Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:51:20 GMT

موانع تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۶۴۵۵

به گزارش ایرنا، حتی این انتخابات و نتایج آن نیز نتوانسته بر چالش سیاسی تشکیل دولت در سرزمین های اشغالی چیره شود و این رژیم با وجود کوشش های مقامات همچنان با بحران دست به گریبانگر است.

در همین پیوند، منابع رسانه ای جمعه گذشته خبر دادند که دو حزب رقیب «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق رسیده اند و «نفتالی بنت»، رییس حزب راست‌گرای «یمینا» موافقت کرده که با «یائیر لاپید»، رییس حزب «یش عتید» دولت ائتلافی تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو حزب سرانجام در کش و قوس به توافق رسیدند که نفتالی بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ و پس از آن یائیر لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی معرفی شوند.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به این توافق گفته بود که این یک تقلب غیرقابل تصور است، این نقض آشکار تمام وعده هایی است که نفتالی بنت هفته ها پیش داده بود. بنت در طول مبارزه با حماس گفت که دولت چپ گرا شانس خود را از دست داده است، چه چیزی تغییر کرده است؟

در صورت اجرایی شدن توافق میان رؤسای دو حزب «یمینا» و «یش عتید»، نتانیاهو از صحنه قدرت سیاسی رژیم صهیونیستی کنار خواهد رفت.

پیش تر مهلت ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید به پایان رسیده بود و او موفق به تشکیل کابینه نشد.

اگر لاپید بتواند در تشکیل دولت موفق شود، نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود که دولتی بدون ریاست نتانیاهو تشکیل خواهد شد زیرا در طول این سال ها این نتانیاهوی متهم به فساد و رشوه خواری بوده که ریاست دولت های پیاپی و قدرت را در رژیم صهیونیستی در دست داشته است.

در همین پیوند نیز پایگاه «العربی الجدید» نوشته است که با وجود اعلامِ بنت در پیوستن به دولت لاپید که نقطه عطفی بزرگ برای پایان دادن به نخست‌وزیری نتانیاهو است اما تا زمانی که این دولت، سوگند یاد نکرده و تایید کنست (پارلمان) را به دست نیاورده است، موانع بسیاری می‌تواند در مسیر تشکیل دولت جدید وجود داشته باشد.

نفتالی بنت و یائیر لاپید تا امروز (چهارشنبه) فرصت دارند که به توافق نهایی برسند و انتظار می‌رود در توافقی که صورت می‌گیرد هر یک به مدت دو سال به عنوان نخست وزیر فعالیت کنند.

اگر دولت ائتلافی تشکیل شود و همه موانع را پشت سر بگذارد به بن‌بستی که در دو سال اخیر رژیم صهیونیستی با برگزاری چهار انتخابات در آن گرفتار شده است، پایان داده خواهد شد و به این ترتیب دوران ۱۲ ساله نخست وزیری نتانیاهو نیز پایان می یابد.

همه شواهد حاکی از آن است که اعلام بنت در پیوستن به دولت شراکتی (نوبتی) با لاپید، به عصبانیت نتانیاهو دامن زده و وی بر کوشش های خود برای پیدا کردن افراد خواهان جدا شدن از احزاب راست افراطی به ویژه یمینا و «امید تازه» که به دولت پیوسته‌‍ اند، خواهد افزود.

«طال شلیف»، روزنامه‌نگار سیاسی اسرائیلی در گفت ‌و گو با سایت عبری‌زبان «والا» گفت که نتانیاهو می کوشد تا نمایندگان احزاب راستگرا را با وعده پست و مقام فریفته و آنها را به عدم حمایت از دولت لاپید و بنت اقناع کند.

به گفته شلیف، «ایلیت شاکید»، وزیر دادگستری پیشین اسرائیل که جایگاه دوم را در حزب یمینا دارد، امکان دارد تا در لحظه پایانی برای ناکام گذاشتن دولت وارد عمل شود.

آنچه که موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود، این است که علیرغم اینکه تنها ۳ روز به پایان مهلت لاپید برای اعلام تشکیل دولت جدید باقی مانده است، وی باید در این مدت زمان اندک، توافقات ائتلافی را با سه حزب اصلی در دولتش یعنی «یمینا» «امید تازه» و «آبی سفید» امضا کند.

به گفته شلیف، امضا این توافق ها با احزاب یاد شده، ماموریتی دشوار برای لاپید خواهد بود به ویژه که هر حزبی اصرار دارد تا سهمی از دولت پیش رو به دست آورد.

این روزنامه‌نگار اسرائیلی در ادامه می گوید که فاکتور زمان یکی از موانع مهم در تشکیل دولت لاپید است زیرا وی باید حمایت اکثریت نمایندگان کنست را به دست آورد.

شلیف افزود: در مقابل نتانیاهو و متحدانش در احزاب راستگرا و جریان دینی «حریدی» تلاش خواهند کرد تا مانع از موفقیت دولت لاپید در کسب رای اعتماد کنست شوند همان گونه که «شیمون پرز در سال ۱۹۹۰ به دلیل خودداری دو نماینده از جریان حریدی در دادن رای اعتماد به وی در کنست شکست خورد و نتوانست دولت مورد نظر خود را تشکیل دهد.»

وی پیش‌بینی کرد که نتانیاهو با اهتمام فراوان روند مذاکرات میان رهبران احزاب متحد برای تشکیل دولت را زیر نظر خواهد داشت تا در فرصت مناسب در صورت بروز اختلاف ها، نهایت استفاده را از آن بکند و با ارائه پیشنهادهای اغواگرانه، طرف‌های متحد را از پیوستن به دولت لاپید منصرف کند.

برای تشکیل دولت، یک رهبر حزب باید حمایت ۶۱ نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی را به دست آورد. از آنجایی که هیچ حزبی به تنهایی اکثریت را نمی‌تواند کسب کند معمولا ائتلاف با شرکای کوچکتر ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها تل آویو اسرائیل پارلمان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تل آویو اسرائیل پارلمان تل آویو اسرائیل پارلمان رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو اخبار کنکور بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی دولت لاپید برای تشکیل نفتالی بنت تشکیل دولت نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «یاییر لاپید» رییس جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی در سخنانی شدید به «ایتمار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «بتسییل اسموتریچ» وزیر تندرو دارایی این رژیم حمله کرد.

لاپید در این سخنان تاکید کرد: اسراییل به گروگانی در دستان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است. وزیری که سابقه کیفری دارد در برابر دفتر نخست‌وزیر می‌ایستد و وی را در خصوص پیامدهای عدم اجرای آنچه دیکته می‌کند، تهدید می‌کند.

رییس جریان مخالف کابینه کنونی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بن گویر به تمام جهان و کشورهای منطقه می‌گوید که نتانیاهو ضعیف است و زیر دست او کار می‌کند.

لاپید با تعجب از تداوم کار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: باور آنکه هنوز بن گویر به صورت فوری برکنار نشده، سخت است.

کد خبر 6093492

دیگر خبرها

  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • دولت نتانیاهو از درون فروپاشیده است/ خیزش دانشجویان غربی به سایر کشور‌ها کشیده می‌شود
  • تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست