Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به معافیت‌های دولتی معادن درصورت رعایت نکات زیست محیطی اعلام کرد که نوع پوشش گیاهی منطقه، نوع معدن و تکنولوژی استفاده برای بهره‌برداری از جمله مواردیست که مورد توجه سازمان جنگل‌ها برای اعطای مجوز است.

مسعود منصور ظهر امروز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره منابع طبیعی و آبخیزداری و رسانه که در استانداری کردستان برگزار شد با بیان اینکه فرسایش بادی سالانه ۳ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشور خسارت وارد می‌کند اظهار کرد که فروچاله و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی تنها یک معضل منطقه‌ای نیست بلکه گریبان تمام کشور را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود که منافع نسل آینده نباید فدای منافع طبیعی نسل کنونی شود که این موضوع نیازمند برنامه جامع است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از معضلات سازمان جنگل‌های عدم شناخته شدن آن است تصریح کرد که جنگل زاگرس نواری حیاتی برای کشور است که ۴۰ درصد آب ایران را تامین‌ می‌کند و حجم زیادی از گردوغبار را در خود جای می‌دهد.
وی عنوان کرد که توجه به محیط زیست یکی از مسائل مهم است که حتی پیش از مسائل اقتصادی قرار می‌گیرد.
منصور با اشاره به اینکه کاداستر کردستان باید تا مهر سالجاری به اتمام برسد ادامه داد که ممیزی مراتع کردستان باید به سرعت انجام شود و همچنین مطالعات تفصیل اجرایی در آبخیزداری کردستان ضعیف است که امیدواریم با تامین منابع این موضوع اجرایی شود.
وی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری در کردستان حمایت می‌کنیم خاطر نشان کرد که مزیت نسبی در کردستان توسعه کشاورزی و منابع طبیعی است اما باید توسعه در چارچوب قانون باشد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه میزان بارش منطقه در طرح توسعه باغات ۳۰۰ میلیمتر برآورد شده تا زمین‌ واگذار می‌شود گفت: انگور دیم در ۱۴ گونه اعلامی وجود ندارد که برای کردستان کشت انگور دیم به صورت استثنا پذیرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه زراعت چوب یکی دیگر از مزیت‌های نسبی کردستان است که بسیار سودآور است اظهار کرد که به ازای هر هکتار ۷ تا ۸ میلیون تومان تسهیلات کم بهره به زارعان چوب پرداخت می‌شود و نهال رایگان نیز رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
منصور افزود که پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری خامسان کامیاران یکی از پروژه‌های موفق آبخیزداری کردستان است که ضریب نفوذ آب را تا ۷۵ درصد نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش داده است.
وی تصریح کرد که آمادگی مشارکت در عرصه‌های منابع طبیعی برای حفظ آب و خاک و گیاهان هستیم تا بهره‌برداران نیز از عایدات آن بهره‌مند شوند.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در رودخانه مرزی برای اختصاص منابع محدودیتی وجود نخواهد داشت که البته این شامل مناطق جنگلی نمی‌شود عنوان کرد که سازمان جنگل‌های محدودیتی برای تخصیص بودجه برای کنترل آفات و آتش‌سوزی جنگل‌ها ندارد.
وی ادامه داد که سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان اعتبار در اختیار اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان قرار گرفت که برای سالجاری ۴۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
منصور خاطرنشان کرد که گردشگری جز کارکردهای جنگل‌هاست و سازمان نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد و از طرح‌های مناسب حمایت می‌شود.
وی گفت: اراضی که خارج از محدوده شهر هستند و سند آن به نام اداره راه و شهرسازی بوده باید به منابع طبیعی واگذار شوند که سازمان جنگل‌ها محدودتی برای واگذاری اراضی حریم شهر ندارد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۴ هزار و ۷۰۰ معدن غیرقانونی در کشور اظهار کرد که نوع پوشش گیاهی منطقه، نوع معدن و تکنولوژی استفاده برای بهره‌برداری از جمله مواردیست که مورد توجه سازمان جنگل‌ها برای اعطای مجوز است.
وی افزود که اگر معدنی در جهت اهداف منابع طبیعی و حفظ محیط زیست شامل درختکاری حرکت کرد می‌تواند ۲۰ درصد از معافیات دولتی بهره‌مند شود.
منصور در پایان با بیان اینکه از دو هفته گذشته محموله ابزارهای مورد نیاز اطفا حریق به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تحویل داده شده است یادآور شد که یکی از چهار نقطه‌ای که درخواست بالگرد ثابت آتش‌سوزی برای آن شده کردستان است ولی تاکنون وزارت دفاع این استقرار بالگرد را عملی نکرده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری كردستان مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی و آبخیزداری رئیس سازمان جنگل ها آبخیزداری کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن موسوی عصر سه شنبه در دیدار با سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان مرزی، باید کاشت نهال متناسب با آب و هوای آن مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی گفت: یکی از طرح‌های خوبی که در این دولت مردمی آغاز شده، پویش کاشت یک میلیارد درخت بود که این طرح که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است لذا برای تحقیق این مهم باید به صورت عملیاتی در دستور کار منابع طبیعی قرار بگیرد.

وی به جذب اعتبارات در حوزه های مختلف منابع طبیعی با توجه به وسعت شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: ایجاد سازه های آبخیزداری و پخش سیلاب و از همه مهمتر کاشت نهال در عرصه های بیابانی و کانون های گرد و غبار از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه قرار بگیرد هرچند در سالهای گذشته نیز اقدامات خوبی در حوزه های یاد شده صورت گرفته است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: حفاظت و حراست از عرصه های ملی از موضوعات مهم و سازمانی است که همواره مورد توجه همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوده است.

جلیل فرهادی تصریح کرد: شهرستان دهلران دارای یک نهالستان گرمسیری و ۲ نهالستان سردسیری است ودر راستای برنامه دولت مبنی بر کاشت یک میلیار درخت و توجه و تحقق به منویات مقام معظم رهبری پویش‌های مختلف کاشت درخت با حضور مسئولان، سازمان‌های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم در سطح شهرستان اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه دهلران از مناطق سیل خیز است، افزود: با توجه به مطالعات حوزه‌های آبخیز و آبریز بخش‌های موسیان، مرکزی، میمه و زرین آباد و دشت‌های برتش، بیات در بالادست اراضی کشاورزی، اقدامات مهم و موثری در ایجاد سازه‌های خاکی انجام شده و کار های آبخیزداری در شهرستان همچنان تداوم دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل گرما در شهرستان و برداشت محصولات کشاورزی منابع طبیعی شهرستان برای جلوگیری از حریق های احتمالی تیم های واکنش سریع تشکیل داده است.

فرهادی ادامه داد: باتوجه به اینکه وسعت شهرستان دهلران زیاد است انتظار می رود همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، دهیاران و شورا ها و اقشار مختلف مردم به عنوان همیار طبیعت کارکنان منابع طبیعی را یاری کنند.

کد خبر 6093778

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود