Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین ساربان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه قطعی برق در بخش کشاورزی، به رغم ضرورت وجود آن، به علت تاثیری که بر میزان تولید می گذارد، موجب خسارات و آسیب های فراوانی در این حوزه شده است.

وی ادامه داد: قطع برق که نخستین اثر آن در خاموشی چاههای کشاورزی و اختلال در روند آبرسانی نمایان می شود، سبب اختلال در آبیاری کشتزارها و باغ ها و نیز بروز برخی اختلافات میان کشاورزان در استفاده از سهم آبشان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قطعی برق در بخش کشاورزی که بدون جدول برنامه و به صورتی آنی، بی‌خبر و هر روزه است، که در برخی شهرستان های استان حتی ۲ نوبت در روز قطع می‌شود.

وی افزود: نگرانی کنونی کشاورزان از قطع برق چاههای کشاورزی، احتمال سوختن موتور پمپ های آب است که خسارت جدی برای این بخش محسوب می شود.

ساربان اظهار داشت: قطع جریان برق در زیربخش کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی هم موجب وارد آمدن خسارتهای هنگفتی به فعالان این حوزه شده که میزان دقیق آن در حال بررسی برای اعلام است.

وی ادامه داد: کمترین خواست بهره‌برداران بخش کشاورزی خراسان رضوی، که در نشست اخیر گروهی از مدیران و فعالان آن با مدیران و کارشناسان شرکت توزیع برق استان مطرح شد، اعلام به‌هنگام جدول زمان‌بندی برنامه قطع جریان نیرو توسط متولیان امر است.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع برنامه‌ قطع برق، موجب آمادگی کشاورز برای اجرای تمهیدات لازم و مناسب به منظور جلوگیری موثر از خسارت ناشی از فقدان جریان برق می‌شود.  

ساربان افزود: تنها توصیه مدیران شرکت توزیع برق خراسان رضوی به بهره‌برداران بخش کشاورزی این استان، "خرید موتور برق دیزل" برای تامین نیروی برق مورد نیاز خود در واحدهای گلخانه‌ای است.  

وی گفت: این توصیه در حالی است که قیمت موتورهای دیزل تولید برق در هفته‌های اخیر، و به دنبال آغاز خاموشی ها، نسبت به قبل از این بحران به شدت بالا رفته و بیش از سه برابر شده است.

کشاورزی،  تنها منبع تامین معیشت افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری روستایی خراسانی است.

۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی خراسان رضوی هشت میلیون تن است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.  ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها مشهد روستائیان کشاورزی قطع برق خسارت مالی شركت‌ توزيع نيروی برق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد روستائیان کشاورزی مشهد روستائیان کشاورزی قطع برق خسارت مالی شركت توزيع نيروی برق اخبار کنکور بخش کشاورزی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۶۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: نخستین نیروگاه‌های خورشیدی کشور برای تامین برق چاه‌های کشاورزی در خراسان رضوی نصب می‌شود و این استان پیشگام اجرای این طرح در کشور است.
علیرضا خدابنده افزود: خراسان رضوی در راستای ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی، نصب این نیروگاه‌ها را به عنوان اولین استان و پیشرو در این طرح آغاز کرد.

او گفت: مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی است، در این راستا دارندگان چاه‌های کشاورزی می‌توانند با مراجعه به ادارات برق شهرستان‌ها نسبت به ثبت نام برای دریافت پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خراسان رضوی است و تاکنون هزار و ۱۲۱ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۱۰.۵ مگاوات در استان نصب شده است.

خدابنده افزود: برنامه امسال نیز نصب حدود ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی ویژه مشترکان در خراسان رضوی است.

او گفت: به این منظور مقرر شده است با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، کمیته راهبری این نهضت در هر شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار گردد.

 

دیگر خبرها

  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند