Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@06:45:39 GMT

صادق زیباکلام: تاریخ دوباره تکرار نمی‌شود!

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۱۷۴۶۹

صادق زیباکلام: تاریخ دوباره تکرار نمی‌شود!

فرارو- درحالیکه با عدم احراز صلاحیت چهره‌های شناخته شده‌ای از جمله لاریجانی، جهانگیری و پزشکیان اصلاح طلبان و میانه‌رو‌ها در عالم سیاسی در شوک بزرگ فرو رفتند. این روز‌ها برخی از نامزد‌های انتخاباتی شیوه پوپولیستی در پیش گرفته و با دادن شعار‌های عوامفریبانه درصدد جذب رای هستند، بر همین اساس احتمال روی کار آمدن یک دولت پوپولیستی به مانند دولت احمدی نژاد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، ارزیابی‌ها حاکی از این است که وعده‌های پوپولیستی اکثرا ظاهری جذاب دارند، اما در باطن برای اقتصاد کشور خطرناک هستند، بنابراین بیم آن می‌رود که شعار‌ها و وعده‌های جذاب، اما خطرناک بتوانند به شکلی عرضه شوند که بخشی از شهروندان را به سمت خود متمایل کنند و اجرای آن در دولت آینده، اوضاع اقتصادی کشور را بدتر کند.
تاریخ دوبار تکرار نمی‌شود
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه وعده‌های اقتصادی نامزد‌های تایید شده از سوی شورای نگهبان بسیار عوامفریبانه و پوپولیستی است، اظهارداشت: می‌توان گفت بعد از ۱۶ سال دوباره تاریخ تکرار شده و شعار‌های پوپولیستی دوباره داغ شده است، اما باید به دوستان اصول‌گرا و نامزد‌های انقلابی این نکته را گوشزد کرد که دیگر تاریخ مصرف چنین شعار‌هایی گذشته، زیرا مردم یک بار با احمدی نژاد چنین چیزی را تجربه کردند و بار دیگر فریب شعار‌های پوپولیستی را نخواهند خورد.
وی با تاکید بر این که صدای دولت پوپولیستی بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد نامزد‌های اصولگرا خود را از الان پیروز می دانند و برای اینکه هر کدامشان به قدرت دست پیدا کنند هر شعاری را سر می‌دهند، بدون این که در واقع به اجرای چنین تصمیماتی بیاندیشند، بدون شک نیز مردم با توجه تجربه گذشته وعده ده برابر کردن میزان پرداخت یارانه نقدی و همچنین وام نیم میلیارد تومانی برای ازدواج جوانان را با توجه به خزانه خالی و کسری شدید بودجه دولت باور نمی‌کنند.
زیباکلام افزود: اگر آن‌ها بخواهند چنین وعده‌هایی را عملی کنند، این مسئله هزینه بسیار بیشتری را به مردم تحمیل خواهد کرد، به طور مثال اگر ۱۰۰ تومان به شما بدهند، در مقابل با گران کردن کالا‌های دیگر به طور مثال ۴۰۰ تومان از جیب شما برمی‌دارند، بنابراین چنین شعار‌های پوپولیستی به هیچ عنوان تاثیری ندارد، حتی وعده یارانه ۱۰ برابری نیز مردم را ذره‌ای وسوسه نخواهد کرد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: طرفداران نامزد‌های اصول‌گرا صرف نظر از این شعار‌ها تصمیم خود را گرفته اند و به نامزد مورد نظر خود رای می‌دهند، در حالی که سایر نامزد‌های اصول‌گرا اگر بخواهد با شعار‌های عوامفریبانه سبد رای خود را افزایش دهند، به نظر می‌رسد موفق نخواهند بود، زیرا با وجود وضع بد اقتصادی مملکت، مردم نیز می‌دانند که وعده و وعید‌های که داده می‌شود به هیچ عنوان قابل اجرا نیست.
زیباکلام اضافه کرد: شما این را بدانید اگر توانایی افزایش یارانه نقدی وجود داشت بدون شک دولت حسن روحانی مبلغ یارانه نقدی را افزایش می‌داد، اما در حال حاضر دولت با کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو است و در پرداخت همین یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم دولت مشکل دارد، آن وقت نامزد‌های اصول‌گرا باید بگویند از کدام منبع و با فروش چه چیزی می‌خواهند یارانه ۱۰ برابری به مردم بدهند بنابراین تمام این شعار‌ها پوپولیستی بوده و به نوعی عوامفریبانه محسوب می‌شوند و به اعتقاد بنده نامزد‌ها بدون هیچ نوع برنامه‌ای تنها به بیان چنین مطالبی می‌پردازند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دولت پوپولیستی انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری رئیسی رضایی جلیلی زاکانی قاضی زاده هاشمی اصول گرایان احمدی نژاد نامزد های اصول یارانه نقدی اصول گرا نامزد ها شعار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بدنه اقتصادی دولت سیزدهم با یک تدبیر ویژه و خرد جمعی طرح کالابرگ الکترونیکی را طراحی و اجرایی کرد تا فشار کمتری به مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه در جهت تامین نیاز‌های غذایی وارد شود.

در این طرح جامع و البته هوشمندانه دولت سعی کرد تا از طریق یارانه‌ها سبد غذایی مورد نیاز مردم را در حد قابل قبولی تامین کند از این رو با اختصاص این طرح به دهک‌های مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تامین نیاز‌های غذایی مردم ابداع کرد.

در طرح کالابرگ الکترونیکی برای همه یارانه‌بگیران اعتبار کالابرگ الکترونیک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود که افراد می‌توانند با کارت بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای مورد نظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند.

طبق اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت در طرح کالابرگ الکترونیکی ۷ دهک از افراد جامعه تحت پوشش قرار دارند و هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

گفتنی است طبق آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده دولتمردان و تیم اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی نمره قابل قبولی را از مردم در جهت اجرای این طرح کسب کرده است روندی که زمزمه‌های ادامه این طرح را قوت می‌بخشد در حالیکه که دولتمردان هنوز درباره این موضوع اظهارنظر شفاف و صریح نداشتند.

بدون شک تامین سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و ضعیف یکی از مهم‌ترین اهداف تمامی دولت‌ها در کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران است که این مهم با درایت هوشمندانه مسئولان کشورمان به بهترین شکل ممکن و بارعایت تمام پروتکل‌ها و اصول اقتصادی اجرایی شده که این روند قابل تقدیر است و امیدواریم به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • تجمع دوباره مردم مشهددر حمایت از عملیات وعده صادق
  • امام جمعه اردبیل: وعده صادق، قدرت ایران را قبولاند
  • شکست ابهت پوشالی صهیونیسم در عملیات وعده صادق
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • عملیات وعده صادق پاسخی عبرت آموز به رژیم صهیونیستی بود