Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@14:00:52 GMT

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد یا امکان پذیر است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۹۷۱۹

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد یا امکان پذیر است؟

همچنین می توان به عواملی نظیر افزایش سن، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، ضربه صوتی شدید، جرم گوش، بیماری های گوش(اتواسکلروزیس، کلستئاتوما) اشاره کرد. برای افراد با وزوز گوش مشکلاتی نظیر عدم تمرکز، خواب نامناسب، مشکل در محل کار، مشکلات احساسی، خلق و خوی فرد شود.

در مقالات درمان های زیادی برای وزوز گوش بیان شده است اما به دلیل مکانیسم متفاوت وزوز گوش اثر متفاوتی برای هر فرد ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جدیدترین درمان وزوز گوش که می توان آن را به عنوان درمان قطعی وزوز گوش بیان کرد: تحریک الکتریکی عصب شنوایی، صدادرمانی در فرکانس وزوز، استفاده از مسکر، تقویت شنوایی با سمعک می باشند.

وزوز گوش چیست؟

وزوز یک صدا با منشا داخلی است که از درون گوش یا سر فرد بخصوص در محیط ساکت قابل شنیدن است، درحالی که این صدا منشا خارجی ندارد. وزوز گوش به دو صورت شنیده می شود:

*وزوز سابجکتیو

در وزوز سابجکتیو صدای وزوز تنها برای خود فرد قابل شنیدن می باشد و اطرافیان قادر به شنیدن صدا نمی باشند اما در وزوز ابجکتیو نه تنها وزوز برای فرد بلکه برای اطرافیان نیز قابل شنیدن است که این وزوز را وزوز عینی می نامند.

علت های ایجاد این دو نوع وزوز متفاوت می باشد و به طور کلی بیشتر وزوز بیماران به صورت سابجکتیو می باشد.

معمولا وزوز گوش در افراد بالای 50 سال اتفاق می افتد اما در بعضی موارد می تواند حتی در کودکان و بزرگسالان نیز دیده شود. همچنین وزوز گوش می تواند برای هر فردی از نظر علت ایجاد، شدت و فرکانس وزوز، مدت زمان شنیدن صدا و حتی پاسخ به درمان متفاوت باشد.

از مهمترین علت های وزوز گوش کم شنوایی می باشد به این صورت که کم شنوایی(کم شنیدن صدا) سبب تغییر الگوهای مغزی می شود و همین عامل سبب شروع وزوز یا زنگ گوش می شود.

انواع صداهایی که تحت عنوان وزوز ممکن است بشنوید:

*صدای کلیک : انقباض ماهیچه های گوش شما می تواند باعث صدای کلیک شدید شود.

*صدای زوزه :این نوسانات صوتی معمولاً عروقی هستند و ممکن است هنگام ورزش یا تغییر موقعیت ها ، مانند زمان خوابیدن یا ایستادن ، متوجه آن ها شوید.

*صدای تپش قلب : مشکلات رگ های خونی مانند فشار خون بالا ، تومور و انسداد کانال گوش یا لوله استاش می تواند علت صدای تپش قلب در گوش شما باشد.

*صدای زنگ کم : بیماری منییر می تواند باعث صدای زنگ کم در یک گوش شود.

*صدای زنگ بلند: قرار گرفتن در معرض سر و صدای طولانی مدت ، کاهش شنوایی مربوط به سن یا داروها می توانند باعث زنگ زدن مداوم و پر فشار در هر دو گوش شوند. تومور عصب شنوایی می تواند باعث زنگ زدن مداوم و پر فشار در یک گوش شود.

*صداهای دیگر

علت های معمول وزوز گوش؟

علت های زیادی در ایجاد وزوز گوش نقش دارند که در این مقاله تنها به مهمترین ان ها اشاره می شود:

*افزایش سن

احتمال کم شنوایی ناشی از سن(پیرگوشی) بعد از 60 سالگی افزایش می یابد. کم شنوایی یکی از مهمترین عوامل شروع وزوز گوش می باشد.

*مصرف سیگار

*جنسیت

احتمال بروز وزوز در آقایان بیشتر از خانم ها می باشد.

*در معرض قرارگیری با صدای بلند

با قرارگیری در صداهای بلند بخصوص در محل کار عاملی برای آسیب به گوش(کم شنوایی) و به مرور شروع وزوز گوش می باشد.

*بیماری اتواسکلروزیس

اختلال در عملکرد مناسب استخوانچه های گوش میانی به دلیل ایجاد بافت اسفنجی در محل اتصال استخوانچه رکابی و حلزون باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش می شود.

*تجمع جرم گوش

جمع شدن بیش از حد جرم(واکس گوش) در کانال گوش می تواند سبب کم شنوایی و وزوز گوش موقت شود.

*مشکلات پزشکی

وجود بیماری های گوش داخلی نظیر بیماری منییر، آسیب گردن یا سر، اختلال در رگ های خونی، فشار خون بالا، تومورهای سر یا گردن و... می تواند در شروع وزوز گوش نقش داشته باشند.

*مصرف دارو

وزوز گوش می تواند از اثرات جانبی مصرف بعضی از دارو ها نظیر آسپیرین، آنتی بیوتیک ها، ضدافسردگی، داروهای سرطانی و... باشد.

درمان وزوز گوش

تحقیقات بسیار زیادی بر روی وزوز گوش و درمان آن انجام شده است. از این روش ها می توانیم به استفاده از ویتامین ها، زالودرمانی، طب سنتی، طب سوزنی، صدادرمانی، مسکر یا پوشاننده، تحریک الکتریکی، تحریک مغناطیسی، سمعک های مخصوص وزوز گوش و غیره می توان اشاره کرد. روش مداخلات روانشناختی، این روش بیشتر به منظور کاهش اضطراب ناشی از وزوز است و همچنین در بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی ناشی از وزوز گوش مؤثر است. اما این روش هیچ اثری بر بلندی وزوز ندارد.

در حالی که برخی از مداخلات موجود در حال حاضر در بهبود کیفیت زندگی و کاهش پریشانی روانی ناشی از وزوز گوش مؤثر هستند ، اما روی بلندی صدای وزوز کمترین تأثیر را نشان می دهند.

به علت مکانیسم متفاوت وزوز گوش نتایج در تمامی بیماران یکسان نیست به این معنی که شاید یک روش برای تمامی بیماران پاسخگو و مناسب نباشد. اما در بین این روش ها بعضی از آنها نسبت به بقیه موارد اثردهی بیشتر و بهتری داشتند نظیر صدادرمانی، سمعک، تحریک الکتریکی.

سمعک ها اغلب برای افرادی که از وزوز گوش و کم شنوایی به طور همزمان رنج می برند، توسط متخصصین شنوایی شناس تجویز می شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش ممکن است مربوط به فقدان صدا باشد یا همان کم شنوایی. هدف از استفاده از سمعک ها برای درمان وزوز گوش، اصلاح هرگونه کم شنوایی با این احتمال است که ممکن است این امر به کاهش وزوز گوش کمک کند. فرد باید سمعک ها را در تمام ساعات بیداری بپوشد تا بیشترین سود را از آن ها ببرد. صداهای محیطی طبیعی تقویت شده توسط سمعک اثر "پوشانندگی" برای وزوز گوش فراهم می کنند و اجازه می دهند تا شنونده آنچه را که قرار است بشنوند، بشنود و به کاهش وزوز گوش کمک می کند.

برخی از شرکت های تولیدکننده، سمعک را همراه با ژنراتور صدا تولید می کنند. پس سمعک علاوه بر بر تقویت صداها ، صداها با زیر و بمی و شدت های متفاوت را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا سعی کنید به روند عادت (عادت به صدای وزوز گوش) کمک کنید. اغلب چند هفته طول می کشد تا با سمعک ها سازگار شوید و مجدداً به سطح عادی صدا عادت کنید. پس از پایان دوره عادت پذیری، پوشیدن سمعک بسیار رضایت بخش خواهد بود.

در حالی که برخی از مداخلات موجود در حال حاضر در بهبود کیفیت زندگی و کاهش پریشانی روانی ناشی از وزوز گوش مؤثر هستند، اما روی بلندی صدای وزوز کمترین تأثیر را نشان می دهند.

 

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

درمان قطعی وزوز گوش به علت و عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. در مواردی که یک علت فیزیولوژیک آن را به وجود آورده باشد با درمان آن، معمولا وزوز نیز از بین می رود.

دکتر سید یحیی حسینی  شنوایی شناس مولف کتاب ارزیابی شنوایی کودکان

منبع: فارس

کلیدواژه: وزوز گوش وزوز درمان کیفیت زندگی وزوز گوش وزوز گوش وزوز گوش کم شنوایی صدای وزوز سمعک ها گوش کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟