Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@03:45:34 GMT

پشت پرده لاف زنی های نتانیاهو علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۵۸۰۲

پشت پرده لاف زنی های نتانیاهو علیه ایران

به گزارش الف، در دوره اخیر چالش‌های داخلی و خارجی صهیونیست‌ها در سایه بن‌بست سیاسی ادامه‌دار این رژیم هم‌زمان با درگیری‌های فلسطین اشغالی و جنگ 12 روزه غزه و پیامدهایی که برای اسرائیل داشت، شرایط تل‌آویو را پیچیده کرده است.

درحالی که مخالفان و متحدان «بنیامین نتانیاهو» با اتفاق نظر درباره حذف وی، بی بی را از عرصه سیاست اسرائیل کنار گذشته و اکنون در شرف تشکیل کابینه ائتلافی به ریاست «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمیمنا» هستند، نتانیاهو هنوز به ناکامی این کابینه و روی کار آمدن دوباره خود امید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بزرگترین چالشی که نتانیاهو از همان ابتدای شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در انتخابات این کشور و روی کار آمدن «جو بایدن» در دولت آمریکا با آن مواجه شد، تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال شخص نتانیاهو بود. گذشته از اختلافات شخصی میان بایدن و نتانیاهو در پرونده‌های متعدد و اقداماتی که بی بی ضد دموکرات‌های آمریکا انجام داده بود، بایدن بر خلاف ترامپ که 4 سال ریاست‌جمهوری خود را در خدمت نتانیاهو بود، خواهان روی کار آمدن یک نظام سیاسی متعادل‌تر در اسرائیل است.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است که برای ایجاد تعادل در نظامی سیاسی رژیم اسرائیل، نتانیاهو باید کنار برود. رویکرد راست‌گرایان اسرائیل به ریاست نتانیاهو درباره پرونده‌های خارجی آمریکا همچون موضوع توافق هسته‌ای با ایران، همسو با جمهوری‌خواهان ایالات متحده و نقطه مقابل دیدگاه دموکرات‌هاست.  بعد از مطرح شدن برنامه احیای توافق هسته‌ای تهران، صهیونیست‌ها و به ویژه نتانیاهو و تیمش تلاش زیادی برای جلوگیری از این امر کردند و همین رویکرد دردسرساز نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی، با نارضایتی بایدن همراه بود.

در سایه سیاست محتاطانه دولت بایدن، پس از جنگ اخیر غزه و جنایت‌های وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، رئیس جمهور ایالات متحده در عین حال که نمی‌خواست صهیونیست‌ها را متهم کند، از عملکرد کابینه نتانیاهو در این جنگ و اقدامات افراطی آن خشمگین بود. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که بایدن و تیم او متوجه ضعف و ناکارآمدی کابینه نتانیاهو در مدیریت پرونده‌های داخلی و خارجی اسرائیل شده‌اند؛ به ویژه که در جریان جنگ 12 روزه غزه رژیم صهیونیستی با وجود برتری نظامی چشمگیر در برابر گروه‌های فلسطینی نتوانست دستاوردی در این جنگ به دست بیاورد و تن به آتش بس داد.

در این شرایط و درحالی که بنیامین نتانیاهو آخرین ساعات عمر سیاسی خود را می‌گذراند و همچنین با تهدید زندان طولانی مدت به دلیل پرونده‌های متعدد فساد روبه رو است، منابع رسانه ای از نقش پنهان و البته تاثیرگذار جو بایدن در برکناری نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی می‌گویند.

درواقع همه دولت‌های آمریکا، اسرائیل را اصلی ترین متحد خود در خاورمیانه می دانند و بنابراین مشکل بایدن صرفا با شخص نتانیاهو است و اکنون برای روی کار آمدن یک کابینه معتدل در اسرائیل تلاش می‌کند. صرف نظر از اینکه کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها به نتیجه برسد یا نه و اینکه اهداف بایدن در چنین کابینه‌ای تحقق یابد، نتانیاهو همانطور که گفتیم با خطراتی همچون زندان مواجه است و بنابراین قصد ندارد به سادگی میدان را خالی کند.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو اخیرا اظهاراتی علیه ایران و نیز به خطر افتادن همکاری تل‌آویو و واشنگتن  مطرح کرده که کارشناسان آن را در قالب آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت و پیام هشداری برای بایدن تعریف می‌کنند. 

در همین راستا نتانیاهو اخیرا گفته بود: به بایدن گفتم که با توافق یا بدون توافق، ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهیم داد. زیرا جمهوری اسلامی ایران از سایر کشورهایی که دارای برنامه هسته‌ای هستند، متفاوت است. بنابراین ما با این مسئله کنار نخواهیم آمد. امیدوارم که به این مرحله نرسیم، اما اگر مجبور به انتخاب باشیم، انتخاب بین اختلاف با بزرگترین دوستمان آمریکا و بین از میان بردن تهدیدات وجودی، از بین بردن تهدید وجودی را انتخاب می‌کنیم.

این اظهارات نتانیاهو واکنش مقامات رژیم صهیونیستی را نیز برانگیخت و «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم با انتقاد از رفتار بی بی، گفت این اظهارات نسنجیده به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند. 

کارشناسان معتقدند تهدیدهای تکراری نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با انگیزه تحریک بایدن و جلوگیری از سرنگونی شخص نتانیاهو صورت می‌گیرد و در عمل قرار نیست اتفاقی بیفتد. درواقع او قصد دارد با جنجالی و بحرانی کردن اوضاع در این ساعات پایانی مانع از تشکیل کابینه ائتلافی یائیر لاپید و نفتالی بنت شود.

اما در هر صورت مقامات صهیونیست بدون توجه به تکاپوی نتانیاهو برای ماندن در قدرت، توافق نهایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کرده‌اند و احتمالا به زودی این اتفاق بیفتد. مذاکرات تشکیل دولت شامل نفتالی بنت، گدعون ساعر، آویگدور لیبرمن و لاپید است و قرار است که بنت و لاپید به صورت چرخشی نخست وزیر شوند. بنت اولین کسی است که دولت را تا سپتامبر ۲۰۲۳ رهبری می کند و سپس لاپید آن را تا نوامبر ۲۰۲۵ هدایت می‌کند.

منبع: الف

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی روی کار آمدن صهیونیست ها نخست وزیر هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود

عضو کابینه جنگ اسرائیل ضمن تهدید به سرنگونی کابینه کنونی این رژیم، گفت که آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین، از عملیات در رفح بسیار مهمتر است.

به گزارش فارس؛ در ادامه اختلافات و کشمکش‌های داخلی شدید در میان مسئولان اسرائیلی، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ اسرائیل امروز یکشنبه کابینه بنیامین نتانیاهو را تهدید به سرنگونی کرد. 

گانتز تهدید کرد که اگر کابینه اسرائیل با «طرح مناسبی برای توافق تبادل [اسرا] مخالفت کند که تحت حمایت سرویسهای امنیتی هم قرار دارد»، این کابینه سرنگون خواهد شد.

وی همچنین گفت که آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین، از عملیات در رفح بسیار مهمتر است؛ اسرایی که «کابینه آنان را به حال خود رها کرده است».

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم اسرائیل هم بعدازظهر امروز نخست‌وزیر این رژیم را تهدید کرد و گفت: «موافقت با طرح مصر، نوعی تسلیم‌شدن ذلت بار است و نازی‌ها را علیه صدها سرباز دلیر ارتش اسرائیل که در نبرد کشته شدند، پیروز می‌گرداند.»

اسموتریچ در ادامه تصریح کرد، طرح جدیدی که اخیرا برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس مطرح شده، حکم اعدام را برای ربوده‌شدگانی که شامل توافق نمی‌شوند، دارد و فراتر از آن، برای اسرائیل مستقیما خطری موجودیتی به حساب می‌آید.

او در پایان نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: «اگر تصمیم بگیرید، پرچم سفید بلند کنید و فرمان اشغال رفح (جنوب غزه) را که مأموریت نابودی حماس، بازگردانی امنیت ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیل و همچنین بازگردانی تمام برادران ما و برادران ربوده‌شده ما به خانه‌هایشان است، لغو کنید، کابینه‌ای که آن را ریاست می‌کنید، دیگر حق وجود داشتن نخواهد داشت.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تل‌آویو درهم شکست
  • تشدید اختلاف نظر میان مقامات کابینه نتانیاهو/ ادعاهای نظامی تلاویو درهم شکست
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم