Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس ورزش مشرق – چند سالی است بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی سر زبان‌هاست و شعارهای زیادی در این مورد شنیده‌ایم که هیچ کدام تا به امروز نه کارشناسی شده بوده و نه به مرحله اجرایی رسیده است.

مشکلاتی همیشه بر سر راه خصوصی شدن این دو باشگاه پرطرفدار بوده و هست؛ مشکلاتی که بزرگترین آنها این بوده که دغدغه‌های مالی این دو باشگاه هیچ گاه تمامی نداشته و عدم شفافیت مالی در درآمدها، خرج کردها و قراردادها باعث شده تا واگذاری بدون مطالعه آنها ترسناک باشد؛ واگذاری‌هایی از این قبیل که در همین چند سال اخیر شاهدش بودیم و نتیجه آنها را می‌توان در عاقبت تراکتور، پدیده و ماشین‌سازی تبریز دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم‌هایی که دست به دست می‌شوند و نمی‌توان آینده روشنی برایشان متصور بود.

بیشتر بخوانید: ۶ مشکل بزرگ استقلال در آستانه ورود به فرابورس

با مقایسه باشگاه داری در دنیا با ایران به خوبی می توان دریافت که خصوصی سازی در فوتبال ایران تنها در حد رویا خواهد ماند و تعدد قوانین و تغییر مداوم همین تعداد قوانین بالا که دست مدیران تیم های خصوصی را هم بسته، راه را برای بیشتر کردن تیمهای خصوصی بسته است. مدیری که می خواهد در بخش خصوصی تیمداری کند برای تقویت تیم نیاز به خرج کردن و خرید بازیکن و مربی سطح بالا و بعضا خارجی دارد اما باید پاسوز مشکلات عدیده تیم های دولتی شود که موجب بالا رفتن شکایت در نهادهای بین المللی و داخلی شده اند. یکی از سوالات مدیران بخش خصوصی این بوده که چرا باید قانون هایی مانند قانون منع جذب مربی و بازیکن خارجی برای تیم های خصوصی هم اجرا شود؟ چرا حق پخش تلویزیونی و حق بلیت فروشی و تبلیغات و موارد قانونی دیگر نباید تمام و کمال به تیم ها برسد؟

این ها مشکلات یک مدیر برای اداره تیم بود، حالا شما متصور شوید که یک بخش خصوصی بخواهد باشگاه تاسیس یا اداره کند و در رشته های دیگر هم فعالیت داشته باشد! همین مشکلات به ظاهر ساده باعث می شود که عمر تیم داری و مدیریت بخش خصوصی در فوتبال ما به چند سال برسد و هیچ کسی رغبتی به حضور در این بخش نداشته باشد.

در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم بحث واگذاری دو باشگاه محبوب و پرطرفدار پایتخت بالا گرفت اما سوال مهم اینجا بود که چرا دولت در آخرین روزهای حیات خود اقدام عملی به واگذاری سرخابی‌ها کرده است؟ چرا در ۷ سال و نیم گذشته دولت اقدام‌ موثر و قابل اعتنایی برای خصوصی‌سازی انجام نداد و یک باره در این ماه‌های پایانی خصوصی‌سازی را کلید زدند و اجرای آن برایشان مهم‌ترین اتفاق ورزش شد. همه اینها دست به دست هم داده تا با نگرانی از خصوصی شدن این دو باشگاه صحبت کنیم.

به قول برخی مدیران خصوصی شدن این دو باشگاه اتفاقی بعید است اما به فرض محقق شدن این امر آیا نقشه راه مشخصی برای تامین اعتبارات و تضمینی برای ادامه حیات پرقدرت این دو باشگاه که نماد فوتبال ایران هستند، وجود دارد؟ آیا با واگذاری باشگاه ها ماموریت پایان می یابد و قطار خصوصی سازی به سرمنزل مقصود می رسد؟ اصلا با خصوصی شدن این دو باشگاه راه برای واگذاری سایر باشگاه ها باز خواهد شد؟ سپاهان و ذوب آهن و فولاد خوزستان اگر از حمایت دولت و وزارت صمت و کارخانه های فولاد مبارکه و ذوب آهن و فولاد برخوردار نباشند راهی برای ادامه کار دارند؟

این روزها که به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شویم و بازار تبلیغات و مناظرات نامزدها داغ است، در مقوله ورزش یکی از بحث های مهم می تواند بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی باشد و دیدگاه هر یک از ۷ نامزد به این امر و نیز در بحث کلان تر خصوصی سازی در ورزش و نه تنها در فوتبال می تواند عیار آن ها برای رشد ورزش را نمایان کند. تعیین نقشه راه عملی نه تئوری می تواند راهگشای این بحث فرسایشی و روی زمین مانده باشد که قطعا برای اجرایی شدن آن مرد میدان می خواهد نه مدیر پشت میزنشینِ دستوری!

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: واگذاری استقلال پرسپولیس بخش خصوصی اخبار مهم استقلال بخش خصوصی پرسپولیس مناظره انتخاباتی واگذاری واگذاری سرخابی ها وزیر ورزش خصوصی شدن این دو باشگاه خصوصی سازی بخش خصوصی تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟

زمان فروش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط مالکان خصوصی آنها مشخص شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در روز 5 اردیبهشت ماه سال جاری  مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. بر این اساس 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (پنج درصد)، رفاه (پنج درصد) و اقتصاد نوین (پنج درصد) انتقال پیدا کرد. 10 درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است 5 درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ 5 درصد

در این میان سؤالی مطرح است که آیا مالک خصوصی چه زمانی قادر به واگذاری باشگاه مورد تملکش است؟ پاسخ این سؤال نیازمند رعایت یک پیش‌نیاز است.

از آنجایی که دو باشگاه به‌صورت اقساطی خریداری شدند، طبق توافق صورت گرفته، سرخابی‌ها تا شش سال زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی خواهند بود و مالکان بخش خصوصی آنها باید تا تاریخ معین شده، اقساط خود را  به دولت بپردازند. حتی اگر بخش خصوصی سریع‌تر از زمان موعود (پیش از شش سال)، اقساط خود را تسویه کند، می‌تواند فردای همان روز سهام باشگاه موردنظر را در فرابورس عرضه کند. در غیر این‌صورت بعد از پایان شش سال و تسویه مطالبات دولت از محل سرخابی‌ها، بخش خصوصی قادر به فروش سرخابی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها
  • تکرار یک اتفاق بعد از ۱۹ سال با حذف سرخابی‌ها
  • سلطان گلزنی به استقلال و پرسپولیس کیست
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • بررسی شایعه تغییر مدیریت در سرخابی‌ها توسط مالکان جدید
  • پرویز مظلومی: با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • با واگذاری سرخابی‌ها راه آسیا باز شد/ به عنوان هوادار در خدمت تیم هستم
  • مایملک قانونی سرخابی‌ها؛ دو ورزشگاه و یک ساختمان اداری
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!