Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جلسه فرابورس ایران با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش بیان کرد: مناطق آزاد کشور با توجه به ماموریت‌های ویژه‌ای که دارند، با چالش جدی در زمینه تامین منابع مالی رو به‌رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که همه مسئولیت‌ها را در حوزه‌های زیرساختی به عهده بگیرد. بلکه باید به تولید و صادرات کشور بپردازند.

مومنی در ادامه گفت: خوشبختانه ما در کشور کمبود منابع نداریم، اما راه‌های رسیدن به این منابع باید شناسایی و در دسترس و مفید باشند. این روش‌های جدید هنوز در کشور چندان استفاده نشده است و منطقه آزاد کیش می‌تواند الگویی مناسب برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه باشد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: مناطق آزاد نقاط ضعفی در خصوص بورس بین‌الملل و بورس کالا دارند که باید در این زمینه‌ها نیز گام موثری برداریم.

وی با بیان اینکه به دنبال تاسیس بانک تخصصی مناطق آزاد در کشور هستیم، گفت: خوشبختانه تا کنون موافقت‌های ضمنی از رییس جمهور اخذ شده تا ابن بانک در مناطق آزاد تاسیس شود.

مومنی اظهار کرد: تأسیس بانک‌های آفشور مسئله جدی برای کشور ما است که در این راستا در تلاش هستیم از منابع بین‌المللی نیز استفاده کنیم. در عین‌حال بحث تامین مالی مناطق آزاد جدید برای ما خیلی مهم است. در حال حاضر مناطق آزاد فعلی کار‌هایی انجام داده‌اند و منابعی دارند، اما تامین مالی در مناطق آزاد جدید مسئله‌ای بسیار مهم است .

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در حال حاضر ۷۷ منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که ۳۲ منطقه ویژه فعال و ۸ منطقه نیز به زودی فعال می‌شوند و تامین مالی از بازار سرمایه برای این مناطق هم حائز اهمیت است.

ناصر آخوندی، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت فرابورس برای تامین مالی طرح های مناطق آزاد کشور اظهار کرد: نه تنها طرح های زیرساختی مناطق آزاد بلکه بخش خصوصی باید بتوانند از محل بازار سرمایه تامین مالی کنند که البته بهتر است با روش‌های راحت‌تر و نرخ کمتر باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش بابیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر بانک‌ها هم به خوش حساب بودن سازمان‌های مناطق آزاد واقف شده اند گفت: ما در منطقه آزاد کیش امیدوار هستیم تا بخش خصوصی نیز بتواند مسیر‌های تامین مالی از طریق فرابورس را در پیش بگیرد.

وی با اشاره به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی فرودگاه کیش گفت: در این راستا با هماهنگی سازمان فرابورس مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر می‌شود که در دو یا سه مرحله کنارش خواهد شد. در اولین مرحله ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تامین مالی فرودگاه کیش منتشر شده و  بر این اساس مدت آن ۳۲ ماه تعیین شده است.

همچنین امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران ضمن ابراز خرسندی از این رویداد بیان کرد: برای تامین مالی طرح ‌ها پیش‌تر بانک‌ها وارد می‌شدند، اما اکنون طرح  اوراق خرید دین شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» دومین طرح تامین مالی در کیش است.

وی افزود: دولت سال گذشته از مردم در تامین مالی طرح ‌های خود قرض کرده است، این نوع فرهنگ تامین مالی از سرمایه‌های مردم را باید نهادینه کنیم چرا که کار جدید و بی نظیری است. تامین مالی اسلامی ریشه در فقه اسلامی دارد و می‌تواند توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد.

 سعید نظری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش در ارتباط با پذیره نویسی اوراق خرید دین این شرکت گفت: نرخ سود اوراق ۱۸ درصد و مواعد پرداخت سود ۱۰ دوره ۳ ماهه و یک دوره دو ماهه و مدت اوراق ۳۲ ماه است مبلغ اسمی اوراق ۱۰۰ هزار تومان و تعداد اوراق یک میلیون ورقه است.

روح‌الله حسینی‌مقدم، عضو شورایعالی بورس با بیان اینکه شرکت فرابورس در آشنا کردن شرکت‌ها با ابزار‌های مالی مختلف پیشرو بوده است، اظهار کرد: انتشار اوراق خرید دین شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش دومین تجربه منطقه آزاد کیش در انتشار اوراق برای تامین مالی است که برای تامین مالی فرودگاهی انجام شد.

وی افزود: عملیاتی شدن این تامین مالی پایلوتی است تا شرکت‌های دیگر در اجرایی کردن طرح ها در منطقه آزاد کیش از آن استفاده کنند.

عضو شورایعالی بورس در ارتباط با این تامین سرمایه افزود: باید اتکا شرکت‌ها در تامین سرمایه به بانک‌ها کمتر شود. اگر تامین سرمایه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش طولانی شد به خاطر مشکلات بانکی بود، امیدواریم با چنین ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه زمینه توسعه اقتصادی شرکت‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: تامین مالی مناطق آزاد بازار سرمایه کیش سرمایه گذاری و توسعه کیش تامین مالی فرودگاه برای تامین مالی منطقه آزاد کیش تامین مالی انتشار اوراق بازار سرمایه فرودگاه کیش مناطق آزاد بانک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

تین نیوز

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری نخستین "رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران" در تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری نخستین "رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران" در تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: هریک از فرودگاه های کشور دارای ظرفیت های سرمایه گذاری است که در قالب اطلس جامع سرمایه گذاری فرودگاه های کشور گردآوری شده و بناست در چنین رویدادی به سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی ارائه شود.

علی عبدی اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی بر حسب وظیفه باید ضمن در نظر گرفتن منافع شرکت، شرایط را به گونه ای فراهم کند تا با توجه به اوضاع اقتصادی، سیاسی و بین المللی در آینده آسیبی به اقتصاد شرکت فرودگاه ها وارد نشود.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها باید به نحوی فراهم شود تا همواره شاهد رشد اقتصادی شرکت فرودگاه ها باشیم، گفت: در حال حاضر عمده تمرکز شرکت بر درآمد ناشی از پروازهای عبوری است اما اعتقاد داریم که این نوع درآمد باعث شده تا از بسیاری فرصت های درآمدی دیگر غافل شویم.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه در آینده ممکن است بحث درآمدهای هوانوردی دستخوش تغییر شود، گفت: این نوع درآمد هیچ گاه درآمد پایداری نیست و باید زیرساخت لازم برای ایجاد درآمدهای ثابت و پایدار ایجاد شود تا شرکت با تحولات سیاسی و بین المللی دچار ضرر و زیان نشود. بنابراین می بایست علاوه بر تلاش برای افزایش درآمد پروازهای عبوری، از ظرفیت های بالقوه موجود در فرودگاه های کشور به نحوی استفاده شود که شاهد افزایش درآمدهای پایدار در سایر حوزه های هوانوردی و همچنین درآمدهای غیر هوانوردی باشیم.

عبدی با بیان اینکه بیم آن می رود؛ با ضربه خوردن به درآمد ناشی از پروازهای عبوری، شرکت فرودگاه ها دچار مشکلات اساسی در پیشبرد طرح های توسعه فرودگاه ها و حتی انجام امورات جاری شرکت همچون پرداخت حقوق و دستمزد شود، گفت: کاپیتان نخجوانی بر مبنای نظر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت ماموریت داده اند که سرمایه گذاری در فرودگاه های سراسر کشور به عنوان یک راهکار اساسی برای ایجاد درآمد ثابت و پایدار در دستور کار قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به شعار امسال که مقام معظم رهبری بر جهش تولید با مشارکت مردم تاکید داشته اند، گفت: بدون شک با مشارکت مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توان تمامی فرصت های درآمدی را احصا کرد و جلوه ای تازه از فرودگاه های ایران در جهان به نمایش گذاشت.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی گفت: در تیر ماه امسال، "نخستین رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران" در سالن اجلاس سران با حضور وزیر راه و شهرسازی، کاپیتان نخجوانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، مسئولان مربوطه، سفیران کشورهای هدف در ایران و سفیران ایران در سایر کشورها، اتاق های بازرگانی، اتاق های صنعت و معدن، فعالین تجاری و اقتصادی و صاحبان بنگاه های اقتصادی برگزار خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • آمادگی کامل برای بازگشت عمره گذاران از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان+فیلم
  • بازگشت عمره گذاران دو استان از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها