Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@06:37:53 GMT

راه های جلوگیری از بیماری تنفسی

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۵۰۴۰

 

سراسر جهان هنوز با بیماری تنفسی همچون ویروس کرونا سر و کار دارد. بیش از یک سال است که مجبور هستیم از ماسک استفاده کنیم، دست‌ها مرتب بشوریم و فاصله خود را با دیگران (تقریبا دو متر) حفظ کنیم تا انتقال ویروس کرونا کندتر شود. البته بیماری‌های تنفسی دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند دستگاه تنفسی ما را تحت تاثیر قرار دهند تا آنجا که به اجاره دستگاه اکسیژن ساز احتیاج پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی بیماری‌های تنفسی در فصول خاصی آشکار می‌شوند و با یکسری کارها می‌توان از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کرد. در این مقاله راه‌های پیشگیری از بیماری تنفسی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا از بروز اتفاقات ناگوار همچون سرطان ریه جلوگیری کنیم.

بیماری تنفسی چیست؟

بیماری تنفسی به عفونت یا بیماری گفته می‌شود که مجاری تنفسی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دستگاه تنفسی شامل بینی، گلو، سینوس‌ها و ریه‌ها می‌شود. بیماری‌های تنفسی علائمی مانند سرفه، عطسه، تب، آبریزش بینی و تنگی نفس ایجاد می‌کنند. تشخیص اینکه شما چه نوع بیماری تنفسی را فقط براساس علائم خود گرفته اید، دشوار یا غیرممکن است.

برخی از بیماری‌های تنفسی قابل انتقال هستند، به این معنی که می‌توانید آن‌ها را به دیگران انتقال دهید. این شامل بیماری‌هایی مانند ویروس کرونا و آنفولانزا است. سایر بیماری‌های تنفسی، مانند COPD، مسری نیستند. اگرچه همه بیماری‌های تنفسی ناشی از یک عامل نیستند، اقدامات اساسی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی انجام دهید.

در حال حاضر، اقدامات احتیاطی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهیم اما این موضوع می‌تواند به شما در برابر سایر بیماری‌های تنفسی کمک کند:

فاصله‌های اجتماعی را حفظ کنید و زمان صرف شده در مجاورت با دیگران در خارج از خانه خود را محدود کنید. برای کمک به جلوگیری از ترشحات تنفسی ماسک استفاده کنید. نکات بهداشتی تنفسی را رعایت کنید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهانتان را با دستمال یکبار مصرف بپوشانید. دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. صورت (به ویژه چشم، بینی یا دهان) را با دست‌های شسته نشده لمس نکنید. اگر بیمار هستید در خانه بمانید. واکسن بزنید

واکسن‌هایی برای برخی بیماری‌های تنفسی مانند دیفتری، سیاه سرفه و سرخک در دسترس هستند. واکسیناسیون موثرترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های قابل پیشگیری می‌باشند. بسیار توصیه می‌شود که هرساله واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنید. تزریق واکسن آنفولانزا در طی شیوع ویروس کرونا نیز بسیار مهم است. تزریق آنفولانزا از شما و اطرافیان در برابر بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند.

سیگار نکشید

مصرف دخانیات دلیل اصلی مرگ مربوط به بیماری تنفسی است. به طور مستقیم بر روی ۹۰ درصد از COPD و مرگ ناشی از سرطان ریه تاثیرگذار است. سیگار کشیدن از هر نوع (راهی ایمن برای سیگار کشیدن وجود ندارد) به ریه‌های شما آسیب می‌رساند و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را ایجاد می‌کند. همچنین مصرف سیگار خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد و خطر عوارض ناشی از بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

زندگی سالم

سلامتی سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارد و این ویژگی به بدن شما کمک می‌کند تا از خود در برابر بیماری‌های تنفسی و عفونت‌ها محافظت کند. نکات زیر می‌تواند زندگی سالم را برایتان به همراه داشته باشد:

هر روز از نظر جسمی تحرک داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید. هر شب به اندازه کافی بخوابید. رژیم غذایی مغذی داشته باشید. نکات ایمنی را جدی بگیرید

هنگام کار با مواد شیمیایی، آلاینده‌ها و غیره، در یک مکان تهویه مناسب کار کنید و از تجهیزات ایمنی مناسب مانند ماسک استفاده کنید. این موضوع شامل فعالیت‌های مختلفی می‌شود و هنگام استفاده از محصولات نظافت حمام یا آشپزخانه نکات ایمنی را رعایت کنید. هنگام گذراندن وقت در فضاهایی که ممکن است در معرض ذرات ریز باشید، ذراتی که می‌تواند به ریه‌های شما آسیب برساند یا باعث بیماری تنفسی شود، ممکن است به ماسک نیاز داشته باشید.

کیفیت هوا را بهبود ببخشید

برای بهبود کیفیت هوا در خانه خود برنامه ویژه‌ای در نظر بگیرید. این امر به ویژه هنگامی اهمیت می‌یابد که افراد بیشتری در طی بیماری همچون کرونا وقت بیشتری را در خانه خود سپری کنند.

مرتبا خانه خود تمیز کنید. حداقل هر سه ماه یک بار فیلترهای هوا را تعویض کنید. ملحفه‌ها را بشویید و این کار را به صورت هفتگی انجام دهید یا در صورت لزوم ملحفه‌ها را عوض کنید. مقابله با آلرژی

آلرژی می تواند منجر به عفونت های تنفسی تبدیل شود و همچنین می تواند علائم آسم را بروز دهد. در صورت بروز حساسیت فصلی با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است شما را به متخصص ارجاع دهد یا داروی مخصوصی را برای علائم شما توصیه کند.

بهترین راه دقت کردن به چگونگی محافظت از خود در برابر بیماری‌های تنفسی است. محافظت از خود مهم است اما همچنین باید از دیگران در برابر بیماری‌های تنفسی مسری محافظت کنید. وقتی افراد کمتری مریض می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری‌های مسری در همه کاهش می‌یابد. امیدوارم نکات این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره پیرامون انواع تجهیزات پزشکی، همین امروز با شرکت پزشک تجهیز در ارتباط باشید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نقش سد کهیر در جلوگیری از یک فاجعه

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901164

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • ببینید | نقش سد کهیر در جلوگیری از یک فاجعه
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان