Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:32:55 GMT

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای احیای ۳۰۰ قنات کشور

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۵۸۴۸

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای احیای ۳۰۰ قنات کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پروژه‌های آبرسانی با همکاری بنیاد برکت، وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، اظهار کرد: ایران خاستگاه قنات است و قنوات مهمترین سازه‌های آبی کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۱۳ قنات ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و این قنوات آب شرب و کشاورزی بخش‌هایی از کشور را تأمین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ۴۱ هزار رشته قنات به طول ۴۰ هزار کیلومتر در کشور وجود دارد، اذعان کرد: قنات‌ها شرایط خوبی ندارند و منابع اعتباری اندکی برای احیای آن اختصاص می‌یابد که پس از ۸ سال از ۸ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به این که برای احیای قنوات به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه بتواند مشکلات آب در پایاب قنوات را برطرف کند.

اکبری با بیان این که قنات سازه مردمی است و توسط مردم بهره‌برداری می‌شود، عنوان کرد: سالانه حدود ۵ تا ۸ میلیارد متر مکعب آب از قنوات برداشت می‌شود و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور در پایاب قنوات کشور قرار دارد که این موارد از مصادیق بارز بهره‌برداری مردمی از قنوات است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش، نبود اعتبار و ردیف ملی برای انتقال آب از قنات به اراضی است و با وجود مشکلات زیاد در استان‌ها، اعتباری به این بخش داده نمی‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی آب قنات پیشنهاد داد: لازم است بر روی ذخیره سازی و انتقال آب قنوات کار کنیم و در قالب یک تفاهم نامه این مطالبه مردمی را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که روش اجرایی جدیدی برای مباحث قنوات از آبخیز تا جالیز تعریف کنیم.

اکبری ادامه داد: قسمتی از سازه قنات وابسته به آبخیز بالا دست است و می‌توانیم با همکاری سازمان جنگل‌ها و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با عملیات آبخیزداری شرایط را برای برداشت مناسب و بهینه از قنوات فراهم کنیم.

لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی

در ادامه این مراسم؛ محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار کرد: پراکندگی در کشورمان فوق‌العاده زیاد است و نبود آب مشکل اساسی در ایران محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تمدن‌ها در کنار آب به وجود می‌آیند، تاکید کرد: طبق یک گزارش بین‌المللی از هر ۴ شغل، ۳ شغل مربوط به آب است اما کمتر توانسته ایم در بخش اجرا و سیاستگذاری از نعمت‌های آبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که هم در شمال و هم در جنوب دریا داریم، معنا ندارد که تا این حد با کمبود آب مواجه شویم.

مخبر با بیان این که ما می‌توانیم الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را تغییر دهیم، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه توانسته‌اند حتی بیابان‌ها را سبز کنند و ما هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و این یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های کار در ستاد اجرایی فرمان امام است.

وی با اشاره به این که سیاست ما آبرسانی در بخش شرب و کشاورزی به مناطق جنوبی است، خاطرنشان کرد: در گذشته توانستیم طرح آبرسانی به ۱۲۰۰ روستا را به اجرا برسانیم، در سال گذشته آبرسانی به ۵۰۰ روستا آغاز شد که از این میزان، تا به امروز ۴۰۰ روستا آبرسانی شدند و امروز هم طی تفاهمنامه‌ای کار آبرسانی به ۵۰۰ روستا را آغاز می‌کنیم.

مخبر افزود: با احتساب آبرسانی به یک هزار دهستان، در مجموع ۳۲۰۰ روستا و دهستان آبرسانی می‌شوند که این آبرسانی زندگی و اشتغال ۲ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آبرسانی به ۵۰۰ روستا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

در ادامه این مراسم، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور (آبفا)، با اشاره به پروژه آبرسانی به ۵۰۰ روستا که سال گذشته عملیات آن آغاز شد، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان اهرمی برای سرعت بخشی به این پروژه‌ها بود و اگر این همکاری بین وزارت نیرو و ستاد اجرایی فرمان امام وجود نداشت، با اتکا به قواعد اداری دولت نمی‌توانست این پروژه‌ها اجرایی شوند.

وی افزود: ۴۰۰ پروژه آبرسانی از ۵۰۰ پروژه تعریف شده به سرانجام رسیده‌اند و مراحل اجرایی آنها به انتها رسید، ۱۰۰ پروژه دیگر هم در دست اقدام و اجرا است، همچنین در برنامه عقد تفاهم نامه امروز با ستاد اجرایی فرمان امام، آبرسانی به ۵۰۰ روستای دیگر را هدف گذاری کرده‌ایم.

کد خبر 5226148

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی قنات شاخص کل بورس قیمت دلار بانک مرکزی ایران قطع برق قیمت نفت تولید نفت تولید برق بازار سرمایه بورس تهران وزارت جهاد کشاورزی مصرف برق صادرات نفت قیمت یورو سازمان بورس و اوراق بهادار ستاد اجرایی فرمان امام آبرسانی به ۵۰۰ روستا وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۵۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار

تین نیوز

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  تفاهم نامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در بخش حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی از طریق بندر چابهار میان علی اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان و شایسته مرادزاده معاون وزیر حمل ونقل جمهوری تاجیکستان امضا شد.

این تفاهم نامه با هدف توسعه همکاری های حمل ونقل بین المللی و ترانزیت چندوجهی بین جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

گفتنی است، هیئت جمهوری تاجیکستان به سرپرستی معاون وزیر حمل ونقل این کشور در سفر به تهران پس از ملاقات با مقامات ارشد سازمان بنادر و دریانوردی از زیرساخت ها و ظرفیت های ترانزیتی بندر چابهار نیز بازدید کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضای ۱۸ تفاهم‌نامه بین استان فارس و هیئت‌های خارجی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار