Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان با بیان اینکه رشد علمی ایران ۱۱ برابر سریعتر از میانگین جهانی است، گفت: پیشرفت های علمی ایران در سایه خودباوری، اقتدار و عزتی بود که امام به ملت هدیه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، مجتبی بابایی صبح امروز با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت امام صادق (ع) در مراسم یادروز رحلت امام(ره) و قیام ۱۵ خرداد؛ گفت: امام خمینی(ره) به ملت ایران؛ اقتدار، عزت، شرف، استقلال و آزادی در سایه دین مبین اسلام بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: شاید شنیدن این جمله افتخار آمیز از پیشرفت علمی ایران که توسط سایت بین المللی نیوساینتیست منتشر شده غیر قابل باور باشد و در و تصور نگنجد که رشد علمی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب یکی از موضوعات مهمی است که می تواند تصویر روشن‌تری از تفاوت‌های ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را به ما نشان دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان افزود: برای درک واقعیت ها و دستاوردهای ارزشمند این نظام در حوزه های علمی و فناوری لازم است مروری بر وضعیت علمی ایران از قبل انقلاب تا امروز داشته باشیم و مسئله درماندگی پهلوی در ماراتن علمی جهان تببین شود.

بابایی تصریح کرد: در دوران رژیم ستم شاهی با وجود گذشت ۴۰ سال از تاسیس نخستین دانشگاه در تولید علم و فناوری بسیار ضعیف بودیم و در صنعت نیز به جزء مونتاژ و در علم به جز ترجمه هنری نداشتیم و از این مسابقه جهان عقب مانده بودیم.

وی عنوان کرد: در سال های قبل از انقلال سهم ایران از تولید علم در دنیا تناسب چندانی با ظرفیت‌های دانشگاهیان روز نداشت و در سال ۵۷ کشوری که یک درصد از جمعیت کل دنیا را داشت سهمش از تولید علم دنیا کمتر از ۱ یک دهم درصد بود.

رئیس واحد تویسرکان همچنین با بیان اینکه بر اساس گزارشی که نشریه نیو ساینتیست در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده، رشد علم در ایران ۱۱ برابر سریعتر از میانگین جهانی است، افزود: ایران سریعتر از هر کشور دیگری در دنیا در مسیر پیشرفت علم و فناوری حرکت می‌کند و با رشد علمی۱.۴ درصدی در میان ۲۵ کشور برتر جهان در رتبه دوم قرار گرفته است.

بابایی تصریح کرد: در مقایسه با قبل از انقلاب که تنها ۱/. درصد از تولیدات علمی پژوهشی دنیا را داشتیم که به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست، در سال ۲۰۱۰ یازده برابر تولیدات علمی ما از میانگین جهانی بیشتر بوده است.

وی همه این تحولات ایجاد شده در ایران اسلامی را نتیجه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) دانست و ابراز امیدواری در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری در آینده ای نزدیک، با غلبه بر تمامی مشکلات موجود در جامعه، کشور ایران را به جایگاهی فراتر از امروز برسانیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: میانگین جهانی علمی ایران رشد علمی رشد علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار وح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

نقش مهم علم و فناوری در معادلات امروز دنیا

در ابتدای این دیدار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

کد خبر 6093154

دیگر خبرها

  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • ویدیو/ روزی که فوتسال ایران سوم دنیا شد
  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • توصیه محسن رضایی به جبهه انقلاب: اختلافات جزئی و سلایق شخصی را کنار بگذارید
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند