Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@14:58:24 GMT

۸۸ واحد دانشگاهی مشمول طرح ساماندهی شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۴۳۱۵

۸۸ واحد دانشگاهی مشمول طرح ساماندهی شدند

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۹ نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه در ارتباط با مطالعات اولیه برنامه هفتم توسعه و بخش علم و فناوری آن تذکر داده شد و تاکید شد که این تدوین با هماهنگی نقشه جامع علمی کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کبگانیان ادمه داد: در تدوین احکام علمی و فناورانه برنامه هفتم توسعه باید دستگاه های علمی حضور داشته باشند. موضوع دیگر طرح های کلان ملی و فناورانه توسط جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد و باید اقدامی صورت بگیرد که این طرح ها وارد برنامه هفتم توسعه شود. 

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد نقشه جامع علمی کشور از همه دستگاه ها دعوت خواهد کرد تا طرح ها بررسی شود و با هماهنگی با معاونت علمی این طرح ها جلو برود. موضوع اصلی امروز بحث گزارش و هماهنگی ساماندهی موسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای عالی بود. 

به گفته‌ این مقام مسئول، در سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است، در ماده ۳ این سند وزارت علوم  تصریح شده که این وزارتخانه به منظور ساماندهی واحد‌های آموزش عالی می‌تواند واحد‌های آموزشی را تجمیع یا ادغام کند به نحوی که سه معیار شامل پاسخگویی به نیاز‌های منطقه ای، کاهش هزینه‌های اضافه و ارتقا کیفی خدمات، رعایت شود.

او تاکید کرد: تاسیس برخی رشته ها افراط بود زیرا برخی از دانشگاه‌های ما رشته‌هایی دارند که اصلا متناسب با نیاز آن منطقه نبوده و تاسیس آن‌ها افراط بوده است. بعضی از دانشگاه‌ها هزینه‌های سربار و بالایی دارند و تعداد صندلی‌های خالی آن‌ها در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و علاوه بر این برای از این واحد‌ها کیفیت پایینی دارند.  

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید به این وسیله واحد‌ها ارتقا پیدا کنند، بیان کرد: از ۱۱۹ موسسه و مرکز و دانشگاه تعداد ۸۸ موسسه، مشمول طرح ساماندهی در وزارت علوم شده اند و این ۸۸ مورد با ادغام به ۴۴ موسسه رسیده که ابلاغیه ادغام یا تجمیع فقط برای ۱۸ موسسه و واحد صادر شده است. برای اجرای این طرح با در نظرگرفتن فاصله شهرها، نیاز منطقه و تعداد اعضای هیات علمی و نسبت دانشجو به هیئت علمی تصمیم‌گیری می‌شود.  

این استاد دانشگاه افزود: شاخص‌ها و معیارهای ساماندهی باید مشخص شود و هنوز انحلال دانشگاه یا موسسه ای را شاهد نبوده ایم، بلکه فعلا ادغام موسسات آموزش عالی را شاهد هستیم که ردیف بودجه آنها هم حفظ شده است. مقرر شده که دانشگاه های تک جنسیتی نیز علی رغم نداشتن شرایط لازم حفظ شوند. 

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه با تدوین شاخص ها از کار سلیقه ای جلوگیری می شود، تاکید کرد: باید قبول کنیم که در دوره ای افراط یا سرعت غیر منطقی در ایجاد برخی واحدها داشتیم و آنها نتوانستند شاخص ها را به حد استاندارد ما برسانند که باید این مسائل بررسی شود. 

بیشتر بخوانید

دانشگاه‌ها باید آماده خلق ایده‌های نو باشند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای عالی کنکور سراسری جهاد دانشگاهی نقشه جامع علمی کشور دانشگاه ها آموزش عالی شورای عالی دبیر ستاد واحد ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۴۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛  رئیس کل دادگستری استان گیلان در دیدار با محمد دوستار سرپرست دانشگاه  گیلان با تبریک روز معلم و قدردانی از جایگاه و شان رفیع معلم، استاد  و اهمیت علم آموزی گفت: امنیت و آرامش دانشجو باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد و از  هرگونه دسته بندی و گروه بندی در دانشگاه‌ها اجتناب شود.
حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی با بیان اینکه دانشگاه باید با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل‌های کارشناسی در کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه موثر باشد، افزود: دادگستری گیلان این آمادگی و توانایی را دارد که در کنار پژوهش‌های حقوقی زمینه استفاده از ظرفیت همکاران قضایی با حضور در بین دانشجویان را فراهم کند و انتظار می‌رود دانشگاه نیز با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل‌های کارشناسی به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمک کند.
در ادامه این دیدار تفاهم نامه همکاری بین دادگستری  و دانشگاه گیلان برای ارتقای سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی امضا شد. 

دیگر خبرها

  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • سرلشکر باقری: وضعیت منطقه قبل و بعد از «وعده صادق» تغییر کرده است
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود