Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران- با وجود آن که منبع اصلی کووید- 19 همچنان یکی از چالش برانگیز ترین موضوعات روز دنیا است، اما شماری از دانشمندان و سیاست مداران معتقد هستند که مکان نشت آزمایشگاهی و انتشار این ویروس مرگبار وجود دارد. در این میان نام سازمان های اطلاعاتی بریتانیا نیز به چشم می خورد.

بر اساس گزارشی رسانه ای که هفته گذشته اعلام شد، سازمان های اطلاعاتی بریتانیا هم اکنون بر این باورند که همه گیری کووید- 19 با نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه های چین آغاز شده است و این مسئله از هر نظر امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی سازمان جهانی بهداشت نیز با جدیت تحقیقات مربوط به کشف عامل انتشار و منبع تولید را دنبال می کند.

اطلاعات غربی از جمله بریتانیا در ابتدا تصور می کردند که تنها احتمالی جزئی مبنی بر نشت ویروس مورد نظر از آزمایشگاه های چینی به دنبال انجام تست های مختلف روی کروناویروس های جدا شده از خفاش ها وجود دارد. همچنین به نظر می رسید که یکی از سوش های تحت آزمایش مشابهت بالایی با کووید- 19 داشته باشد. با این حال به گزارش ساندی تایمز، از آن زمان تاکنون ارزیابی های مجدد متعددی صورت گرفته است و امروزه فرضیه فرار از آزمایشگاه هم چندان دور از ذهن نخواهد بود.

مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین (WIV) در نزدیکی مرکز شیوع در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان ووهان قرار دارد و این همان جایی است که ویروس برای اولین بار در اواخر سال 2019 خود را نشان داد و در ادامه طی مدت زمانی کوتاه به یک بیماری همه گیر کشنده تبدیل شد.

از آن زمان تا به امروز بیش از 168 میلیون مورد تایید شده ابتلا و همینطور حداقل 3.5 میلیون مرگ گزارش شده است. یک منبع اطلاعاتی که در جریان روند تحقیقات انگلیس قرار دارد گفته است: شواهدی وجود دارد که به تایید نشت آزمایشگاهی کمک می کنند. در مقابل مستنداتی دیگر هم در دست هستند که اذهان را به سمت و سویی متضاد هدایت خواهند کرد. معتقد هستم که در هر صورت هیچگاه نمی توانیم به حقیقت امر پی ببریم و این موضوع برای همیشه مجهول باقی خواهد ماند!

اعتقاد بر این است که بیشتر سازمان های اطلاعاتی منابع انسانی محدودی در چین دارند. چنین برداشت می شود که جمع آوری اطلاعات لازم از طریق فضای دارک وب، جایی که کارمندان چینی اسرار را به صورت ناشناس و بدون ترس از گرفتار شدن به اشتراک می گذارند صورت می گیرد.

 روزنامه ها با استناد به منابع دیپلماتیک آمریکا توضیح می دهند که نگرانی هایی در راستای عدم توانایی تعیین منشا انتشار وجود دارد و اگر در این زمینه موفقیتی کسب نشود، امکان رخداد مجدد چنین اتفاقات ناخوشایندی مطرح خواهد بود. ناظم زهاوی مسئول واکسیناسیون بریتانیا در گفت و گو با اسکای نیوز، سازمان جهانی بهداشت را ملزم به اجرای تحقیقات کامل به منظور کشف ریشه های شیوع ویروس کرونا دانسته است.

Tom Tugendhat نماینده حزب محافظه کار بریتانیا می گوید: سکوتی که از ووهان منشا می گیرد به راستی نگران کننده است. ما باید بتوانیم این دخمه را باز کنیم و برای محافظت از خودمان در آینده ببینیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است. این به معنای شروع تحقیقات به همراه شرکای ما در سراسر جهان و سازمان بهداشت جهانی است.

اخیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به سازمان های اطلاعاتی این کشور دستور داد تا تلاش خود را در جهت تحقیق و بررسی منشا ظهور همه گیری بیماری کووید- 19 دو چندان کنند و طی 90 روز آینده پیرامون منبع آزمایشگاهی ویروس در ووهان به او گزارش دهند.

 اعلامیه وی پس از ارائه گزارشی توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا منتشر شد که نشان می داد چندین محقق موسسه ویروس شناسی ووهان در نوامبر سال 2019 بیمار و مجبور به بستری در بیمارستان شدند. این جزئیات جدید فشاری عمومی بر بایدن برای درخواست تحقیقات دقیق در خصوص منبع انتشار ویروس مرگبار وارد کرده است. همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از جمله افرادی بود که از تئوری فرار آزمایشگاهی ووهان حمایت می کرد.

در مقابل پکن شدیدا شیوع کووید- 19 از ووهان را رد کرده و ادعا می کند که این بیماری در نقاط مختلفی از جهان انتشار یافته است. چین اضافه کرده است که این کشور نه تنها منبع اولیه ویروس نبوده، بلکه فقط پیش از هر کشور دیگری ابتلا به ویروس را گزارش داده است. نیکولاس وید نویسنده، محقق و ویراستار بریتانیایی نوشت: شواهد به دست آمده به موردی جدید و بسیار جدی اشاره می کنند. طبق اطلاعات موجود ویروس SARS2 در محیط آزمایشگاهی ساخته و موفق به فرار از آن شده است.

مجموع فاکتورهای مذکور سبب شد تا چندی پیش گروهی از دانشمندان برجسته انگلیسی و آمریکایی تحقیقات بیشتری را برای تعیین منشا همه گیری کووید- 19 از جمله تئوری انتشار تصادفی از آزمایشگاه ووهان انجام دهند.

گفتنی است که در ماه مه سال 2020، مجمع جهانی بهداشت درخواست کرد تا مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با شرکای خود برای تعیین منشا کووید- 19 همکاری کند. این سازمان تحقیقاتی را در مورد ریشه های همه گیری کرونا انجام داد و طی گزارشی نتیجه گرفت که خطر نشت از موسسه ویروس شناسی ووهان یعنی جایی که آزمایشات ویروس کرونا روی خفاش ها در حال انجام بود، "بسیار کم" بوده است. اما تحقیق سازمان جهانی بهداشت به دلیل دسترسی محدود به داده ها و نمونه های کامل و اصلی از جانب آمریکا، انگلیس و دیگر دولت ها مورد انتقاد قرار گرفت. این مطالعه توسط 17 تن از دانشمندان چینی که چند نفر از آنها هم عضو موسسات دولتی بودند تالیف شد.

----------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

*کشف مهم دانشمندان درباره کرونا: هر روز «30 دقیقه پیاده روی تند» داشته باشید

*قارچ سیاه؛ دستیار جدید کرونا برای قتل‌عام بیشتر/ یک همه‌گیری جدید از هند (فیلم)

*همه چیز درباره واکسن‌های کرونا: انواع، مکانیسم اثر، عوارض جانبی و میزان تولید در کشورهای مختلف (+نمودار)

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان های اطلاعاتی سازمان جهانی بهداشت همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!