Web Analytics Made Easy - Statcounter

با اجرای واکسیناسیون کرونایی، سوال در مورد زمان پایان شیوع این بیماری از هر طرف شنیده می‌شود. خبرگزاری میزان – در حالی که کشور‌های ثروتمند جهان با اجرای واکسیناسیون کرونایی در حال تبدیل شیوع بیماری «کرونا» به مسئله بهداشتی قابل تحمل هستند، بخش‌های دیگری از جهان به شدت نیازمند کمک هستند.   به گزارش «گاردین»، زمانی که کرونا در ژانویه ۲۰۲۰ به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان بود، کشور‌های مختلف به دلیل نبود واکسن، درمان اثبات شده برای بیماری کرونا یا حتی دسترسی به آزمایش‌های گسترده، راهبرد‌های محدودی برای مقابله با آن داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کشورهای مختلف در ابتدای بحران شیوع همه گیری از رویکردهای مختلفی استفاده کردند:
آزمایش‌های دقیق، ردیابی و جداسازی بیماران مانند سنگاپور، هنگ کنگ و کره جنوبی
اجازه شیوع کنترل شده در میان جمعیت توسط مانند سوئد
قرنطینه توسط بسیاری از کشور‌های اروپایی مانند انگلیس و فرانسه   این رویکرد‌ها سبب خستگی مردم از محدودیت‌های مختلف شده و به اقتصاد کشور‌ها آسیب زد؛ ضمن اینکه به کنترل شیوع کرونا منجر نشد.   تا پیش از ورود واکسن‌ها به عرصه درمان بیماری کرونا، موثرترین رویکرد‌ها برای مقابله با این بیماری، استراتژی «صفر» یا حذف کووید – ۱۹ بود.   این استراتژی توسط کشور‌هایی مانند نیوزیلند، تایوان و چین اتخاذ شده بود.   اما در ۱۵ ماه گذشته تغییرات اساسی رخ داده و ابزار‌های مقابله با شیوع کرونا افزایش یافته‎اند.   واکسن‎ها، درمان‌ها و آزمایش‌های گسترده سبب شده تا دولت‌ها در استراتژی‌های اولیه بازنگری کرده و یک برنامه پایداری برای آینده داشته باشند.   قرنطینه همچنان ادامه دارد تا از رشد سریع نرخ ابتلا جلوگیری کند؛ البته واکسیناسیون ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت به طور فزاینده‌ای شیوع کرونا را به مسئله بهداشتی قابل کنترل تبدیل می‌کند؛ مانند اتفاقی که برای بیماری‌هایی مانند سرخک رخ داد.   هنوز نگرانی‌هایی در مورد عدم اثربخشی واکسن‌ها در مقابل انواع جدید و جهش یافته کرونا وجود دارد. بیشتر بخوانید: راه طولانی تا پایان کرونا زندگی عادی و پساکرونایی چه زمانی فرا می‌رسد؟ اکنون این سوال مطرح است که همه گیری کرونا چه زمانی تمام می‌شود.   تجارب تاریخی نشان داده که با توقف بیماری، زندگی به حالت روزمره بازمی گردد و شیوع همه گیری به چالش بهداشتی قابل کنترل تبدیل می‌شود.   اما محدود شدن واکسیناسیون به کشور‌های ثروتمند و عدم دسترسی کشور‌های فقیر در آمریکای لاتین، کشور‌های جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا به واکسن به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه یا نداشتن فناوری لازم برای درمان کووید، این بحران را طولانی می‌کند.   کشور‌های مذکور با ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها و مرگ و میر کارکنان حوزه بهداشت و جمعیت آسیب پذیر و سالمندان مواجه هستند.   تنها زمانی می‌توانیم بگوییم کووید -۱۹ متوقف شده که از توانایی همه کشور‌ها به منابع لازم برای واکسیناسیون دست یابند.   انتهای پیام/ برچسب ها: حوادث بین الملل کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا حوادث بین الملل کرونا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۷۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است