Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در استان اصفهان گفت: در اصفهان پتانسیل ویژه ای در حوزه گردشگری وجود داشته که رها شده است، باید سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این حوزه صورت گیرد که البته این تقاضا است که نیاز به سرمایه‌گذاری را افزایش یا کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ رسول بخشی در نشست خبری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در استان اصفهان با بیان آنکه سعید جلیلی اعتقاد راسخی به مسئله تشکیل دولت جوان انقلابی با توجه به پیشینه‌شان دارند، گفت: در طول 8 سال گذشته اعتقاد دارند که جوان‌های مختلفی در عرصه‌های مختلف تخصصی در حوزه‌های فناوری، کشاورزی، علوم انسانی، اقتصاد در اطراف ایشان جمع شده‌اند و آقای جلیلی به سبب هم نشینی با این متخصصین و گفتگوهای شبانه روزی که خود در طول این سالها از نزدیک شاهد آن بوده‌ام، توانستند یک ابر برنامه اقتصادی برای حل معضل مشکلات اقتصادی کشور دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: معضل اساسی در کشور ما، مشکلات اقتصادی است که نباید تا زمان حل این اولویت به مسائل دیگر پرداخته شود؛ به دلیل آنکه یک پای مسائل مختلف در اقتصاد است که لیست بلندبالایی است و کشور ایران که به اندازه 17 کشور اروپایی وسعت دارد همچنین 7 درصد از منابع جهان را در اختیار دارد، چرا باید در چنین وضعیتی قرار داشته باشد؟

رئیس انتخاباتی ستاد مرکزی سعید جلیلی در اصفهان با بیان آنکه وسعت کشوری چون ژاپن 22 درصد از وسعت خاک ایران است، اظهار داشت: وسیعترین عرض ژاپن 100 کیلومتر است درصورتی که با ایران قابل قیاس نیست و چرا کشوری با این عظمت باید آویزان مشکلات سطحی باشد و همین باعث درد مردم می‌شود و هم اکنون عبارتی از دکتر جلیلی در میان مردم رایج است که می‌گویند دکتر جلیلی برنامه دارد که البته درست هم می‌گویند.

وی پیرامون وجود گره زدن الزامات معیشت و اقتصاد مردم به سیاست، گفت: طیف های مختلف سیاسی در کشور هستند که می‌گویند معضل اقتصاد را باید در سیاست حل کرد حال این سیاست به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که عمده مشکل ما به موجب بداخلاقی آمریکا و متهدانش است و به ما می‌گویند با دنیا آشتی کنید انگار که ما هستیم که با دیگران تخاصم داریم در حالی که ما اهل گفتگو و تعامل هستیم.

بخشی با اشاره به آنکه مسائل تحریم هم وجود دارد و هم تأثیر هم دارد، اظهار داشت: چه کاری است که چندین سال آویزان برجام شویم و دست آخر آمریکایی‌ها زیر همه چیز بزنند و همه چیز را از بین ببرند! اول آمریکا، سپس چین و ژاپن باید بدانیم که ژاپن یکی از کشورهای فقیر در حوزه منابع است و حتی ما به نمک را هم به آلمان صادر می‌کنیم که نشان از عظمت منابع ما دارد که اگر نگاه به داخل شود متوجه می‌شویم که عمده مسائل ما از داخل نشأت می‌گیرد.

وی با بیان آنکه اگر همه دنیا با دوست باشند اما نقدینگی با همین شتاب پیش روی کند، همین آش و همین کاسه باقی می‌ماند: خیلی از گروه ها همچنان به این که باید کشوری چون آمریکا راضی شود که ما پیشرفت کنیم و همیشه باید چشم به آنها بدوزیم اعتقاد دارند و هرگز اینگونه نیست البته که ما اهل گفت‌وگو هستیم به شرط آنکه طرف مقابل اهل گفت‌وگو باشد اما اصل مسئله ما در داخل کشور است.

رئیس انتخاباتی ستاد مرکزی سعید جلیلی در اصفهان پیرامون کناره‌گیری آقای جلیلی از انتخابات به نفع سایر کاندیداهای ریاست جمهوری 1400، اظهار داشت: از آنجایی که آقای جلیلی 8 سال برای برنامه اقتصادی‌شان تلاش کرده اند واقعا طرح این مسئله اکنون ضرورتی ندارد چرا که تلاش فراوانی در این راستا انجام داده اند و باید به صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه مردم باید برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری را مورد توجه قرار دهند، گوش کرد.

وی افزود: ممکن است برخی از کاندیدا ها خلق الساعه به میدان رقابت آمده باشند اما آقای جلیلی برنامه دارد و بحثی که ایشان می‌مانند یا به نفع کاندیدای دیگر کناره‌گیری می‌کنند مبحثی است که خودشان می‌دانند.

بخشی پیرامون نقطه قوت برنامه‌های سعید جلیلی برای ریاست جمهوری، گفت: آقای جلیلی چند سال گذشته دولت سایه را تشکیل دادند و هدف از تشکیل این دولت را کمک به دولت مستقر بیان کردند که در این مورد شاهدیم که آقای روحانی برخی مواقع با وجود تفاوت در منش سیاسی با آقای جلیلی به موجب همراهی های ایشان تشکر هم کردند و این تفکر آقای جلیلی است که سکان کشور در دست هرکسی باشد به سبب آنکه همگی در یک کشتی قرار داریم باید کمک به حرکت کشتی کنیم.

وی پیرامون فضای انتخاباتی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اظهار داشت: اگر کاندیداهای محترم برنامه‌هایشان را بیان کنند و این برنامه‌ها به گوش قشر خاکستری جامعه برسد، علاوه بر آنکه شور انتخاباتی ایجاد می‌شود مردم برای انتخاب وارد صحنه می‌شوند چرا که مردم به برنامه و برنامه ای متفاوت از دیگر برنامه‌ها رأی می‌دهند و شاهدیم که خیلی ها با شعارهای مختلف‌ای چون برنامه صد روزه آمدند و نتیجه ای هم در پی نداشت.

رئیس انتخاباتی ستاد مرکزی سعید جلیلی در اصفهان با اشاره به آنکه هوش سیاسی مردم تقویت شده است و این رسانه‌ها هستند که باید برنامه‌های کاندیداهای مختلف را به گوش مردم برسانند، بیان کرد: این فایده ای ندارد که از فلان کاندیداها مثلا بپرسند که نظر شما در مورد اشتغال بانوان چیست و ایشان به جای آنکه برنامه‌شان در این مورد بگوید، درخصوص پیامک جریمه برای بانوانی که در ماشین‌ها از حجاب خوبی برخوردار نیستند صحبت می‌کند، رسانه‌ها باید از مردم بخواهند که از کاندیداها برنامه مطالبه کنند.

وی در تشریح ابر برنامه اقتصادی طراحی شده آقای جلیلی در طی 8 سال گذشته، گفت: مهم‌ترین معضل کنونی کشور ما بحث اقتصاد است و به این دلیل می‌گوییم ابربرنامه اقتصادی چراکه معضلات در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون تورم، بیکاری، مشکلات مسکن، گرانی و موضوعات اقتصادی و مواردی چون اختلاس‌ها همگی زنجیره ای متصل به یک ابر دلیل برای بروز چنین مشکلات است که تنها راه حل آن ابر برنامه اقتصادی است.

بخشی افزود: از هر مشکل اقتصادی که شروع می‌کنیم و به سمت ریشه حرکت می‌کنیم تنها به یک دلیل می‌رسیم و باید بدانیم آن چیست و وظیفه کاندید ریاست جمهور آن است که خود را از این حجم مشکلات اقتصادی خارج کند و از بالا به موضوعات نگاه کند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد چرا که کاندیدا باید سلسله دلایل را بررسی کند و به ریشه همه این مشکلات پی ببرد حال دکتر جلیلی ریشه تمامی این مشکلات را یافته‌اند.

وی پیرامون دلیل تورم موجود در کشور گفت: مهم ترین دلیل تورم در تمام دنیا افزایش نقدینگی است و منظور نقدینگی این است که اکنون مردم ایران چقدر ریال و تومان در اختیار دارند، این ریال ها هم اکنون یا در جیب‌های ما هستند و یا در بانک‌ها گذاشته شده‌اند که مجموع این ریال‌ها و تومان‌های مردم نقدینگی مردم را مشخص می‌کند، در طول 47 سال گذشته از سال 1352 تولید ایرانی‌ها طبق آمار رسمی 2/2 افزایش داشته است یعنی اگر به طور متوسط 47 سال پیش می توانستیم یک کیلوگرم گندم تولید کنیم اکنون به طور متوسط 2کیلو 200گرم گندم تولید می‌کنیم.

رئیس انتخاباتی ستاد مرکزی سعید جلیلی در اصفهان افزود: حال باید نقدینگی اکنون را نسبت به نقدینگی سال 52 سنجید و پس از آن متوجه می‌شویم که میزان نقدینگی چقدر افزایش داشته است، سال 52 نقدینگی ما ایرانی‌ها 51 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است اما اکنون 3هزارو 600 هزار میلیارد تومان که حدود 69 هزار برابر شده است که این عدد بسیار بزرگ است که برای آنکه درک کنیم این موضوع را با کشوری چون باید فرانسه، آمریکا و یا ژاپن باید مقایسه کنیم.

وی با بیان آنکه ایران برای حل بسیاری از مشکلاتش نیازمند FATF ملی است، بیان کرد: کشوری که FATF ملی ندارد، کشورهای خارجی فشار می آورند که به FATF بین‌المللی بپیوندند چرا که نبود آن معضلات متعددی به همراه دارد و قطعا می توانیم تورم را به سمت صفر سوق بدهیم.

بخشی اصفهان پیرامون مشکلات اقتصادی در حوزه گردشگری در ایران و به ویژه در اصفهان، گفت: در اصفهان پتانسیل ویژه ای در حوزه گردشگری وجود داشته که رها شده است، باید سرمایه گذاری های مناسبی در این حوزه صورت گیرد که البته این تقاضا است که نیاز به سرمایه گذاری را افزایش یا کاهش می دهد و منظور از تقاضا آن است که باید خانواده هایی باشند که سفر تنها در ایام تعطیل به اصفهان نباشد و تبدیل به امری دائمی شود که در پی آن است که هتلداران ترغیب به ساخت هتل می شوند و سرمایه گذاران درصدد بازسازی و ارتقاء کیفیت زیرساخت ها می شوند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان سرمایه گذاری سعید جلیلی گردشگری نقدینگی برنامه اقتصادی مشکلات اقتصادی سرمایه گذاری ریاست جمهوری آقای جلیلی سال گذشته برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند

در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به‌نوعی دولت در بازار پول به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.

به گزارش هم‌میهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است.

در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را می‌خوانید: 

در دو سال‌ونیم گذشته تلاش‌های دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟

خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاه‌مدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.

آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.

یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟

نمی‌توانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم می‌تواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالی‌که این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد می‌تواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.

شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددان‌ها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده می‌شوند همین موضوع است.

چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاست‌ها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمار‌ها منتشر نمی‌شود و آمار‌های منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمی‌توان قضاوت درستی داشت. ولی می‌دانیم که تورم وجود دارد. قیمت‌ها را می‌بینیم که مدام در حال افزایش است.

بحث درآمد‌ها و رشد اقتصادی را می‌بینیم. اگر سیاست‌ها در این شاخص‌ها نمود پیدا نکند نمی‌شود درباره مؤثر بودن سیاست‌ها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را می‌بینند. حالا از هر جا که می‌خواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آن‌ها تورم را نگاه می‌کنند.

در نرخ تورم چه سهمی می‌توانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفته‌هایشان بر غیررسمی بودن قیمت‌ها و تورم‌های غیرواقعی و انتظاری بار‌ها تاکید می‌کنند.

انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاه‌مدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین می‌رود. ولی وقتی یک پدیده‌ای ادامه‌دار است نمی‌توان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموخته‌ایم و آن را انتظار می‌نامیم این است که فرآیند سیاست‌گذاری و کیفیت سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.

این را آموخته‌ایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه می‌دانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیده‌ایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.

هیچ علامتی نیز داده نمی‌شود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاست‌گذاری را رو به بهبود می‌بینیم و نه رفتار‌هایی که در جامعه صورت می‌پذیرد متفاوت می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموخته‌های خود را تغییر دهند.

دیگر خبرها

  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!