Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:10:10 GMT

انگیزه و انرژی مدیران جوان، راهگشای حل مشکلات جامعه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۵۹۶۴

انگیزه و انرژی مدیران جوان، راهگشای حل مشکلات جامعه

به گزارش ایرنا، ذهنی خلاق و نو، انگیزه ای انکار نشدنی و انرژی فزاینده سه ویژگی شاخص یک مدیر موفق در تمام جهان محسوب می شود که در علم مدیریت تنها در یک مدیر جوان قابل مشاهده و بررسی هستند.

خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم، توجه به جوانان در دستور کار قرار گرفت و با روی کار آمدن تعدادی از آنها بذر امید و نوید روزهای بهتر برای جوانان کاشته شد و جا دارد در دولت آینده نیز به این موضوع در راستای تحقق گام دوم انقلاب به صورت اساسی توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی شک، به کارگیری جوانان در عرصه های مدیریتی، نشاط اجتماعی، قدرت ریسک پذیری و انگیزه مضاعفی را برای جامعه به ارمغان می آورد و در حل بسیاری از مشکلات جامعه با استفاده از توان و انگیزه بالای نیروی جوانان موثر خواهد بود.

خبرنگار ایرنا برای بررسی هرچه بیشتر این مساله در استان قزوین به سراغ برخی از کارشناسان و مدیران جوانان استان رفته و چالش ها و معضلات موجود را در این زمینه جویا شده است.

تغییر در دیدگاه های مدیریتی نیاز کشور و استان قزوین

یک استاد دانشگاه و دانش آموخته رشته مدیریت دولتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر، کشور و به تبع استان قزوین برای توسعه و پیشرفت، نیاز به تحول و تغییر دیدگاه در عرصه های مدیریتی دارد.

محمد طاها قربانی با اشاره به مشکلات استان، گفت: سال هاست که استان در بحث هایی مانند وضعیت اقتصادی، شهرک های صنعتی، بحران آب، محیط زیست، میراث فرهنگی و پسماند دچار چالش های فراوانی بوده اما تاکنون راهکاری اساسی برای حل مشکلات این حوزه ها ارائه نشده است.

وی اظهار داشت: با نگاهی گذارا به سابقه کاری این ادارات متوجه می شویم مدیران و معاونان این سازمان ها سال‌ها بر کرسی مدیریت تکیه زده اند و اگر دچار تغییر شده اند، از مدیریت یک سازمان دیگر به سازمان فعلی خود انتقال یافته اند در حالی که هزاران هزار جوان متخصص در این امور بیکار نشسته اند.

باقری نبود اعتماد به جوانان را از مهمترین دلیل این معضل دانست و افزود: استفاده از نیروی جوان در برخی از سازمان ها مشاهده می شود اما به ندرت می توان در پست های حساسی شاهد نشستن مدیری جوان بر کرسی مدیریت باشیم.

وی بیان کرد: جوانان نه تنها سرمایه های اجتماعی یک جامعه هستند بلکه رمز موفقیت جامعه نیز محسوب می شوند و باید از ظرفیت آنها به نحوی بهتر بهره برداری کرد.

جوانان، اولویت انتخاب شهروندان در انتخابات شوراها باشند

این استاد قزوینی اظهار داشت: امروز استان قزوین بیش از هر زمان دیگری نیاز به نوسازی در پست های مدیریتی دارد بنابراین لازم است در انتخابات شورای شهر که بخش کوچکی از فضای مدیریتی استان است به جوانان اعتماد کنیم و اولویت انتخابمان جوانان باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از سیاست مداران استان، در یک اقدام پوپولیستی از جوانان در سمت مشاور جوان استفاده کرده اند اما واقعیت این است که باید از جوانان در سمت های مدیریتی استفاده شود و مدیران کارکشته و با تجربه اگر قصد خدمت دارند، به عنوان مشاوران مدیران جوان منصوب شوند.

انتصاب مدیران جوانان، مطالبه گری شود

یکی از فعالان سیاسی و جوان استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام بارها تاکید کرده اند که باید از ظرفیت، خلاقیت و انرژی جوانان در عرصه های مدیریتی استفاده شود.

حامد کبودوند با بیان اینکه به دلیل نبود اعتماد و باور قلبی مدیران استانی به توانایی جوانان، امروز شاهد خلاهای در این عرصه هستیم، تصریح کرد: باید تلاش شود تا نقش جوانان در اجتماع و مشارکت های مدیریتی پر رنگ تر باشد و این موضوع به عنوان یک مطالبه جوانان مورد پیگیری قرار گیرد.

کبودوند ادامه داد: جوانان قزوینی می توانند، مدیر و مدبری خوبی برای استان باشند فقط باید توانمندی های جوانان مورد توجه قرار گیرد چون هرکجا که پای جوان ها به کار باز شده، شور،  نشاط و پویایی به وجود آمده و نتیجه کار مطلوب شده است.

وی تصریح کرد:متاسفانه جوانان قزوینی آن طور که باید، تلاشی برای مطالبه گری در سمت های مدیریتی ندارند و این موضوع باعث شده تا پیشکسوتان استان، از توجه به این امر مهم غافل بمانند.

کبودوند بیان کرد: زمانی که جوانان به عنوان یک مطالبه، پیگیر حق و حقوق اجتماعی خود در این عرصه باشند، بی شک، پیشکسوتان عرصه های مدیریتی به ریسک پذیری و اعتماد به جوانان ترغیب خواهند شد.

جوانان، آماده دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هستند

 رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین یکی از مدیران جوان شهر قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه استان قزوین با تمام ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد،تعداد اندکی از مدیران خود را از جوانان انتخاب کرده است و اکثر مدیران اجرایی استان را افرادی تشکیل می دهند که سال ها بر عرصه های مدیریتی تکیه زده اند.

علی رجب پور ادامه داد: به گفته بسیاری از پیشکسوتان استان، شخصی لایق مدیریت است که از تجربه و آموزش کافی برخوردار باشد در حالی که هیچ بستری برای آموزش و تربیت جوانان برای پست های مدیریتی وجود ندارد.

رجب پور اظهار داشت: جوانان از مهمترین قشرهای هر جامعه هستند و به دلیل انرژی، خلاقیت، انگیزه، جسارت و روحیه مشورت گیری که دارند می توانند با بسیاری از چالش ها دست و پنجه نرم کنند.

وی بیان کرد: سواد علمی جوانان از بسیاری از مدیران کارکشته بیشتر است و همین موضوع می تواند عامل مهمی در انتصاب جوانان به پست های مدیریتی باشد.

رجب پور، تصریح کرد: آموزش های مدیریتی و انتقال تجربه باید از رده سنی پایین تر به جوانان منتقل شود تا توانمندی های یک جوان نخبه پس از دانش آموختگی و ورود به کار با انگ بی تجربگی و خامی کنار زده نشود.

وی با بیان اینکه سال های قبل، برنامه ای تحت عنوان مشاوران جوان برای تربیت نیروهای جوان در عرصه های مدیریتی اجرا شد، افزود: این طرح، اقدام خوبی پیش روی جوانان بود که متاسفانه پس از چند سال به دست فراموشی سپرده شد.

رجب پور افزود: تنها دلیل مقاومت در واگذاری مدیریت به جوانان نگرانی در خصوص انتقال قدرت است در حالیکه باید به جوانان فرصت آزمون و خطا داده شود.

این مسوول گفت:در کنار آن، استفاده از مدیران کارکشته به عنوان مشاوران مدیران جوان می تواند گامی موثر در راستای تقویت و آموزش یک مدیر جوان باشد.

تحقق گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت جوانان میسر می شود 

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طول انقلاب اسلامی از همان ابتدای کار، جوانان بودند که بسیاری از کارها را پیش بردند و توانستند اثرگذاری مفیدی بر پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشند.

فرشاد پیله چی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، تاکید دارند که گام دوم انقلاب نیز، توسط جوانان باید برداشته شود، این تاکید نشان از اهمیت نقش جوانان در توسعه کشور است.

وی ادامه داد: اگر یک دولت جوان و انقلابی در جامعه مستقر شود، قطعا وضعیت جامعه بهتر خواهد شد.

این مسوول گفت: استان قزوین دارای نخبه های فراوانی در حوزه های فرهنگی، هنری، شهری و اقتصادی است و از این رو با اعتماد به نخبگان جوان، متعهد و متخصص می توان دستاوردهای مطلوبی در استان داشت.

پیله چی اظهار داشت:اگرچه تعداد مدیران جوان در استان قزوین بسیار انگشت شمار است ولی همین تعداد اندک، آثار و دستاوردهای خوبی را برای استان داشته اند و باید از ظرفیت و توانمندی آنها به نحو بهتری استفاده کرد.

این مدیر جوان تصریح کرد: برای بهره گیری از توانمندی جوانان متخصص، نخبه و مدبر در عرصه های مدیریتی نیاز به آموزشی مدون از سوی سیاست های کلان کشوری داریم و می توانیم از بحث جانشین پروری برای آموزش مدیران جوان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در طی مدیریت خود، خلائی به نام اعتماد را حس کرده است، تصریح کرد: با توجه به عقبه اجرایی و توان بالای علمی جهاد دانشگاهی، مجموعه جهاد در حوزه های مختلفی مانند صنعت، آموزش و کشاورزی،  پروژه های بسیاری را در استان مطرح کرده ولی متاسفانه گاهی به دلیل نبود اعتماد توجه لازم به طرح های پیشنهادی صورت نگرفته است.

پیله چی در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت برای جوان ها سخت است، تصریح کرد: کلمه مدیریت کلمه ای بسیار ترسناک و خطرناک است ولی در کشور ما خیلی راحت از این کلمه استفاده می شود.

این مدیر جوان گفت: یک مدیر باید پارامترها و ویژگی های بسیاری داشته باشد تا به عنوان یک مدیر تلقی شود و به نظر من بخشی از مدیریت و رهبری امری ذاتی بوده و بخش دیگر آن  اکتسابی است.

پیله چی با بیان اینکه جوانان نسبت به مدیران پا به سن گذاشته، جسارت بیشتری دارند، افزود: جامعه برای خروج از مشکلات کشور، نیاز به جسارت دارد از طرفی وابستگی مدیران به میز مدیریتی و منصب باعث شده تا حرکت چرخ های توسعه کند شود.

وی ادامه داد: تجربه موضوعی ارزنده است و با توجه به وضعیت کنونی جامعه،   مدیران پا به سن گذاشته، با اتکا به تجربه خود، نتوانستند کشور و به تبع استان را در وضعیت ایده آل قرار دهند بنابراین شاید انگیزه و انرژی یک مدیر جوان بتواند راهگشای مشکلات جامعه باشد.

نیم نگاه:

ضرورت استفاده و بهره گیری از مدیریت کار کشته، کارآزموده و مجرب اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما به رغم اهمیت بسیار بالا و غیرقابل انکار عنصر تجربه در عرصه مدیریت، به کارگیری مدیران جوان برای پیشرفت و توسعه استان بسیار ضروری است به عبارت دیگر با تکیه بر ظرفیت جوانان می توان خونی تازه به رگ های مدیریتی استان تزریق کرد.

برچسب‌ها استان قزوین مدیریت شهری کارآمدی دولت گام دوم انقلاب نیروی انسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین مدیریت شهری کارآمدی دولت استان قزوین مدیریت شهری کارآمدی دولت گام دوم انقلاب نیروی انسانی اخبار کنکور گفت و گو با خبرنگار ایرنا عرصه های مدیریتی گام دوم انقلاب استان قزوین مدیران جوان مدیر جوان رجب پور یک مدیر پیله چی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۵۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست

رئیس حوزه علمیه اصفهان به مسئولان و دلسوزان کشور توصیه کرد، «با نهایت جدّیّت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی، برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته، تعلّق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن، پایمال ناتوانی‌ها و ضعف‌ها و خطا‌ها و بی‌عملی‌های ما نشود، که در این‌صورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظاره‌گر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایستۀ نظام اسلامی نیست.»

آیت الله العظمی حسین مظاهری در پیامی به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر» نوشتند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

قالَ الله سُبحانَه و تَعالی: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه»

به رغم گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکّر عالی‌مقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیت الله شهید مطهّری «قدس‌سرّه‌الشّریف»، هم ثُلمه و خلأ فقدان آن استادِ اسلام‌شناسِ برجسته، هنوز در جامعۀ اسلامی محسوس و ملموس است که: «ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‌ءٌ»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش، همچنان مورد استفادۀ فرهیخنگان و حق‌جویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتی أُکُلَها کُلَ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها».

همایش با سابقۀ «حکمت مطهّر» که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار می‌شود، و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدّیان و دست‌اندرکاران آن آفرین گفت، اینک و در هجدهمین دورۀ خود، موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، موضوعی که یکی از مهم‌ترین و بلکه باید گفت اساسی‌ترین نقطۀ هدف‌گذاری مرحوم شهید مطهّری «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» در عموم تلاش‌های علمی و فکری ایشان بوده است.

آن متفکّر زمان‌شناس، به حق، یکی از موفق‌ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیّات و نیاز‌های فکری نسل جوان در زمانۀ خود، آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکامل‌خواه و جستجوگر را به خوبی می‌دانست و با گوش جان، پیام‌ها و خواسته‌های به جای این نسل را می‌شنید و متناسب با آن نیاز‌های فکری و نظری، به موقع و بدون فوت وقت، به وسیلۀ آثار ارزشمند خود با جوانان، ارتباط مؤثّر و تعامل سازنده برقرار می‌نمود.

آن استاد فهیم و نکته‌پرداز به نیکی دریافته بود که اگر اذهان و ضمائر جوانان حق‌طلب، با حقایق، سیراب نگردد، با مطالب ناحق پر خواهد شد، و از این‌رو تمام سعیِ مشکور خود را بر این نقطۀ اساسی متمرکز کرده بود که نسل جوانِ آن دوره را که از سویی با هجوم افکار مادی و الحادی مواجه بودند و از سوی دیگر تحت سیطرۀ فرهنگ غرب‌گرایی رژیم طاغوت قرار داشتند، به روش‌های متین علمی و فکری، با حقایق اسلام و معارف انسان‌ساز قرآن و عترت آشنا سازد و چه بسیار جوانان و محافل جوان که به دستِ قدرتمندِ دانش و بینش این استاد متفکّر، در سرتاسر ایران و خارج از مرز‌های این کشور، از خطر الحاد مارکسیستی و انحطاط لیبرالیستی و التقاط دینیِ گروهک‌های پر سر و صدای آن دوران، نجات پیدا کرده و با آشنایی با حقایق نورانی قرآن کریم و عترت طاهره «سلام‌الله‌علیهم»، به رشد فکری و دینی دست یافته و به حیات طیّبه نائل گشتند و سپس در مهم‌ترین مقاطع دوران معاصر یعنی در نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی و سپس در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و پس از آن در بزنگاه‌های خطیر این نظام، نظیر دفاع مقدّس و نظایر آن و همچنین در عرصۀ حوزه‌های علمیّه و دانشگاه‌ها و متن جامعۀ اسلامی و محافل جوانان، نقش برجسته و سازندۀ نظری و عملی ایفاء کردند و اثرات گسترده و عمیق مجاهدت‌های فکری آن استاد فکور را در مقام عمل و نظر به منصۀ ظهور درآوردند و هنوز نیز آن برکات بزرگ، بحمدالله و المنّه استمرار دارد و بی‌جهت نبود که امام بزرگوار «اعلی‌الله‌مقامه» توصیه فرمودند: «کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیراسلامی فراموش شود».

رحمت بیکران و رضوان بی‌پایان حق‌تعالی بر روح آن استاد شهید متفکّر باد که بی‌تردید، حقّ بزرگی بر نسل جوان این کشور در آن دوره و دوره‌های پس از آن تا به امروز دارد و بی‌سبب نبود که استادان عظیم‌الشّأن او یعنی امام راحل بزرگوار و حضرت علّامه طباطبایی «قدّس‌الله‌تعالی‌سرّهما» در شهادت و فقدان اسفناک او، همچون پدرِ فرزند از دست داده، گریستند و ملّت فهیم ایران نیز در غم مصیبت او یکپارچه عزدار شد: «وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».

در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسألۀ مهمّ «جوانان» لازم می‌دانم بر دو نکتۀ اساسی، در این محفل فکری و فرهنگی تأکید نمایم:

نکتۀ اول اینکه: همان‌گونه که مرحوم شهید مطهّری «طاب‌ثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقع‌بینی در همۀ ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسش‌های نسل جوان که چه بسا، بسیار اندیشه‌سوز و ذهن‌آزار نیز باشد، و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواسته‌های به حق و به جای آنان، پاسخ منطقی و صحیح داده نشود، قطعاً موجب سرخوردگی و ناامیدی و بی‌اعتمادی و در نهایت طغیان‌گری این نسل مطالبه‌گر خواهد شد و زیان آن برای جامعۀ انسانی، بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.

روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهن‌کجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کج‌روی‌های اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم، تنها راه متین و صحیح آن این است که: اولاً باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد، چنانکه در آن بیانِ بلندِ رییس مذهب جعفری، حضرت امام صادق «سلام‌الله‌علیه»، که این روز‌ها در آستانۀ سالروز شهادت آن امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که دربارۀ مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أ مَا عَلِمْتَ أَنَ إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أَنْتُمْ فِیهِ»: با آنان خشونت نورزید، مگر نمی‌دانید که فرمان‌روایی و خلافت بنی‌امیّه، مبتنی بر زورِ شمشیر و فشار و ستم بود، ولی حکمرانی و ولایت ما مبتنی بر ملایمت و دوستی و متانت و تقیّه و رفتار نیکو و پارسایی و کوشش فراوان است، پس کاری کنید که مردم به دین شما و مسلکی که دارید رغبت و گرایش پیدا کنند.

قرآن کریم با اینکه دین و معارف تابناک آن را «حق و مطابق با حقیقت» معرّفی می‌کند و آن را «حنیف و منطبق بر فطرت» برمی‌شمارد و «قیّم و پایدار و به دور از هرگونه سستی» قلمداد می‌کند، ولی با همۀ این اوصاف، به پیامبر رحمت و محبّت و دانایی، که سراسر وجودش، سرشار از عطوفت و مهربانی و نرم‌خویی با مردمان بود و برخلاف پاره‌ای از تفکّرات اعوجاجی، ذرّه‌ای تلخی و تندی و خشونت در آن راه نداشت، به طور مکرّر تصریح می‌فرماید که در ارائۀ دین و تعالیم دینی نباید تحمیل و اکراه و اجبار وجود داشته باشد: «فَذَکِّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ، لَّستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِرٍ» «وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ» و آیاتِ بیّنات متعدد دیگر.

و، امّا نکتۀ دوم که آن نیز برخوردار از اهمیّت جدّی است این است که: خواسته‌های به حقّ نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب اساسی، توجّه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشارِ بیکاری و افسانۀ مسکن و بحرانِ افزایش سنّ ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیب‌های شکنندۀ اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابلۀ با این مشکلات خانمان‌سوز، بی‌پناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایۀ اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجۀ خسارت‌بار آن کاهش مشارکت‌های ملّی و اجتماعی است.

تعالیم دینی و نیز تجربۀ تاریخ بشری به خوبی نشان می‌دهد که مردمی که با غول فقر، دست و پنجه نرم کنند، در جهات فرهنگی و دینی هم، قوّت و قدرت خود را از دست می‌دهند، چرا که به مصداق آن سخن والای تکان‌دهنده که ائمّۀ‌هدی «سلام‌الله‌علیهم» از رسول خدا «صلی‌الله‌علیه وآله و سلّم» نقل کرده‌اند که: «کَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً»، فقر، هم‌مرز با بی‌ایمانی است. پیامبر اکرم که به تعبیر خداوند متعال، تمام وجود مبارکش آکنده از نهایت دلسوزی برای ایمان مردمان بود، ولی به خوبی دریافته بود که تنگنای نان و گردباد اقتصاد ناسالم و معضلات طاقت‌فرسای معیشتی، چگونه دین و ایمان آدمی را در می‌نوردد و از این‌رو با تضرّع به پیشگاه خداوند مهربان عرضه می‌داشت: «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّیْنَا وَ لاَ أَدَّیْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ!»

این بیان هشداردهندۀ رسول خدا «صلوات‌الله‌علیه وآله» باید نصب العین و در منظر دیدِ هر روزۀ مسئولان کشور و همۀ دلسوزان این مرز و بوم و همۀ دغدغه‌مندان برای نسل جوان باشد و با نهایت جدّیّت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی، برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته، تعلّق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن، پایمال ناتوانی‌ها و ضعف‌ها و خطا‌ها و بی‌عملی‌های ما نشود، که در این‌صورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظاره‌گر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایستۀ نظام اسلامی نیست.

هر دو نکته‌ای که به اجمال بیان شد، چه نکتۀ اول که مربوط به ساحت اندیشه و فکر و نظر بود، و چه نکتۀ دوم که مربوط به عرصۀ اجرا و عمل می‌شود، مطمح نظر همۀ متفکّران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیة‌الله شهید مطهّری «اعلی‌الله‌مقامه» بوده و امید است همۀ اندیشه‌ورزان و نیز همۀ مجریان و سیاست‌مداران، بدان توجّه بیش از پیش نمایند. ان‌شاء‌الله.

از خداوند تعالی علوّ درجات استاد شهید مطهّری «قدّس‌سرّه» و نیز صلاح و سداد نسل جوان و سرافرازی و تأیید ملّت ایران را مسألت می‌نمایم. انّه ولیّ الهدایة و التّوفیق.

والسّلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

حسین المظاهری

۹ / اردیبهشت / ۱۴۰۳،

۱۹ / شوال / ۱۴۴۵

دیگر خبرها

  • معلمی که برای نسل جوان جاذبه داشت
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • انگیزه برای قتل زن مورد علاقه‌ با ۱۹ضربه چاقو در خیابان بالاشهر
  • دو جوان استقلالی همچنان سرشار از انگیزه (عکس)
  • عنایتی: شمس‌آذر نشان داد انگیزه جلوتر از حاشیه است
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • محمدجواد حسین‌ نژاد؛ بازگشت به آزادی با انگیزه انتقام
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند