Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر عاطفه عابدینی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره مبتلایان غیر شدید به بیماری کرونا، گفت: بیماران غیر شدید علائم معمول کووید ۱۹ مانند درد بدن، حدود ۲ روز تب، سرفه غیر شدید دارند. درمانی که در ویرایش دهم پروتکل درمان در نظر گرفتیم براساس تجربیات خودمان و تحقیقات جهانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما برای درمان موارد غیر شدید و سرپایی فعلا درمان خاصی به جز درمان علامتی توصیه نکردیم. البته یک سری از بیماران در خطر بیشتر پیشرفت بیماری هستند و در عرض چند روز پیشرفت شدید بیماری دارند. این افراد شامل کسانی هستند که فشارخون بالا دارند، مسن هستند، دیابتی‌ها، افرادی که پیوند دریافت کردند و... شاید بنابر تجویز پزشک لازم باشد در فردی که با علائم خفیف مراجعه کرده اما در معرض خطر بوده است از داروهای سرپایی خوراکی و با توجه به بیماری زمینه‌ای فرد استفاده شود.

چند توصیه به بیماران کم علامت کرونا

وی در این باره افزود: ما درمان خاصی برای موارد سرپایی توصیه نکردیم، اما به بیماران می‌گوییم اگر تب شما بیش از ۳ روز طول کشید، مراجعه کنید و رادیولوژی ریه بگیرید. اگر تب قطع شد و دوباره برگشت یعنی درگیری ریه رخ داده است، اگر علائم سرفه بدتر می‌شود یا بی اشتهایی رخ می‌دهد بسیار مهم است و باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

عابدینی با اشاره به تمهید صورت گرفته برای بستری موقت بیماران در خیز چهارم کرونا در کشور ادامه داد: موضوع بستری موقت بسیار زیاد به بیمارانی که ممکن است از نظر روحی سختشان باشد در بیمارستان بستری شوند، کمک می‌کند؛ البته به شرطی که از نظر بالینی امکان این موضوع وجود داشته باشد و ویزیت روزانه توسط پزشک هم انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان ایمنی زایی پس از تزریق واکسن کرونا، تاکید کرد: ما وقتی می‌توانیم بگوییم جامعه از واکسن سود برده است که ایمنی زایی ایجاد شده باشد و ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم واکسینه شده باشند. برای تاثیر واکسن باید به این عدد برسیم و تامین واکسن از دغدغه‌های اصلی وزارت بهداشت است. واکسن‌ها در پلتفرم‌های مختلف تهیه می‌شود و تاثیر واکسن‌ها در برابر واریانت‌های جدید خیلی مشخص نیست.

پیک پنجم در صورت وقوع، با کرونای هندی خواهد بود

عابدینی گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود. اینکه بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان پذیز نیست؛ چون هم ایمنی زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تاثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است.

وی درباره نتایج کلینیکال ترایال واکسن کووایران برکت، اظهار کرد: کمیته علمی در تمام این جلسات به عنوان نماینده مردم و متخصصین حضور دارد. ما هم در جلسه اعلام نتایج بودیم که به زودی اعلام خواهد شد. نظر همه این است که باید با مردم صادق بود ولی از جانب من متخصص این واکسن نتایج خیلی خوبی دارد و تصمیمات درباره زمان تزریق آن به اطلاع خواهد رسید.

تداخل داروهای رقیق کننده خون با واکسنهای کرونا؛ آری یا خیر؟

عابدینی در ادامه صحبتهایش تداخلهای دارویی با واکسنهای کرونا تاکید کرد: داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و آسپیرین هیچ تداخلی با واکسن ندارد و بر اساس دستورالعمل ترومبوز پس از واکسن اصلا حتی اگر کسی سابقه آمبولی ریه، لخته ریه و لخته در پا داشته باشد اصلا نمی‌گوییم واکسن نزند و احتمال چند در میلیون بروز لخته ربطی به داروهای رقیق کننده خون و سابقه در آمبولی ندارد و احتیاج به قطع داروها نیست.

قارچ سیاه ربطی به کرونا ندارد

وی درباره مباحث مطرح در زمینه شیوع قارچ سیاه نیز توضیح داد: بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس بیماری جدیدی نیست که از هند آمده باشد. این بیماری همواره وجود داشته است و ربطی به کووید۱۹ ندارد و در همه کشورها وجود دارد. بیماران دچار نقص ایمنی و بویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌یابد. این بیماری درمان مشخص خود را دارد و موضوع جدیدی نیست. باید بدانیم ارائه کورتون بی‌رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم پروتکل درمان اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف داوهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌دهد به حداقل برسانیم.

ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا

عابدینی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کیلیپ‌هایی در فضای مجازی که نشان میدهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی ایجاد شده است نیز گفت: این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیخات و توجیهات غیر علمی هم شنیده می‌شود. واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد؛ حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون زنان باردار گفت: درباره تزریق واکسن‌های موجود به زنان باردار فعلا توصیه‌ای نداریم اما باید تحقیقات کامل شود ولی در برخی کشورها که زنان باردار واکسینه شدند به نظر می‌رسد خطری به وجود نیامده البته به انتشار دستورالعمل جداگانه نیاز است.

بروز دیابت در برخی بهبودیافتگان کرونا

دبیر کمیته علمی ستاد کرونا  با اشاره به جریان واکسن هراسی نیز گفت: این امر برای ما نگران کننده است. برخی عقیده دارند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می‌کنند. این که چه واکسنی بزنیم و چه واکسنی بهتر است همیشه گفته می‌شود بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است. عوارض کرونا بالا است و حتی به تازگی فهمیدیم برخی بعد از بهبود کرونا به دیابت مبتلا شدند زیرا ممکن است کرونا بر سلول پانکراس اثر بگذارد و تولید انسولین مختل شود و حتی گاهی اوقات التهابات موجب سکته قلبی ومغزی می‌شود. پس وقتی با چنین بیماری طرف هستیم که ابعاد ناشناخته دارد هر عقل سالمی بین عوارض کرونا و عوارض تزریق واکسن، ترجیح می‌دهد واکسن دریافت کند.

وی تاکید کرد: مگر می‌شود واکسن بدون عارضه باشد، عارضه از تب خفیف، درد بدن تا عوارض شدید غیر شایع را شامل می‌شود. نمی گوییم واکسن‌ها عارضه ندارند اما بیش از ۹۰ درصد عوارض خفیف و قابل درمان هستند. درباره عوارض شدید هم در صورت آگاهی خیلی از آنها قابل درمان است‌. اگر به درصد اطمینان واکسیناسیون ۷۰ یا ۵۰ درصد جامعه نرسیم نمی‌توانیم برای امنیت کسانی که واکسن زدند را هم فراهم کنیم پس تزریق واکسن برای سلامت خودمان و هموطنانمان است.

عابدینی افزود: از بروز و شیوع کووید یک سال و اندی می‌گذرد و پیشگیری از شیوع بیماری با واکسن از نظر علمی و اجتماعی ضروری است. ما باید بتوانیم مدارس و دانشگاه‌ها را باز کنیم، ماسک‌ها را برداریم و به زندگی عادی بازگردیم.

و اما عوارض احتمالی واکسنها

عابدینی درباره عوارض احتمالی واکسن‌ها نیز بیان کرد: عوارض بر اساس اینکه تکه‌ای از ویروس یا ویروس کشته شده به بدن تزریق شود، متفاوت است. از طرف دیگر سیستم ایمنی هر فرد پیچیدگی خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت تزریق یک واکسن مشترک به دو نفر، عوارض کاملا مشترک خواهد داد. اگر کسی داروهایی مصرف می‌کند که سیستم ایمنی‌اش سرکوب شود، قطعا ما توصیه به مصرف واکسن با پلتفرم کشته شده می‌کنیم اما این به معنی آن نیست که اگر سایر واکسن‌ها را تزریق کند اتفاق بدی برایش می‌افتد.

وی افزود: پلتفرم‌های ساخت واکسن‌های داخلی هم متفاوت است و این باعث غرور هر ایرانی است. بر همین اساس عوارض و تاثیر واکسن‌های داخلی هم متفاوت است. درباره تاثیر آن‌ها بر موتاسیون‌ها نمی‌توان قاطع نظر داد، اما به هر حال هر واکسن کرونایی با هر پلتفرمی با هر برندی در مقابل مرگ ناشی از کووید۱۹ بسیار موثر است و دغدغه ما هم همین است که مرگ را کاهش دهیم. اما درباره ابتلای به بیماری ممکن است پاسخ‌های متفاوتی بدهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت در توزیع واکسن‌های وارداتی تفاوتی قائل می‌شود یا خیر، اظهار کرد: قطعاً ساختار واکسن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و توصیه ما این است که برای کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و از داروهای نقص ایمنی استفاده می‌کنند واکسن کشته شده استفاده شود. اما هیچ وقت در توزیع واکسن‌ها به لحاظ برند، اولویت قائل نمی‌شویم.

عابدینی افزود: هیچ اندیکاسیونی برای واکسن نداریم که بگوییم مطلقا نباید واکسن تزریق شود مگر اینکه نوبت اول واکسن زدید و واکنش شدید یا لخته در بدنتان ایجاد شده است. البته در خیلی موارد احتیاط می‌کنیم و شاید در افراد مصرف کننده برخی داروهایی که نقص سیستم ایمنی ایجاد میکند، بگوییم دُز دارو را برای تزریق واکسن به مدت چند روز کاهش دهند. در مورد کودکان هم به تازگی در دنیا برخی برندها در قالب کلینیکال ترایال به کودکان تزریق می‌شود ولی با توجه به اینکه کرونا در اطفال خفیف‌تر است نیاز به حساسیت بیشتری داریم.

/ایسنا

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تزریق واکسن کرونا پاسخ به سوالی خاصیت آهنربایی تاثیر واکسن سیستم ایمنی قارچ سیاه غیر شدید واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران

به گزارش «تابناک»، دکتر حسن اصیلیان مهابادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشاغل گوناگونی در جوامع انسانی وجود دارد، اظهار کرد: بررسی وضعیت مشاغل بیانگر این است که هرکدام از گروه‌های شغلی بنا به ماهیت خود با مشکلات سلامت و ایمنی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار، «سلامت» را در کانون توجه قرار داده، خاطرنشان کرد: به طور قطع، رعایت‌نکردن اصول ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار منجر به بروز مشکلات فراوان برای جامعه کارگری می‌شود که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. براساس آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۳ میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: میزان مرگ و میر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. بنابر بر گزارش سازمان بین‌المللی کار، بیشترین میزان مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های شغلی می‌شود که معادل ۲.۶ میلیون از ۳ میلیون مرگ‌ومیر سالانه حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در دنیا است. همچنین حوادث ناشی از کار که جزو مقوله ایمنی به حساب می‌آید باعث مرگ ۳۳۰ هزار کارگر در هر سال می‌شود.  
بیماری‌هایی که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری بر سلامت کارگران دارند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی جزو مواردی هستند که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به نحوی که سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کار مربوط به این بیماری‌های است.

وی با بیان اینکه «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» جزو پرخطرترین مشاغل هستند، افزود: ۶۳ درصد از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ برای مشاغل «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» است.  
وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ایران

اصیلیان درباره وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور اظهار کرد: وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور نسبت به روزهای نخست انقلاب از وضعیت خوبی برخوردار است. بررسی وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه بیانگر این است که این مولفه، شرایط نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

لزوم به‌روزرسانی قوانین سلامت محیط کار

وی با بیان اینکه قوانینی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تدوین شده، افزود: اگرچه قوانین حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با سطح مطلوب فاصله دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نسبت به ابلاغ قوانین سلامت محیط کار اقدام کرده و علاوه بر قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، «قانون کار» نیز تدوین شده است. اگرچه قوانین ابلاغی وزارت بهداشت و قانون کار در کشور اجرا می‌شود اما این قوانین باید به‌روزرسانی شوند.  

ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار یک امر ضروری قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع، فرهنگ‌سازی سبب بهبود وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌شود. فرهنگ توجه به نکات ایمنی می‌بایست در وهله نخست در میان کارفرمایان جاری شود؛ پس از ساری و جاری شدن فرهنگ‌سازی در میان کارفرمایان، کارگران باید به نکات ایمنی و بهداشتی خود توجه ویژه داشته باشند. فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به نکات ایمنی می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد و تلاش‌های فراوانی در این راستا باید محقق شود.  

اصیلیان گفت: سازمان بین‌المللی کار،  موضوع فرهنگ‌سازی توجه به سلامت را با توجه به میزان مرگ‌ومیر بیماری‌های و حوداث ناشی از کار در کانون توجه قرار داده و در این مسیر گام برمی‌دارد. سازمان بین‌المللی کار با توجه به ضرورت و اهمیت بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار، ۲۷ آوریل را به عنوان روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» لحاظ کرده و هر ساله شعاری برای این روز تعیین می‌کند.  سال گذشته، شعار «محیط کار سالم و ایمن، حق مسلم هر نیروی کار است» را انتخاب کرد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط کار

وی درباره شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز به ایسنا اظهار کرد:  «تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه شعار سال جاری قرار گرفته است. دخل ‌و تصرف و توسعه فعالیت‌های انسانی در کره زمین سبب تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین شده و سبب بروز سیلاب، طوفان، کولاک و سونامی در نقاط مختلف کره‌زمین شده است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات اقلیمی، افزایش اشعه ماورای بنفش خورشید و همچنین افزایش حشرات که عامل بیماری به حساب می‌آیند، می‌تواند برخی از محیط‌های کاری را تحت تاثیر قرار دهد.   

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران ادامه داد: کارگرانی که در مناطق رو باز فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند. موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌های کار در کانون توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع باید در داخل کشور نیز مهم قلمداد شود. سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های «بهداشت» و «کار» و انجمن بهداشت حرفه‌ای می‌توانند دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.  

وی در پایان گفت: طرح جدید سازمان بین‌المللی کار، محیط کار سالم از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برای تحقق این منظور سه هدف در نظر گرفته است. نخستین راهبرد برای تحقق این موضوع، «بهبود چارچوب ایمنی و بهداشت کار» است. همچنین ۲ راهبرد «تقویت هماهنگ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی و بهداشت کار» "OSH" و "تقویت OSH"  نیز به عنوان دیگر راهبردهای سازمان بین‌المللی کار در زمینه ارتقای سلامت محیط کار به حساب می‌آید. اگر به سه راهبرد سازمان بین‌المللی کار توجه کنیم به حد مطلوبی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نائل می‌آییم.  

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور