Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:32:35 GMT

فشار خون بالا و روش‌های کنترل آن

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۹۶۳۱

فشار خون بالا و روش‌های کنترل آن

فشار خون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه و با استفاده از دستگاه فشار خون اندازه‌گیری و به صورت 2 شکل نشان داده می‌شود:

فشار سیستولیک – بیشترین فشاری که خون به دیواره‌ی رگ‌ها ( سرخرگ‌ها) در هنگام ضربان قلب وارد می‌کند.

فشار دیاستولیک – کمترین فشاری که خون به دیواره‌ی رگ‌ها (سرخرگ‌ها) در هنگام استراحت قلب وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، اگر فشار خون شما "140 روی 90" یا 90/140 میلی‌متر جیوه باشد، به این معنی است که شما فشار سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه است. برای اندازه‌گیری دقیق فشارخون درمنزل می‌توانید از دستگاه فشارسنج امرون M3 خانگی استفاده نمایید.

به عنوان یک راهنمای کلی:

فشار خون ایده آل: بین 60/90 میلی‌متر جیوه و 80/120 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون بالا: فشاری است که بیشتر از  90/140 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون پایین: فشار خونی که پایین‌تر از  60/90 میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود.

 

فشار خون بالا

فشار خون بالا اغلب مربوط به عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، اضافه وزن و ورزش نکردن کافی در زندگی است و می‌تواند در طولانی مدت  باعث مشکلات جدی‌تری از جمله: بیماری عروق کرونر قلب و کلیه شود.

 

 

فشار خون پایین

فشار خون پایین معمولا کمتر دیده می‌شود. بیماری‌های زمینه‌ای از جمله نارسایی قلبی، کمبود آب بدن و عوارض جانبی برخی از داروها می‌توانند باعث فشار خون پایین شوند.

 

با رعایت برخی از نکات که در ادامه ذکر خواهد شد، می‌توانید حتی‌الامکان از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

مقدار نمک غذای خود را کاهش دهید و مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید.

 خوردن نمک، بیش از مقدار استاندارد، سبب بالا رفتن فشار خون شما می‌شود. میزان نمک مورد مصرفی هر شخص در طی روز 6 گرم یعنی حدود یک قاشق چای‌خوری است.

استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب، حاوی مقدار زیادی فیبر مانند برنج سبوس‌دار، نان و ماکارونی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

 

وزن‌تان را کاهش دهید.

اضافه وزن باعث می‌شود تا قلب برای خون‌رسانی و پمپاژ، بیشتر کار کند. این امر خود می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به فشار خون بالا باشد.

با محاسبه BMI، می‌توانید میزان وزن کاهشی خودتان را متوجه شوید.

 

به اندازه‌ی کافی فعالیت داشته باشید.

فعالیت بدنی و انجام ورزش منظم با سلامت نگه داشتن قلب و رگ‌های خونی باعث کنترل و کاهش فشار خون می‌شود. ورزش منظم همچنین می‌تواند با کاهش وزن، به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

بزرگسالان باید هر هفته حداقل 150 دقیقه (2 ساعت و 30 دقیقه) فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی سریع انجام دهند. فعالیت بدنی می‌تواند شامل مواردی از ورزش گرفته تا پیاده‌روی و باغبانی باشد.

 

مصرف کافئین را کاهش دهید.

نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه در روز ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. اگر طرف‌دار قهوه، چای یا سایر نوشیدنی‌های غنی از کافئین مانند نوشیدنی‌های کولا و برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید، پیشنهاد می‌کنیم در میزان مصرف خود تجدیدنظر کرده و تا حد امکان کاهش دهید.

نوشیدن چای و قهوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل خوب است، اما مهم است که این نوشیدنی‌ها منبع اصلی یا تنها مایعات مورد استفاده‌ی شما نباشند.

 

سیگار نکشید.

سیگار کشیدن به طور مستقیم باعث فشار خون بالا نمی‌شود ، اما شما را در معرض خطر بسیار از بیماری‌ها مثل حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد. سیگار کشیدن مانند فشار خون بالا باعث تنگ شدن عروق می‌شود.
در صورت سیگار کشیدن و فشار خون بالا، رگ‌های شما خیلی سریع‌تر مسدود می‌شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی در آینده به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

همچنین شما می‌توانید لیست قیمت انواع فشارسنج را در فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی ماهان مدیکال مشاهده بفرمایید.

منبع: فارس

کلیدواژه: فشار خون قلب جیوه اندازه گیری فشار خون پایین فشار خون بالا میلی متر جیوه سیگار کشیدن نوشیدنی ها کاهش دهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۹۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

به گزارش جام جم آنلاین، روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به برخی ادعاها درباره مدیریت نقدینگی اعلام کرد: روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله‌ای بس نگران کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصای به وجود آورد.

حال که حدود دو سال از آن مقطع نگران کننده گذشته است، ‎متغیرهای پولی کشور در وضعیت نسبتاً پایداری قرار گرفته‌اند و آمارها حاکی از تحقق اهداف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و قرار گرفتن در محدوده‌های تعیین شده دارد.

مرور مسیر طی شده نشان دهنده آن است که نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و متعاقبا به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

ارقام فوق به خوبی بیانگر توفیق بانک مرکزی در اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و دستیابی به اهداف کنترل رشد کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱ (۳۰ درصد) و سال ۱۴۰۲ (۲۵ درصد) می‌باشد.

البته در سال ۱۴۰۳ نیز همچنان هدف کنترل رشد نقدینگی از طریق استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی از جمله کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با قدرت بیشتری پیگیری خواهد شد و بر این اساس هدف رشد نقدینگی ۲۳ درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصد در راستای دستیابی به هدف مهار تورم تا نقطه مطلوب و نیز کمک به رشد اقتصادی تعیین شده است.

لازم به ذکر است که در دوره اخیر، بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به کنترل ‎خلق پول بانک‌ها داشته و دستاورد مهم بدست آمده در زمینه کاهش رشد نقدینگی به طور مشخص از طریق تنظیم و اعمال جدی سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها حاصل شده است.

در این چارچوب، ‎بانک مرکزی در راستای کنترل رشد خلق پول بانک‌ها و موسسات اعتباری، در سال ۱۴۰۱ ضوابط ناظر بر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را تکمیل و اصلاح نمود و علاوه بر کنترل دارایی‌ها، کنترل بدهی‌های ترازنامه بانک‌ها (به ویژه بانک‌های ناتراز و ناسالم) را در دستور کار قرار داد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی در جهت دستیابی به هدف رشد نقدینگی تعیین شده با پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین افزایش ۰.۵ واحد درصدی نسبت سپرده قانونی بانک‌های تجاری اقدامات موثری را در جهت کنترل و کاهش قدرت خلق پول بانکها و در نهایت کاهش رشد نقدینگی انجام داد.

در دی ماه سال ۱۴۰۲ نیز بانک مرکزی با هدف مدیریت رشد نقدینگی و اطمینان از تحقق اهداف تعیین شده در رابطه با کنترل کل‌های پولی اقدام به افزایش ۰.۵ واحد درصدی سپرده قانونی بانک‌ها و موسسات اعتباری نمود.

با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی آمارهای مربوطه ملاحظه می‌شود که مدیریت رشد نقدینگی در اقتصادی کشور در دوره اخیر، در وضعیتی کاملا با ثبات و برخلاف ادعاهای مطرح شده توسط برخی رسانه‌ها و افراد بوده است.

دیگر خبرها

  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • قیمت نفت از نردبان عوامل مثبت بالا رفت
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد