Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@18:27:31 GMT

شمشیر دو‌لبه استخراج رمز ارز

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۷۵۴۰

شمشیر دو‌لبه استخراج رمز ارز

با استفاده از این ارزهای دیجیتال می‌توان امور مالی را به‌صورت رمزنگاری شده انجام داد، بدون آن‌که هویت کاربران مشخص شود.

معاملات با رمزارزها از طریق فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) محاسبه می‌شود که تعداد زیادی دفتر حساب دیجیتالی در رایانه‌های پراکنده در سراسر جهان ایجاد می‌کند. ارزهای رمزنگاری شده علاوه بر این‌که برای خرید هر چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل خرید و فروش از سوی سرمایه‌گذاران نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته CNBC در فروردین و اردیبهشت 1400/ آوریل 2021، بازار جهانی ارزهای دیجیتال برای اولین‌بار تا بیش از 2000 میلیارد دلار رشد کرد و بیت‌کوین به‌عنوان عمده‌ترین ارز دیجیتال، بیش از 50 درصد از این ارزش را به خود اختصاص داد. اما این همه ماجرا نیست و نگرانی‌های زیست‌محیطی نسبت به رواج این نوع ارزها نیز مطرح است.

دانشمندان و برخی دیگر از کارشناسان نگران خطری هستند که بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه می‌تواند برای کره زمین داشته باشد. دلیل این زنگ خطر این است که زنجیره‌های بلوکی مرتبط با این ارزها برای تایید و راستی‌آزمایی معاملات به حل معادلات پیچیده با رایانه‌های سراسر کره زمین نیاز دارند.

این عملیات که استخراج رمزارز (Mining) نامیده می‌شود، می‌تواند سودآور باشد زیرا افرادی که این کار را انجام می‌دهند به‌عنوان پاداش، مقادیری از نوعی رمزارز به‌نام بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

به گفته منتقدان، مشکل اینجاست که تمام محاسبات مورد نیاز برای حل معادلات استخراج، مقادیر زیادی برق مصرف می‌کند.

طبق شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، استخراج بیت‌کوین در حال حاضر سالانه 149.63 تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که بیشتر از مجموع مصرف برق کشورهایی مانند مالزی و سوئد است.

همین اواخر بود که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت به روزنامه‌نگاران گفت: «بیت‌کوین در هر معامله، بیشتر از هر روش دیگری که برای بشر شناخته شده است انرژی مصرف می‌کند.»

ارزهای دیجیتال آمده‌اند که بمانند

گرچه ممکن است این اعداد ترسناک به نظر برسد اما حتی کامیلو مورا، نویسنده اصلی این تحقیق امیدوار است مشکل مصرف انرژی ارزهای رمزپایه قبل از رسیدن به چنان نقطه نگران‌کننده‌ای قابل رفع باشد.

مورا که دانشیار گروه جغرافیا و محیط‌زیست دانشگاه هاوایی در مانوآ است در یادداشتی می‌نویسد: «ارزهای رمزپایه آمده‌اند که بمانند. این ارزها فناوری‌ای با مزیت‌های متعدد هستند و روشن است اقبال عمومی زیادی به آنها وجود دارد. به‌عنوان دانشمندی که این موضوع را مطالعه می‌کند، بدیهی است که نگران تاثیر محیطی فناوری‌های اینچنینی باشم که هنوز آمادگی کاملی برای ارائه شدن ندارند. با این حال، خوشبینم که در مورد این فناوری نیز مانند سایر فناوری‌ها، فضا برای تغییرات مثبت وجود دارد.»

مورا بر این عقیده است که ارزهای رمزپایه نیز مانند سایر فناوری‌ها تکامل خواهند یافت؛ برای مثال از زمانی که گوشی‌های همراه، دستگاه‌های بزرگ و جاگیری بودند مدت زیادی نمی‌گذرد. مورا به چند رمزارز در حال ظهور مثل کاردانو، اکس‌آرپی، استلار و ترون نیز اشاره می‌کند که به‌گفته او تأثیرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به بیت‌کوین دارند.

وی می‌گوید: «من معتقدم رمزارزها برای داشتن اثرات زیست‌محیطی بسیار کمتر، تکامل خواهند یافت.» برخی از ارزهای رمزپایه جدید با به‌کارگیری روش‌های جایگزین مانند اثبات سهام، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این روش به استخراج‌کننده یا ماینر اجازه می‌دهد به‌جای حل یک معادله، معاملات را در زنجیره بلوکی بر‌اساس تعداد سکه‌هایی که در اختیار دارد، اعتبارسنجی کند.

رمز‌ارز و انرژی جایگزین

راه‌حل بالقوه دیگر، دورکردن شبکه‌های رمزارزها از منابع انرژی است که در تغییرات آب و هوایی نقش دارد. به نوشته پایگاه کمبریج اندکس، در حال حاضر انرژی تولید شده با منابع انرژی جایگزین مانند خورشید و باد، می‌تواند 9 برابر انرژی مورد نیاز کل شبکه بیت‌کوین را تأمین کند.

به همین منظور، 35 شرکت به‌علاوه افراد دست‌اندرکار در زمینه ارزهای رمزپایه، اقتصاد، انرژی و سازمان‌ های غیردولتی برجسته، توافق‌نامه اقلیم رمزنگاری (CCA) را تهیه کردند که هدف آن صد‌درصد تجدیدپذیر ساختن مصرف انرژی صنعت ارزهای رمزپایه تا سال 1404/ 2025 است.

داگ میلر از فعالان حوزه انرژی‌های پاک توضیح می‌دهد: «ما این کار را با توسعه راهکارهای منبع‌باز متنوعی انجام می‌دهیم که به‌آسانی انرژی‌های تجدیدپذیر را برای فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال- بر‌اساس میزان انرژی مصرفی آنها- فراهم می‌کنند.»

سیستم‌های زنجیره بلوکی رمزارزهای مختلف، مصرف انرژی متفاوتی دارد و همه آنها به اندازه بیت‌کوین انرژی مصرف نمی‌کند. با این حال میلر می‌گوید: «هدف اصلی توافق‌نامه اقلیم رمزنگاری این است که تمام انرژی مصرفی مرتبط با رمزارزها را به ‌منبع تقاضای جدیدی برای انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند.
به‌عبارت دیگر، ما بخش رمزارزها را به‌عنوان یک منبع تقاضای مهم و در حال ظهور برای انرژی‌های تجدیدپذیر می‌بینیم.»

میلر می‌افزاید: «ما و دیگران در حال توسعه ابزارهای فناورانه جدید مطابق با بهترین روش‌های به‌کار گرفته شده در صنعت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم تا فعالان بازار رمزنگاری بتوانند ادعا کنند صد‌درصد انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌هایشان را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کنند.»

وی می‌گوید: «ما همچنین قصد داریم از ذی‌نفعان و محققان مختلف، راهنمایی‌هایی دریافت کنیم تا ببینیم چه اقدامات بیشتری لازم است انجام شود تا این بخش بتواند به‌طور کامل فرآیندهای خود را کربن‌زدایی کند تا بتوانیم الگویی برای دیگر صنایع باشیم.»

ایلان ماسک در 22 اردیبهشت 1400 در یادداشتی در توئیتر اعلام کرد، تسلا دیگر بیت‌کوین را نخواهد پذیرفت تا زمانی که مطمئن شود این ارز رمزپایه به شکلی پایدار تولید می‌شود.

یک زنگ خطر زیست‌ محیطی

تعیین این‌که دقیقا چه مقدار از این الکتریسیته در اثر سوزاندن زغال‌سنگ و گاز تولید می‌شود تا انتشار گازهای ناشی از سوخت آنها به تغییرات آب و هوایی دامن بزند، دشوار است. اما از آنجا که نزدیک به دو‌سوم کل برق جهان را نیروگاه‌هایی تولید می‌کنند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، تصور این‌که چگونه برخی از ارزهای رمزپایه به‌شکلی فزاینده می‌توانند در ایجاد تغییرات اقلیمی سهیم باشند، کار سختی نیست.

نتایج مطالعه منتشر شده در نشریه نیچر کلایمت در سال 2018 این‌طور نتیجه‌گیری کرده است که رشد بیت‌کوین به تنهایی می‌تواند به اندازه‌ای گازهای گلخانه‌ ای تولید کند که تا سال 1412شمسی/ 2033 میلادی، دمای کره زمین را حدود دو درجه سانتیگراد افزایش دهد. محققان دیگر بر این باورند که این پیش‌بینی بیش از حد اغراق‌آمیز است.

مترجم:  یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم

منبع: howstuffworks.com

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رمزارزها تغییر اقلیم ارزهای دیجیتال بلاکچین گازهای گلخانه ای انرژی های تجدیدپذیر ارزهای رمزپایه ارزهای دیجیتال انرژی مصرف بیت کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه