Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:13:35 GMT

افزایش قیمت شکر در پی رشد نرخ چغندر قند

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۸۴۳۰

افزایش قیمت شکر در پی رشد نرخ چغندر قند

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، شکر یکی از اقلام سبد خانوار است که در روزهای اخیر با نوسانات قیمتی بسیاری همراه بوده است.

با نگاهی به بازار می توان دلایل مختلفی را به عنوان عامل رشد نرخ این کالای اساسی برشمرد که این روزها با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس عموم قرار دارد.  

در ماه های پایانی سال گذشته، شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی، قیمت هر کیلوگرم چغندر قند را از ۴۹۱ تومان به یک هزار و ۲۴۷ تومان افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش چند برابری نرخ این محصول که ماده اولیّه تولید شکر محسوب می شود، قیمت تمام شده تولید این کالا را افزایش داد؛ به دلیل اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب مجلس شورای اسلامی، یارانه‌ای برای جبران زیان تولیدکنندگان شکر پیش بینی نشده بود، قیمت شکر به سرعت رو به افزایش گذاشت.

البته برای جلوگیری از افزایش قیمت شکر در ماه مبارک رمضان، ستاد تنظیم بازار مقدار ۱۰۰ هزار تن شکر را از محل ذخایر استراتژیک به قیمت هر کیلوگرم هشت هزار و ۷۰۰ تومان برای مصرف مردم در سراسر کشور از طریق شبکه‌های منتخب سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توزیع کرد.

از سوی دیگر، در سال ۱۳۹۹ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات شکر تخصیص داده می شد حذف و نرخ ارز ورود این کالا آزاد اعلام شد که این روند موجب شد تا از روزهای پایانی سال ۹۹، این کالا از قیمت‌گذاری تثبیتی خارج و قیمت آن بر اساس هزینه تمام‌شده، تعیین و به بازار عرضه شود.

بر این اساس، در نهایت شرکت بازرگانی دولتی ایران با توجه به مصوبات،  نسبت به تأمین شکر مصرف‌کنندگان از محل ذخایر استراتژیک برای واحدهای صنفی و صنعتی و بسته‌بندی مصرف خانوار با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اقدام کرده است.

بر اساس گزارش ها،  در سال های اخیر قیمت پایین خرید تضمینی چغندر موجب دلسردی کشاورزان برای کشت این محصول شد، به طوری که بازار در اختیار واردکنندگان قرار گرفته بود

انتظار می رود با افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند،  بار دیگر کشاورزان اقدام به کشت چغندر در مزارع خود کنند که به موجب آن مواد اولیه تولید شکر در داخل کشور افزایش پیدا می کند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی واردات بازار محصولات قیمت کالا شکر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی مجلس شورای اسلامی وزارت صنعت معدن و تجارت کالای اساسی واردات بازار محصولات قیمت کالا شکر اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۸۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳