Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور شهردار خرم‌آباد گفت: لایروبی، احداث دیواره حفاظتی، تنظیف و آزادسازی حریم رودخانه‌های داخل محدوده شهرها از وظایف وزارت نیرو است.

به گزارش ایمنا، مرتضی فراشی در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۳۴ مصوب گردیده و در آن زمان تقریباً کلیه امورات شهرها از نظر آب، برق زیر نظر این دستگاه خدمات رسان بوده بطوریکه بر اساس تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها مالکیت بستر رودخانه‌ها در داخل محدوده شهرها متعلق به شهرداری‌ها است به همین جهت لایروبی و احداث دیواره رودخانه‌ها نیز توسط شهرداری‌ها انجام شده که پس از تصویب قانون تأسیس وزارت نیرو مصوب ۱۳۵۳ و قانون ملی شدن آب مصوب ۱۳۴۷ و قانون توزیع عادلانه آب مصوب سالهای ۶۱ در واقع تبصره مذکور نسخ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اما وظیفه نگهداری رودخانه‌ها همچنان و بصورت سنتی بر عهده شهرداری‌ها است و از محل اعتبارات جاری برای نگهداری رودخانه‌ها هزینه شده، تا اینکه سیل‌های خروشان و ویرانگر سالهای ۹۷ و ۹۸ شهر خرم‌آباد موجب طغیان رودخانه و ورود به داخل شهر خرم آباد موجب بروز خسارات فراوانی شد.

مشاور شهردار خرم شهر تصریح کرد: در این راستا بررسی و پیگیری‌های لازم و جامع جهت تعیین تکلیف مسئول نگهداری رودخانه صورت گرفت و پس از جمع آوری اسناد و مدارک از جمله نظریه مشورتی ۷۶۹۷/۷ مورخ ۰۹/‏۱۰/‏۸۲‬ اداره کل حقوقی قوه قضائیه – قانون بودجه، آئین نامه حریم و بستر رودخانه و متعاقب معاونت حقوقی رئیس جمهوری استعلام و رئیس رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور طی نامه شماره ۳۹۰۸۱/۹۸/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۰/‏۱۲/‏۹۸‬ عملیات اجرایی لایروبی و احداث دیواره حفاظتی را از وظایف وزارت نیرو دانسته است.

وی گفت: در نهایت موضوع در هیأت حل اختلاف دستگاه‌های اجرایی استان لرستان مطرح و طی رأی شماره ۱۸۸۲۷ مورخ ۱۴/‏۰۴/‏۹۹‬ وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای بعنوان مسؤول لایروبی، احداث دیواره حفاظتی و آزادسازی حریم رودخانه‌ها در داخل محدوده شهرها تعیین شد.

وی افزود: پس از اعتراض وزارت نیرو موضوع ۲ بار دیگر در معاونت حقوقی رئیس جمهوری بررسی و در نهایت طی نظریه‌های شماره ۱۸۶۸۳/۹۹/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۱/‏۰۸/‏۹۹‬ و ۴۳۸۴۵/۹۹/۳۹۰۷۴ مورخ ۲۲/‏۱۲/‏۹۹‬ عملیات لایروبی – احداث دیواره حفاظتی و تنظیف رودخانه‌های داخل محدوده شهرها از وظایف وزارت نیرو اعلام شد که با توجه به اینکه وزارت نیرو بابت استفاده از آب رودخانه‌ها حق آبه دریافت می‌کنند و شن و ماسه آن را می‌فروشد لذا تمامی امورات رودخانه‌ها نیز از وظایف آنان است.

وی افزود: در بند (و) تبصره ۸ قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کل کشور عملیات لایروبی رودخانه‌ها از وظایف وزارت نیرو اعلام شده و اعتبارات لایروبی نیز جهت این امر پیش بینی شده است و براساس قانون پیشگیری از بلایای طبیعی مصوب سال ۱۳۷۰و آئین نامه آن مسئولیت کمیته جلوگیری از خطرات سیل وطغیان رودخانه‌ها بعهده وزارت نیرو می‌باشد.

فراشی گفت: در نهایت به استناد قوانین و نظرات مذکور و تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو بعنوان مسؤول لایروبی– احداث دیواره حفاظتی، آزاد سازی حریم و تنظیف رودخانه‌های محدوده شهرها تعیین گردیده و شهرداری‌ها مسئولیتی در این خصوص ندارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 497818

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر لايروبي رودخانه خرم آباد شهرداری خرم آباد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق احداث دیواره حفاظتی وظایف وزارت نیرو داخل محدوده شهرها رودخانه ها شهرداری ها خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۸۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود

وزیر کشور با اشاره به مصوبه امروز هیئت دولت برای تخصیص یک هزار و پانصد مییارد تومان اعتبار ویژه به صورت فوق العاده برای جبران خسارات ناشی از سیل و اقدامات فوری  برای حل مشکلات استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار قدس آنلاین گفت: البته ممکن است بیش از این اعتبار نیاز باشد که در وقت خودش با بررسی های مجدد  دولت آنرا تکمیل خواهد کرد.

وی در خصوص امکان اعطای کمک بلاعوض دولت و تسهیلات به سیل زدگان هم  با تأکید بر اینکه بخشی از کمک های دولت به صورت کمک های بلا عوض می تواند ارائه شود و بخشی از طرق تسهیلات بانکی، اظهار داشت: این روال جاری در همه موارد مشابه است و کا هم شروع شده و آقای استاندار به شدت  پیگیر این مسئله هستند.

وی در پاسخ به این سوال که فصل ساخت و ساز و بازسازی خانه های آسیب دیده کوتاه است و چه زمانی مردم استان می توانند به این تسهیلات دسترسی پیدا کنند هم تصریح کرد:  روند اجرایی کار به سرعت شروع شده و  شاید در همین چند روز اینده این مهم اتفاق بیفتد.

پاکستان با ما در امر مبارزه با تروریسم هم نظر است

وزیر کشور  در پاسخ به سوال دیگری در مرود روند اجرای برنامه انسداد مرزهای شرقی کشور هم با اشاره به اینکه انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضا رها شده است، گفت: اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

احمد وحیدی درباره امکان تعقیب تروریست ها و اشرار در داخل خاک پاکستان پس از سفر رئیس جمهور و مذاکرات با مقامات پاکستانی هم گفت: مقامات پاکستانی کاملا اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی هم اقداماتی هم انجام دهیم. الان بحث ادامه عملیات مطرح نیست؛ موضوع مهم این است که آنها هم کاملا با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند. بعد از سفر رئیس جمهور گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

قرارداد شهردای تهران با چینی‌ها یک حرکت خوب بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مسائل نقدها و شائبه‌هایی که در مورد قرارداد کلان شهرداری تهران با چین برای خرید اتوبوس و مینی بوس و وسائط حمل و نقل شهری منعقد شده و اینکه ذیل نظارت این وزارتخانه انجام شده؟ با تأکید بر اینکه طبعا این قرارداد با نظارت ما بوده، گفت: بالاخره شهرداری تهران یک کار خوب را با هدف نوسازی ناوگان انجام داده و آنرا در دو سطح مترو و خودروهای حمل و نقل عمومی اقدامی خوبی می‌دانیم. البته توضیح داده‌ایم که اولویت ما نخست حمایت از تولید داخل است و به هر میزان که در داخل تولید داشته باشیم  اولویت با خرید از آنجاست و  مابقی نیاز را باید با خرید از خارج برطرف کنیم وحیدی استفاده و  خودورهای برقی را یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و مل به تعهدات قانون هودای پاک عنوان کرد و و در مورد نقدهایی که به اهلیت شرکت چینی در این قرارداد مطرح شده، گفت: تشخیص اهلیت روش و قانون دارد و  قانون تعیین می کند که چطور این شرکتها انتخاب شوند.

همه از اجرای طرح نور رضایت دارند

وحیدی درباره آخرین وضعیت اجرای رح نور هم با بیان اینکه طرح نور بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه انجام می‌دهد، گفت: دستگاه‌های دیگر هم طبق قانون مسئولیت‌هایی دارند و باید به آن عمل کنند  و تا از ناهنجاریهایی که می‌خواهند به جامعه ما تحمیل کنند جلوگیری شود و الحمدلله تا کنون نیز هم مجلس هم قوه قضائیه و هم  دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از اجرای این قانون ابراز رضایت کرده‌اند.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • بارش ها یک سد دیگر ایران را سرریز کرد + جزئیات
  • طغیان وحشتناک رودخانه بهمن آباد چوار ایلام
  • لندن: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیسی برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهر را عملیاتی کند
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • انتقادفرماندار شهرستان بستان آباد ازعدم پرداخت وام‌های تکلیفی بر عهده نهاد‌ها
  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • تاسیس مؤسسات خدمات هوشمند ترافیک/ برای واردات خودرو هیچ چیزی معطل پلیس نیست