Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ با دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند.

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ بار دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند، اما باز هم با آغاز شیوع موج چهارم کرونا باز هم عرصه نمایش به تعطیلی کشیده شد، و حالا بار دیگر سالن‌های تئاتر با دسترو ستاد ملی مبارزه با کرونا بازگشایی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:


«ارض الشمس» روی صحنه رفت

نمایش بزرگ «ارض الشمس» به مدت ۱۵ شب در شهر سیده زینب سوریه اجرا می‌شود.

نمایش بزرگ «ارض الشمس» کاری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج با مشارکت اداره تئاتر و موسیقی سوریه، به تهیه کنندگی «علی اسماعیلی» و کارگردانی «حسن بزرا» به روی صحنه رفت.

نمایش میدانی «ارض الشمس» به تاریخ کهن مردم سوریه و زندگی انبیاء در این کشور تا زمان فتح مکه می‌پردازد و همچنین مقاومت مردم سوریه در زمان معاصر و چگونگی خروج داعش از این کشور را برای مخاطبان نمایش می‌دهد.

در این نمایش بیش از ۲۰۰ هنرور و بازیگر تئاتر در کنار هم به اجرا می‌پردازند و تیم تولید و کارگردانی از ایران مسوولیت نمایش را برعهده دارند. این نمایش هر شب در ساعت ۹ الی ۱۱ در شهر سیده زینب استان ردیف دمشق برگزار می‌شود.

 عرضه پنج عنوان کتاب جدید در انتشارات «نمایش»

پنج عنوان کتاب توسط دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش منتشر شد.

چهار عنوان کتاب توسط دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات نمایش روانه بازار نشر شد. این پنج جلد کتاب که به مناسبت برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک منتشر شده است با عناوین «راهنمای عملی بازی‌دهندگان عروسک»، «تئاتر عروسکی مدرن از نظریه تا عمل»، «درباره تئاتر عروسکی» و «مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره» به همراه «تئاتر کودک و نوجوان» (تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها) در بازار کتاب عرضه شده است.

«راهنمای عملی بازی دهندگان عروسک» توسط مروین میلار نوشته شده است و سلما محسنی‌اردهالی آن را به فارسی برگردانده است.

این کتاب در برگیرنده مباحث نظری تئاتر از جمله تئاتر عروسکی است. مروین میلار با تالیف این کتاب عملی، علاقه‌مندان را به خلق نمایش با اشیا و عروسک‌ها ترغیب می‌کند. تمرین‌های کتاب توسط نگارنده به همراه دانشجویان و اجراگران حرفه‌ای انجام شده است. این کتاب در ۳۵۵ صفحه و با بهای ۵۰،۰۰۰ تومان منتشر شده است.

«تئاتر عروسکی مدرن از نظریه تا عمل» عنوان کتابی از پنی فرانسیس با ترجمه پوپک عظیم‌پور است که با هدف گردآوری متون اصلی تاریخی و روش‌های معاصر تفکر در مورد کار‌های مادی و شیوه‌های تئاتر نوشته شده است. این کتاب در ۳۱۵ صفحه با بهای ۵۰،۰۰۰ تومان منتشر شده است.

مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی شامل ۳ نمایشنامه «داش‌آکل» نوشته باقر سروش، «دژ هفتواد» نوشته میلاد حسینی و «متتی» نوشته رضا گشتاسب در ۱۲۰ صفحه و با بهای ۳۵،۰۰۰ تومان منتشر شده است.

«درباره تئاتر عروسکی» (اندیشه‌های فلسفی هنریک یورکفسکی) عنوان کتابی نوشته هنریک یورکفسکی با ترجمه زهره بهروزی‌نیا است. این کتاب سومین مجموعه مقاله هنریک یورکفسکی نظریه‌پرداز بزرگ و به‌نام تئاتر و تئاتر عروسکی است که مشتمل بر مقالاتی در زمینه‌های زیبایی‌شناسی، نشانه‌شناسی هنر عروسکی و مقالاتی در ارتباط با بازیگر - بازی‌دهنده عروسک و تئاتر اشیا است. این کتاب در ۱۲۷ صفحه و با بهای ۳۵،۰۰۰ تومان منتشر شده است.

کتاب «تئاتر کودک و نوجوان» (تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها) شامل نوشتار‌هایی از کارشناسان تئاتر کودک و نوجوان آلمان است که کیقباد یزدانی ضمن گردآوری، آن‌ها را به فارسی برگردانده است. این کتاب در ۱۵۸ صفحه و با بهای ۳۰،۰۰۰ تومان منتشر شده است.

یازدهمین شماره نشریه تخصصی تئاتر «نقش صحنه» که به تازگی منتشر شده است حاوی بخش ها و مطالب متنوعی است که از آن جمله می توان به پرونده ماه با موضوع «نمایش و دین» با مقالاتی از مصطفی مختاباد، محمدعلی خبری، جهانشیر یاراحمدی، حسین فدایی حسین اشاره کرد.

همچنین ترجمه مقالات «تئاتر و خداشناسی عملی» ترجمه ابراهیم ابراهیمی، «هم‌نشینان بی‌قرار: تئاتر، الهیات، دین و معنویت» ترجمه مجید کیانیان، «دین، تئاتر و اجرا: کنش های ایمان» ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی و مطالبی چون تئاتر استان ها، معرفی کتاب، اخبار، نقد نمایشنامه «پدران، مادران، فرزندان»، گفتگو هایی با تاجبخش فنائیان و داود فتحعلی بیگی و مقالاتی از عبدالرضا فریدزاده و شهید سید مرتضی آوینی از دیگر مطالب این شماره «نقش صحنه» هستند.

انتشار مجدد «نقش صحنه» بعد از وقفه ای ۱۰ ساله از خردادماه سال ۹۹ و به صورت الکترونیکی آغاز و در دوره جدید تاکنون یازده شماره از این نشریه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده و بناست که در سال جاری به صورت دوماهنامه منتشر شود.

یازدهمین شماره «نقش صحنه» منتشر شد

یازدهمین شماره نشریه تخصصی تئاتر «نقش صحنه» ویژه فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد.

یازدهمین شماره نشریه تخصصی تئاتر «نقش صحنه» که به تازگی منتشر شده است حاوی بخش ها و مطالب متنوعی است که از آن جمله می توان به پرونده ماه با موضوع «نمایش و دین» با مقالاتی از مصطفی مختاباد، محمدعلی خبری، جهانشیر یاراحمدی، حسین فدایی حسین اشاره کرد.

همچنین ترجمه مقالات «تئاتر و خداشناسی عملی» ترجمه ابراهیم ابراهیمی، «هم‌نشینان بی‌قرار: تئاتر، الهیات، دین و معنویت» ترجمه مجید کیانیان، «دین، تئاتر و اجرا: کنش های ایمان» ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی و مطالبی چون تئاتر استان ها، معرفی کتاب، اخبار، نقد نمایشنامه «پدران، مادران، فرزندان»، گفتگو هایی با تاجبخش فنائیان و داود فتحعلی بیگی و مقالاتی از عبدالرضا فریدزاده و شهید سید مرتضی آوینی از دیگر مطالب این شماره «نقش صحنه» هستند.

انتشار مجدد «نقش صحنه» بعد از وقفه ای ۱۰ ساله از خردادماه سال ۹۹ و به صورت الکترونیکی آغاز و در دوره جدید تاکنون یازده شماره از این نشریه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده و بناست که در سال جاری به صورت دوماهنامه منتشر شود.

فیلم‌تئاتر «نه‌زشت و نه‌زیبا» اکران مجازی می‌شود

نمایش «نه‌زشت و نه‌زیبا» به نویسندگی و کارگردانی حسن دادشکر از روز چهارشنبه ۱۲ خرداد در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران آنلاین می‌شود.

نمایش «نه‌زشت و نه‌زیبا» به کارگردانی حسن دادشکر از تولیدات سال ۱۳۸۳ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در ادامه‌ طرح «نمایش‌نما» از روز چهارشنبه ۱۲ خرداد در سایت th.kpf.ir اکران خواهد شد.

داستان این نمایش درباره خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج می‌برد و به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد، راهی سرزمین باختر می‌شود تا از سه حکیم دانا، علت زشتی‌اش را بپرسد. خداداد پس از عبور از جنگل، با پیرمردی روستایی، زاهدی درست‌کار و یک ماهی بزرگ مواجه می‌شود و هر یک از آنها نیز خواهان حل مشکل‌شان هستند و از خداداد می‌خواهند سوال‌های آنها را هم از حکیم‌ها بپرسد و خداداد قول می‌دهد تا جواب را برایشان بیاورد. او پس از آن که به آن سه حکیم می‌رسد سه سوال دوستانش را می‌پرسد. اما فقط می‌توانست سه سوال مطرح کند و سه حکیم پس از پاسخ سوال سوم ناپدید شده و او از طرح سوال خودش محروم می‌شود اما در مسیر بازگشت، پاداشی خوب برای مهربانی خداداد در انتظار اوست.

در این نمایش مجتبی معاف، ناصر احمدی‌فر، همایون صلاحی، علی افشاری و حسن دادشکر به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

همچنین زنده یاد بیژن نعمتی‌شریف طراحی و ساخت عروسک‌های این نمایش را بر عهده داشته است، آهنگسازی آن از سوی امیر بکان انجام شده و طراحی، اجرای پوستر و بروشور آن را ابوالفضل همتی‌آهویی بر عهده داشته است.

همایش تئاتر خیابانی خرداد برگزار می‌شود

انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با اشاره به ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام مردمی پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ ویژه برنامه همایش تئاتر خیابانی خرداد را طی ایام سیزده الی پانزدهم خرداد ۱۴۰۰ در محل پل باقرآباد شهرستان قرچک که به محل تجمع و حرکت کفن پوشان بود؛ برگزار می کند.

حمیدرضاصفار رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با اشاره به اجرای برنامه همایش تئاتر خیابانی خرداد گفت: در راستای فعالیت های فرهنگی ویژه این ایام و همچنین پاسداشت مقام شهدای این قیام مردمی و همچنین یادمان مقام حضرت امام خمینی (ره) همایش خیابانی خرداد را با محوریت دو موضوع فوق در انجمن برگزار خواهیم کرد.

صفار در ادامه افزود: پس از اعلام فراخوان و ارسال طرح های مربوطه شش اثر خیابانی طی سه روز در محل پل باقر آباد شهرستان قرچک و همچنین مقبره الشهدا شهرستان پردیس برای عموم شهروندان اجرا می شوند.

ربیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در ادامه با اشاره به جدول زمانبندی این همایش اعلام کرد: گروههای نمایشی از سیزده الی پانزده خرداد؛ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ اجرا خواهند داشت.

وی همچنین افزود: طی مدتی که کشور درگیر ویروس منحوس کرونا شده است ،جامعه هنرمندان تئاتر بیشترین ضربه را از این شرایط متحمل شدند. بنابراین در انجمن هنرهای نمایشی استان تهران سعی بر آن است تا در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی که امکان اجرای نمایش وجود دارد؛ گروههای نمایشی اجرای نمایش داشته باشند. با این حرکت هم فعالیت گروهها مستمر خواهد بود و هم اینکه از طرف انجمن می‌توانیم هرچند اندک ولی حمایتی از گروه‌ها داشته باشیم.

صفار در خاتمه از همه گروههای نمایشی که طی این مدت کوتاه از اعلام فراخوان تا اجرای همایش با انجمن همکاری داشتند تشکر و قدردانی کرد.

همایش تئاتر خیابانی خرداد از سیزده الی پانزده خرداد به دبیری راضیه ده پایینی در محل پل باقرآبادشهرستان قرچک ک مقبره الشهدا شهرستان پردیس اجرا می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در هفته جاری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران همایش تئاتر خیابانی خرداد نه زشت و نه زیبا یازدهمین شماره جشنواره تئاتر صفحه و با بهای تئاتر عروسکی عنوان کتاب ارض الشمس نقش صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۲۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • آغاز پیش‌فروش بلیت اجراهای خرداد «امشب به صرف بورش و خون»
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند