Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@02:03:39 GMT

شهریار سرزمین من/ از تولد تا شهادت

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۶۵۲۹

شهریار سرزمین من/ از تولد تا شهادت

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، به بهانه پخش سریال صبح آخرین روز و رونمایی از کتاب شهریار سرزمین من، که روایتی از زندگی شهید دکتر مجید شهریاری است، نگاهی کوتاه به زندگی این دانشمند برجسته و فرهیخته زنجانی می اندازیم.

دکتر مجید شهریاری یکی از فیزیکدانان و دانشمندان هسته‌ای ایرانی تبار عصر حاضر است که در تاریخ یازدهم آذرماه سال ۱۳۴۵ در زنجان متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در زادگاهش زنجان، به اتمام رساند و پس از کسب رتبه دوم آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر راهی تهران شد و پس از اتمام دوره کارشناسی نیز باکسب رتبه نخست در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای وارد دانشگاه صنعتی شریف شده و در سال ۱۳۷۷ دکترای خود را در رشته علوم و تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرد.

شهید شهریاری که عضو انجمن هسته‌ای ایران و مدیر گروه کاربرد پرتوها بود عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه وکمیته تخصصی فنی و مهندسی هیات ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را نیز در پرونده اجرایی خود داشت.

او همچنین دروس فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتور‌های هسته‌ای را تدریس می‌کرد و ۴ کتاب مرتبط با حوزه کاری خود نیز به چاپ رسانده است.

شهید شهریاری  از دانشمندانی است که همگان او را نمادی از اقتدار علمی و توسعه فناوری های سخت پژوهشی ایران اسلامی می شناسند که دانش بالایش بدخواهان ملت ایران را به گونه ای به ستوه آورد که ترور را به عنوان آخرین حربه برای او به کار گرفتند.

بدخواهان ملت ایران چشم دیدن پیشرفت های هسته ای کشورمان به همت دانشمندان جوان را نداشتند بنابراین منافقین و سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ترور دکتر مجید شهریاری باهم دست به یکی شدند و سرانجام با طراحی موساد در تاریخ ۸ آذرماه سال ۱۳۸۹ این دانشمند هسته ای کشورمان را به شهادت رساندند.

نعمتی رئیس حوزه هنری استان زنجان در مراسم رونمایی از کتاب شهریار سرزمین من که دهم خردادماه امسال به همت حوزه هنری استان زنجان و با همکاری حسینیه اعظم زنجان و کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان، برگزار شد بااشاره به اینکه کتاب شهریار سرزمین من زندگینامه شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایران است، گفت: این کتاب به قلم معصومه زینعلی دخترخاله شهید شهریاری  چاپ و روانه بازار نشر شده است.

او افزود: اصلی‌ترین ویژگی نوشته‌های این کتاب روایت داستانی و پرداختن به جزئیات زندگی شهید، خصوصاً دوران کودکی و نوجوانی دکتر شهریاری است، که به گونه‌ای تدوین و نگارش شده که از زندگی پدر و مادر شروع می‌شود و تا مدتی پس از شهادت را نیز در بر می‌گیرد.

نعمتی بابیان اینکه فیلمنامه سریال صبح آخرین روز نیز  برگرفته از کتاب شهریارِ سرزمین من است که حاصل سال‌ها تلاش نویسنده کتاب است، گفت: این کتاب در قالب یادداشت‌‏برداری و مصاحبه‏ با مادر شهید (خانم قمرتاج زینعلی) و نزدیکان سببی شهید گردآوری شده است.

 

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهیدشهریاری دانشگاه امیرکبیر دانشمند هسته ای شهریار سرزمین من مجید شهریاری کتاب شهریار هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی هویت شهید دفاع مقدس

سرهنگ رستمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه زرقان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: شهید سید علاءالدین اسدپور متولد سال ۱۳۴۹ بود که بیست و سوم خرداد سال ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه و در عملیات بیت المقدس ۷ به شهادت رسید.
سرهنگ رستمی افزود: پیکر این شهید والامقام همراه با پلاک هم اکنون در معراج شهدای تهران است و شنبه ۱۵ اردیبهشت و هم زمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان مردم شهرستان زرقان تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید معلم، رجبعلی قربانی
  • حتی با تولد فرزندش هم جبهه را ترک نکرد
  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد