واکنش مجمع روحانیون مبارز به ردصلاحیت ها: شورای نگهبان ضربه هولناکی به اعتبار جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زد/ بر تصمیم نهاد اجماع ساز مبنی بر عدم معرفی نامزد انتخاباتی از طرف این جبهه، صحه مى گذاریم
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۱۳۴۸
به گزارش جماران؛ مجمع روحانیون مبارز گزارشی از آخرین جلسه خود ارائه کرد که در پی می آید:
مجمع روحانیون مبارز روز گذشته با شرکت اکثریت اعضاء جلسه فوق العاده تشکیل داد، در ابتدای این جلسه که به ریاست جناب آقای خاتمی برگزار گردید وضعیت دور از انتظاری که برای انتخابات ریاست جمهوری پیش آمده است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تصمیم شورای محترم نگهبان با صرف نظر از هر نیّت و انگیزه ای که در پشت آن بوده است بدون تردید ضربه هولناکی به اعتبار نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور زده است. حیرت انگیزتر این است که چنین تصمیم دور از تدبیری در آستانه ارتحال حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است که همواره بر این حکم عقلائی و الهى " که میزان رأی ملت است " صحه مى گذاشت و حیرت مضاعف آن که چنین تصمیم مغایر با آزادی مردم در تعیین سرنوشت اموری که ارتباط مستقیم با سرنوشت آنان دارد در زمانی گرفته شده است که مصادف با ایام سالگرد نهضت پانزده خرداد است، نهضتی که سر آغاز مخالفت مردم و روحانیّت با شیوه ای از حکمرانی بود که نتیجه مهم آن سلب آزادی مردم در تعیین سرنوشت خود بود و روحانیت این شیوه را علاوه بر آن که برخلاف شیوه عقلائی زمانه می دانست منطبق با تعالیم اسلام درباره رعایت حقوق مسلم جامعه نمی دانست.
مجمع روحانیون مبارز مخالفت شدید خود را با این تصمیم و هر اقدامی که بر اعتبار نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد میکند اعلام میدارد.
همچنین مجمع برتصمیم نهاد اجماع ساز مبنی بر عدم معرفی نامزد انتخاباتی از طرف این جبهه، صحه مى گذارد و آن را اقدامى سنجیده و در جهت پرهیز از افتادن در دامى که مهندسان انتخاباتى تدارک دیده اند مى داند.
همچنین در این جلسه در پی بررسی انگیزه ها ی تصمیماتی از این گونه و اظهارات پس از آن از قبیل این که "عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات بر اعتبار آن خدشه ای وارد نمی کند و یا این که هرگاه مشارکت گسترده بوده است انتخاب خوبی صورت نگرفته است و ..." به برخی زمزمه هائی که در اوان پیروزی انقلاب اسلامی درباره برپایی نظام جدید مطرح گردید اشاره شد که جماعتی در هوای خلافت اسلامی به جای جمهوری اسلامی بودند ولی تدبیر حضرت امام به این خواب و خیال ها پایان داد و گویا امروز افراد یا گروهی از تبار همان خام اندیشان هوای همان خلافت را در سر می پرورانند و همه دلسوزان نظام باید به هوش باشند و جلو چنین فتنه ای را بگیرند، و بسیار هم طبیعی است که کسانی با نیّات خیر خواهانه در این دام افتاده باشند. در دورانی که همه انقلابهای مردمی دنیا رهبرانشان بدون قانون اساسی و نظر مردم سالهای دراز بر حکومت تکیه می زدند، امام خمینی بعد از گذشت کمتر از دو ماه از پیروزی انقلابی بزرگ و حیرت انگیز دستور اولین رای گیری آزاد را به عنوان اصل خدشه ناپذیر در نظام جمهوری اسلامی صادر کرد و و انتخابات آزاد نه تنها مبنا و اساس تأسیس اصل نظام که مبنای تمام نهادهای مهم و سرنوشت ساز کشور و از آن جمله ریاست جمهوری قرار گرفت.
آنچه که در آستانه ساگرد ارتحال امام خمینی توسط شورای محترم نگهبان در عدم احراز صلاحیت شخصیتهای برجسته کشور و خدمتگذار در جمهوری اسلامی به وقوع پیوست و بخش عمده ای از مردم را از داشتن نماینده ای در میان کاندیداها محروم کرد، ضایعه بزرگی بود که با مرام و مسلک مردم محور امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی در امر حکمرانی در مغایرت آشکار قرار دارد، این بی اعتنائی بی سابقه به مردم واکنش های زیان باری را در پی خواهد داشت که کاهش مشارکت در انتخابات یکی از آن ها خواهد بود.
مجمع روحانیون مبارز با گرامی داشت یاد و خاطره بنیان گذار جمهوری اسلامی و نیز روز پانزده خرداد و ادای احترام به شهیدان این روز خونین، برای ملت بزرگوار ایران در میان ملت ها سربلندی از خداوند مسئلت دارد و نیز آرزو می کند که همه ایرانیان از مشکلات طاقت سوز معیشتی و از بلای کرونا نجات یابند.
روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز
۱۱ خرداد۱۴۰۰
منبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 شورای نگهبان مجمع روحانیون مبارز انتخابات 1400 سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 مجمع روحانیون مبارز نظام جمهوری اسلامی امام خمینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیدهاند؟
اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
آنگونه که عصرایران روایت کرده، تصاویر منتشره از تجمع طلاب و روحانیون در قم در حمایت از برخوردهای انتظامی در مقولۀ حجاب از این منظر مورد توجه قرار گرفته که روحانیون حاضر لباس نظامی پوشیدهاند. به این بهانه چند نکته را میتوان طرح کرد:
۱. سابقه داشته که افرادی کفن بپوشند یا روحانیون بلندمرتبه در جبهه لباس نظامی بر تن کنند و مشهورترین تصاویر مورد اخیر مربوط به دهه ۶۰ و حضور آیتالله خامنهای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و بعد رییس این شورا به اقتضای ریاست جمهوری و مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در جبهههاست اما این شکل سابقه ندارد. خاصه اینکه به جای عبا لباس نظامی پوشیدهاند. به عنوان رزمنده البته پیشینه داشته اما به منظور تأکید بر تلفیق رزمندگی و تبلیغ بوده یا سلاح و صلاح با هم. در این فقره اما آن حس منتقل نمیشود. همچنین میدانیم پوشیدن لباس نظامی نیاز به اجازه و هماهنگی دارد. در جبهه حاوی پیام ایثار و از جان گذشتگی بود و اینجا وجه زور و اجبار آن می چربد.
۲. لباس نظامی یعنی آمادۀ جنگایم. اما جنگ با که؟ با زنان و و دختران این سرزمین که به هر دلیل پوشش و سبک زندگی دیگری دارند و الزاما انگیزه سیاسی هم ندارند؟ آن هم در حالی که شخص سردار رادان فرمانده کل نیروی انتظامی به صراحت گفته است این طرح جنبه امنیتی و نظامی ندارد و بیشتر فرهنگی است و حتی مایل نیست صرفا انتظامی معرفی شود؟ از این منظر نقض غرض نیست؟
۳. اگر طرح، طرح نور است و برگرفته از آیه سورۀ نور که قاعدتا باید از نماد نور استفاده شود و اگر «نور» نیست و «زور» است دیگر چرا از قرآن و نور مایه می گذارند؟
۴. اگر منظور روحانیون محترم این است که از نیروهای پلیس حمایت میکنند چرا لباس کامل آنها را نپوشیدهاند؟ آیا تصور نمیکنند تلفیق لباس نظامی با عمامه در تاریخ شیعه سابقه نداشته باشد؟ حتی شهید محراب آیتالله اشرافی اصفهانی با آن سن و سال وقتی در جبهه جنگ با صدام حسین لباس سپاه پوشید کامل پوشید از کلاه استفاده کرد نه عمامه.
۵. هر صنفی باید با زبان خود آن و در مواردی با لباس خاص خود آن شناخته شود. این که طلاب که غالبا به خدمت سربازی نرفته اند یا نمی روند لباس نظامی بپوشند آن هم نه برای مقابله با اسراییل که در حمایت از برخورد با زنان و دخترانی که پوشش مطلوب آنان را رعایت نمیکنند چه تصویری از آنان در ذهن شماری از مردم خاصه زنان و دختران مورد نظر در این «جنگ»! ترسیم میکند؟
۶. این نکته البته قابل درک است که بعد از آن که جمعیت قابل توجهی در حمایت از طرح نور در تهران گرد نیامد چون بسیاری از خانمهای چادری مثل سابق مایل نیستند در حمایت از برخوردهای پلیسی تجمع کنند جای دیگر این تجمع را شکل دادند و نه با محوریت خانم ها بلکه با روحانیون لباس نظامی پوشیده که طبعا وجه صنفی و طبقه ای دارد و قاعدتا در موضوع مرتبط با زنان اگر خانمها حمایت کنند موثرتر است تا مردان آن هم با تلفیق لباس نظامی و روحانیت.
۷. برداشت نویسنده این است که طرح جاری تنها برای آن است که تلقی مخالفت علنی با حکومت درنگیرد و در این حد رعایت کنند کفایت می کند تا جایی که به لطیفه گفته می شود اگر می توانستند عکس مهسای طفلک را به عنوان حجاب کنونی مقبول منتشر میکردند به همین خاطر فرماندهی کل نیروهای انتظامی اصرار دارد موضوع نظامی و انتظامی و پلیسی نیست و فرهنگی است و آن وقت وسط این معرکه طلاب آمدهاند و لباس نظامی پوشیدهاند!