Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@04:20:09 GMT

راه طولانی ایران برای رسیدن به "دولت مدرن"

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۳۶۵۸

راه طولانی ایران برای رسیدن به 'دولت مدرن'

راه طولانی ایران برای رسیدن به "دولت مدرن" ؛ عنوان نوشتاری است از جعفر محمدی که در تاریخ 15 تیر 1385 در عصر ایران منتشر شده بود.

***
"دولت مدرن"، تعبیری که از قرن هفدهم میلادی وارد ادبیات سیاسی جهان شده ، توانسته است موتور محرکه بسیاری از ملل جهان شود و آنها را شایسته وصف "پیشرفته" نماید.

تا پیش از پیدایش دولت مدرن، حکومت ها ـ که عمدتا پادشاهی و پیش از آن امپراتوری بودند ـ  صرفاً به حکم راندن شناخته می شدند که وظیفه ای جز برقراری نظم ،سرکوب یاغیان و حراست عامه از جان و مال مردم نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آنان در کنار این وظایف، مسوولیت پذیری نداشتند و آنچه حاکمان را به انجام این رویکردها وامی داشت، چیزی جز "تمایلات" و "اقتضائات" نبود.

حکومت های دیرین، نه وظیفه ای در پیشبرد علم داشتند،  نه خود را به گسترش صناعت و تجارت موظف  می دانستند و نه حوزه هایی مثل تامین اجتماعی، آموزش عمومی و مانند اینها در مخیله شان وجود داشت.

اندک اندک با زوال امپراتوری های اروپایی و تشکیل واحدهایی به نام "کشور" و در سايه تحولاتي مثل انقلاب كبير فرانسه ، دولت هايي ابتدا در اروپا شكل گرفتند كه دايره مسؤوليت آنها به مراتب گسترده تر از اسلاف شان بود. اينان، خود را درباره همه شئون جامعه از فرهنگ تا تجارت و از صنعت تا زراعت  صاحب راي و قدرت مي دانستند و براي اولين بار وظايف حكومتگري را در قالب وزرارتخانه هايي كمابيش شبيه تشكيلات كنوني تفكيك كردند.

در ايران معاصر نيز در عهد ناصرالدين شاه، براي اولين بار نهاد وزارت به معني كنوني اش شكل گرفت.

اين دايره گسترده مسؤوليت، كه در برابر بی مسؤوليتي حكومت هاي پيشين به وجود آمده بود تا پاسخگوي خلأهاي تاريخي و مطالبات انباشته شده مردمان باشد، نوع ديگري از حكومت مطلقه را شكل داد چه آنكه "دولت" هاي جديد ، با سيطره محض بر همه امور و شئون ، جايي براي نفس كشيدن نهادهاي مدني باقي نگذاشتند  و حتي حزب و رسانه  و اپوزيسيون هم فقط هنگامي شكل مي گرفت كه دولتمردان اراده مي كردند!

ديري نپاييد كه انديشمندان و فيلسوفان دريافتند كه راه روشنايي از دل اين مطلق گرايي دولتي نمي گذرد. بنابر اين پروسه "محدودسازي دولت" در دستور كار قرار گرفت، اما اين بار بنابر آن نبود كه مانند عهد پادشاهي، حكومت هاي بي مسؤوليت بر سر كار آيند بلكه دولت در تعريف جديد و مدرنش، به جاي آنكه مثلا براي مردم ،مباشرتاً، درشكه و لباس تهيه كند، بايد زمينه اين توليدات را فراهم مي كرد و به جاي آنكه حزب بسازد، خود زاييده يك يا چند حزب بود :"دولت دموكراتيك پاسخگوي كوچك" و يا همان "دولت مدرن".

به نظر مي رسد، مفهوم حکومت در ايران، به معناي آن پيش از عصر "دولت مدرن" نزديك تر است و هر چند رگه هايي از مدرن بودن در آن وجود دارد ولي هنوز تا رسيدن به "دولت مدرن" فاصله زيادي وجود دارد و اين فاصله طي نخواهد شد مگر با چشم پوشي حکومت از بخش هاي مهمي از قدرت و اختياراتش و واگذاري آنها به نهادهاي مدني و بخش خصوصي .

چنين پروسه اي، البته نيازمند زمان، بردباري و البته درايت و زمان فهمي حكمرانان و مطالبه گری بی پایان مردم است. 

* لینک به مطلب 15 سال پیش

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دولت مدرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری دوشنبه شب در اجلاسیه شهدای کهگیلویه افزود: ما در حوزه های اقتصادی، شاخص های نرخ بیکاری، کنترل نقدینگی و افزایش تولید رو به پیشرفت هستیم.

وی با بیان اینکه در راه رسیدن به قله تلاش می کنیم، اظهار کرد: کم و کاستی هایی داریم، اما برای رسیدن به اهداف، ظرفیت ها و ابزارهای لازم وجود دارد.

منصوری با اشاره به اینکه در دوره عزت و اقتدار جمهوری اسلامی به سر میبریم، عنوان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران میدان داری می کند.

معاون اجرایی رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد تجلی غیرت و مردمانی سراسر نور و سلحشور هستند، اظهار کرد: بواسطه شهدا الگوهای موفقی به منصه ظهور گذاشته شد و کشور ما سرشار از اسطوره ها است.

منصوری گفت: احترام به مقام شهدا و این ارزش های والا ضروری است و شهید حق شفاعت دارد.

منصوری ترویج فرهنگ شهادت را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این سرمایه معنوی شیعه باید مورد توجه قرار بگیرد و قرار گیری در این مسیر به معنای ایستادن در جای درست است.

بر قدرت محور مقاومت افزوده شد

وی به تحولات دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: روز به روز بر قدرت جبهه مقاومت با محوریت ایران افزوده می شود.

منصوری گفت: امروز شاهد شکل گیری آرایش متفاوتی در جهان هستیم و در مسئله غزه، وعده صادق و طوفان الاقصی اقدامات متفاوتی را دیدیم.

منصوری گفت: تحولاتی در حال شکل گیری است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نظم نوین یاد کردند.

کد خبر 6092591

دیگر خبرها

  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • دولت تورم ۳۰ درصد را موفقیت می‌داند
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی