و همدلی دیگر دستگاه‌ها و بخش خصوصی این باغ بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به برپایی کارگروه ویژه باغ شاهزاده ماهان با حضور مسئولان این استان اشاره و تصریح کرد: با برگزاری این کارگروه به مشکلات و دیگر مسایل مربوط به این باغ تاریخی پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنعت گردشگری استان کرمان با تمام مختصات و ویژگی‌ها نیازمند اقدامات فرابخشی و فرادستگاهی است و اقدامات بخشی و دستگاهی هیچ کمکی به توسعه این صنعت نمی‌کند.

صبح امروز "امین بیلدارماهانی" به عنوان سرپرست پایگاه میراث‌جهانی قنات گوهرریز جوپار معرفی و از زحمات فوزیه فرحبخش قدردانی شد.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان میراث فرهنگی اخبار کنکور قنات گوهرریز جوپار میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی روز چهارشنبه در بازدید از این ۲ مسجد، افزود: تاریخ این ۲ مسجد با عبادت علما و مومنان طی سال ها شناخته می‌شود و این بناهای مذهبی دارای قدمت و عظمت است.

وی با بیان اینکه با کارهای انجام گرفته مرمت شبستان مسجد چهلستون به نحو احسن انجام شده است، گفت: برای ادامه روند مرمت در این مسجد تاریخی سه میلیارد ریال برای کف‌سازی این بنای تاریخی از محل اعتبارات عمرانی استان تخصیص خواهد یافت.

افشارچی همچنین در بازدید از مرمت های انجام شده تکیه مسجد یری پایین زنجان، گفت: برای ادامه مرمت این مسجد به ویژه تکیه آن ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار امانی تخصیص داده خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در این بازدید، گفت: مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی، عایق کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌ کاری مجدد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری این مسجد انجام شده است.

سید سعید صفوی افزود: سال گذشته بخش مهمی از شبستان مسجد یری پایین مانند مرمت و ساماندهی ۲ ستون آجری، درآوردن بندها و آجرهای فرسوده، اجرای بندکشی مجدد، سبک‌سازی، شیب‌بندی، عایق کاری، کف‌سازی و ساماندهی جداره‌های داخلی با مشارکت اداره کل و اعضای هیات امنای مسجد انجام شد.

وی اضافه کرد: در مسجد چهلستون زنجان باید کف‌سازی و مشکلات الکتریکال و در تکیه مسجد یری پایین، آواربرداری سقف، بام سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی انجام شود.

مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است.این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد.این بنا طبق کتیبه منصوب بر روی پیشانی ورودی در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط بوده و در فهرست آثار تاریخی زنجان به ثبت رسیده است.

کد خبر 6100545

دیگر خبرها

  • خدمت‌رسانی در بافت تاریخی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر جدید مهستان ارتقا می‌یابد
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد