Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:40:11 GMT

مخابرات منابع مالی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۵۶۶۴

مخابرات منابع مالی ندارد

به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اگرچه قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL به مشتریان واگذار شود، اما تا زمانی که منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می‌شود و از این رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه‌های لازم با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمدرضا بیدخام در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به انتقادها درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران گفت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرآیند توسط مراجع ذی‌ربط بررسی و تائید شده و تا کنون گزارشی مبنی بر مشکل در خصوص این واگذاری دریافت نشده است و اگر مساله‌ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون مراجعه شود.

وی با اشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهن‌باند قبل و بعد از خصوصی‌سازی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران قبل از خصوصی‌سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن‌باند داشته و در حال حاضر حدود ۹ میلیون مشترک پهن‌باند دارد. این آمار اصلا قابل قیاس با قبل از خصوصی‌سازی نیست. آمار و ارقام نشان‌دهنده فعالیت مخابرات در همه حوزه‌های ارتباطی در سراسر کشور است، اما اینکه آیا این توسعه‌ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای بررسی همه‌جانبه دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساخت‌های اپراتورهای ثابت و همراه را تامین کرده و می‌کند. همه شرکت‌های FCP و اپراتورهای همراه زیرساخت‌های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می‌کنند و در حوزه روستایی هم بیشتر زیرساخت‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز مربوط به شرکت مخابرات است. اگر توسعه‌ای نبود، نمی‌توانستیم زیرساخت‌های لازم را برای مشترکان حقیقی و حقوقی فراهم کنیم.

سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران، تقریبا برابر است

بیدخام درباره انتقادها نسبت به انحصار مخابرات بیان کرد: اینکه می‌گویند انحصار زیرساخت‌ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این زمینه اعداد و ارقام مشخص‌کننده است. سهم بازار شرکت‌های FCP و مخابرات ایران، تقریبا برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام کرده و به شرکت‌ها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را ارائه داده است.

وی ادامه داد: قراردادی که با شرکت‌های FCP منعقد می‌شود مطابق با مقررات و مصوبات حوزه حاکمیتی است و فراتر از آن نیست. ما امکاناتی که اپراتورها و شرکت‌های FCP‌ از ما خواستند، در اختیارشان قرار می‌دهیم و این با انحصار منافات دارد. در حال حاضر در حوزه بیت‌استریم با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده‌ایم. سهم بازار موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان می‌دهد آیا واقعا انحصاری وجود دارد؟

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه عمده دلیل عدم توسعه این است که ما منابع مالی مورد نیاز برای توسعه را نداریم، افزود: در حدود ۱۲ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم در جامعه، تغییری نکرده، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت به دلیل تورم و عدم تناسب تعرفه‌ها نزولی است. سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال ۱۳۹۸ حدود یک درصد که در سال ۱۳۹۹ تبدیل به زیان شده و ما روند کاهشی را در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران شاهدیم.

وعده پنج میلیون پورت VDSL‌ به دلیل کمبود منابع، انجام نشد

بیدخام ادامه داد: قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL بر اساس توافق‌های بین مخابرات و وزارت ارتباطات واگذار شود، اما مخابرات به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اگر منابعی وجود نداشته باشد، قاعدتا توسعه هم به سختی انجام می‌شود. حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند برای اینکه بتوانیم توسعه‌های لازم را با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام دهیم. وقتی ما حمایتی را نمی‌بینیم، نمی‌توانیم به توسعه‌های مورد نظر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در حوزه‌های مختلف، تسهیلات مختلفی را به FCPها ارائه می‌دهد، افزود: قرارداد FCPها در بحث رانژه (خطوط تلفن) مربوط به سال ۱۳۹۵ است اما آیا تورم در این سال‌ها افزایش پیدا نکرد؟ در حال حاضر هزینه یک سیم رانژه برای ما حدود ۱۰۰ هزار تومان است، اما قیمتی که به FCP‌ها می‌دهیم بر اساس قانون قدیم، حدود ۱۲ هزار تومان است. ما امکانات را به قیمت روز خریداری می‌کنیم اما در شرایط تورمی، به قیمت پنج سال پیش به شرکت‌ها ارائه می‌دهیم. به همین دلیل پاسخگویی به نیاز شرکت‌ها برای ما دشوار است و این باعث می‌شود رفع نیاز شرکت‌های FCP با زمان مواجه شود. 

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود ۲۱ هزار تومان است، اما پولی که از مشترک می‌گیریم ۵۸۰۰ تومان است. ما باید به بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی حداقل در حوزه ترمیم تعرفه‌ها کمک کنیم. ما در کنار حاکمیت هستیم اما آنها هم باید کمک کنند تا ارتباطات ثابت از این بحران خارج شود. اینکه همه تقصیرات را به شرکت مخابرات ایران برگردانیم، کار صحیحی نیست.

مخابرات ایران، زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است

بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران سرمایه ملی حدود ۶۵ ساله است که زیرساخت و زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را تامین می‌کند، افزود: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، نقش شرکت مخابرات ایران در حوزه شبکه دسترسی بسیار زیاد است. توسعه بسیاری از لایه‌های ارتباطی، منوط به توسعه زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران است و در غیر این صورت در ارائه تکنولوژی‌های جدید هم ما توفیق آنچنانی کسب نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر شرکت مخابرات ایران آسیب ببیند که در این چند سال آسیب دیده، حوزه ICT کشور آسیب جدی و جبران‌ناپذیری را خواهد دید. اگر مخابرات نتواند توسعه یابد، تمام کارخانجات داخلی در زمینه تامین کابل و فیبر نوری و مودم، که شرکت مخابرات بزرگ‌ترین مشتری‌شان است آسیب می‌بینند. ما بزرگ‌ترین مشتری کارخانجات داخلی هستیم و باید بتوانیم به آنها سفارش دهیم تا آنها هم در چرخه تولید قرار گیرند. اگر  مخابرات ایران حمایت نشود، صنعت ICT‌ ایران آسیب می‌بیند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به انتقادات نسبت به اختلال در حوزه ارتباطات و بروز مشکل کیفیت و سرعت، بیان کرد: در حوزه اینترنت ثابت، دو بحث داریم که یکی داخل شرکت مخابرات ایران و دیگری خارج شرکت مخابرات ایران است. پهنای باند مورد نیاز اپراتورها تنها به صورت انحصاری از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌شود، در برخی از موارد کیفیت پهنای باند افت می‌کند و این در کیفیت سرویس ما تاثیرگذار است و باعث می‌شود اینترنت ثابت دچار اختلالاتی شود و از آن‌جایی که ما شرکت بزرگ‌تری هستیم، این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد.

برخورد با مخابرات، متفاوت از سایر شرکت‌هاست

بیدخام با بیان اینکه برخوردها با شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی، در مقایسه با سایر شرکت‌ها متفاوت است، گفت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاها سرویس ارائه دهد و تمام کشور را پوشش دهد، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست. در حوزه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز ارائه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می‌شود، متفاوت است و حتی تبعیضاتی در مقایسه با شرکت‌های دیگر وجود دارد. اگر یک خط تلفن با تاخیر دائری مواجه شود، این مخابرات است که جریمه می‌شود و باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مشکلات داخلی شرکت مخابرات ایران بیان کرد: ما قبول داریم که در حوزه نوسازی و بازسازی شبکه اقدامات مطلوب بیشتری باید انجام شود، اما علت آن مشخص است و آن اینکه منابع مالی لازم وجود ندارد. محدودیت منابع،‌ مانع نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران است و برای رفع این مشکل، باید باتوجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه‌ای برای مخابرات صورت گیرد که ما بتوانیم کیفیت پشتیبانی و بازسازی شبکه اینترنت ثابت را انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه مخابرات منابعی برای توسعه ندارد، گفت: فلسفه کار ما این است که بتوانیم توسعه و پشتیبانی و نگهداری مطلوب داشته باشیم، اما در حال حاضر با شرایط موجود، شرکت مخابرات ایران منابع مالی برای توسعه ندارد. ما در کنار وزارت ارتباطات هستیم، اما وزارت ارتباطات باید کمک کند تا شرکت مخابرات ایران از این وضعیت  بحرانی خارج شود. مذاکرات خوبی هم با شورای عالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام hست و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه خوبی برسد و مشترکان و ذی‌نفعان بهره‌اش را ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت مخابرات ایران حال حاضر زیرساخت ها شرکت های FCP منابع مالی مورد نیاز بزرگ ترین ترین شرکت تلفن ثابت توسعه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۵۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی

فرشاد جامع با اشاره به تسهیل مشارکت صنایع و بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک اظهار کرد:با تکیه بر ماده 15 برنامه هفتم توسعه، از این پس، فرصت توسعه میادین مشترک نفتی به صنایع بزرگ برای هدایت منابع و توانمندی خود در این حوزه امکان پذیر خواهد شد و مجوز توسعه میادین مشترک در بستری رقابتی و با شفافیت کامل و رابطه مالی جذاب بین دولت و بخش غیردولتی اقتصاد فراهم خواهد شد. همچنین توسعه میادین مشترک نفت و گاز نیز می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در کشور شود. با جذب شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز برای مشارکت در این پروژه‌ها، کشور می‌تواند از تخصص، فناوری و سرمایه آنها بهره‌مند شود و رشد و توسعه این بخش را بیش از پیش افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری عمومی در صنعت نفت، شرکت در استخراج منابع نفتی و گازی مشترک است. بهره‌برداری بهینه از این منابع بسیار حیاتی است، چرا که در صورت عدم فعالیت کافی از سوی یک کشور، کشورهای همسایه قادر به استخراج این منابع خواهند بود، که این مسئله می‌تواند به ضرر منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین، فعالیت پویا در این حوزه نه تنها به حفظ سهم کشور از این منابع کمک می‌کند، بلکه فرصت‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌آورد. توجه و سرمایه‌گذاری در استفاده از این منابع، زمینه‌ساز کسب درآمدهای پایدار و تقویت جایگاه رقابتی کشور در سطح بین‌المللی خواهد بود.

این کارشناس انرژی در رابطه با زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی گفت: راهبردهای توسعه‌یافته‌ای مانند «شرکت سهام پروژه» و استفاده از «سهام ممتاز» با دقت و نکته‌بینی طراحی شده‌اند تا فرصت‌های جدید و قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم شهروندان در پروژه‌های عظیم نفتی فراهم آورند.

وی گفت: این استراتژی، نه تنها به افزایش مشارکت عمومی منجر می‌شود بلکه در راستای توزیع عادلانه‌تر ثروت نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. در این چارچوب، مدل «شرکت سهام پروژه با تضمین کف سود»، امنیت و اطمینان سرمایه‌گذاران را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: این مدل تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران، حداقل سود مورد انتظار خود را دریافت دارند، که این امر به کاهش ریسک و جذب سرمایه‌های بیشتر کمک می‌کند. از طرفی، استفاده از «سهام ممتاز» امکانات ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران می‌دهد که فراتر از سود معمول است؛ به این صورت که سهامداران ممتاز، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلیدی پروژه داشته و از مزایای اداری و مالی خاصی برخوردار می‌شوند، که این خود بستری را برای تعامل پویا و مؤثر بین مدیریت شرکت و سهامداران فراهم می‌آورد.

جامع ادامه داد: با تکیه بر مدل جدید عقد قراردادهای توسعه میادین مشترک با استفاده از توان بخش خصوصی در کنار مدل شرکت سهام عام پروژه که زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی است؛ این امکان را خواهیم یافت که به طور مشخص در توسعه بالادست صنعت نفت و گاز از مشارکت مردم و حضور توان بخش خصوصی بهره ببریم و مردمی‌سازی توسعه صنعت نفت و گاز به وقوع بپیوندد.

وی در پایان گفت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز پتانسیل بسیار زیادی برای تحقق رشد اقتصادی پایدار در کشور دارد. با استفاده از قدرت سرمایه های کوچک مردم و بخش خصوصی، کشور می تواند فرصت های جدیدی را برای رشد، ایجاد شغل، نوآوری و توسعه باز کند. کشور با رویکرد استراتژیک و فراگیر می تواند اطمینان حاصل کند که این پروژه ها نه تنها به نفع اقتصاد است بلکه به رفاه مردم و حفاظت از محیط زیست نیز کمک می کند. از طریق همکاری و تعهد، کشور می تواند راه را برای آینده ای روشن تر و مرفه تر برای همه شهروندانش هموار کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • کنترل هوشمند ترافیکی شهر زابل
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟