Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:09:00 GMT

احترام به همسر در مقابل فرزندان باید همواره حفظ شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۲۰۶۷۶

احترام به همسر در مقابل فرزندان باید همواره حفظ شود

ایسنا/آذربایجان شرقی امام جمعه باسمنج با تاکید بر لزوم احترام متقابل زن و شوهرها در خانواده، گفت: همسران باید در هر فرصت این احترام را مقابل فرزند خود حتی در غیاب همسر حفظ کنند و همواره ذکر و خیر زن (یا شوهر) خود را به فرزندان بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین قهرمان احمدی روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه، در هشتمین نشست تخصصی ویژه بانوان با عنوان "اندیشه‌های آفتاب" با محوریت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) و تاکید بر نقش زن و خانواده، با تسلیت سالروز رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی، گفت: امام (ره) در حوزه شخصی خانواده خود و به عنوان مجتهد جامع الشرایطی که باعث تحولات عظیمی در تاریخ شد، دیدگاه خاصی نسبت به خانواده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که امام خمینی(ره)، خانواده را اولین مدرسه انسان می‌دانستند، افزود: خانواده همزاد بشر است، از روزی که بشر پا بر روی کره خاکی گذاشته است، بنا به تمایلات فطری که خدا بر وجود او قرار داده، همواره به دنبال تشکیل خانواده است.

وی ادامه داد: برای تشکیل خانواده باید در مرحله اول، وجوهات مشترکی بین مرد و زن وجود داشته‌ باشد تا عشق و محبت بین این دو بشر که قرآن از آن به عنوان مودت یاد می‌کند، باعث قرار گیری در کنار یکدیگر شود.

حجت الاسلام احمدی اظهار کرد: مرد به عنوان مظهر موجود تعقلی و زن به عنوان مظهر موجود عاطفی در خانواده است. پروردگار عالم، زن را به عنوان مادر عاطفه خلق کرده و بر این اساس است که تعلیم و تربیت از سوی زن انجام می‌گیرد زیرا در صورتی که کل دنیا را مردان تشکیل می‌دادند، نظام تعلیم و تربیت تا به این حد ارتقا نمی‌یافت.

وی با بیان این‌که زن، مظهر اسم اعظم لطیف پروردگار عالم است، افزود: لطیف جزو اسماء خداوند متعال و به معنای مهر و محبت و عاطفه است‌. موضوع تعلیم و تربیت رابطه مستقیمی با عاطفه و محبت دارد و بر همین اصل، بانوان در حوزه تعلیم و تربیت موفق تر هستند و معمولا در مدارس ابتدایی پسرانه هم از بانوان برای تدریس و حوزه مدیریتی استفاده می‌شود تا دبستانی‌ها، احساس مادری و معلمی را در مدرسه احساس کنند.

وی با بیان این‌که بر اساس علوم روانشناسی نیز بانوان بیشترین و تاثیرگذارترین انسان در مقاطع مختلف تحصیلاتی هستند، گفت: اما تربیت خانواده که آمیزه‌ای از ویژگی تعقلی پدر و لطافت مادر است، مقدم بر تمامی تربیت‌های دیگر است. اولین گام برای موفقیت در جامعه نیز تربیت در خانواده است.

امام جمعه باسمنج اظهار کرد: بر اساس فرمایشات امام (ره) نیز اگر تربیت خانوادگی به درستی انجام بگیرد و فرزند از سوی مادر به درستی آموزش داده شود و از سوی پدر به درستی حمایت مادی و معنوی شود، برای لایه‌های مختلف مدیریتی در جامعه و به خصوص تحصیلات و مدارس بیشترین و بهترین تاثیر را خواهد داشت.

وی با بیان این‌که بانوان، نقش بی بدیلی در خانواده و جامعه دارند، گفت: بانوان باید نقش عاطفی، مادرانه و همسرانه را به صورت تمام وقت ایفا کنند که به همین دلیل در نظر امام (ره)، بانوان رکن رکین بوده و نقش بی بدیل و بی نظیری در خانواده دارند و حتی این نوع تربیت از مدرسه نیز جایگاه بالاتری دارد.

زنان، اولین معلم در خانواده هستند

وی با بیان این‌که زنان، اولین معلم در خانواده هستند، گفت: اگر یک زن در خانواده نقش‌های خود را به درستی ایفا کند و به وظایف عاطفی، تعلیم و تربیت و حقوق متقابل عمل کند و تاثیرگذار باشد، این خانواده یک خانواده الهی و معنوی خواهد بود.

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر این‌که در زمان ازدواج باید مشاوره‌های بسیاری انجام بگیرد و از تجارب بزرگترها بهره گرفته شود، اظهار کرد: مسئله ازدواج تنها مختص به زمان حال نیست و هزاران سال وحود داشته و هست. ممکن است چندین سال بعد فرزندانی از این خانواده‌ها به دنیا بیایند که دنیا را متحول کنند و یا موجب تضعیف وجود انسانیت شوند.

وی افزود: مادر دارای احساسات پاک است و این احساسات با تعلیم و تربیت رابطه مستقیمی دارد، بنا بر این امام (ره) می‌فرمایند، خانواده‌هایی موفق هستند که زن، نقش ارزشمند تعلیم و تربیت را به خوبی ایفا کرده باشد.

وی با بیان این‌که خانواده شاد، جامعه شاد را تشکیل می‌دهد، گفت: خانواده‌ای شاد است که زن آن خانواده، شاد باشد و مرد برای شادی همسر خود تلاش کند چون زن، انرژی مثبت را به خانوانه پمپاژ می‌کند و افسردگی و غمگینی او نیز در خانواده تاثیر می‌گذارد.

امام جمعه باسمنج با بیان این‌که امام (ره) معتقد بودند، خانواده مهمترین نهاد تربیتی است، گفت: پیش از این‌که فرزندان وارد جامعه شوند و تحت تاثیر مدیریت‌های اجتماعی قرار بگیرد، اولین نهاد تربیتی، خانواده بوده و اولین معلم و فردی که بیشترین تاثیر را بر کودک دارد، مادر است. خداوند هم این احساسات و ویژگی‌ها را در کل وجود یک زن قرار داده است.

مهر و شیر مادری جایگزین ندارند

وی با اشاره به ضرورت مصرف شیر مادر، افزود: شیر مادر علاوه بر این‌که یک غذای کامل است بلکه تمامی فاکتورهای ارزشی مثل غیرت، عاطفه، احساس پاک، مدیریت و سایر فضایل اخلاقی را دربر داشته و بر همین اصل است که می‌گویند دو چیز جایگزین ندارد، یکی مهر ‌مادری و دیگری شیر مادر است.

وی افزود: کودکانی که در آغوش مادر تربیت یافته‌اند، نسبت به کودکانی که در مهدکودک تربیت شده‌اند و یا شیرخشک مصرف می‌کنند، عاطفی تر هستند و دلبستگی و عاطفه در آن‌ها زیاد است.

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر توجه بیشتر مادران به فرزندان دختر، گفت: تحربه نشان می‌دهد، دخترانی که در دوران کودکی از تربیت مادری برخوردار نبوده و قلب‌هایشان از مهر و محبت مادری سیراب نشده است، عقده‌ای بار می‌آیند و حتی در پسران نیز این امر دیده شده است.

وی ادامه داد: کسانی که در زندگی‌های زناشویی ناموفق می‌شوند، اولا با توقعات بیش از حد و رویایی وارد زندگی مشترک می‌شوند و احساس می‌کنند که به تمامی نیازها و پیش بینی‌های خود خواهند رسید، و هم‌چنین برخی افرادی که با کمبود عاطفه و عقده‌ای وارد مرحله تشکیل خانواده می‌شوند، منجر به فروپاشی خانواده خواهند شد.

وی تاکید کرد: امام (ره) سفارش می‌کنند که خانواده باید دیوار بلندی داشته باشد یعنی مهر و محبت، وفا و صمیمیت و عاطفه در این بنیان، بالا باشد.

وی با اشاره به زندگی شخصی امام (ره)، افزود: حضرت امام (ره) با وجود این‌که خانواده پرجمعیتی داشتند و خود و فرزدانشان مجتهد بودند اما همسرشان جایگاه ویژه‌ای در خانه داشتند و حتی برای آغاز صرف غذا همواره منتظر همسر خود بودند. امام (ره) معتقد بودند که مادر خانواده، صاحب خانه است و این امر باید فصل الخطاب باشد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مادر جایگاه زنان امام خميني ره خانواده تعلیم و تربیت شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسم تقدیر از پیشکسوتان و معلمان برگزیده مجتمع خاتم الانبیا با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمانی که در مسیر تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش می‌کنند، اظهار کرد: رسالت معلم، هدایت و ارشاد است و علاوه بر تعلیم، تربیت را نیز باید مدنظر داشته باشد و این دو را با هم جلو ببرد.

وی تعلم و تربیت را دو بال رسیدن انسان به کمال عنوان کرد و افزود: اگر امروز بسیاری از انسان‌ها از حرکت در این مسیر جا مانده اند، به این دلیل است که تعلیم و تربیت همزمان حرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه هدف زندگی را نیز فراموش کرده ایم در حالی که اگر هدف زندگی روشن شود، سبک زندگی خود مشخص می‌شود. 

امام جمعه یزد با بیان اینکه فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود، افزود: معلمان باید دین خود را به دانش آموزان و جامعه ادا کرده و در راستای راهنمایی و ارشاد آنها اقدام کنند. 

ناصری با بیان اینکه دانش آموزان باید با خدا مأنوس شوند، تاکید کرد: همه ما در برابر فرزندان این مرز و بوم وظایفی داریم که باید به درستی آن را انجام دهیم و بدانیم که کودکان، بندگان معصوم خدا هستند و والدین و معلمان هر کدام به سهم خود وظایفی در زمینه تربیت آنها داریم. 

وی تصریح کرد: باید ارزش‌های این کودکان را شکوفا و استعداد‌های آ‌نها را کشف کنیم نه اینکه آنها را در فضای مجازی به حال خود رها کرده تا دشمنان هر گونه که خود صلاح می‌دانند از آنها بهره برداری کنند. 

وی تاکید کرد: معلم شدن سعادت می‌خواهد و افتخار بزرگی است و باید مراقبت کنیم معلمی باشیم که حرکت او مورد قبول و رضایت درگاه احدیت است.

فرمانده سپاه الغدیر نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در زمینه تقویت تفکر، تعقل و تدین در مدارس و نقش موثر معلمان در این زمینه گفت: تلاش ما در مجتمع آموزشی خاتم الانبیاء، جذب معلمانی با این ویژگی و حرکت در مسیر رفع دغدغه نماینده ولی فقیه در استان یزد است. 

سردار حسین زارع کمالی با اشاره به محور‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب در مورد معلمان اظهار داشت: همه ما قدردان تلاش‌های معلمان هستیم و امیدواریم معلمان در زمینه رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب گام بردارند. 

در این مراسم از معلمان برگزیده و پیشکسوتان مجتمع خاتم الانبیای یزد تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • فیلم| شرمندگی عقاب ماده در مقابل همسر پس از گم‌شدن جوجه‌شان
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • جهاد دانشگاهی در کنار معلمان برای تربیت نسل‌های متخصص
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • کارگران مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند
  • به احترام «معلم» برپا ...