Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@18:39:44 GMT

لاوروف: هند برای خرید سامانه اس-۴۰۰ مصمم است

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۳۸۰۳

لاوروف: هند برای خرید سامانه اس-۴۰۰ مصمم است

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که هند در تعهد خود برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مصمم است.

وی که پس از نشست وزیران کشور‌های بریکس صحبت می‌کرد، در کنفرانس خبری گفت: «من مایل هستم که به اجرای قرارداد تامین سامانه اس-۴۰۰ به هند اشاره کنم. ما شاهد تغییری نبوده و هند تعهد خود در این قرارداد را تایید کرده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اکتبر ۲۰۱۸، مسکو و دهلی نو، توافقنامه تامین ۵ سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ به هند را امضا کردند. انتقال بخش پایانی این سامانه به هند برای نیمه نخست سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

لاوروف در ادامه سخنانش گفت که همکاری با هند در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، صنایع دفاعی و بهداشت و درمان به پیش می‌رود.

وزیر دفاع روسیه گفت: «به معنای واقعی کلمه، ما امروز محموله دیگری از واکسن اسپوتنیک V‌را برای دوستان هندی ارسال کردیم که این اقدام علاوه بر گام‌هایی بود که پیشتر اتخاذ شده بود.

علاوه بر دریافت واکسن از روسیه، شرکت «فارما گلند» هند قراردادی را با صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک V‌امضا کرده است.

این نگرانی وجود دارد که اقدام هند برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ سبب شود تا این کشور بر اساس قانون کاتسا و به دلیل نقض قانون مبارزه با دشمنان آمریکا، تحت تحریم قرار بگیرد.

ترکیه که یکی از متحدان آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

این در حالی است که «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه ایالات متحده گفته، آمریکا گزینه‌های دیگری را به ترکیه برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل دستیابی به سامانه موشکی «اس -۴۰۰» از روسیه ارائه داده است.

شرمن در مصاحبه با شبکه خبری «سی. ان. ان ترک» گفت: «ما گزینه‌های دیگری به ترکیه ارائه داده‌ایم، آن‌ها دقیقاً می‌دانند که اگر بخواهند از زیر این تحریم‌ها خارج شوند چه باید بکنند. ما در مورد راه‌های برداشتن گام‌های لازم صحبت کرده‌ایم و تصمیم گیری از سوی ترکیه خواهد بود. امیدوارم که بتوانیم راهی پیش رو پیدا کنیم.»

شرمن در روز‌های گذشته از آنکارا بازدید کرده بود و این اولین سفر یک مقام دولت بایدن به ترکیه محسوب می‌شود.

این منبع خبری نوشت، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که ترکیه می‌تواند اس-۴۰۰ را به جمهوری آذربایجان یا قطر منتقل کند، اما تاکنون چنین پیشنهادی از طرف آنکارا ارائه نشده است. واشنگتن در دسامبر سال ۲۰۲۰ مطابق قانون آمریکا، مقام‌های ترکیه را بابت خرید اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کرد. به دنبال این مسئله S-۴۰۰ ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف-۳۵ نیز حذف شد.

«جیمز جفری» فرستاده پیشین آمریکا در سوریه اخیرا از ترکیه خواسته بود که از خرید سامانه روسی اس-۴۰۰ صرف نظر کند. جفری گفت که این مسئله، «یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر، روابط بین دو کشور را تیره کرده است».

چند مقام ترکیه‌ای در گذشته گفته‌اند که آنکارا به فکر عدم استفاده از اس-۴۰۰ نبوده و این قراردادی است که انجام شده و راه بازگشتی ندارد. اگر چه ترکیه با هدف جلوگیری از تشدید تنش با واشنگتن، هنوز سامانه اس-۴۰۰ را به طور کامل فعال نکرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وزیر خارجه روسیه اس ۴۰۰ هند انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ خرید سامانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور گفت: دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی مصمم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سید مجید هدایت امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه_ در نشست بررسی وضعیت بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله و هلاله شمالی با تاکید بر حمایت دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌ها اظهار کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی در رونق و توسعه اقتصادی هر منطقه بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه مشوق‌های اقتصادی را مهم‌ترین دلایل رغبت هر کشور برای فعال شدن بازارچه است، افزود: زیرساخت‌های بازارچه چیلات از طرف کشور ایران آماده است.

مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور اضافه کرد: فعال شدن بازارچه موجب رشد اقتصادی و توسعه‌ای است و برای فعال شدن یک بازارچه مرزی عزم دو طرف بسیار مهم است.

هدایت ادامه داد: هر بازارچه مشترک یک فرصت بسیار خوب برای هر استان و منطقه است زیرا می‌تواند علاوه بر ارتقا معیشت مرزنشینان، زمینه رشد اقتصادی را فراهم سازد.

وی افزود: یکی از ا, لویت‌های وزارت کشور اشتغال مرزنشینان است که در این راستا تلاش خود را به کار گرفته است.

کد خبر 747696

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • بلیط فروشی بازی پرسپولیس و آلومینیوم آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir
  • افکار عمومی جهان مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه است
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است