Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:22:34 GMT

کودکان و یادگیری اجتماعی در فرایند انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۷۵۹۰

کودکان و یادگیری اجتماعی در فرایند انتخابات

 به گزارش ایرنا از گذشته‌های دور تاکنون برونداد تفکرات سیاسی که در قالب عملی به شکل انتخابات نمود داشته فرهنگ‌ سیاسی یک جامعه را شکل می‌داد این فرهنگ سیاسی از نسلی به نسل دیگر یا از نهادی به گروه‌های مختلف جامعه انتقال پیدا می‌کرد تا شرایط تداوم و حیاتش را در دوره‌های مختلف حفظ کند.

 یکی از گروه‌هایی که در انتقال بین نسلی فرهنگ سیاسی دارای اهمیت و به قول جامعه‌شناسان نقطه عطف محسوب می‌شوند کودکان هستند این جامعه‌شناسان معتقدند که شخصیت سیاسی هر فردی خصوصاً از طریق آموزش والدین، خانواده و مدرسه به ویژه در دوران طفولیت کسب و پرورش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از با اولویت‌ترین و اصلی‌ترین عرصه‌ها برای بروز و یادگیری رفتارهای مهم سیاسی و اجتماعی در کودکان و اهمیت و ارزش یافتن انتخاب سرنوشت به دست خودشان مشارکت آنان در انتخابات است.

هر چند انتخابات شورای دانش‌آموزی در مقیاسی تجربه انتخابات را به کودکان و نوجوانان می‌آموزد اما اگر به سطح واقعی‌تر و حساستر جامعه رجوع شود هر انتخاباتی می‌تواند یک الگو یادگیری برای کودکان و مشخص‌کننده رفتار انتخاباتی آنان در آینده باشد.

 با توجه به نزدیک شدن به روزهای حساس انتخابات اینبار با در نظر گرفتن سوژه کودکان و یادگیری اجتماعی‌شان در این فرایند ملی به سراغ  چند تن از روانشناسان، جامعه‌شناسان و والدین کودکان رفتیم تا این موضوع را تبیین و بررسی کنیم.

 رفتار انتخاباتی  در نسل‌های آینده

 سینا آشوری کارشناس جامعه‌شناسی معتقد است که پدر و مادر نخستین الگوهای آموزش برای کودکان محسوب می‌شوند و گفت: گروه‌های مرجع رفتاری یعنی همان والدین با نحوه انتخاب و عمل به یکسری هنجارها در انتخابات‌ گوناگون به صورت مستقیم و غیرمستقیم آن را به کودکانشان انتقال می‌دهند.

 او ادامه داد: هر کنشی برای درونی شدن در افراد نیاز است که از دوران کودکی شروع شود و انتخابات نیز از این موضوع مهم مستثنی نخواهد بود.

 این کارشناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: درست است که در کنار والدین، مدرسه و سایر مکان‌هایی که کودک در آن جامعه‌پذیر می‌شود در رفتار انتخاباتی دارای اهمیت است اما همچنان خانواده یکه‌تاز این عرصه خواهد بود.

آشوری خاطرنشان کرد: البته میزان دانش اجتماعی و سیاسی اعضای خانواده بر کیفیت یادگیری فرایند انتخابات کودکان دارای تاثیر است و چه بسا والدینی با قدرت انتخاب‌های ضعیف و رفتارهای تخریبی نه تنها الگویی برای یادگیری کودکان در فرایند انتخابات نباشند بلکه اثر سایر گروه‌های  مرجع مانند مدرسه را نیز خنثی می‌کنند.

 فرنوش سلطانی روانشناس حوزه کودکان نیز با بیان اینکه با نگاه روان شناختی، رأی دادن به عنوان یک رفتار سیاسی، همان ابراز نگرش اجتماعی در حوزه عمل سیاسی است گفت: یکی از عوامل تعیین‌کننده رفتار سیاسی در انتخابات که کاربرد زیادی دارد مدل  الگو گیری بوده که در دوران کودکی بیشترین مرکزیت را داراست.

 او ادامه داد: آموزش مهارت‌­های اجتماعی نظیر انتخابات بر سطح توانایی نظریه ذهن و انواع رفتارهای اجتماعی کودکان در جهان ذهنی آینده‌شان بسیار اثرگذار خواهد بود.

  انتخابات پیش رو و فرصت‌های والدین

 خانواده آقای دوستی با کودک هفت ساله‌شان در شهر زاهدان زندگی می‌کنند پدر این خانواده در رابطه با انتخابات و چیزهایی که در این رابطه به فرزندشان گفته‌اند بیان کرد: ما معمولا در خانه از انتخاب‌هایمان و دلایل انتخاب‌شان می‌گوییم تا فرزندمان را با نحوه گفت‌وگو و استدلال منطقی در این زمینه آشنا کنیم.

مرتضی دوستی افزود: برای انتخابات پیش‌رو قصد داریم فرزندمان را با خود به پای صندوق های رای ببریم تا  از نزدیک مردم و افرادی که در آنجا هستند را ببیند.

 خانواده فرامرزی که دختر ۹ ساله‌ای دارند نیز معتقدند: ما همیشه به فرزندمان می‌گوییم که انتخابات چه تاثیر در سرنوشت جامعه دارد.

مریم فرامرزی مادر این خانواده به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که محتوای تلویزیونی در رابطه با انتخابات متناسب باشد از کودکمان دعوت می‌کنیم در کنارمان بنشیند اینگونه او زودتر می‌داند که در آینده چگونه انتخاب کند.

 آینده و کودکان

 ساختن جهان آینده در دست افرادی است که خود را با تمام مختصاتش بروزرسانی کرده باشند اگر کودکانی تربیت شوند با اعتماد به نفس که از رفتارهای انتخاباتی معقول برخوردار باشند مطمئنا در آینده تحث تاثیر هیچ واژه یا حرف اغواگرایانه قرار نخواهند گرفت و برعکس این مهم هم امکان‌پذیر است.

 این نکته ضروری است که تربیت اجتماعی به ویژه یادگیری فرایند انتخاباتی و رفتار انتخاباتی در کودکان سرنوشت یک ملت را در جهان آینده مشخص می‌کند و این مهم چیزی است که کشورهای توسعه‌یافته هیچ زمانی از آن غافل نبوده و نیستند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر انتخابات ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند