Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@14:48:34 GMT

کرماشناه گرانترین استان کشور نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۹۰۲۸

کرماشناه گرانترین استان کشور نیست

ایسنا/کرمانشاه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: اینکه کرمانشاه گرانترین استان کشور است، به هیچ عنوان صحت ندارد.

بهزاد باباخانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه که امروز (یازدهم خرداد) برگزار شد، با اشاره به مواردی که درباره نرخ تورم بالا در کرمانشاه مطرح است، اظهار کرد: اینکه کرمانشاه گرانترین استان کشور است به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه بالا بودن تورم به این معنا است که قیمت برخی کالاها در کرمانشاه نسبت به استان‌های دیگر افزایش بیشتری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برخی مسائل که در فضای مجازی در خصوص نرخ تورم استان مطرح شده، ادامه داد: تمام این هیاهو صرفا برای یک ماه است که کرمانشاه رتبه اول نرخ تورم در کشور را داشت که در اسفند سال ۱۳۹۹ رخ داد و تا فروردین امسال ادامه پیدا کرد، اما در اردیبهشت امسال از رتبه اول تورم خارج شدیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در ابتدای سال ۱۳۹۷ هم رتبه اول تورم کشور را داشت، تاکید کرد: پس از آن با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان استان بهبود نرخ تورم در استان استارت خورد و حتی در مقاطعی جزو پنج استان با نرخ تورم پایین در کشور بودیم.

وی درباره دلایل بالا رفتن تورم کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: این روند افزایشی در کرمانشاه مانند سراسر کشور از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و دلایل متعددی داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از این دلایل ایجاد تعادل در عرصه تنظیم بازار بود که گاهی مجبور بودیم از مصرف کنندگان حمایت کنیم و گاهی از فشاری که به حوزه تولید و خدمات وارد می‌شود، بکاهیم.

باباخانی با بیان اینکه مرجع قانونی تمام اطلاعات درباره نرخ تورم مرکز آمار کشور است، گفت: متاسفانه گاهی به آمارها با دید سیاسی نگاه می‌شود و قرار نیست هر زمان آمار خلاف میل ما بود آن را نپذیریم.

وی از برنامه‌ریزی برای کاهش تورم استان هم خبر داد و گفت: سبد کالایی که تورم آنها بالاتر از میانگین کشور است را در استان شناسایی کرده ایم و هر هفته نیز در جلسات تنظیم بازار، از دو اتحادیه برای بررسی وضعیت تورم دعوت می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با این روند شاهد بهبود وضعیت تورم استان باشیم.

در ادامه محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه تورم کرمانشاه تنها در اسفند و فروردین رتبه اول کشور بود و در اردیبهشت از این شرایط خارج شدیم، اظهار کرد: کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ در قله تورم کشور قرار داشت، اما در خرداد ۱۳۹۸ به رتبه ۱۷ رسیدیم و از آن زمان تا شهریور سال گذشته یعنی برای مدت ۱۵ ماه از میانگین کشور پایین تر بودیم.

وی با انتقاد از دید مقطعی که برخی در این مدت نسبت به نرخ تورم داشتند، یادآور شد: نباید ایامی که میانگین تورم کرمانشاه از کشور پایین‌تر بود را نادیده بگیریم و فقط برشی از یک مقطع زمانی را مد نظر قرار دهیم.

وی سپس به دلایل بالا رفتن مجدد تورم کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یک دلیل این نرخ تورم کرمانشاه افزایش تورم در سراسر کشور و به تبع آن استان ما بود. از سوی دیگر در آن مقطع زمانی وارد پیک سوم کرونا شدیم که بر قیمت کالا و خدمات اثر گذاشت.

رئیس سازمان صمت کرمانشاه خاطرنشان کرد: به علاوه برخی اتحادیه‌ها در کرمانشاه چند سال افزایش قیمت نداشتند و پس از چند سال نرخ گذاری جدید برای آنها اعلام شد.

دارابی از پیگیری برای کاهش نرخ تورم استان خبر داد و گفت: جلسات تنظیم بازار را به این موضوع اختصاص دادیم و برای کاهش تورم استان نسخه داریم.

وی تشدید نظارت بر بازار، برپایی روزبازارها، شناسایی سبد کالاهای اثرگذار بر تورم و ... را از جمله راهکارهایی اعلام کرد که برای کاهش تورم کرمانشاه دنبال می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه تورم استانی اقتصادی تورم کرمانشاه تورم استان برای کاهش رتبه اول نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان

سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت : در فروردین ماه سال‌جاری ۳۴۶ هزار تن کالای ترانزیتی از پایانه مرزی پرویزخان وارد کشور شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش چشمگیری ۲۵۳ درصد دارد.

وی درباره تردد ناوگان در پایانه مرزی پرویزخان گفت: طی ۱ ماهه فروردین ماه سال‌جاری ۱۲ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل کالا جهت بارگیری کالای ترانزیتی وارد این پایانه مرزی شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۵۵ درصدی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: در فروردین ماه سال‌جاری بارگیری کالای ترانزیتی از پایانه مرزی پرویزخان به سمت اقصی نقاط کشور ۱۸۷ هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل ۳۹۴ درصد افزایش داشته و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بارگیری شده ۷ هزار و ۲۳۰ دستگاه با افزایش ۳۷۳ درصدی است.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون جلسات متعددی در خصوص تسهیل تجارت و روان‌سازی تردد مسافر در پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه انجام شده‌است گفت: در این جلسات از زاویه‌های مختلف بحث‌ها ترانزیت کالا و تسریع در تردد مسافران مطرح شد و نگاه‌های نرم افزاری و در بُعد سخت افزار زیرساخت‌ها و امکانات تجهیزاتی که باید مهیا گردد، در انجام کار‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت است.

کهریزی از پایانه مرزی پرویزخان به عنوان یکی از مرز‌های مهم کشور در زمینه توسعه صادرات نام برد و تصری: کرد این مرز در توسعه روابط ایران و عراق نقش فراوانی داشته و بخش عمده‌ای از صادرات ایران به عراق از طریق این مرز انجام می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • مسولان تورم و مسایل معیشتی مردم را حل کنند
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست
  • افزایش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • شاه کلید مهار تورم