سنگ بنای جامعه باید اجرای عدالت باشد / دولت جای رانت خواران و پارتی بازی نیست
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۱۹۱۶
به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای گره گشایی از مشکلات مردم، دولت تولید و فعالیت تشکیل میدهم.
دولت جای رانت خواران و پارتی بازی نیستنامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت ما دولت خدمتگزار است و جای رانت خواران و پارتی بازی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در ادامه سخنانش در شبکه یک سیما افزود: چرا مشکل اقتصادی این گونه مردم را رنج میدهد، چرا وضعیت این دولت این گونه مردم را رنج میدهد، من به نظرم میرسد که در این عرصه میتوانیم ما و مردم عزیزمان در کنار یکدیگر به یک گامهای ماندگاری برسیم که بتوانیم هم وضع مردم را در این تاریخ و هم فرزندان شما و آیندگان را انشاء الله در آتی به سعادت برساند.
وی گفت: ما میتوانستیم خیلی بهتر از این پیش برویم همین طور که شما را رنج میدهد وقتی به استانها سفر میکنم به خانه و کاشانه شما سفر میکنم، به کارخانهها سر میزنم، با جوانها میشینم و صحبت میکنم، من وارد یک استان که میشوم اولین نشست من با کارآفرینان است.
آقای رییسی افزود: اولین جایی که بازدید میکنم قبل از دادگستری از کارخانهها و کارگاهها را بازدید میکنم چرا باید این میزان از ظرفیت کارخانههای تولیدی ما تعطیل باشد؟
وی گفت: چرا باید ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی ما معطل بماند. ۷۰ درصد از ظرفیت حوزههای اقتصادی کشور در حوزههای مختلف میتواند امروز اشتغال ایجاد کند.
نامزد ریاست جمهوری افزود: این عزیز ما که به بنده میگوید آقا من نمیخواهم به صورت امدادی کمک کنید، به فرزندان من کمک کنید، اگر میدیدم که این کار را نمیشود انجام داد، میگفتم نمیشود، اما وقتی میبینم امکان دارد و ما وقتی وارد شدیم و دیدیم کارخانههایی که ۵ یا ۶ سال تعطیل شده و با یک اقدام خیلی ابتدایی و یک نشست ساده اداری و هماهنگی مسئولان کار راه میافتد و با یک زمان بندی کار راه افتاده است کارگرانی که در واقع از آن کارخانه اخراج شده بودند دوباره برگشته اند و کارخانه چرخهای تولیدش راه افتاده است چرا اقدام نکنیم.
مبارزه با فقر و فساد از اولویتهای دولت من استحجت الااسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: انگیزه بنده برای حضور در عرصه انتخابات خدمت به مردم عزیز و حل مشکلات، ناامیدی ها، کاستیها و مسائل معیشتی و اقتصادی به خصوص بی عدالتیها و فساد است.
حجت الااسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در قوه قضائیه وظیفه برخورد با مفاسد را به عهده داریم پروندههایی که رسیدگی میشود همانطور که ملاحظه میکنید رسیدگیها به اطلاع شما میرسد و این موضوع حتمی است که باید با کسی که فساد میکند برخورد میشود، اما سوال این است که ریشههای این فساد کجاست هر روز که یک پرونده تولید میشود آیا میشود ریشههای این فساد را خشکاند.
رئیسی ادامه داد: باید ریشه فساد در مجموعه اداری کشور خشکانده شود انگیزه بنده برای حضور در عرصه انتخابات خواست مردم عزیز و گروههای مختلف جامعه است بنده سرباز این نظام و کشور هستم و یک خدمتگذار برای مردم احساس من این است که لبیک گفتن و پاسخ مثبت دادن به خاص شما مردم امروز یک وظیفه برای من به عنوان یک خدمتگذار و نوکر مردم است نمیتوانم درد و رنج مردم را ببینم و نمیتوانم این وضعیت نابسامان را ببینم بنابراین اگر نمیشد کاری کرد قدم به این عرصه نمیگذاشتم.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با توجه به شناختی که از مسائل کشور دارم و راهکارهای حل مشکلات را میدانم فکر میکنم بسیاری از این مشکلات و مسائل میتواند وجود نداشته باشد مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را به عنوان یکی از وظایف مهم میدانم.
رئیسی گفت: این مهم را میتوان در قوه مجریه انجام داد و در قوه مجریه برخورد با فساد، تبعیض و با بی عدالتیها ریشه کن کردن فقر با امکانات بسیاری که در کشور وجود دارد امکان پذیر است.
وی ادامه داد: میتوانیم با کمک همدیگر یعنی جوانها، مردم و فرهیختگان وضعیت کشور را متفاوت کرد میتوانیم تغییر ایجاد کنیم.
سنگ بنای جامعه باید اجرای عدالت باشدنامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سخن از بگومگوهای سیاسی نیست بلکه سخن از عزم و اراده ملی است که شما مردم نشان دادید هر جا اراده ملی داشتید توانستید بسیاری از گرهها را باز کنید.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی با حضور در برنامه شبکه یک سیما افزود: در این جا سخن از اصحاب سیاسی و بگو مگوهای سیاسی نیست سخن از عزم و اراده ملی است که شما مردم نشان دادید هر جا اراده ملی داشتید و خدمت گزاری مثل بنده در خدمت شما بوده توانستیم بسیاری از گرهها را باز کنیم ما بسیار توانمندیم وقتی نگاه میکنیم به مسایل اقتصادی، اجتماعی و مسایل فرهنگی میبینیم همه اینها با کمک شما مردم قابل حل است.
وی گفت: در ایام رحلت امام بزرگوار هستیم قرار بود در جامعهای که ما زندگی میکنیم سنگ زیربنایش عقلانیت و اخلاق و معنویت و محوریترین نکته اجرای عدالت باشد.
رییسی افزود: اجرای عدالت خواست همه مردم و تاکید قانون اساسی است، ما هر گونه بی عدالتی را در هر کجا توسط هر شخصی به هر شکلی در لایههای مختلف اجتماعی امری بسیار مذموم میدانیم.
نامزد ریاست جمهوری گفت: برای جامعه و پیشرفت خودمان حتما میتواند در بستر گام دوم این تحول ایجاد شود.
وی افزود: این تحول به دست توانای شما مردم و با خدمت گزاران افرادی که برای شما روشن است، مصمم هستند در این رابطه تغییر جدی و اتفاق جدی بیافتد و وضع زندگی مردم متفاوت بشود، لبخند بر لبان جوان عزیز ما بنشیند.
رییسی گفت: سفره خانوادهها باید وضعیتش متفاوت شود و ارزش پول ملی بالا برود، قدرت و توان ملی در تولید برای مردم ایجاد شعف و نشاط بکند، دولت من دولت دلالی و رانت خواری و پارتی بازی نخواهد بود، دولت، دولت تولید خواهد بود.
وی افزود: دولت فعالیت برای گره گشایی از زندگی مردم خواهد بود و در یک کلمه دولت مردمی خواهد بود برای ایجاد ایرانی قوی، ما در عرصههایی که با اراده حضور پیدا کردیم امتحان خوبی پس دادیم در عرصههایی که عزیزان مان در جای جای این کشور کار کردند در حوزه علم و تکنولوژی در بخشهای مختلف و در حوزههای دانش بنیان کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر جا با قدرت وارد شدیم عرصه موفقیت ما بوده است در عرصههای مختلف مشکلات جدی داریم.
منبع: خبرگزاری صداوسیما
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری رانت خوران ابراهیم رییسی المسلمین سید ابراهیم پارتی بازی اجرای عدالت کارخانه ها اراده ملی شما مردم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص مقیاس عدالت باید خاطرنشان ساخت که تصمیمگیری درخصوص عادلانهبودن یک وضعیت یا فرایند، نیازمند پیشبینی نتایج احتمالی هر سناریو و انتخاب سناریوی عادلانه دارد.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که در تعریف و سنجش عدالت اجتماعی در کشور رویکرد واحدی وجود ندارد؛ لذا گاهاً برداشت ناقص و نامفهوم از عدالت وجود دارد و عدالت در معنای برابری، شایستگی، نیاز، انصاف، حد وسط و میانه و... تقلیل داده میشود؛ هرچند هر یک از مفاهیم مذکور بخشی از سازه عدالت هستند ولی کل عدالت و یا در قامت آن نیستند. صفری شالی در بخش دوم مقاله مذکور به این موضوع اشاره میکند که بیشتر مواقع تصور مردم از عدالت و بیعدالتی سیاستهای محیطزیستی شامل وزن هزینهها و منافع افراد در یک مکان و زمان مشخص میشود.
* ابعاد مطالعات در بحث عدالت
به زعم این پژوهشگر بهطور کلی مسائل محیطزیستی ماهیت سیستمی داشته و نیازمند تفکر همهجانبه است همان طورکه بریکمن (Brickman) و همکاران در تمایز بین عدالت خُرد و کلان بیان کردهاند براساس بررسیهای فردی عدالت بهجای تمرکز بر تخصیص و فرایند عادلانۀ آن به سمت عدالت خُردسوق داده میشود.
در ادامه بیان میکند که پاتریک (Patrick) چارچوبی مفهومی به نام چرخهها و مارپیچهای عدالت را توسعه داد که با استفاده از رابطۀ بین عدالت و بیعدالتی درتصمیمگیریهای مربوط به تخصیص منابع و با استفاده از درک مفاهیم مقیاس و سطوح مورد استفاده قرار میگیرد.
در بُعد زمانی عدالت هر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشتاین استاد دانشگاه مینویسد بُعد دیگری که در مطالعات عدالت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بُعد زمانی عدالت است وهر اقدامی در وضعیت کنونی، عواقبی را برای آیندگان در پی خواهد داشت؛ بنابراین، عدالت در اینجا به این موضوع میپردازد که آیا نیازهای بلندمدت در مقابل سودهای کوتاهمدت اولویت دارند یا خیر.
* عدالت بین نسلی
صفری شالی در این مقاله بر این باور است که ایده عدالت بیننسلی بیانگر این است که هر نسلی نسبت به نسلهای آتی و گذشته باید از موقعیت برابر برخوردار باشد بنابراین، عادلانه نیست که نسلهای آینده با عواقب ناشی از آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای نسل کنونی مواجه شوند. با تکیه بر مفهوم عدالت بیننسلی، عدالت با پایداری همگرا میشود که در آن تأمین نیاز نسلهای آتی و توزیع عادلانە منابع از نظر جغرافیایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
* شکلهای مختلف عدالت
به زعم این نویسنده اشکال عدالت؛ عدالت توزیعی، رویهای و... از نظر حوزههای عدالت کلاسیک مایکل والز مفهومسازی شده است. اصولی که برای یک حوزه توزیع مطابقت دارند لزوماً با حوزههای دیگر تطابق نخواهد داشت؛ بنابراین اصول عدالت، خود به لحاظ فرم کثرتگرا هستند.
در این مقاله آمده است که امکانات اجتماعی را میتوان بر اساس سه اصل بین مردم تقسیم کرد: مبادلۀ آزاد آنگونه که در جهان سرمایهداری اتفاق میافتد آنگونه که سوسیالیستهای رادیکال میخواهند و آنگونه که برخی از اخالقیون میخواهند.
* تاثیر مقتضیات زمانی و مکانی در اصل عدالت در جامعه
به زعم این پژوهشگر نمیتوان یک اصل عدالت را در همه جای جامعه و همۀ دورانها انتخاب کرد. بهطور مثال، در حوزه سلامت و درمان اصل نیاز اولویت دارد درحالیکه در حوزه سیاست، اصل شایستگی مطرح است. یعنی شخصی که مریض شد ولی منابعی نداشت که خدمات درمانی دریافت کند، جامعه میگوید بیعدالتی نیست که براساس نیاز باید خدمات برای او ارائه شود.
او در ادامه مینویسد پس ایجاد یک جامعۀ عادلانه مستلزم آن است که علاوه بر درنظرگرفتن مقتضیات زمانی و مکانی، هر حوزه توزیع از استقلال نسبی برخوردار بوده و از اصول منحصربهفرد خود استفاده کرده و از دخیلکردن اصولی که در سایر حوزهها اعمال میشود، اجتناب کند.
صفری شالی در این مقاله توضیح میدهد که اصول توزیعی باید در چارچوب معانی و تصورات مشترک یک جامعۀ خاص ایجاد و توسعه یابد؛ بنابراین، انتخاب حوزه مطالعه و تحقیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مشخص شدن ابعاد موضوع، در جدول زیر به بررسی اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف پرداخته شده است.
اصول | مکاتب فکری/ فیلسوفان شاخص | جریان فکری غالب |
مساواتگرایی مطلق | کارل ماکس رونالد دورکین کای نیلسن | برابری در وضعیت طبیعی حقوق برابر اجتماعی تا رسیدن به جامعه مطلوب کمونیستی برابری در منابع و پذیرش عواقب انتخاب هرفرد برابری درآمد و سرمایه |
تفاوت/ استحقاق | جان راولز/ سوسیال دموکراسی/ لیبرالیسم چپ | نابرابری تا جایی موردقبول است که بتوان با آن، موقعیت مطلق افراد کمبهرهمند را ارتقا داد. |
برابری فرصت یا شانس | جان رالز نظریهپردازان مبتنب برشانس شامل کوهن و آمارتیاسن | بدون اینکه افراد از مزایا و خدمات اقتصادی برابری برخوردار باشند، میتوانند فرصتهای اقتصادی برابری داشته باشند. |
شایستگی | جان الک دیوید میلر وویچک سادورسکی | مردم با استفاده از تواناییها و استعدادهای خود با توجه به میزان مشارکت، تالش، هزینه و زحمت خود در فرایند کار، شایستە دریافت درآمد و پاداشی درخور آن خواهند بود. |
فایدهگرایان | فایدهگرایانی مانند جرمی بنتام و جاناستوارت میل (کالسیک) | برخورداری مردم از سطح رفاه اولیه برمبنای فایدهگرایی کلاسیک و مدرن کلاسیک: حداکثرکردن لذت مدرن: برآورده شدن ترجیحات کل بهصورت تجزیه وتحلیل هزینه و فایده |
آزادیخواهی | لیبرالیسم/رابرت نوزیک | هیچ الگوی توزیعی خاصی برای عدالت لازم نیست. هرکسی حق دراختیارداشتن تعلقات بهحق خود را دارد. |
اصول و مفاهیم عدالت از دیدگاه مکاتب و جریانهای مختلف
این نویسنده معتقد است که تمامی نظریهپردازان در زمینۀ عدالت تمایل به حمایت و دفاع از اصل یا اصول خاص خود در راستای ایجاد یک جامعه آرمانی داشتهاند؛ بنابراین در ابتدا باید پذیرفت که هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته است.
هرگز یک جامعه کاملا آزادیخواه یا راولزی یا جامعهای مطابق با یکی از اصول توزیعی وجود نداشته استصفری شالی در پایان بیان میکند که باید از اصول توزیعی بهعنوان راهنمای اخلاقی در انتخاب سیاستهایی که جامعه در حال حاضر با آن روبهرو است استفاده شود. البته اطمینان از مؤثر بودن هر یک از این نظریههای فلسفی، نیازمند تبیین متدولوژی مناسب در هر حوزه است.
او مینویسد باید توجه داشت که تفاوت اصول و نقدهای موجود برای آنها نباید توجیهی برای عدم توجه دولتها به مسائل عدالت توزیعی به دلیل اختلاف نظرات و عدم اجماع بر روی یک نظریه باشد.
در نهایت اینکه نتایج این پژوهش نشان میدهد که ما شاهد نوعی گسست و عدم تداوم گفتمان جامع عدالت اجتماعی در محافل دانشگاهی، نهادی و اجرایی هستیم و نگرش گاهاً سطحی و تکسویه توأم با افراط و تفریط که مفهوم وسیع و همهجانبە عدالت اجتماعی را به ایجاد مفاهیمی ناقص از آن، مانند توزیع صرف منابع و امکانات یا رشد اقتصادی و... فرو کاسته که هرچند موارد مذکور در برخی زمینهها و ادوار در نقش مُسکن زودگذر مؤثر بودهاند، ولی هیچگاه توان ارائه چهره تمامقد عدالت با توجه به مؤلفههای اصلی شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع و استحقاق و شایستگی به عنوان امور پیشینی نظام حمایتی و بازتوزیعی را نداشتهاند.
انتهای پیام/