Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید زجاجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز تسلیت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله سید عزیز امامت کاشانی حضور خاندان امامت و مردم شهر کاشان به‌ویژه محضر۲ آقازاده وی حجج اسلام سیدمحمدرضا و سید علی امامت و نوه ایشان سید محمد جواد در کسوت روحانیت افزود: از آنجا که وی از سال ۶۰ تاکنون با شاگردی عالمان شهر و سایر بزرگان آن از جمله آیت‌الله سید مهدی یثربی(ره) امام جمعه فقید کاشان،آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی(ره)، آیت‌الله حاج آقا حسین امامی، آیت‌الله حاج سید اسدالله خراسانی، آیت الله سید حسین مناقب(ره)، شیخ جعفر صبوری(ره)، حجت‌الاسلام شیخ احمد اسلامی، مرحوم سید احمد موسوی برزکی، سید مهدی مکی، حاج آقارضا علم‌الهدی و شیخ حسن صراف‌زاده مفسر قرآن را داشت در محضر آیت‌الله امامت(ره) نیز کسب فیض می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله امامت (ره) تسلط خوبی به احادیث داشت، خاطر نشان کرد: این عالم بزرگوار کاشانی قدرت تحلیل بالایی داشت و مبانی استدلالی روایت‌ها را بسیار جالب تبیین می‌کرد.

نویسنده و مولف بیش از ۵۰ اثر دینی و معارفی تفهیم بسیار زیبا از مباحث اصولی و فقهی را توسط آیت‌الله امامت کاشانی تاکید و اضافه کرد: شخصیت آیت‌الله امامت را از چند دیدگاه می‌تواند برای معرفی به نسل حال و آینده مورد توجه قرار دهد.

زجاجی اصل و نسب، موقعیت علمی، کار تبلیغی و مسایل اجتماعی و رابطه آیت‌الله امامت با مردم را دیدگاه‌های مهم و قابل شناسایی برای جامعه برشمرد و اظهارداشت: این عالم جلیل‌القدر و سلاله سادات فرزند آیت‌الله سید فخرالدین امامت کاشانی و از نسب مادری نوه دختری مرحوم آیت‌الله العظمی ملا حبیب‌الله شریف کاشانی و پسر خاله آیت‌الله العظمی حاج آقا رضا مدنی(ره) است.

اصل و نسب آیت‌الله امامت(ره)

استاد تاریخ تحلیلی اسلام با تاکید بر اینکه خاندان امامت از نسل شمس الدین، شرف الدین علی الحسینی معروف به «سید اعظم» (متوفی در سال ۹۵۶ ه.ق زمان شاه طهماسب صفوی) که قبرش در قبرستان قدیمی قدمگاه کاشان باقی مانده است تصریح کرد: «سید اعظم» یکی از علمای به‌نام کاشان بوده که آثار او اکنون مثل مسجد کفشدوزهای بازار کاشان(در قدیم معروف مسجد سید اعظم بوده) در این شهرستان باقی مانده است.

زجاجی با یادآوری اینکه «سید اعظم» با چند واسطه از فرزندان میرشمس‌الدین امامزاده مدفون در میدان قاضی اسدالله کنونی کاشان و از فرزندان امامزاده یحیی(ع) تهران است در نهایت به «عبدالله باهر» فرزند امام سجاد (ع) می‌رسد که این سلسله سادات بنی‌الزهرا (س) از جمله آیت‌الله امامت(ره) از نسل او در کاشان منشعب شدند.

عبدالله باهر فرزند امام سجاد (ع)، مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) و برادر تنی امام باقر (ع) بوده و به علت زیبایی خیلی زیاد به باهر توصیف شده است، او شخصی فاضل و فقیه بود که از طریق پدرانش از رسول الله (ص) روایت‌های زیادی نقل کرده است.

استاد ادیان و مذاهب دانشگاه قم همچنین وجود سادات یثربی، مصطفوی، اعتمادی کُرسَوی، آل یاسین را از شجره «سید اعظم» و بنی اعمام مرحوم آیت‌الله امامت دانست و افزود: سلسله نسب آیت‌الله امامت بزرگانی و علمایی هستند که بعضی از آنان در زمان خودشان به عنوان نقیب شهر (نقیب یعنی کسانیکه سرپرستی امور سادات بنی‌الزهرا(س) را برعهده داشتند) یا سید النقبا یعنی نقیب قم و کاشان بودند.

وی با بیان اینکه اکنون نیز بسیاری از سادات جلیل‌القدر از همین نسل مرحوم سید اعظم و عبدالله باهر در کاشان و حومه هستند که نسب برخی از آنان به امام هفتم علیه السلام، بعضی به امام جواد، امام رضا و امام حسن علیهم السلام اجمعین می‌رسد و در جایگاه خود قابل بحث و بررسی است اضافه کرد: به‌عنوان مثال سادات رضوی در منطقه فرهنگی کاشان هستند که نسب آنان از نسل امامزاده سلطان امیر احمد(ع) فرزند موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع )مدفون در خیابان علوی کاشان است.

زجاجی، ذهن نقاد آیت‌الله امامت را از ویژگی‌های علمی این عالم بزرگ کاشانی عنوان و اضافه کرد: وی از عنفوان جوانی وارد حوزه شد و در خدمت استادهای شهر و حتی خارج از آن که بسیاری از آنان در زمره فقیهان معظم و مراجع بزرگوار تقلید در زمان خودشان بودند شاگردی کرد.

کسوت خاص و ویژه

وی درباره لباس روحانیت و کسوت خاص به‌ویژه عمامه مشکی و شال سبزی که آیت‌الله امامت به نشان از انتساب به خاندان اهل بیت(ع) و سلاله حضرت زهرا سلام الله علیها بر سر می‌پیچید اضافه کرد: آن شال سبز، محاسن خضاب شده و نورانیت سیمای آقای عزیز چنان آرامش، امید و دلگرمی در دل و جان مردم ایجاد می‌کرد که حتی مشاهده آقا نیز برای مردم خوش‌یمن و پربرکت بود.

استاد تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی با تاکید بر شخصیت بزرگ آیت‌الله امامت در زمینه تالیف کتاب‌های متعدد خاطرنشان کرد: با مطالعه کتاب‌های وی و نگاه به این آثار ارزشمند می‌توان فهمید که نحوه تسلط آیت‌الله امامت به مطالب بسیار زیبا، استادانه و نشان از علمیت این عالم ربانی دارد.

زجاجی، اجازه نقل روایت بسیاری از فقیهان و مراجع بزرگ از جمله آیت‌الله مرعشی و گلپایگانی به آیت‌الله امامت را تاکید کرد و گفت: ما در مورد این عالم فرزانه غُلُو نمی‌کنیم اما می‌دانیم که زحمات بسیار و تلاش‌های فراوان در تبلیغ دین داشتند و در مکتبِ منبر، محراب و مسجد نیز کوشا بودند.

شاخصه‌های اجتماعی

وی آیت‌الله امامت را در عین حال که عالم بود طلبه‌ای به روز دانست و گفت: این عالم محبوب قلوب مردم کاشان از لحاظ اجتماعی نیز در حوزه ارتباطات و روابط اجتماعی با مردم به‌ویژه نیامندان، درماندگان و گرفتاران بسیار خوشرو، مهربان، کریمانه و سخاوت مادی و معنوی  برخورد می‌کرد آنچنان که مردم حتی به نفس حق و دعای مستجاب آقای عزیز عقیده‌ای ناب داشتند و رفع مشکل می‌کردند.

به گفته وی، بسیاری از درماندگان هنگام مراجعه به آقای عزیز حتی از سفره اطعام و اکرام روزانه این عالم مردمی، کارگشا و مهربان سیراب می‌شدند و تبرک می‌جستند.

پژوهشگر اهل بیت (ع) با یادآوری برگزاری مجالس روضه‌خوانی و برپایی مراسم مناسبتی اهل بیت(ع) از سوی این عالم برجسته ابراز داشت: آنقدر صمیمی، مهربان و بی‌واسطه در اختیار و ارتباط با  مردم بود که به‌راحتی و سرعت در حسینیه منزل شخصی وی دسترسی به محضرش داشتند و با آرامش و اطمینان مشکل‌های خود را برایش بیان و رفع همّ و غم می‌کردند.

زجاجی تصریح کرد: حتی اگر مشکل آنان با تاخیر رفع یا حاجت آنان برآورده نمی‌شد همین که ملجا و ماوایی برای بیان درد دل و گوش شنوایی برای شنیدن آلام قلبی و  روحی خود داشتند برایشان کافی و امیداور کننده به زندگی، خدا و مقابله با گرفتاری‌های سخت و طاقت‌فرسا بود.

وی با تاکید بر اینکه حاج آقا عزیز خود را وقف گره‌گشایی مردم کرده بود افزود: مساله قابل تامل و اهمیت اینست که مردم با اعتقاد و ارادت قلبی برای رفع مشکلات خود به محضر آقا عزیز می‌آمدند و با گرفتن عریضه و توسلی به اهل بیت(ع) بسیاری از مشکلات آنها برطرف می‌شد.

خطیب نشست‌های مذهبی، شرکت در نشست‌های عمومی مردم و تشریک مساعی با آنان از جمله آیین‌های شادی، ترحیم و اقامه نماز میت را از دیگر خدمات و روابط اجتماعی آقای عزیز برشمرد و افزود: حتی در امور سیاسی و مبارزات انقلابی از جمله انتخابات نیز شرکت و مردم را نیز دعوت به حضور می‌کرد.

زجاجی آقای عزیز را عالمی اجتماعی و رجلی همگام با مردم دانست و گفت: البته برخی سبک آقای عزیز را به شیوه‌ای خاص و سنتی اما در بطن مردم اطلاق می‌کردند.

وی ارزش و اعتبار، شان و جایگاه حاج آقا عزیز در بین مردم مومن، ولایی و فهیم کاشان را حتی پس از رحلت این عالم بزرگوار را تاکید کرد و گفت: حضور باشکوه کاشانی‌های ولایت‌مدار آنان در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله امامت از مسجد جامع شهر تا محل دفن با وجود گرما و محدودیت‌های کرونایی در حالیکه همه سیاهپوش و گریان بودند بیانگر علاقه، ارادت و محبت آنان به عالمان مردمی، روحانیون و سادات بنی‌الزهرا(س) و فرزندان امیرالمومنین(ع) است.

وی شرکت شخصیت‌های سیاسی اجتماعی و حتی نمایندگان بیوت آیات مراجع عظام تقلید و اعلام پیام تسلیت آنان را نشان از جایگاه مثبت، عالی و والای این عالم شهر کاشان عنوان کرد و گفت: دارالمومنین کاشان مهد عالمان، فقیهان، مراجع، هنرمندان و بزرگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بزرگ و مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی است.

به گفته وی فعالیت حوزه های علمیه منطقه فرهنگی کاشان نیز با درس خارج مصداق دیگری از اهمیت و جایگاه متعالی منطقه فرهنگی کاشان است.

زجاجی افزود: هر چند نسل قدیم عالمان بزرگ با رحلت آیت‌الله امامت افول کرد اما نسل میانی، علمای بزرگ و طلابی هنوز در این شهر وجود دارند که در داخل شهر یا حوزه قم و نجف به تحصیل فقه و فقاهت مشغول هستند تا نام این شهر بلندآوازه همیشه به افتخار و عظمت در جهان بدرخشد.

آیت‌الله سید عزیز (حاج آقا عزیز) امامت یار امام خمینی (ره) و همنشین آیت‌الله محمدتقی بهجت که از ۲۹ اردیبهشت به‌دلیل بیماری قلبی در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری بود عصر سه‌شنبه چهارم خرداد در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش عصر پنجشنبه با حضور گسترده مردم قدرشناس، مومن و ولایی و نمایندگان مراجع عظام در دارالمومنین کاشان تشییع و خاکسپاری شد.

آیت‌الله امامت که در کاشان به حاج آقا عزیز معروف است، چهارمین فرزند آیت‌الله سیدفخرالدین امامت معروف به صهر سالک و مادر این عالم جلیل‌القدر نیز دختر حضرت آیت الله ملا حبیب الله شریف کاشانی بود.

این فقیه فقید هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۴۸ هجری قمری (۱۳۰۶ شمسی) در کاشان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیل علم در مدارس جدید مشغول آموختن علوم دینیه نزد برادر بزرگوارش آیت‌الله سیدفضل الله امامت ادبیات عرب و منطق را فرا گرفت و سپس در محضر پدر بزرگوارش شروع به آموختن فقه و اصول کرد.

همچنین استادانی از جمله آیت‌الله العظمی بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، آیت‌الله صدر و آیت‌الله حجت او را از دریای فقاهت و علم اسلامی بهره‌ رساندند.

آیت‌الله امامت در محضر آیت‌الله سیدحسین رضوی مکاسب مرحوم شیخ انصاری، فصول و کفایه و منظومه سبزواری و شرح تجرید و ریاض را فرا گرفت و بعد از مهاجرت به عتبات عالیات در درس فقه مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقای حاج میرزا مهدی شیرازی در کربلا شرکت کرد و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت و سپس به محضر درس علمای نجف مشرف شد و بهره های فراوانی کسب کرد.

این مجتهد برجسته پس از آن به مشهد مقدس مشرف شدند و از محضر درس فقه آیت الله میلانی و حاج میرزا احمد کفایی شرکت کرد و از جلسه درس عالم عارف حاج سید ابوالقاسم بلخی بهره جست و بخشی از فلسفه و حکمت را فرا گرفت، پس از آموختن علوم حوزوی به کاشان مراجعت کرد و مشغول تبلیغ و ارشاد مردم شد و در حد توان به حل گرفتاری‌ها و مشکلات مردم همت گمارد.

این فقیه وارسته، عالمی با تقوا، ساده‌زیست و بی‌آلایش بود که در کوچه‌ای قدیمی در کنار بازار تاریخی کاشان خانه‌ای محقر اما گشاده به روی مردم داشت.

شال و عمامه سبز و محاسن خضاب شده به حنا، ظاهری دلنشین به او بخشیده بود و حتی مشاهده سیمای نورانیش برای مردم کاشان آرامش ‌بخش‌دلگرم کننده و امیدبخش بود.

وی جوانی ۲۰ ساله بود که در کنار بهره‌مندی از محضر استادانی همچون آیت‌الله محمد غروی و آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی همراه با دیگر طلاب جوان در مبارزه علیه استعمار انگلیس و برای ملی شدن صنعت نفت به مجاهدت پرداخت.

دوستی و همنشینی با شهید بزرگوار آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله محمدتقی بهجت رضوان الله تعالی علیهما از افتخارات زندگی این عالم بی ریاست.

این عالم برجسته همواره در کنار یارانی از جمله آیت‌الله امامی کاشانی، سید محمدباقر مصطفوی، سید اسدالله خراسانی و جمعی از عالمان بزرگ کاشان علیه رژیم پهلوی پا به پای مردم حضور داشت.

آیت‌الله امامت از محضر نزدیک به ۱۰۰ نفر از عالمان و بزرگان معاصر در نجف و ایران اجازه روایت و اجتهاد دریافت کرده و بیش از ۴۰ عنوان کتاب ارزشمند در زمینه طب سنتی و نوروز باستانی تا تفسیر و علوم غریبه به رشته تحریر در آورد.

این عالم بزرگوار، گذشته از تدریس و تربیت شاگردان فراوان، با احداث بناهای خیریه، کمک به فقرا و نیازمندان، برگزاری جلسات تفسیر قرآن و گره گشایی از امور مادی و معنوی مردم کاشان، محبوب دل های پیر و جوان این شهر است.

خلق خوش، ساده زیستی، ارتباط نزدیک با مردم و تواضع وی در هر کوی و برزن شهر زبانزد خاص و عام است؛ در احوالات وی کراماتی نیز ذکر می کنند که ناشی از ریاضت، تقوا و پرهیز از محرمات است.

مشایخ برجسته‌ای که به این عالم بزرگوار اجازه روایت داده‌اند شامل حضرات آیت الله سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خوئی، سید جمال الدین گلپایگانی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، حاج سید روح‌الله موسوی خمینی (بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران )، حاج سیدمحمود شاهرودی، سیدمحمدهادی میلانی، حاج سیدابوالقاسم کاشانی، حاج آقا رضا مدنی کاشانی، حاج سید محمدرضا گلپایگانی، سیدمحمد وحیدی و سید محمدحسین رضوی کاشانی هستند.

کشکول امامت در سه جلد فارسی، مجمع الفوائد، زندگانی حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (ع)، زندگانی حضرت هلال بن علی بن ابیطالب (ع)، زندگانی حضرت آقا علی عباس، زندگینامه بابا شجاع الدین معروفبه ابولولو، امامزادگان معتبر، لوح فاطمیه، تذکره الشعرا، فوائدالعلیه فی علم جفر و جامعه، معراج السالکین فی شرح اسمائ الحسنی، معراج الذاکرین فی فضیله الذکر، تبصره العوام فی مسئله امر به معروف و نهی از منکر، رساله نمازهای مستحبی، تبصره الناسکین فی احکام حج، اربعین، معراج الناسکین، معراج المومنین و معراج الصائمین در احکام روزه از جمله اثرهای چاپ شده آیت‌الله امامت است.

شرح زیارت عاشورا، بهداشت امامت، ترجمه و تحریر قانونچه طب بوعلی، برگزیده آثار مرحوم آیت الله سید فخرالدین امامت، مقتل الحسین، معراج عاشقین در تفسیر سوره حمد قدر، استفتائات، تحفته الامامیه، معراج العارفین، منبع الفرائد، مصباح الذاکرین، اجوبه المسائل، رساله غدیریه و رساله نوروزیه از دیگر اثرهای آیت‌الله امامت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها حوزه علميه شیعه کاشان دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه شیعه کاشان حوزه علميه شیعه کاشان دانشگاه اخبار کنکور آیت الله امامت عالم بزرگوار آیت الله العظمی مرحوم آیت الله عالم بزرگ حاج آقا عزیز آیت الله سید آقای عزیز سید اعظم اهل بیت حاج سید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۱۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شامگاه پنجشنبه آئین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله سید محمود ترابی امام جمعه اسبق دامغان همزمان با دومین سالگرد این عالم ربانی در حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام دامغان برگزار شد.

در این آئین که حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه دامغان و دیگر علما، فضلا و روحانیان شهرستان دامغان و استان سمنان حضور داشتند، از خانواده مرحوم ترابی قدردانی شد.

حجت الاسلام صادقی واعظ و مدرس حوزه‌های علمیه در این مراسم به جایگاه والای عالم دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: مرحوم ترابی مظهر زهد، تقوا و اسوه اخلاص و ایثار بود.

وی با بیان اینکه وی خدمات ارزنده‌ای به مردم داشته است، تاکید کرد: این عالم گرانقدر عمر پر برکت خود را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت (ع)، تبلیغ و ترویج علوم اسلامی، تربیت طلاب در حوزه علمیه گذاشت.

قرائت قاری بین‌المللی سید محمد حسینی پور و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

آیت‌الله سید محمود ترابی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۸۲ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 6088902

دیگر خبرها

  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد