Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@08:03:58 GMT

کتابخوان ها بخوانند!

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۹۱۴۰

کتابخوان ها بخوانند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  صدا و سیما، زمان، عنصر کلیدی زندگی هر انسانی بوده و استفاده کردن از آن در هر زمینه‌ای به دانستن بعضی نکات، نیاز دارد. یکی از این زمینه‌ها، کتابخوانی است.

مطالعه آسان و سریع کتاب، چه روش‌هایی دارد؟

ممکن است برای هر کسی بار‌ها پیش آمده باشد که موظف به تمام کردن یک کتاب طی زمان مشخصی باشد؛ روز‌هایی مثل فرجه امتحانات دانشگاه یا شرکت در مسابقه‌های کتابخوانی، مصادیق ساده این اتفاق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط است که اهمیت مطالعه سریع کتاب، بیشتر از هر وقت دیگری مشخص می‌شود. ۹ روش مطالعه سریع و آسان کتاب‌های مختلف را بشناسید.

افزایش تمرکز

مطالعه سریع تنها زمانی اتفاق می‌افتد که معنای مفاهیمی که در حال مطالعه آن‌ها هستید، متوجه شوید. نفهمیدن معانی باعث می‌شود مرتب مجبور شوید به عقب برگردید و خطوط خوانده شده را دوباره بخوانید؛ بنابراین راز تند خوانی در فهم مفاهیم مختلف است. حالا چطور می‌توانیم این مفاهیم را سریع‌تر بفهمیم و سرعت مطالعه‌ خود را بالا ببریم؟ نخستین راه، بالا بردن تمرکز است.

زمانی که قصد مطالعه یک کتاب یا گوش سپردن به یک کتاب صوتی رایگان که اخیرا آن را دانلود کرده‌اید، دارید، جهت بالا بردن تمرکز خودتان، همه عوامل خارجی مزاحم را حذف کنید. گوشی‌ خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید یا اینترنت را قطع کنید.

تلفن خانه را از پریز بکشید. تلویزیون را خاموش کنید و پشت میز مطالعه یا هر فضای دیگری که به خواندن کتاب در آن عادت دارید، بروید. اگر در خانه، امکان حذف عوامل مزاحم و بالا بردن تمرکزتان را ندارید، از محیط کتابخانه‌ها استفاده کنید.

اهمیت خواندن سرفصل‌ها

یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توانید جهت فهم بهتر و بالا بردن سرعت مطالعه انجام دهید، خواندن سرفصل‌ها است. فهرست کتاب را باز کنید و به موضوعاتی که قرار است به مطالعه‌ آن‌ها بپردازید، نگاهی بیاندازید.

این کار، یک دید کلی نسبت به مباحثی که قرار است با آن‌ها روبرو شوید، به شما خواهد داد و آشنایی ذهن با کلیت این مفاهیم باعث می‌شود وقتی شروع به خواندن آن‌ها کردید، راحت‌تر متوجه‌ شوید. پس از فهرست، به سراغ میان‌تیترهای موجود در هر بخش بروید.

درگیر کردن ذهن با سؤال

قدم بعدی جهت بالا بردن سرعت مطالعه، سؤال پرسیدن است. چه، در حال شنیدن مباحث مطرح شده در یکی از گزینه‌های متنوع دنیای کتاب صوتی هستید یا یک کتاب چاپی را پیش رو گذاشته‌اید؛ درباره مباحثی که مطرح می‌شوند و برای شما تازگی دارند، از خودتان سؤال بپرسید. 

به‌عنوان مثال، اگر دانشجوی علوم اجتماعی هستید و کلمه «بوروکراسی» به گوش شما می‌خورد و معنی آن را نمی‌دانید، از خودتان بلند یا آهسته بپرسید که معنی این کلمه چیست. پرسیدن سؤال، باعث ایجاد وضعیتی می‌شود که کنجکاوی جهت دریافت پاسخ را بالا خواهد برد و زمانی که جواب را پیدا کنید، در حقیقت به ذهن کنجکاو خود پاداش داده‌اید.

کلمات را تند تند بخوانید

یکی از روش‌های تند خوانی کتاب، این است که دیدن متن را آغاز کنید. دیدن متن به معنی خواندن متمرکز آن نیست، بلکه به معنی مرور کردن آن است. متنی که قرار است مورد مطالعه قرار دهید، روبروی خود قرار دهید و خواندن سریع خطوط را آغاز کنید.

همین کار به ظاهر ساده، نتیجه مهمی به دنبال خواهد داشت؛ ذهن شما با خطوط ناآشنا، آشنا خواهد شد و موقعی که شروع به مطالعه مفهومی کنید، راحت‌تر متوجه معنی مباحث خواهید شد.

کتاب صوتی بشنوید

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود بتوانید سریع‌تر مطالعه کتاب مد نظر خود را تمام کنید، گوش دادن به کتاب‌های صوتی در شرایطی است که امکان خواندن نسخه چاپی کتاب وجود ندارد.

فرض کنید در یک حلقه کتابخوانی، قرار است یکی از کتاب‌های حوزه موفقیت مثل کتاب اثر مرکب را در مدت چند روز مطالعه کنید و سپس با هم‌گروهی‌های خود به گفتگو درباره آن بپردازید، اما جهت خواندن این کتاب فرصتی ندارید، چون یا سر کار هستید یا در راه رسیدن به محل کار.

در چنین شرایطی، کافی است دانلود کتاب صوتی را مد نظر قرار دهید و سپس هر بار که در مترو یا حتی پشت فرمان هستید، به جای گوش دادن به موزیک، کتاب صوتی‌ خود را بشنوید. این کار باعث می‌شود در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر از چیزی که خواندن کتاب زمان می‌برد، مباحث مد نظر خود را به پایان برسانید.

نت‌برداری کنید

یکی از کار‌هایی که ممکن است زمان مطالعه شما را چند برابر کند، فراموش کردن بعضی جزییات مربوط به مباحث مطرح شده و بازگشت دوباره جهت خواندن آن‌ها است. جهت این‌که جلوی این اتلاف وقت را بگیرید، می‌توانید به راحتی از هر بخش کتاب یا حتی هر صفحه، نت‌برداری کنید. نوشتن خلاصه یا نکات کلیدی مباحثی که مطالعه کرده‌اید با رعایت اصول نت‌برداری، هم باعث ثبت بهتر آن‌ها در ذهن شما می‌شود و هم لزومی به تکرار مکررات پیدا نخواهید کرد؛ کافی است به جای خواندن همه صفحات، نگاهی به نت‌های خود بیاندازید تا مباحث، برای شما تازه شوند.

برای بقیه توضیح دهید

اغلب دانشجو‌ها این شرایط را تجربه کرده‌اند که قبل از امتحان دور هم جمع شده‌اند و شروع به توضیح دادن مباحث درسی برای هم کرده‌اند. جالب است بدانید زمانی که مباحث کتابی که خوانده‌اید، برای دیگران توضیح دهید، یادگیری خودتان هم بالاتر می‌رود و به دنبال آن نیازی به صرف زمان برای مرور دوباره مباحث و پایین آمدن سرعت مطالعه‌ شما نخواهد بود.

بلند بخوانیم یا آهسته؟

بعضی‌ها معتقد هستند بلندخوانی باعث بالا رفتن سرعت مطالعه می‌شود؛ بعضی هم نظر عکس دارند. واقعیت این است که هر کس روش خاص خودش را دارد و برای هر کسی یکی از این روش‌ها جواب می‌دهد؛ یک فرد ممکن است با بلند خواندن سرعت مطالعه‌ خود را افزایش دهد و فرد دیگر با بی‌صداخوانی کتاب، سرعت پیدا کند؛ بنابر این، بهتر است روش خودتان را پیدا کنید.

هایلایت (برجسته) کنید

روش پایانی از مجموعه روش‌های بالا بردن سرعت مطالعه، استفاده از رنگ‌ها یا هایلایتر‌های مختلف است. سعی کنید جهت بالا بردن سرعت خود در مطالعه دوباره، از رنگ‌های مختلف استفاده کنید.

به‌عنوان مثال، از رنگ نارنجی جهت مشخص کردن اصطلاحات جدید و تعاریف، کمک بگیرید. با رنگ زرد، سال‌های مهم را رنگی کنید و از رنگ صورت، جهت نشانه‌گذاری مباحث مرتبط با هم کمک بگیرید. این کار به ظاهر ساده، حافظه تصویری شما را نیز به چالش خواهد کشید و جهت یادآوری دوباره، زمان کمتری را صرف خواهید کرد.

پربیننده ترین آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۳/۱۰) طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟ مسافرت رفتن ممنوع شد نقد و بررسی روزانه دیدگاه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری واکسیناسیون معلمان شرط بازگشایی مدارس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کتاب مطالعه مطالعه سریع و آسان انتخابات ۱۴۰۰ بالا بردن سرعت سرعت مطالعه باعث می شود کتاب صوتی قرار دهید یک کتاب روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس وظایف ذاتی و مأموریتی این شرکت و در راستای درخواست شهروندان برای جلوگیری از مزاحمت‌های شغلی و سد معبر سیار از جمله وانتی‌هایی که معمولا با حضورشان باعث انسداد خیابان‌ها و معابر می‌شوند. مسعود رنجبریان با بیان این مطلب تاکید کرد: «عوامل انضباط شهری در مناطق با مشارکت پلیس راهور به پاکسازی معابر و رفع سد معبر سیار که اقدام به پوشش پلاک خودرو یا پارک ممنوع، پارک دوبل و سوبل، اقدام می کنند.»

به گفته مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان با بیان اینکه جرایمی که پلیس راهور برای آنها در نظر می‌گیرد باعث نظم و انضباط بیشتری در سطح شهر خواهد شد. آن طور که رنجبریان عنوان کرده: «پس از تعطیلات نوروز ، ۲۶۲ مورد رفع سد معبر سیار با مشارکت یگان عملیات راهور تهران انجام شد و علاوه بر اعمال جرائم برای سد معبر کنندگان سیار ، ۳ دستگاه خودرو متخلف نیز توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده است.»

درطرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

محور طرح ساماندهی مشاغل سیار منطقه ۲: حد فاصل بزرگراه محمدعلی جناح و میدان خبرنگار واقع در خیابان شهید گلاب(محله طرشت)، منطقه ۳: حدفاصل سیدخندان و مترو قلهک(محور شریعتی) منطقه ۷: نظام‌آباد و خیابان دماوند منطقه ۹ : چهل‌وپنج متری زرند منطقه ۱۰: خیابان امام خمینی(ره) منطقه ۱۱: خیابان وحدت اسلامی منطقه ۱۳: خیابان نیروی هوایی منطقه ۱۴ : خیابان شکوفه و درودیان منطقه ۱۵ :خیابان شهرزاد منطقه ۱۶ : خیابان بیست‌متری جوادیه منطقه ۱۷: بزرگراه نواب(شیخ محمدی) منطقه ۲۱ : بلوار تهرانسر حدفاصل خیابان شاهد و شهید رجایی کد خبر 846972 برچسب‌ها شهردارى تهران تهران دستفروش - دستفروشی - دستفروشان

دیگر خبرها

  • کسانی که کینه‌ای هستند، بخوانند
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • کنایه سید جواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی + ویدئو