Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:41:46 GMT

کرونا و انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۴۰۵۱

کرونا و انتخابات

اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز نباید به بهانه حفظ جان از مشارکت در سرنوشت کشور فاصله گرفت بلکه انجام این ۲ مهم باهم نیاز به حرکت جهادی و انقلابی در اجرای دستورالعملهای بهداشتی از سوی همه مردم دارد.

شیوع کرونا باعث شد مردم سبک زندگی متفاوتی را نسبت به گذشته پی بگیرند و بر این اساس استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی یکی از پر رنگ ترین اقدامات بود که البته برخی بی‌تفاوت نسبت به این موضوع همچون گذشته به فعالیت خود می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه موج چهارم شیوع کرونا در کشور به خوبی کنترل شد تا در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد شرایط کشور مهیای برگزاری این رخداد باشد ولی باید به گونه‌ای شرایط فراهم شود تا پس از آن شاهد ایجاد موج پنجم نباشیم.

بر همین اساس سخنگوی وزارت بهداشت در باره روند شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: بسیار نگران موج بعدی کرونا هستیم. برای پیشگیری از موج بعدی مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند. موضوعاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در پیش است و خبرهایی می رسد که فعالان این حوزه برای موضوعات و فعالیت های انتخاباتی در برخی نقاط کشور دور هم جمع می شوند، باید از اینگونه فعالیت های جمعی پرهیز شود چرا که تجمع در دوره شیوع کرونا بسیار خطرآفرین است.

سیما سادات لاری افزود: در موج قبلی ویروس جهش یافته انگلیسی همه مناسبات را به هم ریخت و آن موج عجیب را ایجاد کرد، اکنون نیز اگر ویروس جهش یافته هندی در جامعه گسترش پیدا کند با موج بدی روبرو خواهیم شد که غیرقابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: قله موج چهارم کرونا را طی کردیم و در بیشتر استان های کشور در مرحله نزولی این موج قرار داریم اما نمی توانیم بگوییم که موج چهارم بطور کامل پایان یافته است. با توجه به شیوع ویروس هندی به خصوص در مناطق جنوبی کشور، وضعیت بیماری در این منطقه قدری بی ثبات‌تر است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز گفت: یکی از نگرانی های جدی در این حوزه موضوع کروناست که در این عرصه دستورالعمل های بهداشتی لازم جهت حفظ سلامت جان شهروندان به اتفاق همکاران ما در وزارت بهداشت و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.

سید اسماعیل موسوی با تشریح مقدمات برای برگزاری انتخابات خرداد ماه سال جاری افزود: موضوع کرونا از یک سال گذشته در کشور وجود دارد و در این خصوص پیش بینی های بهداشتی انجام شده و تلاش ما این است حضور مردم همراه با سلامت آنها باشد به همین دلیل امسال با عطف به موضوع کرونا شعبه های اخذ رای افزایش یافته و همچنین اپلیکیشن شعبه یاب با هدف یافتن شعبه خلوت تعبیه شده و در حال بررسی افزایش ساعات رای گیری هستیم.

یکی از مواردی که در گذشته سابقه نداشته است و می تواند در زمان اصلاح قانون انتخابات مورد توجه قرار گیرد، راههای جایگزین قانونی برای اخذ رای و همچنین تمدید زمان رای گیری است زیرا در حال حاضر با توجه به قانون در ساعت ۲۴ روز ۲۸ خرداد فرایند اخذ رای به پایان می‌رسد و ادامه اخذ رای در ۲۹ خرداد وجاهت قانونی ندارد.

نقش رسانه ها در انتخابات

امسال بر خلاف سالهای گذشته تاکنون فضای شهر مشهد از نظر تبلیغات انتخاباتی تغییر نکرده است، در گذشته با شکل گیری ستادها و نصب بیلبوردها و پخش تراکت ها هر کدام از جریانها و نامزدهای انتخاباتی سعی در جذب آرای مردم داشتند ولی امسال، سایه سنگین کرونا باعث شده روند تبلیغات به کلی عوض شود و امکانات فضای مجازی و رسانه ای برای بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات بیشتر مورد توجه نامزدها قرار گیرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی در این باره گفت: انتخابات پیش‌ رو به دلیل شیوع کرونا و ممنوع بودن تجمع به عنوان رسانه‌ای‌ترین انتخابات در کشور شناخته شده است.

مجتبی محمودی افزود: به دلیل شرایط کرونایی و خطر انتقال ویروس کرونا، تجمع و میتینگ‌های انتخاباتی در این دوره شکل نمی گیرد و تمام این موارد به رسانه‌ها و فضای مجازی انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی فضای انتخاباتی در خراسان رضوی و کشور هنوز سرد و بی‌روح است و به اصطلاح تنور انتخابات داغ نشده است، لذا می‌طلبد نخبگان بیشتر وارد شده و  رسانه‌ها را جدی‌تر بگیرند تا فضای گفت‌وگوی تخصصی باز ایجاد شود.  

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان رضوی گفت: رسانه‌ها می توانند با بیان مسائل اصلی جامعه و رساندن آن به قشر نخبه، نقش اساسی و موثری داشته باشند و با مطالبه‌گری و شفاف سازی، چرخش نخبگانی در انتخابات را رقم بزنند و بدین طریق افرادی که نخبه هستند در معرض شناخت مردم قرار گیرند.

وی افزود: باید توجه داشت که مشارکت اندک مردم در انتخابات، اقتدار نظام و قدرت چانه‌زنی مردان دیپلماتیک را کاهش می‌دهد لذا برای اقتدار نظام باید همه مردم خود را در انتخابات سهیم بدانند و در این عرصه حضور فعال داشته باشند.

نقش مساجد در معرفی نامزدهای انتخاباتی

در طول تاریخ اسلام مساجد در شکل گیری بسیاری از مناسبات سیاسی و اجتماعی نقش مهمی داشته‌اند و تریبون مساجد تاکنون توانسته است در معرفی بیشتر و همچنین افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش ویژه ایفا کند.

مدیرفرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان نیز گفت: به منظور تامین حضور حداکثری و افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجموعه برنامه‌هایی در قالب طرح "نعمت حضور" از سوی این مرکز آغاز شده است.

حجت الاسلام محمد اسماعیلی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مشارکت گسترده‌ مردم در انتخابات و بر اساس اصول مسجدمحوری و هدایتگری در مسجد، مجموعه‌ برنامه‌های مسجدمحور با هدف افزایش مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ با عنوان "نعمتِ حضور" برنامه‌ریزی شده‌ است.

وی ادامه داد: فضاسازی شهری، سخنرانی‌های بصیرتی انتخاباتی با عنوان "انتخابات، تکرار یا تغییر"، برگزاری وبینارهای آموزشی برای ارکان مساجد، جلسات گفتگوی انتخاباتی با عنوان "رأی آگاهانه"، اعزام سخنرانان و گروه‌های تبلیغی و تولید نشریه‌ برخط از مهمترین این برنامه‌هاست.

مدیر فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با بیان ضرورت بصیرت‌افزایی توسط ارکان مساجد گفت: مساجد استان‌های خراسان از ظرفیت خوبی در جذب مخاطبان برخوردار هستند و با توجه به شیوع کرونا و ملاحظات بهداشتی، می‌توان با استفاده از فضای باز یا محیط پیرامونی مسجد، جلسات سخنرانی و پاسخ به شبهات را برگزار کرد.

وی افزود: با توجه به زیرساخت‌های فراهم‌ شده در سامانه‌ "مسجدنا" امکان برگزاری وبینارهای آموزشی برای ارکان مساجد فراهم شده و دوره‌های آموزشی مشارکت حداکثری، پاسخ به شبهات انتخاباتی و مطالبات رهبری در زمینه انتخابات برگزار شده است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی ادامه داد: در زمینه‌ فضاسازی شهری، اکران شهری شعارهایی با محوریت مشارکت حداکثری توسط همسنگرهای مسجدی در قالب پرده‌نویسی آغاز و زینت‌بخش فضای انتخاباتی شهر مشهد شده‌ است و در طرح "نعمت حضور"، برنامه‌های دیگری از جمله اجرای سرودهای حماسی و نمایش‌های خیابانی با محوریت مساجد، اکران نمایشگاه‌های شهری، انتشار ویژه‌نامه‌ مکتوب و مجازی و طراحی سامانه‌ اصلح‌یاب در حال اجراست.

وی گفت: شبکه‌سازی فعالان مجازی مساجد و طراحی پویش‌های انتخاباتی از دیگر برنامه‌های طراحی‌ شده است که می‌تواند زمینه‌ساز تولید و انتشار محتوای مطلوب در فضای مجازی، اقناع عمومی و حضور پرشور مردم در انتخابات گردد.

اسماعیلی با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات افزود: به خواست الهی ملت ایران، بار دیگر با حضور در عرصه‌ انتخابات، باعث دلگرمی مستضعفان جهان و ناامیدی دشمنان قسم‌خورده‌ نظام و انقلاب اسلامی می‌شوند.

استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی ۱۰ هزار مسجد دارند که ۶ هزار مسجد از این تعداد در خراسان رضوی دایر است.

 افزایش صندوق و حوزه های اخذ رای

یکی از دستورالعملهای بهداشتی مرتبط با کرونا، افزایش تعداد شعب اخذ رای و استفاده حداکثری از فضای آزاد برای رعایت فاصله اجتماعی است.

در ۲۸ خرداد و همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دومین انتخابات میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ششمین دوره‌ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در پنج هزار و ۵۹ شعبه اخذ رای، ۸۷ شهر و ۲ هزار و ۵۸۶ روستا و تیره عشایری خراسان رضوی برگزار می‌شود.

براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی، صلاحیت ۲ هزار و ۳۲۴ نفر از مجموع سه هزار و ۲۴۴ داوطلب ثبت‌نام شده برای عضویت در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری در این استان توسط هیاتهای اجرایی و نظارت تایید شده که شماری از آنها از ادامه حضور در کارزار انتخابات منصرف شده‌اند.  

همچنین صلاحیت ۹۵ درصد از مجموع ۱۶ هزار و ۵۴۰ داوطلب نامزدی انتخابات ششمین دوره شوراهای روستایی از سوی هیاتهای اجرایی مستقر در بخشداریهای خراسان رضوی تایید شده و فرایند بررسی صلاحیت آنها در هیاتهای نظارت بخشها در حال انجام است.  

۱۲ داوطلب نیز برای رقابت در دومین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی نام نویسی کرده اند که صلاحیت سه نفر احراز شده و اکنون فرایند رسیدگی به اعتراض بقیه آنان در جریان است.

استان ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربعی خراسان رضوی با وسعتی معادل هفت درصد مساحت کل کشور با ۳۳ شهرستان، در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این باره گفت: استقرار پنج هزار و ۵۹ شعبه اخذ رای برای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۳۳ شهرستان این استان به تصویب رسیده است.

محمدعلی نبی پور افزود: از این تعداد چهار هزار و ۲۴۶ شعبه ثابت و ۸۱۳ شعبه سیار و ۲ هزار و ۵۶۵ شعبه ثابت به شهرها و هزار و ۶۸۱ شعبه ثابت به روستاهای خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل پراکندگی و کم جمعیت بودن روستاها، تعداد شعبه‌های سیار روستایی ۶۷۰ شعبه و تعداد شعبه‌های سیار شهری ۱۴۳ شعبه می باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه تعرفه انتخاباتی به‌ همراه سایر ملزومات مورد نیاز، تحویل استانداری خراسان رضوی شده است.

وی افزود: برای هر کدام از سه رویداد انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان رضوی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تعرفه تدارک دیده شده است.

فرماندار مشهد نیز گفت: حفظ امنیت و تامین بهداشت و سلامت رای‌دهندگان و عوامل برگزارکننده انتخابات ۲ اولویت مهم فرمانداری مشهد برای انتخابات پیش رو در ۲۸ خرداد ماه جاری است.

محمدرضا هاشمی افزود: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا دارای چهار رکن مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت است که با توجه به همه گیری کرونا و خطرات ناشی از آن، اقدامات ویژه توسط عوامل اجرایی انتخابات در مشهد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد شعب اخذ رای و پیش بینی برپایی شعب در مکانها و  محوطه های باز مانند مدارس، دانشگاه ها، سالن های ورزشی و مساجد دارای محوطه و سقف بلند، از اقدامات این فرمانداری برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی در روز برگزاری انتخابات است.

فرماندار مشهد گفت: برای شعب سیار رای گیری نیز چندین دستگاه اتوبوس با برداشتن صندلی ها، آماده سازی شده و علاوه بر این مقادیر مورد نیاز ماسک و مواد ضدعفونی برای استفاده در شعب اخذ رای تهیه شده است.

از مجموع هزار و ۹۰۰ شعبه اخذ رای پیش بینی شده برای شهرستان مشهد، هزار و ۵۷۰ شعبه مربوط به شهر مشهد و بقیه در شهرهای مُلک آباد، رضویه و حوزه های انتخابیه روستایی این شهرستان مستقر خواهند شد.

تجمع انتخاباتی، باشد یا نباشد؟

به هر حال شور انتخاباتی در جمع افراد شکل می‌گیرد و امسال حضور کرونا تاثیر عجیبی بر این شور انتخاباتی گذاشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: هرگونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفتگو و مناظره در مکان‌های سربسته نظیر مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است.

دکتر مهدی قلیان افزود: مراسم استقبال از نامزدها، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و موارد مشابه نیز ممنوع می‌باشد.

وی ادامه داد: برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند ورزشگاه‌های روباز، فضای باز مدارس، مراکز آموزش عالی و دیگر مراکز مربوط به سازمانها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلامانع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی با توجه به طرح مدیریت هوشمند برای تمامی افراد مرتبط با انتخابات الزامی است و همه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان مراسم ملزم به استفاده از ماسک هستند و مسوولان مراسم باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در ورودی و خروجی محل برگزاری آن، تجمعی به وجود نیاید.

وی افزود: حداکثر زمان برگزاری مراسم نیز ۲ ساعت تعیین شده است.

قلیان با بیان اینکه رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغ شده الزامی است، ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان و دیگر دستگاههای اجرایی که دارای فضاهای روباز در مراکز استان و شهرستان ها هستند موظفند امکانات خود را در اختیار نامزدها و ستادهای آنان بگذارند.

وی گفت: در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستادها در فضای بسته، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به منظور کاستن از تعداد و تراکم تجمع‌های انتخاباتی و همزمان انعکاس وسیع دیدگاهها، نظرات و برنامه نامزدها، برنامه ریزی و  فراهم کردن زمینه اطلاع رسانی حداکثری از طریق صدا و سیما و فضای مجازی برای جبران خلاء برگزاری تجمع ضروری است.

وی ادامه داد: تجمع‌های انتخاباتی از نظر احتمال آغاز موج دیگری از شیوع کرونا در حوزه‌های شهری و روستایی خراسان رضوی نگران‌ کننده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ مشهد انقلاب اسلامی ایران وزارت کشور استانداری خراسان رضوی شورای نگهبان ستاد انتخابات کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخابات ریاست جمهوری شهر مشهد پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰ کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ مشهد مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ مشهد انقلاب اسلامی ایران وزارت کشور استانداری خراسان رضوی شورای نگهبان ستاد انتخابات کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخابات ریاست جمهوری شهر مشهد اخبار کنکور دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخابات ریاست جمهوری ششمین دوره شوراهای شوراهای اسلامی شهر مردم در انتخابات خراسان رضوی شهر و روستا شیوع کرونا فضای مجازی تعداد شعب شهر مشهد رسانه ها پیش بینی ۲۸ خرداد اخذ رای رای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۴۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس

رئیس ستاد انتخابات مازندران در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌گفت: سالن‌ها و امکانات عمومی که در اختیار دستگاه‌های دولتی ۵ شهرستان است به عدالت در اختیار نامزد‌های راه یافته به مرحله دوم انتخابات قرا می‌گیرد.

عزیزاده گرجی افزود: ۴ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات در این حوزه می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های دولتی قرارداد منعقد و برای برگزاری همایش‌های انتخاباتی از آنها استفاده کنند.

او با بیان اینکه تعرفه استفاده از این سالن‌ها متفاوت، اما با حداقل نرخگذاری است، ادامه داد: این نامزد‌ها تا پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی می‌توانند از سالن‌های دولتی برای استفاده تبلیغاتی خود استفاده کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان گفت: همه این سالن‌ها به تفکیک با درجه بندی و تعرفه قطعی از سوی هیئت تبلیغات استان به فرمانداری‌های ۵ شهرستان اعلام شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هیچ مدیری به دلیل تخلفات انتخاباتی برکنار نشد
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس
  • پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند