Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، نشست دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان با سرپرست فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی جمهوری اسلامی با هدف توسعه بیش از پیش این ورزش ملی در برگزار شد.

در این نشست که امروز (سه‌شنبه) در محل فدراسیون برگزار شد، «محمود یونس» دبیرکل،  «محمدهاشم کریمی» نایب رییس کمیته ملی المپیک افغانستان، «عبدالجمیل باعث» مسوول تشریفات سفارت جمهوری اسلامی افغانستان، «مسعود ملکی» سرپرست فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، «مجید کیهانی» عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و «سیدعبدالله سجادی» نایب رییس فدراسیون) حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در این دیدار اظهار داشت: امیدواریم این نشست آغازگر ادامه مسیر خوبی در راه تعامل و همکاری بیشتر برای ارائه تجربیات مورد نیاز در راستای رشد و توسعه ورزش‌های زورخانه‌ای در کشور دوست و همسایه افغانستان باشد.

«مسعود ملکی» افزود: قهرمانان ملی‌پوش افغانستانی با حضور در میادین بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی به ویژه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خوب درخشیده‌اند و ما آماده‌ایم با انتقال تجربیات بیشتر، آنها را در این راه حمایت کنیم.

وی ادامه داد: ورزش زورخانه‌ای می‌تواند الگوی بسیار تاثیرگذاری برای دیگر رشته‌های ورزشی باشد تا با حاکم کردن اخلاق در ورزش، ناهنجاری‌ها را حذف و پهلوانی را جایگزین آن کنیم. این فدراسیون از سال ۱۳۸۵ تا کنون در جهت رشد و توسعه ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی افغانستان اقدام به اعزام مربی، داور، ورزشکار و مرشد جهت برگزاری دوره‌های آموزشی کرده و این مسیر با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.

سرپرست فدراسیون زورخانه‌ای بیان داشت: برگزاری اردوی آمادگی و آماده‌سازی برای تیم ملی افغانستان جهت حضور در مسابقات جهانی در سال ۱۳۹۸ به میزبانی استان خراسان‌جنوبی و همچنین شرکت در مسابقات جهانی (به میزبانی استان خراسان شمالی) و برگزاری رقابت چهارجانبه با حضور کشوهای افغانستان، اوگاندا، بنگلادش و تیم ملی ایران که با قهرمانی تیم جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید (دی ماه ۱۳۹۸) بخشی از مسیر توسعه این رشته در افغانستان است.

برگزاری دوره‌های آموزش حرفه‌ای ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به میزبانی ایران، برگزاری اردوهای مشترک، تدوین طرح و برگزاری تورنمنت‌های چهارجانبه با کشورهای همسایه به میزبانی استان سیستان و بلوچستان ویا کشورهای افغانستان، هند و پاکستان)، برگزاری رقابت‌های دوستانه و همچنین جام‌های دوستی، برگزاری رقابت‌های لیگ چندجانبه ورزش‌های زورخانه‌ای در رده‌های سنی امید و جوانان، برگزاری دوره آموزشی تخصصی و اجرای تورنمنت‌های کشتی پهلوانی، میزبانی علاقمندان یادگیری هنر مرشدی از کشور افغانستان در یکی از استان‌ها از پیشمهاداتی بود که سرپرست فدراسیون در این دیدار مطرح کرد.

«محمود یونس» دبیرکل کمیته ملی المپیک افغانستان نیز در این نشست، اظهار داشت: ورزش زورخانه‌ای، نه تنها در افغانستان بلکه در بسیاری از کشورهایی که آشنایی نسبی با آن دارند، علاقمندان بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: باور داریم که زورخانه تنها یک ورزش نیست بلکه یک فرهنگ است و ورزشی است که به غیر از قدرت جسمانی به قدرت روحانی انسان‌ها توجه دارد. وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک افغانستان تاکید دارند که مقدمات توسعه این ورزش کهن که در آن بحث اخلاق بسیار پررنگ است را در میان جوانان افغانستان فراهم کنیم و امیدواریم با کمک و حمایت مسوولین خوب ورزش ایران بتوانیم در این راه موفق عمل نماییم.

در ادامه «محمدهاشم کریمی» نایب رییس کمیته ملی المپیک افغانستان نیز گفت: در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در زورخانه‌ای در جنوب شهر تهران و در اطراف میدان شوش به تمرینات ورزش زورخانه‌ای پرداخته‌ام و با این رشته اصیل ایرانی بیگانه نیستم و از نزدیک زیبایی‌های آن را لمس کرده‌ام.

وی یادآور شد: بی‌شک زورخانه و کشتی پهلوانی، رشته کاملی است که در آن روح و جسم با هم تربیت می‌شود و احساسات ناشناخته انسان با موسیقی زنده، اشعار، ادبیات حماسی و عرفانی موجود در این ورزش زنده می‌شود. به شما ایرانیان تبریک می‌گوییم که نیاکان پاک سرشتتان با طراحی چنین ورزش بی‌نظیری که در آن موسیقی، ادبیات، حرکات موزون، معماری و ... وجود دارد، ثابت کرده‌اید که همیشه در همه عرصه‌ها حرفی برای گفتن دارید. برای توسعه این رشته در افغانستان آمادگی کامل را داریم.

«مجید کیهانی» عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران نیز گفت: کمیته ملی المپیک ایران آمادگی این را دارد که با پشتیبانی و رفع موانع موجود، مقدمات رشد بیش از پیش این رشته ایرانی در افغانستان را فراهم نماید.

رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان که وزیر ورزش این کشور  محسوب می‌شود روز شنبه جاری همراه با هیات خود تهران می‌شود و با رییس کمیته ملی المپیک ایران و برخی رییسان فدراسیون های ورزشی درباره همکاری‌های ورزشی دیدار و گفت و گو کردند.

۲ نایب رئیس و دبیرکل کمیته المپیک افغانستان در این سفر «حفیظ‌الله ولی رحمی»  را همراهی می‌کنند. این هیات ورزشی از موزه ملی ورزش و  آکادمی ملی المپیک بازدید کردند.

این نخستین سفر مقامات ورزشی خارجی در ۱۴۰۰ به دعوت کمیته ملی المپیک است.

برچسب‌ها فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کمیته ملی المپیک افغانستان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کمیته ملی المپیک افغانستان فدراسیون ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کمیته ملی المپیک افغانستان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی اخبار کنکور فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی کمیته ملی المپیک افغانستان رییس کمیته ملی المپیک سرپرست فدراسیون زورخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۸۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در هفدهمین روز ماه شوال سال پنجم هجرت در جنگ خندق، اسوه جوانمردی و شجاعت، حضرت علی علیه السلام، نماد شرک و بت پرستی، عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند و رضایت پرودگار را بر هوای نفس ارجح دانست.
 امام علی علیه السلام همواره مظهر بزرگی و جوانمردی بوده، هست و خواهد بود و نام مبارکش همیشه بر زبان پهلوانان جاری است.
پهلوانان گود معرفت در کنار پرورش جسم و تن، روح را نیز از ناملایمات و صفات رذیله می‌زدایند.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان گفت: هر سال در روز هفدهم شوال زورخانه‌های استان مرکزی با برگزاری مراسم جشن و نوای گرم مرشد، فرصتی است برای ذکر مبارک «یا علی» تا با ترویج فرهنگ این ورزش کهن، بر تقدم پهلوانی بر قهرمانی تأکید شود.
فرهنگ پهلوانی همواره در بین ورزشکاران زورخانه‌ای ترویج می‌شود و پیشکسوتان این ورزش کهن آداب آن را به نوجوانان می‌آموزند و این راه همچنان ادامه دارد.
استان‌کهگیلویه وبویراحمد داری ۵ زورخانه فعال بابیش ۵۰۰ ورزشکار در رشته ورزش پهلوانی وزورخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود