Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@16:47:34 GMT

کاهش ۵۰ درصدی تولید دیم در آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۴۱۵۳

کاهش ۵۰ درصدی تولید دیم در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی با بیان اینکه امسال بیشترین میزان خسارت به بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات را در سطح استان آذربایجان شرقی شاهد هستیم گفت: باید اصول علمی و تخصصی را که نقش اساسی در پیشگیری از ضرر و زیان دارد میان کشاورزان ترویج دهیم زیرا نمی‌توانیم دست بسته در مقابل خسارت بنشینیم و سپس غرامت پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: کشاورزان در زمان خسارت علاوه بر حمایت مالی به حمایت روحی نیز نیاز دارند و ما نیز باید در کنار آن‌ها باشیم و دستشان را بگیریم تا تنها نباشند.

او با تاکید بر لزوم افزایش سقف تسهیلات و پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی گفت: ما به عنوان مسئول و دستگاه خدمات رسان باید به سمت کشاورز برویم نه این‌که منتظر باشیم کشاورز به ما رجوع کنند.

فتحی گفت: برای افزایش پوشش بیمه‌ای در استان، باید ستاد بیمه بخش کشاورزی استان تمهیداتی را اتخاذ کند که نمایندگی‌های صندوق بیمه کشاورزی در بین بهره برداران حضور یابند و آن‌ها را با اهمیت بیمه آشنا کنند و از این طریق پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که خدمات بخش کشاورزی کاملاً متفاوت با سایر دستگاه‌ها است افزود: باید فرصتی ایجاد شود که خدمات بیمه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و آن‌ها مطمئن شوند و واحد‌ها و مزارع خود را بیمه کنند تا شاهد مشکلات و عدم پوشش بیمه‌ای در صورت وقوع خسارت در این خصوص نباشیم.

 نقیلی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه حوادث طبیعی در سال زراعی امسال  ۵ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان به کشاورزی آذربایجان شرقی خسارت زد گفت: بیش از ۴۷ درصد خسارات بخش کشاورزی استان در سال زراعی امسال در اثر خشکسالی بوده و این پدیده اقلیمی ۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان خسارت زده است.

 نقیلی گفت: سرمازدگی یک هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان، تگرگ یک هزار و ۴۰ میلیارد تومان، باد و طوفان ۱۸۷ میلیارد تومان و سیل و بارندگی ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

او گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ (اول مهر ۱۳۹۹ تا روز نهم خردادماه ۱۴۰۰) بیش از ۵۰۴ هزارهکتار از اراضی زراعی استان متحمل یک هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان خسارت شد.

نقیلی افزود: در بخش باغبانی استان نیز ۱۱۴ هزار و ۸۶۸ هکتار متحمل ۲ هزار ۲۹۰ میلیارد تومان خسارت شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به خسارت ۸۵۵ میلیارد تومانی به بخش دام و طیور و آبزیان و خسارت ۲۶ میلیارد تومانی به بخش آب و خاک استان آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی استان تنها مختص بخش باغی می‌شود و ۳۴ درصد نیز مربوط به بخش زراعت است.

او گفت: خشکسالی در شهرستان میانه بیشترین خسارت را بر جای گذاشته و بهره برداران این شهرستان در مجموع افزون بر ۴۳۲ میلیارد تومان متضرر شدند.

نقیلی افزود: سرمازدگی در ملکان بیشترین خسارت را با ۸۶۹ میلیارد تومان و تگرگ در مراغه بیشترین خسارت را با ۳۸۸ میلیارد تومان در پی داشت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: طی این سال‌ها، نهایت خسارت وارده در سال ۹۸ با مجموع هزینه یک هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان (حدود یک سوم خسارت امسال) گزارش شده که نشان می‌دهد، امسال وضعیت بسیار بدتر از سال‌های گذشته است.

 تبریزی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی امسال در بخش محصولات باغی ۲۱ هزار هکتار و محصولاات زراعی ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی استان بیمه شده است.

 تبریزی افزود: در بخش آبزیان بیش از ۱.۵ میلیون قطعه آبزی، در بخش دامی ۲۲۳ هزار و ۱۸۲ راس دام، در بخش طیور ۲۴ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۳۵۱ قطعه خسارت دیده است.

او گفت: در سال زراعی امسال  ۷۷ هزار و ۹۷ فقره بیمه نامه در بخش کشاورزی استان تنظیم شده است که بخش محصولات باغی با ۳۷ هزار و ۵۱۴ بیمه نامه و بخش محصولات زراعی با ۲۵ هزار و ۸۵۰ بیمه نامه بیشترین سهم را در این حوزه دارند.

او افزود: یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان در زمینه بیمه پایین بودن قطعات باغی است به طوری که میانگین باغ‌های بیمه شده استان در محاسبه با تعداد بیمه نامه‌ها به ۰.۶ هکتار می‌رسد که بسیار رقم پایینی است و نشان می‌دهد که مساحت باغات استان در حد استاندارد و اقتصادی نیست.

تبریزی با اشاره به اینکه حق بیمه سهم بیمه گذاران بخش کشاورزی استان در سال زراعی امسال افزون بر ۳۴ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان محاسبه شده است، گفت: میزان غرامت پرداختی در سال زراعی پارسال به ۸۰ هزار و ۱۲۸ بهره بردار زیان دیده استان، در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد تومان است؛ ضمن اینکه تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۱ پرونده خسارت دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در خصوص نحوه تعیین خسارت نیز گفت: در خسارات عمومی به طور معمول دستگاه اجرایی به صندوق بیمه کشاورزی خسارت مربوطه را اعلام می‌کند و گروهی از کارشناسان برای بررسی و رد یا تایید آن به منطقه اعزام می‌شوند.

تبریزی گفت: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های موجود برای تردد افراد بهره برداران خسارت دیده و تحت پوشش بیمه می‌توانند به ۴ طریق خسارت خود را اعلام کنند یعنی در صورت وقوع خسارت در واحد تحت پوشش بیمه کشاورزی، باید درخواست ثبت خسارت را ظرف مدت معین حداکثر هفت روز برای محصولات باغی و زراعی و ۲۴ ساعت برای دام و طیور انجام دهند تا موارد فوق قابل ارزیابی و برآورد خسارت باشند.

او افزود: بهره برداران تحت پوشش می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۶۵۵*۶۴۰۰۹# و یا ثبت درخواست از طریق سامانه www.cs.sabka.ir به اعلام خسارت خود اقدام کنند. همچنین این افراد می‌توانند درخواست کتبی خود را به دفتر نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه خود و یا شعبه بانک کشاورزی محل تحویل دهند.

مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار است که به طور معمول ۸۰۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و ۲۹۴ هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تولید دیم کاهش تولید محصول سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی سال زراعی امسال بخش کشاورزی استان میلیارد تومان بیمه کشاورزی بهره برداران پوشش بیمه ای هزار هکتار صندوق بیمه بیمه نامه یک هزار او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: در پی بارش‌های اخیر، ۱۸۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان بشرویه آسیب وارد شده است.

او افزود: از این میزان خسارت ۶۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حوزه زراعی، ۷۸  میلیارد تومان به حوزه باغی، ۱۱ میلیارد تومان به منابع آبی شهرستان، ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تأسیسات آبیاری و جاده‌های بین مزارع وارد شده است.

سرچاهی ادامه داد: گزارش‌ها  و پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبار و جبران خسارت وارده در دست اقدام است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی
  • تحقق ۱۳۵ درصدی تعهدات اشتغالزایی در مهاباد
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی