Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:05:10 GMT

کشتار تولسا؛ دردی صد ساله در قلب رنگین پوستان آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۶۷۰۴

کشتار تولسا؛ دردی صد ساله در قلب رنگین پوستان آمریکا

به گزارش پنج شنبه ایرنا،  اروپا که پیش از کشف آمریکا، از لحاظ جمعیتی، در حال انفجار و با بحران های متعدد دست به گریبان بود، به دنبال سرزمینی جدید برای توسعه طلبی بود . قاره آمریکا بعد از آن که توسط سفیدپوستان اروپا کشف شد، مقصدی برای نسلی از سفیدپوستانی شد که بنابر گواه تاریخی، نسل سرخوپستان، ساکنان اصلی آمریکا که حدود ۴۷ قبیله و نژاد سرخپوستی را شامل می شدند را در مدت زمان کوتاهی از میان برداشت و آنها را از سرزمین پهناوری به کنج اردوگاه هایی که برایشان تعیین کردند، محدود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گواه تاریخ، سفیدپوستان درمدت زمان کوتاهی نسل سرخپوستان، بومیان اصلی سرزمین آمریکا را ازمیان بردند

این نسل بنابر گواه تاریخی، نشان داد که هرگز نسلی به غیر از خود را بر نمی تابد، آنچنان که بردگان سیاهپوست آمریکایی در رنج محنت این قشر گرفتند، حتی پس از برداشته شدن دوران برده داری این روند تا دهه ۵۰ قرن بیستم از سوی سفیدپوستان علیه آنان آشکارا ادامه داشت.

نسل سفیدپوست آمریکا نشان داده که همواره مترصد جرقه ای برای از میان برداشتن نسلی از رنگین پوستان است، تا پیش از واقعه «پرل هاربر» (Pearl Harbor) و ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، حس انزجار نسبت به نژاد زرد در میان سفیدپوستان آمریکایی فراگیر شده بود، آنچنان که رئیس جمهوری وقت آمریکا بدون هیچ اغماض و ترحمی دستور به بمباران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را داد، اقدامی که نه تنها یک جنایت جنگی علیه بشریت بود بلکه به گواه تاریخ این نیز نسل کشی بودکه توسط سفیدپوستان آمریکایی بر نژاد زرد در آن سوی جهان روی داد.

به گواه تاریخ، آمریکا در بمباران اتمی دو شهر ژاپن مرتکب نسل کشی نژاد زرد شد

فاجعه تولسا، یک قرن سکوت در برابر جنایت سفیدپوستان

این نژاد از نوع سفیدپوست آمریکایی نشان داد که عطشی پایان ناپذیر برای ازمیان بردن سایر نژادها بغیر از نژاد خود را دارد، سفیدپوستان آمریکایی که  تاب دیدن برتری وال استریت نشینان سیاهپوست واقع در منطقه   «گرین وود» (Greenwood) شهر تولسا (Tulsa) در ایالت اوکلاهما آمریکا را نداشتند.

قتل، ویرانی حاصل جنایت برترطلبان سفیدپوست آمریکا در تولسا ایالت اوکلاهما ۱۰-۱۱ خرداد ۱۳۰۰؛
یک قرن سکوت در برابر این جنایت

قشری از سیاهپوستان آمریکایی که پس از برداشته شدن برده داری توانسته بودند موقعیت اجتماعی خود را  به نحوی مطلوب ارتقا بخشیده و به رخ جامعه سفیدپوست آمریکایی بکشند، منطقه گرین وود محله اعیان نشین و متنفذ سیاهپوستان آمریکایی بود که به وال استریت سیاهپوستان شهرت یافته بود، تنها یک جرقه و آنهم  تهمت تعدی یک نوجوان سیاهپوست به یک دختر سفیدپوست کافی بود تا اوباش برتر ی طلب سفیدپوست آمریکایی این محله را با تمامی سکنه به خاک و خون کشند و به ویرانه ای بدل سازند.

«بدترین فاجعه و خشونت نژادی» درتاریخ آمریکا که توسط سفیدپوستان علیه سیاهپوستان در عصر معاصر روی داد، حاصل آن حدود ۸۰۰ مجروح و بازدداشت حدود شش هزار سیاهپوست بود، دفتر آمار ایالت اوکلاهما در آنزمان شمار کشته شدگان این جنایت علیه سیاهپوستان را تنها ۳۶ نفر اعلام کرد و صلیب سرخ آمریکا نیز از ارائه آمار تخمینی خود امتناع ورزید.

فاجعه سه ماه قبل از ریاست جمهوری «وارن هاردینگ»

درحالی فاجعه خشونت نژادی رخ داده در تولسا که به مدت دو روز از ۱۰ تا ۱۱ خردادماه ۱۳۰۰ به طول کشید، روی داد که «وارن جی. هاردینگ» بیست ونهمین رئیس جمهوری آمریکا ۱۳ اسفند ۱۲۹۹ این سمت را عهده دار شده بود، وی هیچگونه واکنشی نسبت به خشونت سفیدپوستان علیه سیاهپوستان نشان نداد.

این فاجعه در دوران ۱۷ رئیس جمهوری پس از هاردینگ هرگز مورد توجه و بازبینی قرار نگرفت، و حتی در دروس تاریخ مدارس نیز اشاره ای به آن نشد.

حال جو بایدن چهل وششمین رئیس جمهوری آمریکا درست پس از یک قرن سکوت نسبت به این فاجعه انسانی و بشری، به آن پرداخت.

فاجعه ای که پس از ۷۵ سال در سال ۱۹۹۶ اجازه تحقیق درباره کشتار تولسا از سوی مقامات وقت فدرال آمریکا داده شد و نتیجه این تحقیقات ۱۵ سال بعد در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی کمیسیون  اعلام شد با این عنوان که به نظر دراین کشتار تا ۳۰۰ نفر کشته شدند.

آمریکا و معضل پایان ناپذیر نژادپرستی نظام مند

چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان  درباره  این مناسب به صراحت به این معضل اشاره کردو گفت: «این شورش نبود، این کشتار دسته جمعی بود».

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز درباره این واقعه که به مدت یکصدسال مسکوت مانده است در حساب توئیتر رسمی خود نوشت:

محله گرین وود تولسا  موسوم به  وال استریت سیاهپوستان، یک منطقه تجاری پر رونقی بود که  یکصد سال پیش، گروهی برتری طلب سفیدپوست صدها نفر از ساکنان سیاهپوست این منطقه  را کشتند و خانه  ، مشاغل و کلیساهای آنان را به آتش کشیدند.

پس از استقبال کاخ سفید از خانواده جرج فلوید در سال روز قتل وی و اکنون گرامی داشت  فاجعه تولسا پس از یکصدسال سکوت محض،   اکنون کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا چرخش در دولت بایدن نسبت به مساله نژادپرستی را با دیده تردید می نگرند.

برچسب‌ها جامعه سیاه پوستان آمریکا کامالا هریس ایالات متحده آمریکا جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه سیاه پوستان آمریکا کامالا هریس ایالات متحده آمریکا جامعه سیاه پوستان آمریکا کامالا هریس ایالات متحده آمریکا جو بایدن اخبار کنکور رئیس جمهوری آمریکا سفیدپوست آمریکا گواه تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه سرکوب دانشجویان آمریکایی

صدهانیروی پلیس ضد شورش آمریکا به دانشگاه کلمبیای نیویورک که دو هفته‌ای است محل تحصن مسالمت‌آمیز ضد صهیونیستی دانشجویان والبته آغازگر خیزش سراسری ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا است یورش بردند.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078470 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • «رنگین‌کمان تمدن‌ها» رونمایی می‌شود
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ایران برخی نهادها و اشخاص آمریکایی و انگلیسی را تحریم کرد + اسامی
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار | کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • ادامه سرکوب دانشجویان آمریکایی
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • خشونت بی‌منطق علیه حق‌طلبی دانشجویان آمریکا دردی از ظالمان دوا نمی‌کند
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ خونِ شجاعی و الهامی از مورایس و بقیه رنگین‌تر است؟ +فیلم
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است